חבית נפט
צילום: אקסון

למרות הזינוק, החוזים העתידיים על הנפט הפוכים - האם זה יכול להיות סימן שורי?

בעוד שהחוזים העתידיים על הנפט לטווח הקרוב עולים באחוזים ניכרים, החוזים העתידיים לטווח הארוך מצננים את החגיגה; מניות של חברות נפט רבות נוטות להיסחר על סמך הציפיות לטווחים הארוכים ולא אלו הקצרים
דור עצמון | (4)

גם לאחר שמחירי הנפט זינקו אתמול בעקבות קיצוץ מפתיע בייצור של אופ"ק, נראה שסוחרי הנפט לא משוכנעים שהמחירים ימשיכו לעלות. למעשה, נראה ששוק החוזים העתידיים על הנפט מראה שהם צופים שהמחירים ייסוגו בטווח הקרוב.

בעוד שהחוזים העתידיים על הברנט לטווח הקרוב עלו ב-5.9% ל-84.61 דולר לחבית, החוזים העתידיים לדצמבר 2023 עלו ב-4.7% ל-81.55 דולר. העובדה שהחוזים העתידיים בדצמבר נסחרים ברמות נמוכות מהמחירים של היום נראית דובית על פניה: למה לקנות מניות נפט אם מחירי הנפט צפויים לרדת עד סוף השנה? חברות כמו אקסון מוביל EXXON MOBIL נוטות להיסחר על סמך ציפיות נפט לטווח ארוך יותר, כך שיש להניח שהן נפגעות כאשר המחירים הצפויים בעתיד נמוכים מהמחירים הנוכחיים.

אבל דפוס המסחר הנוכחי היה למעשה איתות שורי בעבר, ועשוי להצביע על עליות נוספות במחירי הנפט ובמניות. קרן Energy Select Sector SPDR ENERGY SELECT SECTOR SPDR FUND ​עלתה אתמול ב-3.9%. החזרה לאחור נוטה לעודד יצרנים להגביל את צמיחת ההיצע שלהם - שמירה על איזון השוק - ולסוחרים לקנות חוזים עתידיים ארוכי טווח על הנפט. זה לא דבר בטוח, אבל יש עדויות לכך שהדינמיקה הזו יכולה להיות חיובית. החוזים העתידיים על נפט נסחרים לרוב בדפוס הפוך, המכונה "קונטנגו" (contango), כאשר מחירי הנפט בעתיד הרחוק נסחרים ברמות גבוהות יותר מהמחירים בעתיד הקרוב. הקונטנגו נראה על פניו שורי יותר - תרשימים עם קווים שמתעקלים כלפי מעלה וימינה נוטים להיות אטרקטיביים יותר.

במאמר משנת 2017, מנהלי תיקי PIMCO, ניקולס ג'ונסון ואנדרו דה-וויט, כתבו כי שוקי הנפט נטו לעלות ב-2.9% בשלושת החודשים לאחר שירדו, וליפול ב-3.8% לאחר שעברו לקונטנגו. שוק הנפט כבר היה בנסיגה לפני המהלכים האחרונים של אופ"ק, אבל העובדה שהדפוס נמשך היא סימן לכך שהדינמיקה של המסחר נמשכת.

החזרה לאחור נוטה לעודד סוחרים לקנות נפט, מכיוון שהם יכולים למכור חוזים לטווח הקרוב ולקנות זולים יותר בעתיד. זה גם יכול לשכנע את יצרני הנפט לא להגביר את הייצור שלהם יותר מדי בעתיד, כי הם לא מקבלים כל כך הרבה כסף כדי לייצר מהיום לכמה חודשים. אם הם ישמרו על היצע נמוך, כפי שעשו רוב היצרנים בשנתיים האחרונות, מחירי הנפט צריכים להישאר גבוהים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פרופלור 04/04/2023 16:15
    הגב לתגובה זו
    אם אנשים יתעקשו להמשיך לטוס לחו"ל בחופשה בקיץ אז למחיר הנפט יהיה קשה לרדת
  • 2.
    הנפט ישאר גבוה ! הסעודים לא פריירים ! (ל"ת)
    איתי 04/04/2023 14:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החוזים חוזים שהאמריקאים לא פריירים וישחררו סחורה לשוק ! (ל"ת)
    גידי 04/04/2023 11:22
    הגב לתגובה זו
  • JONI 04/04/2023 13:36
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים רוקנו כבר את מאגרי החירום לרמה הנמוכה ביותר בעשורים האחרונים. עכשיו יתחילו מרוץ למלא בחזרה. לא לרוקן עוד.. תסתכל על דלק קבוצה בחודשים הקרובים ותראה את ההשפעה...
טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותטורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיות

מבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים

המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים וציבוריים

עוזי גרסטמן |

משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.

על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.

מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.

במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.

לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

אדלטק נסוגה מהתביעה נגד דוראד הדרך להרחבת התחנה נפתחה

שינוי תקנון החברה ניטרל את עילת התביעה; השותפים האחרים יוכלו לקדם את פרויקט דוראד 2



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דוראד

המאבק המשפטי סביב הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון הגיע לנקודת הכרעה - אדלקום, זרוע האנרגיה של קבוצת אדלטק, הודיעה לבית המשפט על מחיקת התביעה שהגישה נגד דוראד והשותפות בה, לאחר שהתברר כי שינוי תקנון החברה ניטרל בפועל את עיקר הסעדים שביקשה. מבחינת השותפים האחרים קבוצת אלומיי-לוזון וקצא"א, מדובר בהסרת החסם המרכזי שעמד בדרכו של פרויקט "דוראד 2", הרחבה בהיקף של מאות מגה-ואטים לתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל והשבחת ערך משמעותית בהמשך. 

הסכסוך בין השותפים בדוראד נמשך שנים, אך בשנה האחרונה עלה מדרגה. בלב המחלוקת עמדה פרשנות תקנון החברה והסכם בעלי המניות: האם הרחבת התחנה מחייבת אישור פה אחד של האסיפה הכללית, כפי שטענה אדלטק, או שמספיק רוב בדירקטוריון. אדלטק ניסתה לבלום את קידום הפרויקט באמצעות בתי המשפט, אך במהלך השנה שינו בעלי השליטה את תקנון דוראד, כך שהחלטות מהותיות, ובהן הרחבת תחנת הכוח, אינן מחייבות עוד הסכמה מלאה. מהלך זה הפך את התביעה לצעד הגנתי חסר תוחלת, והוביל לנסיגה של אדלטק מההליך.

מבחינה עסקית, זהו הפסד ברור לאדלטק. החברה מחזיקה ב-18.75% ממניות דוראד, אך מתנגדת להרחבה לא משיקולים הנדסיים או סביבתיים, אלא מסיבות אסטרטגיות. הרגולציה בישראל מגבילה יזמים לנתח של עד כ-20% מכושר ייצור החשמל במשק, והרחבת דוראד "מבזבזת" לאדלטק חלק ניכר מהמכסה הזו,  מבלי להעניק לה שליטה או תשואה עודפת. מבחינתה, השקעה בתחנה שבה היא שותפת מיעוט פוגעת ביכולת שלה לקדם תחנות כוח אחרות, שבהן הייתה יכולה ליהנות מחלק גדול יותר מהערך הכלכלי.ולכן, לא מן הנמנע שנפתחה הדרך לעסקת מכירה. 

אלומיי ולוזון - השבחה עתידית בעקבות דוראד 2

לעומת זאת, עבור אלומיי-לוזון וקצא"א, התמונה הפוכה. השתלטותן על המניות שהוחזקו בעבר בידי זורלו הטורקית יצרה רוב שמאפשר להן להניע את הפרויקט קדימה. מבחינתן, דוראד 2 הוא נכס אסטרטגי: הרחבת תחנה קיימת, עם תשתיות פעילות, חיבור לרשת ולקוחות קיימים, נחשבת מהלך מהיר וזול יותר ביחס להקמת תחנת כוח חדשה מאפס.

רשות החשמל מגבילה את מספר תחנות הכוח החדשות שיכולות להתחבר לרשת עד סוף העשור. המשמעות היא משחק סכום אפס: כל פרויקט שמתקדם ותופס "מקום" ברשת, חוסם פרויקטים אחרים. אם דוראד 2 תגיע לסגירה פיננסית ותבטיח את מקומה, היא תצמצם באופן ניכר את מרחב הפעולה של יזמים מתחרים ותשפיע על מפת הייצור של החשמל בישראל לשנים קדימה.