הסיבות למשבר הכלכלי ביפן - ניתוח אחר
הכלכלה היפנית היא הכלכלה השניה בגודלה בעולם: היא גדלה והגיעה למעמדה זה באמצעות חשיבה עסקית חדשנית, ביצועים מיומנים, עבודה קשה והתמדה, המגובים על ידי מאות שנים של תרבות יוצאת דופן, ששמה דגש על הרמוניה. הכלכלה היפנית הגיעה למעמד זה בזכות ולא בחסד, וברמה מסוימת עשתה זאת כנגד כל הסיכויים. במאמר זה אנסה לספק ניתוח שונה למשבר אותו חווה יפן בימים אלה (ניתוח מקרו כלכלי).
ה- 31 במרץ 2009 היה היום בו הסתיימה השנה עבור חברות יפניות רבות, ובמהלך החודשיים שלאחר מכן, פרסמו חברות רבות את תוצאותיהן הכלכליות. הטורים הכלכליים ביפן התמלאו בהודעות של חברות רבות אודות תוצאות גרועות לשנה. בין חברות אלה ניתן למנות את סוני, טויוטה, פוג'יטסו, טושיבה, פנסוניק והיטאצ'י. עבור רבות מחברות אלה זו היתה השנה הראשונה של הפסדים מזה שנים רבות, ולרוב הדבר קרה אחרי שהשנה הקודמת היתה שנה רווחית ביותר. דיווחים אלו הראו גם כי התוצר המקומי הגולמי ירד ביותר מ- 12% בשנת 2008. רוב החברות צופות ששנת 2009 תמשיך להיות שנה לא טובה וכי ההפסדים ימשיכו להיות גבוהים ביותר, וכהכנה למציאות זו הרגישו כורח לבצע פעולות המנוגדות לערכים התרבותיים היפניים (כגון פיטורים). בהשוואה לכלכלות מובילות אחרות בעולם, הביצועים של יפן היו אלה שספגו את המכה הקשה ביותר (ראה תרשים 1), ומגמה זו עתידה להמשך בשנת 2009.
האם ניתן למנוע את ההתדרדרות הצפויה בביצועים, ואף לנקוט בצעדים שישנו את פני המגמה הזו למגמה חיובית? לפי ההבנה הקונבנציונלית של הסיבות למכה הכלכלית של יפן, קיימת תקווה מועטה לתשובה חיובית לשאלה זו. אך מה אם ההבנה הקונבנציונלית של הסיבות מוטעית, וקיים הסבר אחר?
הסיבות הנפוצות ביותר למצב הנוכחי, כפי שהן משתקפות בדוחות הפיננסיים של חברות ובתקשורת הכלכלית, הן ירידה משמעותית במכירות עקב המיתון והתחזקות הין. האם יכול להיות שההסבר המקובל כיום שגוי? בכדי לענות על שאלה זו חשוב לבחון את העובדות הידועות ולאחר מכן לקשר אותן לתוצאות שנצפו. הטענה הראשונה היא בדבר המיתון העולמי. בכדי שהמיתון יסביר את הירידה החדה בכלכלה היפנית, מן ההכרח:
* שהירידה הכלל עולמית בצריכה גדולה כירידה במכירות היפניות.
* שהחברות היפניות פועלות בשווקים קטנים מאוד, שם נתח השוק שלהן גדול מאוד, עד לרמה שכל ירידה בשוק מורידה את המכירות באופן בלתי נמנע. (אחרת העובדה שהצריכה הכללית נמצאת בירידה לא מחייבת שכלל מכירות הספקים ימצאו בירידה.)
התוצר המקומי הגולמי כאינדיקטור לצריכהמראה בבירור כי בראייה עולמית, התמ"ג גדל (כפי שניתן לראות בתרשים 2), משמע, במונחים כלליים הצריכה העולמית גדלה באופן עקבי, כולל בשנת 2008. בארה"ב ("מרכז" המיתון) התמ"ג ירד בשנת 2008 בשיעור של 6.1%, אך הצריכה האישית נשארה זהה לזו של שנת 2007 (ולמעשה גדלה ב- 0.2%, בהתבסס של מידע רשמי של BEA). חלק הארי של הצריכה של מוצרים ושירותים יפניים הוא בתוך יפן (משנת 1996 ועד 2008 הייצוא הממוצע מתוך כלל התמ"ג עמד על פחות מ- 12%) והצריכה היפנית גדלה אף היא באופן עקבי. אזי לא רק שהצריכה לא נמצאה בירידה מספקת בכדי להסביר את הירידה במכירות שהתרחשה בעסקים היפניים, אלא היא למעשה גדלה ב- 0.5% (לפי המידע הרשמי של MOF - ראה תרשים 3).
תרשים 2:
תרשים 3:
לפיכך, התנאי הראשון של הירידה בצריכה ברמה דומה לירידה במכירות לא התקיים. כמות הצריכה גדלה למעשה ברחבי העולם, כמו גם בשווקים העיקריים בהם פועלות חברות יפניות.
אם נביא בחשבון את התנאי השני, אזי המוצרים היפניים מהווים אחוז קטן מן הצריכה העולמית, ובאופן דומה גם מן השווקים העיקריים של ארה"ב, אירופה ומזרח אסיה. מתוך כלל הייבוא לארה"ב, שיעור הייצוא של יפן עומד על פחות מ- 4% (בשוק הרכב השיעור גבוה הרבה יותר), דבר המצביע על כל שהשוק גדול מספיק בכדי להתיר ליצואנים מסוימים לכל הפחות, לשמור על רמות המכירות שלהם (או אפילו להגדיל אותן). שווקים מסוימים למעשה גדלו, כגון שוק מוצרי הצריכה האלקטרוניים (שגדל ביותר מ 12%, וצפוי להמשיך לגדול בשיעור כזה בשנים הבאות מעל ל-3 טריליון דולר, בהתבסס על דיווח של ה- CEA, איגוד הצרכנים האלקטרוניים). עובדות אלו מובילות להבנה שהמצב כלכלי העולמי לא מספק הסבר טוב דיו למשבר הכלכלי היפני.
גם הטענה הנוספת בדבר חוזקו של הין כסיבה לתוצאות לא מהווה הסבר מספק. בהערכת הין כנגד הדולר בתקופה המדווחת, הין החל ב- 102.678 ין לדולר (השיעור הממוצע של אפריל 2008) וסיים ב- 97.8357 ין לדולר (השיעור הממוצע של מרס 2009), ירידה של 4.7% (ולאורך כל השנה הין שמר של ממוצע של 100.38 ין לדולר). על אף שמדובר בשינוי, כזה בעל השפעה שלילית, השינוי אינו גדול מספיק בכדי להוות השפעה משמעותית על התוצאה.
אם הצריכה העולמית והמקומית לא ירדו בשיעור ניכר, והשווקים קטנים מדי בכדי לחייב ירידה במכירות, משמעות הדבר היא שהתנאים הכלכליים הנדרשים בכדי לתמוך בהסבר הנפוץ לירידה במכירות לא קיימים באמת (כמובן שהם עשויים להיות קיימים עבור חברות מסוימות, אך לא ברמה הגלובלית.) אם זהו לא המיתון, לא המחסור בשווקים, ואף לא שער הין, מה עוד עשוי להוות הסבר? מדוע צנחו המכירות? מדוע בשיעור כזה?
התשובות לשאלות אלה הופכות לברורות כאשר בוחנים את המכירות ביחס למידע אודות הצריכה. בהתבסס על העובדה שרוב המכירות של עסקים יפניים נמצאות ביפן, השוואה פשוטה בין המכירות לצריכה ביפן תספק ראייה לעובדה שמשנת 2004 ועד לשנת 2007 (ולמעשה הדבר נכון אף לשלושת הרבעים הראשונים של שנת 2008), המכירות גדלו בקצב מהיר יותר מן הצריכה (ראה תרשים 4).
אם חברות מוכרות יותר מן הכמות הנצרכת, משמעות הדבר היא שמה שנמכר לא באמת מצרך על ידי הצרכן המיועד. לדוגמה, אם בשנה נתונה, כלל המכירות של טלויזיות על ידי יצרני טלויזיות היה 100, אך הצריכה למעשה היתה רק 80, נשארה יתרה של 20 טלויזיות שלא נצרכו. מה קורה ליתרה זו? בהתחשב בעובדה שהיצרן מכר 20 טלויזיות אלה, אך הצרכנים לא קנו אותן, כנראה ש-20 טלויזיות אלה "תקועות" במקום מסוים בשרשרת האספקה (כנראה אצל הקמעונאי, או אולי אצל המפיץ.) אם נביא עובדות אלה בחשבון במהלך השנים 2007- 2004, בהן המכירות גדלו יותר מן הצריכה, מחויב המציאות שיש יתרה שהצטברה כמלאי.
מהן ההשפעות של צבירת מלאי? המלאי מצטבר בעסקים שנמצאים בין היצרן המקורי לצרכן המיועד. עסקים אלה צוברים את המלאי מכיוון שהם זקוקים לו בכדי לנהל את העסקים שלהם, אך הם לא צריכים מלאי שלא הופך למכירות עבורם. מלאי עבורם משמעו אמצעי לניהול העסק. המלאי מסמל מזומן עבור עסקים אלה, מזומן שלא זמין ליצירת עסקים נוספים, הוא מהווה מעין רע הכרחי איתו הם לומדים לחיות. אבל כשהוא מצטבר יותר מדי, השפעתיו השליליות מתחילות להיות כבדות משקל יותר מאלו החיוביות. ההשפעות של התיישנות, קידום מכירות ומזומן חסום גדלות לרמה שלא ניתן לסבול אותן. כתוצאה מכך, עסקים אלה ינקטו בצעדים בכדי להתמודד עם מצב בעייתי זה.
באילו צעדים ינקטו? קודם כל הם ינסו להיפטר מן המלאי העודף שלהם. בכדי לעשות זאת הם יציעו מבצעי קידום מכירות ויגבילו את כניסת המלאי החדש. הגבלת כניסת המלאי החדש משמע קיצוץ ברכישותיהם, באופן דרסטי. וזוהי בדיוק התופעה המתרחשת כעת, והסיבה העיקרית לירידה העצומה במכירות. וכל זמן שהמלאי נמצא בעודף המצב ימשך. החדשות הטובות הן שהצריכה ממשיכה לגדול ולכן תצרוך את עודפי המלאי, ותאפשר למכירות לגדול שוב, בזמן שעודפי המלאי יתרוקנו. החדשות הרעות הן, שיקח זמן רב לדבר זה להתרחש, אלא אם כן ינקטו בפעולות הנכונות.
אך מהן הפעולות ה"נכונות" הללו? אולי באופן צפוי במידה מסוימת, דרכה של יפן לחזור למעמדה ככלכלה המובילה, להנות מצמיחה המונעת על ידי צריכה ממשית ולהפסיק את ההשפעות השליליות באופן מהיר, כרוכה בחזרה ליסודות, אל מה שהביא למעמדם מלכתחילה: חשיבה עסקית חדשנית (בניגוד לחשיבת מוצר חדשנית), ביצועים מיומנים, עבודה קשה והתמדה, המגובים על ידי מאות שנים של תרבות יוצאת דופן, ששמה דגש על הרמוניה. הרמוניה ? הרצון הכן לבסס מערכות יחסים על כך שבאמת כולם מרוויחים, אלו הם הדברים שבבסיס פריצת הדרך.
מיקי גרנות - מנכ"ל חברת SRI GLOBAL CONSULTING

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"
יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה
התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.
ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב.
ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?
"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".
נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".
ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?
"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".
גרמניה היא לא ידידה קרובה?
"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".
