אורי סירקיס ישראייר
צילום: שלומי יוסף
בלעדי

אורי סירקיס: "רמי לוי ביקש שישראייר תפעיל טיסות למזרח הרחוק"

כך טוען מנכ"ל ישראייר בצעד שנועד לפתור את המחסור בהיצע המושבים ליעדים אלו; על המשך השנה: "נוכל להטיס השנה כ-1.2 מיליון נוסעים לעומת מיליון נוסעים בשנה שעברה"; החברה רכשה שליטה במרכז תחזוקה בקפריסין לאור המחסור במטוסים
דור עצמון | (7)

חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ -2.49% סיימה את הרבעון הראשון של 2024 עם הפסד נקי של 729 אלף דולר על הכנסות של 64.7 מיליון דולר - ירידה של 31% לעומת הכנסות של 93.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

החוב הפיננסי, נטו (לתאגידים בנקאיים כולל אג"חים להמרה) עמד על כ-66 מיליון דולר, הכולל הנפקת אג"ח להמרה בסך 23 מליון דולר. במהלך הרבעון, החברה יצרה תזרים מזומנים של כ-7 מיליון דולר מהפעילות השוטפת. לקבוצה יתרת מזומנים בסך של כ-20.9 מיליון דולר נכון ל-31/03/24 זאת בהשוואה ליתרת מזומנים של 38.5 מיליון דולר נכון ל-31/03/23.

מניית ישראייר נותרה יציבה מתחילת השנה ונסחרת תמורת 1.5 שקל ושווי שוק של 385 מיליון שקל.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, אומר בשיחה עם ביזפורטל כי "הרבעון הראשון של 2024, בנטרול משתנים חד-פעמיים, היה רבעון טוב יותר בכ-2-4 מיליון דולר בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. מחזור המכירות ירד אמנם ב-30 מיליון דולר בגלל המלחמה אבל הרווחיות הגולמית נותרה פחות או יותר ברמתה הנוכחית בהשוואה לשנה שעברה. זה אומר שאם כמות הנוסעים ברבעון השני תתממש ותהיה גם היא גבוהה יותר משנה שעברה, אנחנו אמורים להטיס למעלה מ-250 אלף נוסעים, אזי שזה יהיה רבעון טוב. הרבעון הראשון הוא תמיד רבעון חלש שמהווה בין 15%-18% מכמות הנוסעים השנתית שלנו, אז לכן לא צריך להתרגש ממנו".

מה אתה צופה קדימה להמשך השנה?

"אנחנו מעריכים שהשנה יעברו כ-16 מיליון איש, לעומת 21 מיליון איש בשנה שעברה ו-25 מיליון איש שתוכננו במקור. זה אומר שבחודשים הקרובים תנועת הנוסעים תגיע לכ-1.6 איש בחודש בערך כאשר רובם ככולם ישראלים, ולאור זאת אנחנו מאמינים שנוכל להטיס השנה כ-1.2 מיליון נוסעים לעומת מיליון נוסעים בשנה שעברה. בשנה שעברה יצרנו למשקיעים רווח נטו של 18 דולר לנוסע, כך שבהינתן תחזית הנוסעים ל-2024 אנחנו אופטימיים לגבי התוצאות השנתיות שלנו".

כיצד אתם מרגישים את השפעות המלחמה?

"ברבעון הרביעי של 2023 המלחמה השפיעה עלינו בכ-6 מיליון דולר, וברבעון הראשון של 2024 ההשפעה התמתנה מאוד. ובכל זאת, הואיל ואנחנו חברת תיירות ולא חברת תעופה, אזי שהירידה החדה בכמות התיירות הנכנסת פוגעת בנו. עם זאת, צריך להגיד שמהגמה היא חיובית".

איפה אתם רואים גידול אחרי שהפסיקו הטיסות לטורקיה?

"אנחנו רואים גידול משמעותי מאוד בבולגריה, יוון, גיאורגיה וקפריסין".

מדוע רכשתם את השליטה בבירד אוויאיישן?

"אנחנו שותפים ב-50% במרכז תחזוקה בקפריסין, והואיל ויש מחסור גדול במטוסים בעולם אזי שהרווחיות של מרכזי התחזוקה עולה והסלוטים שהם יכולים לתת יורדים בהתאמה. אם בעבר בתעשיית התעופה העולמית כ-5% מהמטוסים היו הולכים לגריטה, המסחור במטוסים מביא לשיפוצים במטוסים כך שימשיכו לטוס איתם".

צפויים חידושים בצי המטוסים?

"יש לחץ גדול מצד רמי לוי להפעיל בעונת הקיץ הקרובה מטוס רחב-גוף מסוג איירבאס A330 ולהפעיל איתו טיסות למזרח הרחוק. אנחנו בוחנים את הנושא ומתארגנים עם כל הרגולציה שרלוונטית. עקרונית האסטרטגיה שלנו אומרת שאנחנו טסים בטווחים קצרים של עד 5.5 שעות מנתב"ג. המזרח הרחוק לא היה באסטרטגיה שלנו, אבל כעת לאור המחסור במושבים לשם אנחנו פועלים כדי לפתור זאת".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

צילום: ביזפורטל.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 03/06/2024 08:31
    הגב לתגובה זו
    לא מצליח להבין איך ירידה של 30 אחוזים בהכנסות עוברת חלק ובלי רעש. לא מצליח להבין. איפה ההשוואה לאל על ?!?
  • 5.
    מריה 01/06/2024 11:07
    הגב לתגובה זו
    הטיסה ששבת היא יתרון עסקי ומקור לרווח גדול. עלו והצליחו וטוסו בשבת.
  • 4.
    תשברו את אלעל 31/05/2024 18:35
    הגב לתגובה זו
    תשברו את אלעל
  • 3.
    טוסו לסיישל - יש ביקוש גבוה (ל"ת)
    איש 31/05/2024 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 30/05/2024 21:32
    הגב לתגובה זו
    מאחל לכם כישלון חרוץ
  • 1.
    dw 30/05/2024 18:29
    הגב לתגובה זו
    רמי הוא בסהכ בעל מניות, והוא מוכשר מאד (מאד מאד) בקמעונאות אבל איננו ידוע כבעל ידע מיוחד בתחום התעופה. לכן פחות ברור אם נכון לישראייר, וכלל בעלי המניות שלה, לפתח פעילות למזרח הרחוק. כל זאת בהנחה שזו היתה הבקשה של רמי ולא רעיון של אורי, שהוא בהחלט כשרוני מאד(מאד מאד) בתחום התעופה. מה יהיה למשל אם חברות מהאמירויות יציעו קונקשן למזרח הרחוק, במחיר שמתחרה בישראייר ועם רמת שירות עדיפה? האם הלקוחות הישראלים לא יעדיפו אותם? בכזה מקרה ישראייר שמה כסף טוב על פעילות שהיא תפסיד ממנה. האם יש לישראייר איזשהו יתרון תחרותי בטיסות למזרח הרחוק? הלא ה DNA שלהם אלה טיסות קרובות. המזרח הרחוק? משונה.
  • אנונימי 30/05/2024 20:21
    הגב לתגובה זו
    רמי לוי מהמר על כך שבעקבות 7/10 הישראלים יעדיפו לטוס עם חברה ישראלית שלא תפסיק לטוס עקב אירועי כאלה ואחרים באזור כמו החברות הזרות. יש בזה הגיון מסויים. שאלה אם יהיה נכון לטווח הרחוק, כשהחיים יחזרו למסלולם.
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זוז טסה 19.5%, גילת זינקה 5.6%, ת"א 90 עלה 1.1%

המסחר בת"א ננעל בעליות של עד 1.1%, בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבלטו היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל והדיווחים על הסכמות לקראת הסכם סחר חדש בין ארה"ב וסין הוסיפו גם הם סנטימנט חיובי

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה בעליות של עד 1.1%, בהובלת ת"א 90. מדד ת"א 35 גם הוא עלה ב-1%, יחד עם כל המדדים הסקטוריאליים, בהובלת מדד הנדל"ן, שעלה 2%. העליות הן על רקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות. הרחבה: סין וארה"ב לקראת הסכם סחר חדש: "השיחות היו מעמיקות, כנות ובונות"

עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות.  


קריאה חשובה - אג"ח ממשלתיות ארוכות נחשבות בעיני משקיעים רבים כאפיק סולידי לטווח ארוך, אך גם בהן יש מקום להבחנה חדה בין סוגי החשיפה והסיכונים. כיום התשואה באג"ח הממשלתיות השקלי הארוך עומדת על כ-4.4% לשנה, לעומת כ-1.9% באג"ח הצמודות למדד, פער שמשקף ציפיות אינפלציה ממוצעת של כ-2.45% לשנה ל-17 השנים הקרובות. כלומר, השוק מעריך שבממוצע המדד יעלה בקצב זהה כמעט ליעד של בנק ישראל. במה שווה להשקיע אם בכלל? זה תלוי בסוג המשקיע, פיזור הסיכונים, והערכות לגבי העתיד.  מי שמחפש אסטרטגיה מתוחכמת יותר יכול לשקול פוזיציה של לונג באג"ח שקליות ושורט על אג"ח צמודות, כדי ליהנות מהפער שבין התשואות, כל עוד האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות הגלומות. בסופו של דבר, השקעה באג"ח ארוכות מתאימה בעיקר למשקיעים סבלניים, שמבקשים לנעול תשואה נומינלית גבוהה יחסית לאורך זמן, ומבינים שגם השקעה סולידית לא תמיד חסרת סיכון. להרחבה - השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?



חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.


אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.