הסיבות למשבר הכלכלי ביפן - ניתוח אחר

מיקי גרנות, מנכ"ל חברת SRI GLOBAL CONSULTING, במאמר על הכלכלה היפנית והסיבות למשבר
מיקי גרנות |

הכלכלה היפנית היא הכלכלה השניה בגודלה בעולם: היא גדלה והגיעה למעמדה זה באמצעות חשיבה עסקית חדשנית, ביצועים מיומנים, עבודה קשה והתמדה, המגובים על ידי מאות שנים של תרבות יוצאת דופן, ששמה דגש על הרמוניה. הכלכלה היפנית הגיעה למעמד זה בזכות ולא בחסד, וברמה מסוימת עשתה זאת כנגד כל הסיכויים. במאמר זה אנסה לספק ניתוח שונה למשבר אותו חווה יפן בימים אלה (ניתוח מקרו כלכלי).

ה- 31 במרץ 2009 היה היום בו הסתיימה השנה עבור חברות יפניות רבות, ובמהלך החודשיים שלאחר מכן, פרסמו חברות רבות את תוצאותיהן הכלכליות. הטורים הכלכליים ביפן התמלאו בהודעות של חברות רבות אודות תוצאות גרועות לשנה. בין חברות אלה ניתן למנות את סוני, טויוטה, פוג'יטסו, טושיבה, פנסוניק והיטאצ'י. עבור רבות מחברות אלה זו היתה השנה הראשונה של הפסדים מזה שנים רבות, ולרוב הדבר קרה אחרי שהשנה הקודמת היתה שנה רווחית ביותר. דיווחים אלו הראו גם כי התוצר המקומי הגולמי ירד ביותר מ- 12% בשנת 2008. רוב החברות צופות ששנת 2009 תמשיך להיות שנה לא טובה וכי ההפסדים ימשיכו להיות גבוהים ביותר, וכהכנה למציאות זו הרגישו כורח לבצע פעולות המנוגדות לערכים התרבותיים היפניים (כגון פיטורים). בהשוואה לכלכלות מובילות אחרות בעולם, הביצועים של יפן היו אלה שספגו את המכה הקשה ביותר (ראה תרשים 1), ומגמה זו עתידה להמשך בשנת 2009.

האם ניתן למנוע את ההתדרדרות הצפויה בביצועים, ואף לנקוט בצעדים שישנו את פני המגמה הזו למגמה חיובית? לפי ההבנה הקונבנציונלית של הסיבות למכה הכלכלית של יפן, קיימת תקווה מועטה לתשובה חיובית לשאלה זו. אך מה אם ההבנה הקונבנציונלית של הסיבות מוטעית, וקיים הסבר אחר?

הסיבות הנפוצות ביותר למצב הנוכחי, כפי שהן משתקפות בדוחות הפיננסיים של חברות ובתקשורת הכלכלית, הן ירידה משמעותית במכירות עקב המיתון והתחזקות הין. האם יכול להיות שההסבר המקובל כיום שגוי? בכדי לענות על שאלה זו חשוב לבחון את העובדות הידועות ולאחר מכן לקשר אותן לתוצאות שנצפו. הטענה הראשונה היא בדבר המיתון העולמי. בכדי שהמיתון יסביר את הירידה החדה בכלכלה היפנית, מן ההכרח:

* שהירידה הכלל עולמית בצריכה גדולה כירידה במכירות היפניות.

* שהחברות היפניות פועלות בשווקים קטנים מאוד, שם נתח השוק שלהן גדול מאוד, עד לרמה שכל ירידה בשוק מורידה את המכירות באופן בלתי נמנע. (אחרת העובדה שהצריכה הכללית נמצאת בירידה לא מחייבת שכלל מכירות הספקים ימצאו בירידה.)

התוצר המקומי הגולמי כאינדיקטור לצריכהמראה בבירור כי בראייה עולמית, התמ"ג גדל (כפי שניתן לראות בתרשים 2), משמע, במונחים כלליים הצריכה העולמית גדלה באופן עקבי, כולל בשנת 2008. בארה"ב ("מרכז" המיתון) התמ"ג ירד בשנת 2008 בשיעור של 6.1%, אך הצריכה האישית נשארה זהה לזו של שנת 2007 (ולמעשה גדלה ב- 0.2%, בהתבסס של מידע רשמי של BEA). חלק הארי של הצריכה של מוצרים ושירותים יפניים הוא בתוך יפן (משנת 1996 ועד 2008 הייצוא הממוצע מתוך כלל התמ"ג עמד על פחות מ- 12%) והצריכה היפנית גדלה אף היא באופן עקבי. אזי לא רק שהצריכה לא נמצאה בירידה מספקת בכדי להסביר את הירידה במכירות שהתרחשה בעסקים היפניים, אלא היא למעשה גדלה ב- 0.5% (לפי המידע הרשמי של MOF - ראה תרשים 3).

תרשים 2:

תרשים 3:

לפיכך, התנאי הראשון של הירידה בצריכה ברמה דומה לירידה במכירות לא התקיים. כמות הצריכה גדלה למעשה ברחבי העולם, כמו גם בשווקים העיקריים בהם פועלות חברות יפניות.

אם נביא בחשבון את התנאי השני, אזי המוצרים היפניים מהווים אחוז קטן מן הצריכה העולמית, ובאופן דומה גם מן השווקים העיקריים של ארה"ב, אירופה ומזרח אסיה. מתוך כלל הייבוא לארה"ב, שיעור הייצוא של יפן עומד על פחות מ- 4% (בשוק הרכב השיעור גבוה הרבה יותר), דבר המצביע על כל שהשוק גדול מספיק בכדי להתיר ליצואנים מסוימים לכל הפחות, לשמור על רמות המכירות שלהם (או אפילו להגדיל אותן). שווקים מסוימים למעשה גדלו, כגון שוק מוצרי הצריכה האלקטרוניים (שגדל ביותר מ 12%, וצפוי להמשיך לגדול בשיעור כזה בשנים הבאות מעל ל-3 טריליון דולר, בהתבסס על דיווח של ה- CEA, איגוד הצרכנים האלקטרוניים). עובדות אלו מובילות להבנה שהמצב כלכלי העולמי לא מספק הסבר טוב דיו למשבר הכלכלי היפני.

גם הטענה הנוספת בדבר חוזקו של הין כסיבה לתוצאות לא מהווה הסבר מספק. בהערכת הין כנגד הדולר בתקופה המדווחת, הין החל ב- 102.678 ין לדולר (השיעור הממוצע של אפריל 2008) וסיים ב- 97.8357 ין לדולר (השיעור הממוצע של מרס 2009), ירידה של 4.7% (ולאורך כל השנה הין שמר של ממוצע של 100.38 ין לדולר). על אף שמדובר בשינוי, כזה בעל השפעה שלילית, השינוי אינו גדול מספיק בכדי להוות השפעה משמעותית על התוצאה.

אם הצריכה העולמית והמקומית לא ירדו בשיעור ניכר, והשווקים קטנים מדי בכדי לחייב ירידה במכירות, משמעות הדבר היא שהתנאים הכלכליים הנדרשים בכדי לתמוך בהסבר הנפוץ לירידה במכירות לא קיימים באמת (כמובן שהם עשויים להיות קיימים עבור חברות מסוימות, אך לא ברמה הגלובלית.) אם זהו לא המיתון, לא המחסור בשווקים, ואף לא שער הין, מה עוד עשוי להוות הסבר? מדוע צנחו המכירות? מדוע בשיעור כזה?

התשובות לשאלות אלה הופכות לברורות כאשר בוחנים את המכירות ביחס למידע אודות הצריכה. בהתבסס על העובדה שרוב המכירות של עסקים יפניים נמצאות ביפן, השוואה פשוטה בין המכירות לצריכה ביפן תספק ראייה לעובדה שמשנת 2004 ועד לשנת 2007 (ולמעשה הדבר נכון אף לשלושת הרבעים הראשונים של שנת 2008), המכירות גדלו בקצב מהיר יותר מן הצריכה (ראה תרשים 4).

אם חברות מוכרות יותר מן הכמות הנצרכת, משמעות הדבר היא שמה שנמכר לא באמת מצרך על ידי הצרכן המיועד. לדוגמה, אם בשנה נתונה, כלל המכירות של טלויזיות על ידי יצרני טלויזיות היה 100, אך הצריכה למעשה היתה רק 80, נשארה יתרה של 20 טלויזיות שלא נצרכו. מה קורה ליתרה זו? בהתחשב בעובדה שהיצרן מכר 20 טלויזיות אלה, אך הצרכנים לא קנו אותן, כנראה ש-20 טלויזיות אלה "תקועות" במקום מסוים בשרשרת האספקה (כנראה אצל הקמעונאי, או אולי אצל המפיץ.) אם נביא עובדות אלה בחשבון במהלך השנים 2007- 2004, בהן המכירות גדלו יותר מן הצריכה, מחויב המציאות שיש יתרה שהצטברה כמלאי.

מהן ההשפעות של צבירת מלאי? המלאי מצטבר בעסקים שנמצאים בין היצרן המקורי לצרכן המיועד. עסקים אלה צוברים את המלאי מכיוון שהם זקוקים לו בכדי לנהל את העסקים שלהם, אך הם לא צריכים מלאי שלא הופך למכירות עבורם. מלאי עבורם משמעו אמצעי לניהול העסק. המלאי מסמל מזומן עבור עסקים אלה, מזומן שלא זמין ליצירת עסקים נוספים, הוא מהווה מעין רע הכרחי איתו הם לומדים לחיות. אבל כשהוא מצטבר יותר מדי, השפעתיו השליליות מתחילות להיות כבדות משקל יותר מאלו החיוביות. ההשפעות של התיישנות, קידום מכירות ומזומן חסום גדלות לרמה שלא ניתן לסבול אותן. כתוצאה מכך, עסקים אלה ינקטו בצעדים בכדי להתמודד עם מצב בעייתי זה.

באילו צעדים ינקטו? קודם כל הם ינסו להיפטר מן המלאי העודף שלהם. בכדי לעשות זאת הם יציעו מבצעי קידום מכירות ויגבילו את כניסת המלאי החדש. הגבלת כניסת המלאי החדש משמע קיצוץ ברכישותיהם, באופן דרסטי. וזוהי בדיוק התופעה המתרחשת כעת, והסיבה העיקרית לירידה העצומה במכירות. וכל זמן שהמלאי נמצא בעודף המצב ימשך. החדשות הטובות הן שהצריכה ממשיכה לגדול ולכן תצרוך את עודפי המלאי, ותאפשר למכירות לגדול שוב, בזמן שעודפי המלאי יתרוקנו. החדשות הרעות הן, שיקח זמן רב לדבר זה להתרחש, אלא אם כן ינקטו בפעולות הנכונות.

אך מהן הפעולות ה"נכונות" הללו? אולי באופן צפוי במידה מסוימת, דרכה של יפן לחזור למעמדה ככלכלה המובילה, להנות מצמיחה המונעת על ידי צריכה ממשית ולהפסיק את ההשפעות השליליות באופן מהיר, כרוכה בחזרה ליסודות, אל מה שהביא למעמדם מלכתחילה: חשיבה עסקית חדשנית (בניגוד לחשיבת מוצר חדשנית), ביצועים מיומנים, עבודה קשה והתמדה, המגובים על ידי מאות שנים של תרבות יוצאת דופן, ששמה דגש על הרמוניה. הרמוניה ? הרצון הכן לבסס מערכות יחסים על כך שבאמת כולם מרוויחים, אלו הם הדברים שבבסיס פריצת הדרך.

מיקי גרנות - מנכ"ל חברת SRI GLOBAL CONSULTING

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".