קניין/תניית שימור בעלות המופיעה רק בחשבונית/מחוזי
עובדות וטענות:
המבקשת הינה חברה העוסקת בשיווק ומכירת מותגי אופנה שונים בתחום ההלבשה ומאז שנת 1997, נהגה לספק למשביר את מותגיה.
עם כניסתו של המשביר למצב של הקפאת הליכים בשלהי שנת 2002, חדל המשביר לשלם למבקשת את התמורה עבור הטובין. במסגרת הבקשה דנן, התבקש בית-המשפט להורות לנאמני המשביר לבטל את החיובים הנ"ל, ולהצהיר, בנוסף, כי כל הטובין שסופקו למשביר עובר להקפאת ההליכים (בשווי כולל של כ-4.4 מיליון ש"ח לפני מע"מ) נותרו בבעלות המבקשת, לאור תניית שימור בעלות שכללה המבקשת בכל אחת מחשבוניות שהנפיקה למשביר בקשר עם הספקת הטובין, בה נקבע כי הסחורה בבעלות המבקשת כל עוד החשבונית לא נפרעה. כן התבקש בית-המשפט להורות לנאמנים למסור למבקשת את כל הטובין שסופקו למשביר עובר להקפאת ההליכים ואשר טרם נמכרו, ולהורות להם לשלם למבקשת את התמורה שהתקבלה מאותם טובין שסופקו עובר להקפאת ההליכים אך נמכרו כבר במהלכה.
דיון משפטי:
כב' הנש' הש' א' גורן:
שאלת תוקפה המשפטי של תניית שימור בעלות הכלולה בהסכם בין ספק לקמעונאי עברה טלטלות משפטיות, המשקפות (בין היתר) גישות עקרוניות שונות ביחס לנקודת האיזון הראויה בין גורם הפומביות בדיני הקניין המגן על צדדים שלישיים, מזה, לבין אוטונומיית הרצון וחופש החוזים של הצדדים לעסקה לעצבה לפי ראות עיניהם, מזה.
הלכת קולומבו (ע"א 455/89 קולומבו, מאכל ומשקה בע"מ נ' בנק למסחר בע"מ), שעמדה בתוקף משנת 1991 ועד לשנת 2003, נתנה דגש מרכזי לגורם הפומביות. בית-המשפט העליון העדיף את הגישה המחילה את הוראות חוק המשכון על כל עסקה המכוונת ליצור בטוחה, אפילו אין היא מקיימת את מאפייניו של משכון. גישת הבטוחה שאומצה בהלכת קולומבו נוגסת בחופש החוזים של הצדדים, שכן בעטיה עוברת הבעלות בטובין לידי הקמעונאי כבר בעת מסירת החזקה בהם לידיו, וזאת בניגוד לתניית שימור הבעלות עליה הסכימו הצדדים במפורש. הלכה זו עוררה ביקורת נוקבת, שהדגישה, בין היתר, את הקשיים המעשיים שהיא מערימה על חיי המסחר, בחייבה את הספק לרשום משכון, כל אימת שמתבצעת העברה של טובין ממנו לקמעונאי, על-מנת שתניית שימור הבעלות תהא תקפה – דבר שבפועל כמעט ולא נעשה.
בפרשת קידוחי הצפון (ברע"א 1690/00 מ.ש. קידוחי הצפון בע"מ נ' א. אבגל טכנולוגיה בע"מ (בפירוק זמני)) נהפכה הלכת קולומבו וניתן תוקף משפטי לתניית שימור בעלות. פסק-הדין חיזק את עיקרון חופש החוזים, באפשרו לצדדים לחוזה להגשים בפועל את אשר סוכם ביניהם, קרי: לשמר בידי הספק את הבעלות בטובין למרות שהחזקה בהם נמסרה כבר לקמעונאי, וזאת עד להשלמת התמורה.
לכאורה, על-יסוד הניתוח דלעיל צודקת אפוא המבקשת בטענותיה ואולם, בנסיבותיו העובדתיות של המקרה דנן לא הניחה המבקשת תשתית מספקת התומכת בטענתה כי בין הצדדים התקיים מפגש רצונות בשאלת תניית שימור הבעלות גופה. ביסוד מסקנה זו עומד טעם סובייקטיבי הנוגע לכוונתם ה"פנימית" של הצדדים כפי שהיא עולה מהחוזה שנקשר ביניהם, וטעם אובייקטיבי, הנוגע לנסיבות ה"חיצוניות" של ההתקשרות החוזית ביניהם, קרי למאפיינים שהתקיימו או שנעדרו הימנה, המשליכים על ההכרעה המשפטית.
הטעם הסובייקטיבי:
פרשת קידוחי הצפון אמנם ביטלה את הלכת קולמבו ונתנה תוקף לתניית שימור בעלות מוסכמת בין הצדדים, אף בלא רישומה כמשכון. עם זאת, אין בה כדי לבטל את הצורך בהסכמה משותפת של הצדדים על עצם שימור הבעלות בידי הספק.
במקרה דנן, המסמך היחיד בו מוזכרת תניית שימור הבעלות הוא, כאמור, החשבוניות שהנפיקה המבקשת למשביר כל אימת שסיפקה טובין לסניפיו. חשבוניות אלו אינן חתומות בידי גורם כלשהו מטעם המשביר וכל שנחתם על-ידי נציגי המשביר לאחר כריתתו של ההסכם בין הצדדים, הוא אישור קבלת הסחורה על ידי מחסנאים ולא על-ידי מנהליו או מורשי החתימה שלו. יוצא, אם כן, כי מועד מסירת הטובין לידי המשביר הוא המועד בו עברה גם הבעלות בהם לידיו.
החשיבות בבדיקת קיומה של הסכמה חוזית אמיתית בדבר תניית שימור הבעלות בולטת במיוחד במצבים של חדלות פרעון בכלל, והקפאת הליכים בפרט וזאת, נוכח התוצאה הקשה שיש להכרה בתנייה, כאמור, לגבי החברה הקמעונאית ונושיה, המוצאים עצמם ניגפים בפני ספק אשר לא רשם משכון וחרף זאת זכאי לטרוף מידי הנאמן או המפרק את הטובין או הציוד, אף אם אלו דרושים לחברה כאוויר לנשימה.
משכך, אין ליתן לתניית שימור הבעלות בענייננו כל תוקף משפטי.
הפן האובייקטיבי:
מתכונת היחסים המסחריים ששררה בין המבקשת למשביר לאורך השנים נעדרה סממנים אשר ניתן היה לצפות לקיומם אילו אכן הסכימו הצדדים לשמר בידי המבקשת את הבעלות בטובין עד להשלמת התמורה בגינם. כך למשל, אין מחלוקת בכך שהמבקשת נמנעה מלדרוש מהמשביר (בכתב או בעל-פה, בהסכם הספקים או בחשבוניות) כי יבטח את הטובין שנמסרו לו עד למכירתם ללקוחותיו, ויכלול את המבקשת כמוטבת על-פי הפוליסה. אדישותה של המבקשת ביחס לביטוחם של הטובין מלמדת על כך שלא ראתה במערכת היחסים שבינה לבין המשביר משום מערכת הנשלטת על-ידי עיקרון הקונסיגנציה.
אינדיקציות נוספות המעידות על היעדר הסכמה בין הצדדים הינן: עובדת רישומם של הטובין בספרי המשביר בעת קבלתם והיעדרה של תניה בהסכם הספקים או בכל מסמך אחר, האוסרת על המשביר לעשות כן; חוסר ההתאמה, עליו הצביע המפרק, בין יתר ההוראות שנכללו בחשבוניות לצד תניית שימור הבעלות, לבין הוראות הסכם הספקים שעל-פיהן נהגו הצדדים ביחסיהם המסחריים. פרט זה מצביע על כך, כי האמור בחשבוניות שהנפיקה המבקשת – ובכלל זה תניית שימור הבעלות – היה בבחינת כיתוב סטנדרטי ורוטיני, שלא נועד לחול באופן קונקרטי על קשריה העסקיים של המבקשת עם המשביר דווקא; וכן העובדה, כי הסכם הספקים בענייננו אינו כולל הוראה המאפשרת למבקשת להיכנס למחסני המשביר לצורך בדיקת הסחורה ופיקוח עליה.

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.