אג"ח של דיידלנד ב-70% תשואה: הכסף בהכרח ירד לטימיון?
חברת דיידלנד (דיידלנד אגח א) החלה את דרכה בשלהי חודש מאי 2007 והוקמה על ידי יזם הנדל"ן הישראלי-אמריקאי אלי ברדוגו ז"ל שהלך לעולמו לפני כשבועיים. דיידלנד הוקמה על מנת להקים 2 מגדלי יוקרה בני 25 קומות שיכילו 736 דירות בעיר קנדל הנמצאת באיזור העיר מיאמי בארה"ב. את הסיפור של דיידלנד מגדיר קובי שגב, מנהל ההשקעות בחברת קרנות הנאמנות של יובנק, כ"מצב ביש". איך הגיעה החברה למצב בו היא נמצאת? האם יש לה תקומה? והכי, חשוב מי יחזיר את הכסף לבעלי האג"חים?
קובי שגב מוסר: "היזם אלי ברדוגו ז"ל שהיה למעשה היחיד שרשום כעובד החברה, החליט בחודש יוני 2007, לרכוש קרקע בעיר קנדל שבמיאמי בשווי של 36 מיליון דולר. לשם ביצוע הרכישה השקיע ברדוגו בחברה החדשה כ-6 מיליון דולר מהונו האישי, 20 מיליון דולר על ידי הנפקת אג"ח בארץ ו-10 מיליון דולר כהלוואה בנקאית".
חשוב לציין, כי על מנת לגייס אג"ח בבורסה התל אביבית, הונה העצמי של החברה המגייסת צריך לעמוד על סכום מינימלי של 24 מיליון שקלים. זאת לעומת מצב בו לפני שנה, חברה שרצתה לגייס אג"ח, היתה צריכה להעמיד סכום בסך 16 מיליון שקלים בלבד.
שגב מציין כי "בפועל גייס ברדוגו, במסגרת חברת דיידלנד, 120 מיליון שקלים. הרבה מעבר לסכום שהיה צריך וזאת בשל העובדה כי רצה לשמור לחברה 'כרית בטחון'. לאחר הוצאות ההנפקה נשארו מתוך כרית בטחון זו כ-20 מיליון שקלים בלבד. נזכיר גם כי לאג"ח המונפק אין שיעבודים". מתוך בדיקה שערכנו נציין כי את השעבוד על הקרקע קיבל הבנק המלווה".
כרית הבטחון של דיידלנד התאפשרה בשל העובדה כי בחודש יוני שררה הנחת היסוד בקרב מגייסי ההון כי "יש להנפיק כמה שאתה יכול ולא כמה שאתה צריך". "כרית הבטחון" הזניחה של דיילנד, הפכה בימים אלה לבעלת חשיבות מכרעת בעבור המשקיעים.
שגב מוסר כי "לאחר שרכש את הקרקע רצה ברדוגו לגייס כסף לשם הבנייה, אך מכיוון שהשתמש כבר בהלוואות לשם רכישת הקרקע, דיידלנד היתה יכולה לגייס את המימון על ידי מכירה של דירות הפרוייקט על הנייר ומתוך הכסף שתקבל להתחיל ולממן את בניית המגדלים".
אם ננתח את הצד הפיננסי של העסקה נגלה ספקולציה לא קטנה. שגב מוסר כי "דיידלנד התכוונה להוציא על בניית הפרוייקט 290 מיליון דולר נוספים ולמכור את המגדלים ב-406 מיליון דולר" סך הכל רווח יזמי של 80 מיליון דולר על הון עצמי של 6 מיליון דולר. בחישוב מהיר תשואה על ההון של 1233%.
עד כאן מהות העסקה. מכאן ננסה לבחון מה הם סיכוני החברה ואיך חטפה את אסונותיה בזה אחר זה. שגב: "החברה נכנסה להשקעה באיזור מיאמי בדיוק בזמן תחילת משבר הנדל"ן האמריקאי ונציין כי בנוסף איזור זה חטף את הפגיעה הקשה ביותר כתוצאה מהמשבר. בשל כך מחירי הדירות והקרקעות באיזור נפלו בשיעורים דו ספרתיים".
שגב מוסר עוד, כי "מספר חודשים לאחר רכישת הקרקע החליטה החברה להסב את ייעוד הקרקע לשם בניית בית מלון". הסיבות למהלך זה אינן ידועות וזאת מכיוון שהחברה לא הצהירה מה הסיבה לשינוי ייעוד זה. גורמים בשוק מעריכים כי בשל חוסר היכולת למכור את דירות הפרוייקט על הנייר שנגרמו כתוצאה ישירה ממשבר הדיור האמריקאי החליטה החברה לשנות את ייעוד הפרוייקט ולהסב את הקרקע לשם בניית בית מלון.
שגב מוסיף: "הסיכון המהותי ביותר בחברה היה תלותה המוחלטת באיש מפתח אחד והוא אלי ברדוגו. מעבר לכך, החברה המבצעת שהיתה צריכה לבנות את הפרוייקט, היתה שייכת אף היא למר ברדוגו. לדיידלנד לא היו עובדים ולשם התנהלותה השוטפת היא השכירה את שירותי המנכ"ל והסמנכ"ל של חברה נוספת בבעלותו של ברדוגו הלא היא חברת אופק נדל"ן". לפני כשבועיים נפטר אלי ברדוגו ז"ל ובכך איבדה החברה את איש המפתח העיקרי.
שגב: "לפי הידוע, דיידלנד לא מכרה עד היום אף לא דירה אחת בפרוייקט בעיר קנדל". סיכום כל הסיכונים יוצר מציאות בה ידרשו פתרונות כואבים. יש להניח שבמידה והבנק המלווה יחליט לעשות כן הוא יכול למכור את הקרקע ובכך להחזיר לעצמו את כספו. עם זאת מצבם של בעלי האג"ח הוא סבוך קצת יותר.
נזכיר את 'כרית הבטחון' של החברה, המכילה 20 מיליון שקלים. במידה ותוכרז החברה כחדלת פירעון או פושטת רגל יחולקו 20 מיליון השקלים בין מחזיקי האג"ח ובכך יוחזר להם סכום המהווה שישית מהשקעתם הראשונית, שעמדה על 120 מיליון שקל. זאת אומרת שבמחיר כרית הבטחון יהיה האג"ח שווה 17 אגורות.
בנוסף למחיר של 17 אגורות לאיגרת החוב יש לקחת בחשבון את ההפרש ממכירת הקרקע ממנו יהנו מחזיקי האג"ח. על פי גורמים בשוק ההון, מחיר הקרקעות באיזור מיאמי ירד ב-50% ויותר ולכן אם יחליט הבנק לממש את הקרקע שנרכשה בכ-36 מיליון דולר, ספק אם יישאר בידי מחזיקי האג"ח הפרש שינבע ממימוש הקרקע. למרות הערכה זאת נציין כי מדובר בספקולציה בלבד. נציין כי כרגע עומד מחיר האיגרת על 28.9 אגורות.
גורמים בשוק ההון מציינים, כי דיידלנד כחברה שסיימה את חייה עדיפה למחזיקי האג"ח כדיידלנד פועלת וזאת בשל העובדה כי ללא פעילות החברה, יורד הסיכון שמונח על כתיפיהם של בעלי האג"ח.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".