אולמרט: ממשלה ללא חמאס מהווה פרטנר

בשיחה עם כתבים ממש לפני המראתו לארה"ב הדגיש אולמרט כי השתלטות החמאס על עזה מבהירה לעולם את מה שישראל ידעה מזמן, אך ציין שהמצב ברשות יצר הזדמנות למהלך מדיני
מעריב NRG |

ממשלה שהיא איננה ממשלת חמאס, מהווה פרטנר – כך אמר הלילה ראש הממשלה אהוד אולמרט בשיחה עם כתבים לפני עלייתו למטוס לקראת פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש ומזכ"ל האו"ם באן קי-מון. במקביל הודיע יו"ר הרשות הפלשתינית אבו-מאזן על הקמתה של ממשלת החירום הפלשתינית, זאת ללא אישורו של הפרלמנט.

אולמרט הציג נקודת מבט אופטימית על שפיכות הדמים שמתחוללת ברצועת עזה. "המצב שנוצר בימים האחרונים ברשות הפלשתינית פותח הזדמנות שלא היתה כמותה כבר תקופה ארוכה", אמר ראש הממשלה. "אנו בהחלט מתכוונים לפעול בכל העוצמה כדי לממש את ההזדמנות למהלכים מדיניים ככל שזה יהיה תלוי בנו".

אולמרט הוסיף כי כעת תמונת המצב ברשות התבהרה, ויצרה ודאות לגבי הצעדים אותם צריך לנקוט. "הכוונה היא לחוסר היכולת לקיים ממשלה שחצי ממנה הם גורמי טרור", הוסיף. "זה לא עובד, ואם מישהו משלה את עצמו שזה יעבוד וישמש בסיס למו"מ, עכשיו כבר ברור לו שזה לא אפשרי".

גורמים מדיניים בכירים אמרו הלילה כי אולמרט יבהיר לנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, שישראל לא תסכים להילחם את מלחמתו של הפת"ח בעזה. עם זאת, ראש הממשלה ידגיש כי צה"ל ערוך להגברת פעילותו ביהודה ושומרון במטרה למנוע נפילה של יישובים לשליטת החמאס. כמו כן, למרות ששיתוף הפעולה בין צה"ל לכוחות המתונים ברשות אינו משמעותי, הצבא מסוגל להעניק סיוע עקיף לכוחות הפת"ח בגדה.

רק כוח בינלאומי

הנושאים שיעמדו על סדר היום בפגישה שתיערך בין בוש לאולמרט ביום שלישי בבית הלבן צפויים להשתנות לגמרי לעומת התכנון המקורי. במקום שיחה על מציאת אופק מדיני בין ישראל לפלשתינים, יקיימו השניים דיון חירום על ההתפתחויות האחרונות.

במהלך סוף השבוע אמרו גורמים מדיניים המקורבים לאולמרט כי מאחר שהוכח סופית כי אבו-מאזן אינו מסוגל למשול ברצועת עזה מול הקיצוניים, ומאחר שישראל לא תכניס את חיילי צה"ל לעזה בניסיון לסייע לו, לא נותר אלא להוביל מהלך דחוף של הכנסת כוח בינלאומי לרצועת עזה.

בכוונת אולמרט לשכנע את בוש, ולפני כן במהלך הביקור את מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, בנחיצותו של כוח רב-לאומי חמוש ומאומן שיתפרס לאורך ציר פילדלפי. אולמרט לא פוסל הכנסת כוח בינלאומי גם לתוך עומק רצועת עזה, אם כי לישראל יש עניין לצמצם את מרחב פעילותו לאזורים מסוימים על מנת שנוכחותו לא תגביל את פעילות צה"ל נגד ארגוני הטרור, בפרט באזורי השיגור הקיימים של רקטות הקסאם לעבר שטח ישראל.

ידונו גם באיראן

על פי הרעיון, אולמרט ישכנע בתחילה את בוש וקי-מון בנחיצות הכוח, ואז יעברו השלושה, בחיזוק מנהיגים אירופים, ללחוץ על אבו-מאזן בתקווה שיסכים למהלך אף הוא.

הכנסת כוח בינלאומי איננה משימה פשוטה, שכן מבחינת האמנה הבינלאומית על כל הצדדים בסכסוך להסכים להכנסת כוח משקיפים של האו"ם. כוח מסוג זה מתמנה לפי פרק שש של מגילת האו"ם, המתייחס ליישוב סכסוכים בדרכי שלום. על מנת לכפות הכנסת כוח רב לאומי על צד כלשהו בסכסוך, כלומר ללא הסכמה פלשתינית, יש להוביל מהלך מורכב ומסובך הרבה יותר.

מועצת הביטחון היא שממנה כוח בעל מנדט שכזה, לפי פרק שבע של מגילת האו"ם, המתייחס למניעת תוקפנות ואיומים על השלום. כוחות נאט"ו שפעלו בסרביה קיבלו מנדט דומה. עם זאת, המדינות שחברות במועצת הביטחון ממעטות לאמץ החלטות כאלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.