גיל אגמון: "השוק יירגע אך ישמור על כמויות"
נהירה של ישראלים ליריד המכירות של אלבר בחול המועד סוכות
"בשנת 2009 נמכרו רק 170,000 מכוניות, אבל היא הייתה מהשנים הטובות בענף כי כולם חיכו למכוניות", אומר אגמון. "אם היינו מחברים את ציפיות היבואניות ב-2012 היינו מגיעים לשוק של 280,000 כלי רכב בשוק שרצה פחות או יותר כ-170,000 מכוניות. זה יצר עודפי היצע אדירים בשוק. היה עודף מטורף שחלקו נבע מהחלטות לא טובות של היבואניות וחלק מדחיפה של היצרניות, אבל זה יגמר. חלק מהשחקנים שנכוו יהיו יותר זהירים בייבוא".
אגמון מצביע על כך שהשינויים הגדולים שמתרחשים כיום בתעשיית הרכב האירופאית בשל המשבר יתרמו לייצוב שוק הרכב המקומי. לטענתו, מה שקורה כיום באירופה הוא שעמודי הטווח של התעשייה מתחילים בחיתוך מהותי של כמויות הייצור והעלאת מחיר המכוניות. מהלך דומה לזה שנעשה באמריקה על ידי שלוש הגדולות בתקופת המשבר. ומסיבה זו היצרניות ידחפו לשוק הישראלי פחות מכוניות במחירים נמוכים יחסית.
כמו כן, אגמון מאמין שהדבר ישפיע גם על שוק היד השנייה. "משומשות היום לא נמכרות במחיר נורמלי בגלל עודף ההיצע, אבל כשהעודף ייגמר זה ייצב גם את מחירי היד השניה ב-2013. ולכן השנה תהיה רגועה יותר גם כאן". "אני חושב שהמכירות יהיו באותה כמות של השנה הנוכחית אבל עם יותר ביקוש מלמטה ופחות דחיפה של היבואניות", מסכם אגמון את ציפיותיו מ-2013.
עומר הנדסה (תשקיף חברה)עומר הנדסה מתקרבת לבורסה - התמחור סביר
למרות שחיקה ברווחיות התפעולית, גירעון בהון החוזר ומכירת מניות של הבעלים, התמחור נראה על פניו נוח - שווי לפני ההנפקה של 1.1 מיליארד ורווח מייצג של כ-85 מיליון - מכפיל רווח של כ-13
חברת עומר הנדסה, נערכת ל-IPO בבורסה המקומית. החברה היא קבלן ויזם ומסתבר שהיא גדולה יחסית, למרות שהנוכחות התקשורתית שלה נמוכה. היא צפויה להיות אחת ההנפקות הגדולות בנדל"ן השנה. ההנפקה כוללת גיוס של כ-300 מיליון שקל לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד שקל (אחרי הכסף), כאשר כ-120 מיליון שקל יזרמו לכיסם של בעלי השליטה באמצעות הצעת מכר. יתרת הסכום, כ-180 מיליון שקל, תשמש את החברה למימון פרויקטים חדשים והרחבת פעילותה. זה אקזיט משמעותי לבעלי השליטה ולרוב זה תמרור אזהרה. הנפקות זה מצב של א-סימטריה במידע. המוכרים- מנפיקים יודעים הרבה יותר מהקונים.
הבעיה שהקונים - גופים מוסדיים, עמוסים במזומנים ואין להם מה לעשות בכסף. הם מחפשים השקעות חדשות ומקדמים את שוק ההנפקות. עומר, היא שחקנית בשוק התשתיות והייזום ועל פניו מונפקת בתמחור סביר. הדוח רווח והפסד שלה אומנם מציג שחיקה ברווחיות אך הצבר גדל והרווחיות עדיין טובה. הרווח המייצג 85-90 מיליון שקל בשנה ושווי של 1.1 מיליארד שקל (לפני הכסף) מבטא מכפיל רווח סביר של 13.
אם החברה תמשיך לממש את הצבר ולצמוח, ובמקביל הרווחים יעלו, זו יכולה להיות השקעה שמתאימה למוסדיים ולמשקיעים בכלל, אבל צריך לזכור ששוק הקבלנות והיזמות חלש עכשיו, שלחברה יש גירעון בהון החוזר, אם כי זה לא נורא כאשר אתה יודע לקבל מקורות של מזומנים או כאשר ההון החוזר השלילי במאזן (נכסים שוטפים פחות התחייבויות שוטפות) הן לאורך זמן שליליים, כלומר מתגלגלים במאזן ואין צורך לשלם באמת את ההתחייבויות השוטפות.
חלק גדול מאוד מהקבלנים וחברות התשתיות נמצאות במצב כזה, הוא לא בהכרח מעיד על קשיים או בעיות פיננסיות. בכל מקרה, עומר הוקמה ב-1997 על ידי עומר רוזנבלט, שמשמש כיום כיו"ר. בעלי השליטה כוללים גם את ברוך חדד וזאב סלנט, המכהנים כמנכ"לים משותפים ומחזיקים יחד בכ-82% מהמניות, בחלוקה שווה ביניהם. ארבעה עובדים בכירים מחזיקים ביתרת המניות.
עומר הנדסה מתמקדת בביצוע מיזמי בנייה בתחומי התעשייה, המלונאות, המסחר והמגורים, לצד ייזום נדל"ן למגורים והשקעה. מאז הקמתה, ביצעה החברה למעלה מ-170 פרויקטים בהיקף של כ-2.4 מיליון מ"ר, כולל מבנים מורכבים כמו מגדל ART של הפניקס בבני ברק, מגדלי בסר ברמת גן, קניון רמות בירושלים, בסר סיטי בפתח תקווה ומגדל צ'מפיון בבני ברק.
