לאומי: באוגוסט צפוי להיות מעניין בשוק המט"ח

פרט ליישום תוכנית ההתנתקות בחודש זה, ב-9 לחודש צפויה גם העלאת ריבית נוספת של הפד ב-25 נקודות הבסיס כך שפער הריביות הרשמיות בין ישראל לארה"ב צפוי להעלם כליל
דרור איטח |

בשבוע החולף נחלש הדולר האמריקני למול השקל הישראלי. למרות שהחל את השבוע בהתחזקות למול השקל, התהפכה המגמה לקראת סוף השבוע, כשברקע, הודעת הבנק המרכזי הסיני, כי הוא מבטל את ההצמדה לדולר האמריקני שהייתה נהוגה בשנים האחרונות. מהלך זה החליש באופן מיידי את הדולר כנגד המטבעות האסייתים וכנגד המטבעות העיקריים בעולם ביניהם השקל הישראלי. בסיכום שבועי, תוסף השקל מול הדולר בשיעור של 0.18% ושערו היציג נקבע על 4.533 שקל לדולר.

כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי, בטווח הקצר יתכן פיחות מסוים בשקל מול הדולר, על רקע ציפיות להמשך התחזקות הדולר בעולם והעצבנות סביב מועד ההתנתקות. בשבוע הבא בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית השקלית ללא שינוי, אך שבועיים אחר כך הפד צפוי להעלות את הריבית לרמה של 3.5% ובכך יתאפס פער הריביות.

בשלב זה נראה, כי השוואת הריביות כבר מגולמת בשערי החליפין. בטווח הבינוני מעריכים בבנק כי תתכן התמתנות במגמת הפיחות, שכן עלייה משמעותית בשער הדולר צפויה לאלץ את בנק ישראל להעלות את הריבית. עם זאת יש להדגיש, כי רמת אי הוודאות גבוהה במיוחד, לאור הקושי בחיזוי ההשפעות על המסחר אם ההתנתקות תתקל בקשיים רבים מהצפוי.

כלכלני בנק לאומי סבורים כי חודש אוגוסט צפוי להיות חודש מעניין בשוק המט"ח, כאשר פרט ליישום תוכנית ההתנתקות בחודש זה, ב-9 לחודש צפויה גם העלאת ריבית נוספת של הפד ב-25 נקודות הבסיס כך שפער הריביות הרשמיות בין ישראל לארה"ב צפוי להעלם כליל.

להערכת כלכלני לאומי, גורמים אלו, במקביל לעלייה ברמת התנודתיות היומית של המטבעות המרכזיים בעולם תומכים בהמשך מסחר תנודתי עם נטייה להחלשות של השקל כנגד הדולר בטווח הקצר. להערכתם, שער החליפין צפוי לנוע בטוח של כ-4.6-4.5 בתקופה הקרובה.

לדברי כלכלני בנק איגוד, אין ספק כי השוק בארץ מפגין חוזקה משמעותית ויחד איתה עצבנות יתר וזאת בשל אי הוודאות הגדלה, ההסלמה במצב הביטחוני, ההתקרבות למועד ההינתקות, והרמה הגבוהה בה נמצא השוק, הרחוקה בכ-1.5% בלבד מרמת השיא 690.1 הנקודות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.