מיזוגים ורכישות שולחים את וול סטריט לפתיחה ירוקה

טופ אימג' פתחה בעלייה של 2.8% לאחר שזינקה מעל %16 במסחר המקדים. מחירי הנפט נסחרים בירידה קלה ועוד לא החליטו על כיוון ברור על רקע דיווחים על השבתת מתקני הנפט בעיראק. אלדין פתחה בעלייה של 1.3%
יוני נאמן |

המדדים המובילים בוול סטריט פתחו את שבוע המסחר בעליות שערים נאות. לאחר פקיעת האופציות ביום שישי נגמר לחץ הכותבים על השווקים וידיעות על מיזוגים ורכישות ענק צפויות להשפיע לטובה על כיוון המסחר. עם זאת, בהעדר נתוני מאקרו שאמורים להתפרסם היום, צפויים מחירי הנפט להטיל את מלוא משקלם על המסחר.

מדד הנאסד"ק פותח את המסחר בעליה של 0.52% לרמה של 2,146 נקודות, מדד הדאו מוסיף בפתיחה 0.48% לרמה של 10,609 נקודות.

לאלו ששוכחים נזכיר כי ספטמבר הוא בממוצע החודש בו השווקים נותנים את הביצועים הגרועים ביותר. חלק מהסיבה לכך נעוצה בעובדה שאוגוסט וספטמבר הם חודשי החופשה השנתית של רבים מן הסוחרים ולכן המחזורים נוטים להיות נמוכים מהממוצע השנתי. לכן גם ספטמבר, כמו אוגוסט, הוא חודש הנתון למניפולציות של הכותבים וסוחרי היום.

מחירי הנפט ממשיכים לרכז עניין היום על רקע דיווחים של השבתת מתקני נפט בעיראק עקב הפסקת חשמל שמקורה ככל הנראה חבלני. לפי שעה נסחר הנפט בירידה קלה אך עדיין מעל רמת ה-65 דולר ועשוי להכביד על הסנטימנט בבורסות התפוח הגדול, שכן יהיה תחת מעקב צמוד של הסוחרים עקב הדיווחים.

אמריקניות במרכז

כאמור, וולסטריט פותחת את המסחר על רקע ידיעות על רכישות ומיזוגי ענק, במרכז המסחר עומדת היום חברת הנפט פטרו-קזחסטן (PKZ), אשר קיבלה בחיוב הצעת רכש שהוגשה לה על ידי צ'יינה פטרולום. מניות החברה פתחו בעליה של 19.58% לרמה של 54.29 דולר.

חברת הפארמה EYETECH מזנקת בפתיחה ב-27.7% לרמה של 17.87 דולר, זאת על רקע פרסום בעיתונות האמריקנית כי צפויה להירכש על ידי חברת הפארמה או.סי.איי (OSIP). על פי דיווחים החברה המאוחדת צפויה להיות שווה מעל 600 מיליון דולר.

כפי שעשו בסוף השבוע, צפויות מניות חברת התעופה נורת'ווסט (NWB) להיות במרכז המסחר גם השבוע. ברקע למסחר במניה, שביתתם של 4,200 מכונאי החברה נכנסת ליומה השלישי. החברה אמנם ממשיכה להפעיל טיסות כרגיל ונראה, כי לא נפגעה עד כה משמעותית, המניה צפוייה לפתוח את המסחר בירידה לאחר שאיבדה כ-7.7% במהלך המסחר של יום שישי.

ישראליות בחו"ל

טופ אימג' פותחת את המסחר בעליה של 2.8% לרמה של 3.2 דולר. החברה פירסמה היום את דו"חות הרבעון השני, בהם דיווחה על זינוק של 66% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. ברבעון הראשון של שנת 2005 דיווחה החברה על הפסד נקי, ואילו ברבעון הנוכחי הצליחה לעבור לרווח נקי. עם כל הטוב בדו"חות הללו על טופ אימג' עדיין להוכיח למשקיעים כי היא מסוגלת לייצר תזרים מזומנים יציב.

אלדין פתחה את המסחר בעליה של 1.3% לרמה של 19.39 דולר.

מניות החברות נסחרות על רקע הודעה של חברת ההשוואות AppsLabs שמוצר ה-HASP של אלדין מוביל על המתחרה UltraPro בכל קטגוריה, זאת על פי סידרת בדיקות השוואתיות על שתי המוצרים. אלדין שהספיקה לרדת מעל 15% בחודש האחרון רק חיכתה לזריקת עידוד כגון זו.

אלביט הדמיה פתחה את המסחר בירידה של 3.3% לרמה של 18.68 דולר. החברה הודיעה היום שחתמה על הסכם סופי למיזוג חברת הבת אלסינט. על פי ההסכם, אלביט הדמיה תחזיק בכל מניות חברת אלסינט ומניות האחרונה תמחקנה מהמסחר בניו יורק. בהתאם לתנאי הסכם המיזוג כל מניה רגילה של חברת אלסינט תומר ל-0.53% מניות רגילות של אלביט הדמיה.

נייס מערכות פתחה את המסחר בירידה של 1.7% לרמה של 46.5 דולר. מניות החברה נסחרו על רקע דיווח במעריב הבוקר, כי החברה מנהלת מגעים ראשוניים עם חתמים פוטנציאליים לגיוס של כ-200 מיליון דולר במטרה לאפשר את המשך יישום תכנית ההתרחבות של החברה בעיקר בחו"ל.

הרבוע הכחול פתחה את המסחר ללא שינוי. היום פורסם כי דודי ויסמן ישלם לקבוצת ברונפמן כ-117 מיליון דולר עבור רכישת השליטה ברשת הרבוע הכחול - פרמיה של 18% על שווי השוק של החברה. בעיתון ציינו, כי לאחר השלמת העסקה תחזיק קבוצתו של ויסמן ב-72% מהשליטה.

מניות מת"ב פתחה את המסחר ללא שינוי. גאון בית השקעות פירסמו היום כי צופים שחיקה בהכנסות החברה ומותירים לה המלצת "החזק" עם יעד של 34.9 שקל. האנליסט מיקו מור סבור, כי ברבעון השני, שאת תוצאותיו תפרסם מת"ב מחר, יישחקו הכנסות החברה ותימשך הירידה במספר המנויים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.