היום הקובע לקבלת דמי לידה ודמי חופשה לאם מאמצת הוא יום האימוץ

ב"ל (ת"א) 6113/09, רחל בללי נ' המוסד לביטוח לאומי, מיום 3.5.2011. תקציר פסק דין מאת עו"ד דנה להב
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

--------------

רחל בללי (להלן: "העובדת") הינה אם חד-הורית. החל מיום 21.6.05 שימשה העובדת כאומנה לל' ומיום 25.1.06 לי' (להלן: "הילדים"). ביום 5.10.06 הוכרזו הילדים כברי-אימוץ. בשנת 2009 ניתן צו אימוץ, והעובדת אימצה את הילדים לאחר למעלה משלוש שנות אומנה. ביום 24.5.09 הפסיקה העובדת את עבודתה. ביום 27.5.09 הגישה העובדת תביעה למוסד לביטוח לאומי (להלן: "המוסד") לתשלום דמי לידה/דמי חופשה לאם מאמצת. המוסד דחה תביעתה. העובדת הגישה בקשה לקצבת ילדים.

המוסד אישר את התביעה מיום מתן צו האימוץ, ודחה את התביעה לתקופה שלפני כן. לטענת העובדת, "היום הקובע" לעניין קצבת ילדים הוא היום בו הגיעו הילדים למאמצת למטרת אימוץ, ובמקרה דנן, היום בו הוכרזו הילדים כברי-אימוץ, קרי ביום 5.10.2006.

עוד טענה העובדת, כי "היום הקובע" לעניין מענק לידה/דמי חופשה לאם המאמצת הוא יום האימוץ, מאחר שכל עוד לא ניתן צו האימוץ, לא הייתה יכולה העובדת לצאת לחופשת לידה, שכן עד אז היא איננה האם המאמצת.

לטענת המוסד, היום הקובע הוא יום קבלת הילד בפועל לצורך אימוץ, ובמקרה דנן לא נוצר יום קובע, הואיל והילדים הגיעו אל העובדת למטרת אומנה טרם הכרזתם כברי-אימוץ. הילדים שאומצו על ידי העובדת שהו אצלה למעלה משלוש שנים במסגרת האומנה, והעובדת לא הפסיקה לעבוד בתוך פרק הזמן שבעדו משתלמים דמי חופשה למאמצת. לכן, העובדת לא זכאית לדמי לידה/דמי חופשה לאם המאמצת.

עוד טען המוסד, כי קצבת הילדים אושרה לעובדת מיום 1.4.09, היום בו אומצו הילדים ע"י העובדת, והעובדת איננה זכאית לקצבת ילדים בעבור ילדיה קודם לכן.

פסק הדין

--------------

סעיף 56 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה- 1995 (להלן: "חוק הביטוח הלאומי") קובע: "המוסד רשאי לשלול את הזכות לדמי לידה, כולם או מקצתם, אם קרה אחד מאלה: (1) בתוך הזמן שבעדו משתלמים דמי לידה עבדה המבוטחת שלא במשק ביתה;(2) בתוך ששת השבועות שלפני יום הלידה המשוער עבדה המבוטחת שלא במשק ביתה בימים שרופא, שהסמיך המוסד, אסר עליה לעבוד בהם;(3) המבוטחת לא מילאה אחרי הוראת המוסד בדבר פיקוח רפואי בקשר להריון וללידה."

סעיף 57 לחוק הביטוח הלאומי הדן במענק לידה ולדמי לידה להורה מאמץ, קובע: "(א) על אף הוראות סעיף 42(א), מבוטחת לפי פרק י"א, או אשת מבוטח לפי פרק י"א, שקיבלה לאימוץ ילד עד גיל 10 וכן מבוטח לפי פרק י"א שהוא לבדו אימץ ילד כאמור, יהיו זכאים למענק לידה לפי סימן ב', ובלבד(1) שניתנה הודעה לעובד סוציאלי כאמור בסעיף 6 לחוק האימוץ;(2) שלא יינתן מענק לידה אם הילד המאומץ הוא ילדו של בן זוגו של המאמץ. (ב) לענין חישוב מענק הלידה כאמור בסעיף 46, יראו כאילו יום הלידה של הילד המאומץ הוא היום שבו ניתנה הודעה לעובד הסוציאלי כאמור בסעיף קטן (א). (ג) על אף הוראות סעיף 49(א), מבוטחת לדמי לידה שקיבלה לאימוץ ילד עד גיל 10 תהיה זכאית לדמי לידה לפי הוראות סימן ג', בשינויים המחויבים, בעד פרק הזמן שלרגל האימוץ אין היא עובדת או עוסקת במשלח ידה, ובלבד שלענין זה יהיה "היום הקובע" - היום שבו ניתנה הודעה לעובד סוציאלי כאמור בסעיף 6 לחוק האימוץ."

סעיף 6 לחוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981 (להלן: "חוק האימוץ") קובע: "לא ייתן בית משפט צו-אימוץ אלא אם היה המאומץ סמוך על שולחן המאמץ לפחות ששה חדשים לפני מתן הצו; תקופה זו תימנה מן היום שבו ניתנה הודעה לפקיד סעד שהוסמך לענין חוק זה כאמור בסעיף 36 (להלן - פקיד סעד), שהמאמץ קיבל את המאומץ לביתו בכוונה לאמצו."

סעיף 36 לחוק האימוץ קובע: (א) שר המשפטים ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בהתייעצות עם שר העבודה והרווחה, להתקין תקנות לביצועו, לרבות תקנות להבטחת סודיותם של עניני אימוץ. תקנות שענינן אימוץ בין-ארצי טעונות אישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. (ב) מבין פקידי הסעד כמשמעותם בחוק שירותי הסעד, התשי"ח - 1958, יסמיך שר העבודה והרווחה לענין חוק זה פקיד סעד ראשי ופקידי סעד אשר יפעלו לפי הנחיותיו של פקיד סעד ראשי, בדרך כלל או לענין מסויים .

על פי חוק הביטוח הלאומי, היום הקובע ככלל הינו היום בו הוכרזו הילדים כברי-אימוץ. במקרה דנן, חלפו כשנתיים וחצי בין הכרזתם כברי אימוץ למתן צו האימוץ. על פי דין, לאחר שילד מוכרז כבר-אימוץ, מובא הוא למשפחה שעתידה לאמצו, ורק לאחר תקופת מבחן ניתן צו אימוץ על ידי ביהמ"ש לענייני משפחה.

ברור, כי לא כל הכרזה כבר-אימוץ חייבת להסתיים באימוץ, ולפיכך על פי הגיונם של דברים, דמי הלידה/דמי החופשה לאם המאמצת אמורים להשתלם רק לאחר קבלת צו האימוץ, ולאחר שהאימוץ הינו למעשה סופי. לא תיתכן מחלוקת, כי מטרת החוק היא להשוות את מעמדה של האם המאמצת למעמדה של אם טבעית. אם מאמצת זכאית לדמי לידה כפי שזכאית אם טבעית. פרשנותו של המוסד יוצרת מצב שאיננו מתקבל על הדעת, לפיה אם מאמצת שהחלה לפני הליך האימוץ כאומנה ולאחר מכן אימצה את הילדים, לא תהא זכאית לדמי לידה, מאחר שהמאומץ הגיע אליה זמן רב לפני האימוץ. פרשנות זו מובילה לפגיעה באם המאמצת, ולכך לא ייתן בית הדין את ידו.

היום הקובע הוא יום האימוץ. הליך האימוץ הופך את האם המאמצת לאפוטרופסית טבעית לכל דבר ועניין, והוא היום שבו היא הופכת אם לילדים. העובדת הפכה לאם ביום בו ניתן צו האימוץ ולפני כן היא לא יכלה לצאת לחופשת לידה, מאחר שהיא עדיין איננה האם המאמצת. פרשנות אחרת תפלה בין האם הטבעית לאם המאמצת.

זאת ועוד, בצדק הורו בשירות למען הילד למוסד לאשר לה חופשת אם מאמצת וקצבת ילדים מתאריך זה. אשר על כן העובדת זכאית לדמי לידה מיום האימוץ. סעיף 65(א) לחוק הביטוח הלאומי קובע: "(א) בפרק זה "מבוטח"- (1) מבוטח לפי פרק י"א, למעט עקרת בית כהגדרתה בסעיף 238; (2) יחיד היושב בישראל, ואינו נעדר ממנה אלא העדר ארעי שהוא סביר, לדעת עובד המוסד שהוסמך לכך, ואין בו לסתור טענת אותו יחיד כי הוא יושב בישראל, ואינו מבוטח לפי פרק י"א, למעט עקרת בית כהגדרתה בסעיף 238. "ילד" - (1) ילדו של מבוטח או של מי שהיה מבוטח;(2) מי שאינו ילדו, אם הוכח, להנחת דעתו של מי שהסמיכה לכך המנהלה, כי בתקופה שנקבעה בתקנות פירנס אותו המבוטח, ובלבד שהילד נמצא בישראל ולא מלאו לו 18 שנים; והמונחים "אב", "אם" ו"הורה" יתפרשו בהתאם לכך". סעיף 66 לחוק הביטוח הלאומי קובע, שהורה מבוטח זכאי לקצבת ילדים חודשית לפי פרק זה בעד כל ילד. משפחות המטופלות בילדים זכאיות ליהנות מקצבת ילדים, מאחר שפרנסת הילד היא על הוריו או על אחד מהם.

טרם מתן צו האימוץ פירנסה העובדת את ילדיה והם נסמכו על שולחנה, ולפיכך ברי, כי העובדת זכאית לקצבת ילדים. על פי פרק 8 "טיפול בילדים ובני נוער" בתקנון עבודה סוציאלית, משפחת אומנה זכאית לתשלומים מהמדינה לכיסוי הוצאות גידול הילד על פי התעריף הקבוע בתקנון.

לכן, בתקופה שבה שימשה כאומנה, קיבלה העובדת תשלום לכיסוי הוצאות גידול הילדים מכוח היותה אומנה. צו האימוץ, כאמור בסעיף 6 לחוק האימוץ, ניתן לאחר שהמאומץ היה סמוך על שולחנו של המאמץ לפחות 6 חודשים.

לאור כל האמור, העובדת זכאית ל- 6 חודשי קצבת ילדים טרם מתן צו האימוץ, מאחר שהילדים היו סמוכים על שולחנה והיא פרנסה אותם, כקבוע בסעיף 6 לחוק האימוץ.

בית הדין קיבל את התביעה לדמי לידה ולקצבת ילדים וקבע, כי המוסד ישלם לעובדת קצבת ילדים החל מחודש 10/08.

(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: