שחף ארליך מנכל טריא
צילום: אלי לוי
דוחות

טריא: ההכנסות הצטמקו ב-88% וההפסד הנקי הסתכם ל-20 מיליון שקל

מתחילת השנה מניית טריא נפלה ב-47%; טריא הייתה אטרקטיבית כשהריבית הייתה אפסית.  אבל כעת אנחנו בעולם שונה. הריבית עלתה ויש אלטרנטיבות. זה הוריד את שוק המניות וזה הפיל את טריא
עדן ספיר | (7)

חברת טריא טריא 2.52% המפעילה פלטפורמה מקוונת לתיווך אשראי הכניסה  3.1 מיליון שקל ברבעון השני של 2023, לעומת הכנסות של 26 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 88%; הקיטון נובע מירידה בתחום קבוצות רכישה ותחום הרכב וה-BNPL. ההפסד הנקי הסתכם ב-20 מיליון שקל וזאת לעומת 42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההפסד התפעולי הסתכם ב-20.3 מיליון שקל וזאת לעומת רווח של 1.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם שווי המזומנים פחת משמעותית והסתכם במחצית הנוכחית ב-32 מיליון שקל לעומת המחצית המקבילה אשתקד אשר בה הסתכמו המזומנים ל- 81.4 מיליון שקל; הקיטון נובע בעיקר מהלוואות שניתנו על ידי טריא קרדיט במסגרת פעילותה כנותנת אשראי וכן, מימון הפסדי החברה. 

מתחילת השנה מניית טריא נפלה ב-47%. טריא היא חלום של שוק שבו הריבית אפסית. כולם חיפשו איפה לשים את הכסף כדי לקבל תשואה כלשהי, והגיעו לטריא. אבל כעת אנחנו בעולם שונה. הריבית עלתה ויש אלטרנטיבות. זה הוריד את שוק המניות וזה הפיל את טריא.

לפני קצת יותר מחודש ​פרסמנו שבנק לאומי התגייס כדי לעזור לחברה לשרוד. הבנק התחייב לקחת על עצמו לפחות 3 הלוואות - קבוצות רכישה שטריא מימנה. בתמורה, לאומי יקבל אופציות ל-20% ממניות טריא למימוש תוך שנתיים ברמות המחיר הנוכחיות של החברה - מחיר המימוש הוא המחיר הממוצע ב-30 הימים האחרונים (צמוד למדד ועד 10%) ועל פי חישוב ביזפורטל מדובר על מחיר של 26.6 אגורות למניה. טריא גם תיתן ללאומי אופציות לרכישת 20% במניות החברה הבת טריא פינטק. במילים של החברה זה נשמע כך: "כאשר המימוש עצמו יכול שייעשה כנגד תשלום מחיר המימוש או בהתאם למנגנון מימוש נטו ללא תשלום כלשהו על ידי לאומי, לפי שיקול דעתו של לאומי. מחיר המימוש ייקבע על בסיס ממוצע מחיר מניית החברה בבורסה במהלך 30 ימי המסחר שקדמו למועד החתימה על הסכם ההקצאה הפרטית."

כשהריבית הייתה אפסית כולם רצו להשקיע בטריא, אבל עכשיו העולם שונה - הריביות עלו וטריא התגלתה כחברה מסוכנת להשקעה. אנשים מנסים למשוך את הכסף ולא מצליחים. מדובר על מאות מיליוני שקלים, אולי יותר. בטריא לא התכוננו ליום שבו הריבית במשק תעלה. הם לא ראו את זה מגיע, למרות שהכתובת הייתה על הקיר באותיות קידוש לבנה. אז החברה בבעיה קשה, היא צריכה למצוא מזומנים וגם להיפטר מהלוואות. בעקבות הקשיים וחוסר ראיית הנולד נאלץ לאחרונה מנכ"ל החברה שחף ארליך להתפטר מתפקידו והחברה נאלצה לצאת לרה-ארגון, פיטורי עובדים וצפתה פגיעה מהותית בתוצאות של 2023.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ישראל 27/08/2023 19:11
    הגב לתגובה זו
    החזר ב 240 תשלומים פוגע מאוד מאוד הנזילות של התיק הישן. יצאו במסלולים חדשים ויחסית אטרקטיביים לשוק של היום אך לא פתרו את הבעיה של המשקיעים הותיקים יותר שמושקעים בתשואה של 5.5% שלא מצדיקים את הסיכון לרבות הסיכון של פגיעה הנזילות. כוונות טובות יש, אבל הביצוע בינוני לכל היותר
  • 2.
    עממי 24/08/2023 23:12
    הגב לתגובה זו
    אמן תפשוט רגל מחר בבוקר. נוכלים
  • אתה יכול לנמק קצת? (ל"ת)
    ישראל 27/08/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    היכן כל סוכני הביטוח ששלחו לקוחות לטריא להשקיע? (ל"ת)
    אייל טלביט 24/08/2023 18:20
    הגב לתגובה זו
  • סופרים את הכסף (ל"ת)
    זיו ניט 26/08/2023 11:41
    הגב לתגובה זו
  • תגובה שמעידה על טיפשות (ל"ת)
    ישראל 27/08/2023 19:13
  • חגי 24/08/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    סוכני הביטוח שלחו לקוחות לרכוש הלוואות לא להשקיע בחברה עצמה...גם אם החברה עכשיו במצב זמני בעייתי זה לא אמור לפגוע בלקוחות.
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.