ירידות קלות בסיום המסחר בת"א: הפועלים איבדה 2.62%

ת"א 25 ירד בשיעור ב-0.15%, ת"א 100 השיל 0.16%, והתל טק 15 איבד כ-0.47%. לאומי ירד ב-0.24%, בזק הוסיפה 1.09%, טבע השילה 1.32%, דסק"ש וכלל תעשיות קפצו ב-2.44% ו-4.12% בהתאמה
דרור איטח |

בסיום יום המסחר בבורסה התל אביבית, חתמו שלושת המדדים העיקריים בירידות שערים. את יום המסחר החלה הבורסה בעליות שערים, כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר התהפכה המגמה, והמדדים החלו לרשום ירידות שערים שעברו בשיאם את רמת האחוז, ירידות אלו באו במקביל לידיעות על חשדות המשטרה להלבנת הון בבנק הפועלים. בצהרי היום החלו להתמתן ירידות השערים שנמשכו עד לסיום. מחזור המסחר הסתכם ב-805 מיליון שקל, כש-495 מיליון מתוכם נזקפים לזכות מדד המעו"ף.

מדד ת"א 25 ירד בשיעור של 0.15% לרמת 653.44 הנקודות, מדד ת"א 100 השיל 0.16% לרמת 680.72 הנקודות, ומדד התל טק 15 איבד כ-0.47% לרמת 429.93 נקודות.

הסיפור של המסחר היום בורסה ללא ספק - בנק הפועלים. היום פשטה המשטרה על משרדי החברה לנאמנות של הבנק ועל סניף רחוב הירקון בת"א. על פי החשד, הולבנו שם מאות מיליוני דולרים שהועברו לישראל על ידי זרים. מהבנק נמסר בתגובה "פעלנו לפי החוק כדי למנוע הלבנת הון". מניית הבנק הגיבה בנפילה בת 2.62%, תוך שהיא מרכזת את המחזור הגבוה בבורסה בהיקף של 188 מיליון שקל.

מניות בזק עלו ב-1.09%. זאת בתגובה לתוצאות העסקיות של החברה לשנת 2004. רווחי עתק של 621 מיליון שקל שבאים אחרי שנתיים של הפסדים. הכל בזכות שיפור בתוצאות יס, פלאפון ובזק בינלאומי. הרווח העניק לבזק תשואה על ההון של 8.7%. ב-2003 הפסידה החברה כ-438 מיליון שקל, וב-2002 היא הפסידה כ-913 מיליון שקל. ההכנסות המאוחדות הסתכמו בכ-9.27 מיליארד שקל.

מניית ריטליקס חתמה בתוספת של 2.42%. היום עדכן בית ההשקעות, לידר ושות' את המלצתו למניית החברה. האנליסט ערן יעקובי סבור כי השנה עשויה להיות שנה של פריצה עבור ריטליקס, הודות לעליונות הטכנולוגית שלה ותנאי הסביבה העסקית. יעקובי גזר שווי ראוי של 27.5 דולר למניה הגבוה בכ-16% ממחיר השוק כיום. לפיכך, הוא ממשיך ב"תשואת יתר" על מניית ריטליקס.

מניית מבני תעשייה עלתה בסיום ב-0.18%. ברקע, החברה אישרה היום (א'), כי היא גייסה ביום חמישי האחרון 100 מיליון שקל באגרות חוב. ההנפקה נעשתה בדרך של הרחבת סדרה ז', הנסחרת בבורסה והמדורגת AA- בידי "מעלות".

מניית סטאר נייט, זינקה ב-4.58%. ברקע, החברה קיבלה באמצעות חברת הבת שלה, נייט לייט טכנולוגיות הזמנה של כ-6 מיליון שקל מחברה אמריקאית. חברת הבת של סטאר נייט תספק במסגרת החוזה אמצעים לראיית לילה לשוק האזרחי והמשטרתי בארה"ב, במהלך השנים 2005-2006.

המדינה שינתה את דעתה וייתכן כי תותיר לחברה לישראל לרכוש את בז"ן חיפה, כחלק ממכירת אחזקות המדינה בבתי הזיקוק. במעריב מדווח הבוקר כי ההסכם צפוי עקב כך להחתם בימים הקרובים. עוד מדווח כי החברה לישראל תתפשר ותקבל כ-105 מיליון דולר בתמורה לחלקה בעסקה. האוצר מציע כי החברה לישראל תקבל בעבור חלקה בבתי הזיקוק (26% מהם) את הסכום המדובר לאחר הנפקת המניות בבורסה. מניות החברה לישראל שפתחו בעליות ועברו לירידות בצהרי היום, חתמו לבסוף בתוספת של 0.19%.

איש העסקים אילן בן דב, רכש בשבוע שעבר את חברת ירדן (90% ממנה) מחברת גיבור סברינה בכדי להשתלט על מניות הכשרת הישוב שהן הנכס העיקרי של ירדן. הבוקר מדווח בידיעות אחרונות כי בן דב עשוי להעביר את פעילות ניירות הערך של סאני לתוך חברת ירדן. בין הסיבות נמצאים הפסדים צבורים שהסבו מניות הכשרת הישוב לחברת ירדן בעבר שעשויים לעזור לבן דב להתקזז בתשלומי מס בהיקפים שבין 60 ל-70 מיליון שקל. מניות סאני השילו 1.28%, מניות ירדן זינקו ב-26%, ומניות הכשרת הישוב איבדו כ-3.12%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".