עתירה לדיון נוסף בביהמ"ש העליון בעניין חישוב מס נפרד לבני זוג העובדים יחד

עו"ד רו"ח רמי אריה

ביום 13.3.2012 הגיש משרדנו לבית המשפט העליון עתירה לקיום דיון נוסף (דנ"א 2103/12) בפסק הדין בעניין מלכיאלי, שקורי וכהן שניתן ביום 1.2.2012, וקבע כי לעשרות אלפי בני זוג העובדים יחד בעסק שבבעלותם - אין זכות לחישוב מס נפרד על הכנסותיהם - בניגוד להלכת קלס
עו"ד לילך דניאל |

ביום 13.3.2012 הגיש משרדנו לבית המשפט העליון עתירה לקיום דיון נוסף (דנ"א 2103/12) בפסק הדין בעניין מלכיאלי, שקורי וכהן שניתן ביום 1.2.2012, וקבע כי לעשרות אלפי בני זוג העובדים יחד בעסק שבבעלותם - אין זכות לחישוב מס נפרד על הכנסותיהם - בניגוד להלכת קלס (ע"א 900/01) משנת 2003, בניגוד לפרשנות התכליתית של ההוראה בסעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") ובניגוד לכל צדק ודין.

בשלב זה - עד לבירור העתירה לדיון נוסף ובהסכמת פרקליטות מיסוי וכלכלה בתל אביב, התקבלה החלטה על ידי כבוד השופט אלטוביה מגן בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שלפיה יוקפאו כל ההליכים בעשרות ערעורים התלויים ועומדים בנושא זה עד שתוכרע הסוגיה בבית המשפט העליון.

בתחילת העתירה ציינו העותרים כי ככל הידוע להם, גופים ציבוריים עומדים להצטרף לעתירה זו מייד לאחר הגשתה כידידי בית המשפט. עד עתה ידוע לעותרים כי בכלל גופים אלו יהיו בין היתר "לה"ב" - ארגון הגג של ארגוני העצמאים בישראל, איגוד לשכות המסחר, לשכת יועצי המס בישראל וארגון שדולת הנשים בישראל.

העותרים מבקשים כי בית המשפט העליון יקיים דיון נוסף בפסק הדין שנתן בעניין מלכיאלי, הדן בזכאות בני זוג העובדים יחד בעסק שבבעלותם לחישוב מס נפרד - כמו בני זוג עובדים אשר אינם עובדים בעסק שבבעלותם, וייקבע כלהלן:

1. יקוים דיון נוסף בעניין מלכיאלי בהרכב שופטים מורחב.

2. בדיון הנוסף ישקול בית המשפט מחדש את הסוגיה דנן, וייקבע כי אפשר לפרש את סעיף 66(ד) לפקודה כמקנה זכות לבני זוג העובדים יחד בעסק משותף - לחשב את המס על הכנסתם בשיטת חישוב המס הנפרד.

3. לחלופין, ככל שבדיון הנוסף יגיע בית המשפט למסקנה כי אין לשנות מההלכה שנקבעה בעניין מלכיאלי, הרי ייקבע כי ההלכה בעניין מלכיאלי פרוספקטיבית בלבד ותחול רק מיום מתן פסק הדין בעניין מלכיאלי ואילך.

העתירה כוללת התייחסות לנושאים כדלקמן:

1. תמצית ההצדקה לקיום דיון נוסף בבית המשפט העליון בעניין זה.

2. ההלכה שנפסקה בעניין מלכיאלי עומדת בסתירה להלכה מפורשת קודמת של בית המשפט העליון בעניין קלס.

3. ההלכה שנפסקה בעניין מלכיאלי עומדת בסתירה להלכות קודמות של בית המשפט העליון בעניינים דומים.

4. הפרשנות הלשונית של סעיף 66(ד) לפקודה יכולה לאפשר חישוב מס נפרד לבני זוג העובדים יחד בעסק שבבעלותם.

5. התייחסות להבחנה שבין הדין המצוי לדין הרצוי.

6. נקודת האיזון בין עקרון הוודאות והיציבות לבין "מס אמת".

7. הקביעות בעניין מלכיאלי סותרות מושכלות יסוד של הדין בישראל.

8. לחלופין, יש לתת לפסק הדין מלכיאלי תוקף פרוספקטיבי בלבד.

9. סיכום - יש לאפשר לבני זוג העובדים יחד חישוב מס נפרד.

תמצית ההצדקה לקיום דיון נוסף בעניין

הדיון הנוסף בעניין דנן מוצדק בהתאם לדין, כיוון שמתקיימים לעניינו שני התנאים (כל אחד לחוד) המצדיקים את הדיון הנוסף בהלכה החדשה שנקבעה, כדלקמן:

1.1 ההלכה שנפסקה בעניין מלכיאלי עומדת בסתירה להלכה קודמת אשר נקבעה בעניין קלס (ע"א 900/01). הקביעות בפסק הדין מלכיאלי סותרות חזיתית את הלכת קלס שניתנה בשנת 2003 על ידי בית המשפט העליון.

בהלכת קלס כבר נדונה סוגיית שיטת חישוב המס לבני זוג, ונקבע כי סעיף 66(ד) לפקודה מאפשר פרשנות דו משמעית כלהלן: מחד גיסא הסעיף מייצג חזקה חלוטה, ומאידך גיסא הסעיף מייצג חזקות ניתנות לסתירה. בהלכת קלס בחר בית המשפט הנכבד בפרשנות השנייה, שלפיה יפורש הסעיף כסעיף הניתן לסתירה על פי הנימוקים שפורטו שם.

לעומת זאת, בעניין מלכיאלי בחר בית המשפט הנכבד בפרשנות הראשונה, שלפיה מדובר בסעיף שהוא חזקה חלוטה. בית המשפט הגיע למסקנה הפוכה זו על ידי חלוקת סעיף 66(ד) לפקודה לשני חלקים נפרדים, אף על פי שלא חל כל שינוי מילולי ולשוני באמור בסעיף 66(ד) לפקודה מימי הלכת קלס בשנת 2003 ועד היום, ובכלל בעשרות השנים האחרונות. לא סביר ולא נכון להניח, כפי שמשתמע בעניין מלכיאלי, כי בית המשפט בעניין קלס לא ידע לחלק את הסעיף לשני חלקים שונים. מדובר באותה לשון של הסעיף אשר עמד לדיון בפני בית המשפט בעניין קלס. טענות הצדדים בעניין קלס נגעו במכלול סעיף 66(ד) לפקודה, ובית המשפט קבע בעניין קלס כי הסעיף כמכלול הוא חזקה ניתנת לסתירה.

יתרה מזו, המסקנה כי סעיף 66(ד) לפקודה מאפשר חישוב נפרד לבני זוג העובדים ביחד בעסק שבבעלותם - נובעת הן מהפרשנות התכליתית והן מהפרשנות הלשונית של הסעיף. הפרשנות הלשונית של המונחים "אי תלות" ו-"מקור הכנסה" צריכה לבוא מתוך הפקודה עצמה כמפורט בסעיף 2 לפקודה, וכפי שפירש נכונה כבוד השופט מגן אלטוביה בעניין שקורי (עמ"ה 1250/05), בפסק הדין שנתן בערכאה אשר עליו ערער המשיב לבית המשפט העליון.

1.2 להלכה שנפסקה בעניין מלכיאלי חשיבות ציבורית רחבה, והיא פוגעת בקשיחותה בעשרות אלפי בני זוג העובדים יחד - בעסק או בחברה או בשותפות שבבעלותם. ההלכה שנקבעה נוגעת ופוגעת לא רק בבני הזוג מלכיאלי, שקורי וכהן, אשר עמדו על זכותם לשוויון בנטל המס לעומת בני זוג אחרים שאינם עובדים יחד לפרנסתם. דינם של עשרות אלפי זוגות נשואים העובדים יחד בעסק שבבעלותם - נחרץ בפסק הדין. מדובר בזוגות נשואים העובדים יחד, כגון זוג עורכי דין, זוג בעלי חברה, בעלי חנות בקניון, אדריכלים, סוכני ביטוח, בעל מוסך ואשתו העובדת איתו כמנהלת החשבונות של המוסך ורבים אחרים, אשר כל "עוונם" הוא בכך שבחרו להינשא, לחיות ולעבוד יחד.

לפסק הדין בעניין מלכיאלי השלכות רחבות היקף על מיסוי זוגות אלו, והוא יגרום לפגיעה בהכנסתם בהיקף של עד כ-50,000 ש"ח לשנה נטו. זאת לעומת זוגות נשואים אשר אינם עובדים יחד לפרנסתם בעסק שבבעלותם, אלא עובדים במקומות עבודה נפרדים. מדובר בפגיעה שאינה בצדק ואינה בדין.

עניין מלכיאלי יוצר הלכה קשה הפוגעת בכל הזוגות העובדים יחד בעסק משותף, וזאת בניגוד לעקרונות העל של יעילות כלכלית, יעילות משפחתית ויעילות קניינית, וכן בניגוד לחוק יסוד חופש העיסוק וחוק יסוד האדם וחירותו - עקרונות על במשפט הישראלי.

לפסק הדין בעניין מלכיאלי תוצאות קשות לא רק בסוגיה הספציפית של שיטת חישוב המס לזוגות העובדים יחד. הקביעות שבו סותרות חזיתית קביעות אשר ניתנו בפסקי דין קודמים בבית המשפט העליון - גם קביעות שניתנו באופן ישיר בסוגיית חישוב מס מאוחד או נפרד לבני זוג העובדים יחד בעסק/בחברה שבבעלותם, וגם קביעות בסוגיות רבות נוספות, שבהן קבע בעבר בית המשפט העליון בעשרות פסקי דין שונים, כי הוראות חקיקה אנטי תכנוניות ספציפיות בפקודה ובתקנותיה הן חזקות הניתנות לסתירה.

פסק הדין שנקבע בעניין מלכיאלי יצר הד ציבורי רחב היקף, בהיותו בעל השפעה רבה על ציבור רחב של זוגות נשואים העובדים יחד. הד זה קיבל ביטוי במאמרים ובדעות שפרסמו מומחי מס בישראל בעיתונות הכתובה, בכלי התקשורת, ברדיו ובכנסים שנערכו בעניין זה.

אשר על כן, מבקשים העותרים מבית המשפט העליון לקיים דיון נוסף בהרכב שופטים מורחב בפסק הדין שניתן בעניין מלכיאלי, אשר יצר אפליית מיסוי בינם (ובני זוג נוספים העובדים יחד בעסק שבבעלותם) לבין בני זוג אחרים שאינם עובדים יחד באותו עסק.

העותרים מבקשים כי בדיון הנוסף ישקול בית המשפט מחדש את הסוגיה דנן, ויקבע כי אפשר לפרש את סעיף 66(ד) לפקודה כמקנה זכות לבני זוג העובדים יחד בעסק משותף, לחשב את המס על הכנסתם בשיטת חישוב המס הנפרד.

לחלופין מבקשים העותרים כי ככל שבדיון הנוסף יגיע בית המשפט למסקנה שאין לשנות מההלכה אשר קבע בעניין מלכיאלי - ייקבע כי דין ההלכה בעניין מלכיאלי פרוספקטיבי בלבד, והיא תחול רק מיום מתן פסק הדין בעניין מלכיאלי ואילך.

הכותב - מומחה לדיני מיסוי ומנהל מקצועי של אתר האינטרנט מסים ועסקים www.ralc.co.il

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.