האם מניית אלוני חץ התרסקה יותר מדי? IBI נותנים לה אפסייד של 40%

למרות שלחברות אחזקה יש דיסקאונט מובנה, תמחור בדיסקאונט של 62% לעומת השווי הנכסי הנקי הוא על פי בית ההשקעות כבר מוגזם. המניה התרסקה בחודשים האחרונים ב-32%. האם היא תעלה?
נתנאל אריאל | (2)

חברת הנדל"ן המניב אלוני חץ 0%   נסחרת כעת ב-0.79 על ההון העצמי שלה. היא לא היחידה כמובן שספגה ירידות חדות בשנה האחרונה. גם ג'י סיטי, אפי נכסים, נכסים ובניין ואחרות ירדו הרבה מאוד. הסיבה היא הירידה החדה בערך של מטבע הליש"ט הבריטי - כאשר המשמעות היא ירידה בשווי הנכסים (להרחבה לחצו כאן). מה שהוביל בסופו של דבר לכך שאלוני חץ רשמה הפסד של 178 מיליון שקל ברבעון האחרון. היא גם צופה כי המשך עליה בריבית יפגע בה גם בהמשך.  בהמשך, אבי ורטהיים, יו"ר אלוני חץ, רמז לכך שצפויה ירידה ריאלית במחירי המשדרים, כאשר המשמעות היא פגיעה בחברות הנדל"ן המניב. "לא בטוח ששכר הדירה ידביק את העלייה באינפלציה" אמר והוסיף "אני לא בטוח שהשווקים או הפריפריה הקרובה כמו פתח תקווה וערים כאלה - יידעו לשלם על מדדים גבוהים". האם יש אפסייד של 40% במניית אלוני חץ? אז המניה התרסקה מאז חודש אוגוסט ב-32%, אבל בבית ההשקעות IBI חושבים שזה כבר יותר מדי. הם נוקבים במחיר יעד של 53 שקל למניה (47 שקל בלא התחשבות באמות ואנרג'יקס). על פי האנליסטים בתחום הנדל"ן נדב ברקוביץ' וזיו עין אלי, "השוק ביצע 'מכירת יתר' (Overshooting) על מניית חברת האחזקות. הירידות מניית החברה כאמור דומה לחברות אלו וזאת למרות רמת מינוף נמוכה (של כ-31%) וחשיפה משמעותית לנכסים בישראל (דרך אמות). נכון ליום מניית אלוני חץ נסחרת באפסייד של כ-65% (NAV סחיר) לעומת אפסייד ממוצע (החל מ-2013) של כ-24%, ואפסייד ממוצע של 38% בארבע השנים האחרונות."  כדי להמחיש את גודל הפער מציינים ברקוביץ' ועין אלי כי "על פי מודל NAV, מניית אלוני בדיסקאונט של כ-65% וזאת לעומת דיסקאונט ממוצע היסטורי של 24% ושל 38% בארבע השנים האחרונות". מנגד הוא מסייג ומציין כי בגלל עליית הריבית והירידות במניות של חברות נדל"ן סחירות אחרות בארה"ב, "השוק כבר מבצע את ההתאמות ולא מחכה לשערוכים שליליים או לשינוי בשוק ולכן יתכן ונראה במהלך השנה ירידה בשווי הנכסים וחלק מהדיסקאונט יצטמצם מכיוון ההון העצמי". ועדיין הם סבורים שמדובר בדיסקאונט גדול מאוד: "כדי להבין עד כמה משמעותי הדיסקאונט במניית החברה, נעשה תרגיל קל בחשבון. נניח כי מניית אנרג'יקס ואמות מתומחרות בשוק לפי שווין הנכון (מחיר היעד שלנו לאמות גוזר שווי מעט גבוה יותר), ולכן המשמעות היא שהדיסקאונט מגיע מהחברות הפרטיות בלבד. "הדיסקאונט הסחיר היום מסתכם לכ-4.3 מיליארד שקל (!). גם אם נניח, בצדק, כי לחברת החזקות יש דיסקאונט טבעי ומניית אלוני צריכה לחזור "רק" לדיסקאונט של 24% כפי שהיה בשנים האחרונות, אז הדיסקאונט הוא של כ-2.7 מיליארד שקל, המשקף כ- 80% מההשקעה ב-CARR או Brockton Everlast. כדי להבין האם מחיקה של 2.7 מיליארד שקל עושה שכל, חישבנו את ה-Implied Cap של החברות הפרטיות לאחר מחיקה של 35% על מנת להגיע לדיסקאונט הממוצע ההיסטורי. התשואה היא בעצם שיעור ההיוון בו המשקיעים רוכשים כיום את הנכסים בחברות הבנות הפרטיות". לסיכום, הם מציינים "הדיסקאונט הסחיר היום מסתכם לכ-4.3 מיליארד שקל ודיסקאונט של כ-2.7 מיליארד שקל בהנחה של "קנס" לחברות החזקה של 24% לפי ממוצע היסטורי של החברה. כדי להבין את המשמעות לשווי הנכסים, מחיקה של 2.7 מיליארד שקל בחברות הפרטיות משקפת שיעור ההיוון לנכסים של כ-7.4% ב- CARR ו-5.8% בברוקטון וזאת ללא הנחה של תוספת מנכסים בייזום או הצמדה לאינפלציה עתידית. "בשורה התחתונה, אנו מעריכים כי מניית אלוני חץ נסחרת כיום בדיסקאונט גדול מידי בהשוואה לחברות אחרות בשוק (בעלות מינוף גבוה יותר) ונסחרת בתשואת נכסים מעט גבוהה יותר לעומת חברות נדל"ן מניב הנסחרות בחול וזאת כאשר ייזום החברה נמצא עם חוזים חתומים עבור חלק משמעותי מהפרויקטים בייזום, המפחית את הסיכון העתידי".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    dw 09/01/2023 16:31
    הגב לתגובה זו
    חברות אחזקה בד"כ נסחרות מתחת ל NAV שלהן
  • אבי אורן 09/01/2023 21:24
    הגב לתגובה זו
    הם אומרים שהדיסקאונט הוא *מעבר* לדיסקאונט הרגיל שיש בחברות אחזקה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?