רן צרור שור טק מנכל
צילום: טל כהן

שור-טק: הסכם מסחרי ראשון לגאוקס עם חברה ממשלתית אוסטרלית

חברת הפרוטפוליו של שותפות המו"פ שור-טק חתמה על הסכם מסחרי ראשון, שצפוי להניב לה הכנסות מצטברות של 15 מיליון דולר בחמשת השנים הקרובות
סתיו קורן |

חברת הסטארט-אפ הישראלית גאוקס (GEOX), חברת פרוטפוליו של שותפות המו"פ שור-טק יהש 0%   חתמה על הסכם עם החברה הממשלתית האוסטרלית, במסגרתו החברה תערוך מיפוי מלא בתלת מימד של 18 מיליון מבנים ברחבי יבשת אוסטרליה וזאת על סמך צילומי אויר. ההסכם צפוי להניב לחברה הכנסות מצטברות של כ-15 מיליון דולר במשך חמש השנים הקרובות. 

המיפוי שעורכת גאוקס, המבוסס על טכנולוגית בינה מלאכותית ואלגוריתמים המוגנים בפטנטים, מאפשר להסיק על המבנים מסקנות שמטרתן להעניק ערך עבור חברות ביטוח, משכנתאות, בנקים, גופי השקעה ועוד.

לפי החברה, המידע שיופק מהמערכת ישרת מאות חברות אוסטרליות בתחומים אלו ויחסוך במקרים רבים צורך במשלוח סוקר אנושי לבתים. כמו כן, הטכנולוגיה של החברה צפויה להחליף באופן בלעדי את הטכנולוגיה הישנה שעל בסיסה מכרה החברה הממשלתית בהיקף של מיליוני דולרים אוסטרלים.

במסגרת ההסכם המסחרי סוכם, כי חלקה של החברה מההכנסות של הפעילות המשותפת הינו כמחצית מההכנסות ברוטו. בנוסף, בתקופת ההטמעה וההסבה, בה הטכנולוגיה של החברה טרם הוטמעה במלואה במערכת החברה הממשלתית, גאוקס תהיה זכאית להכנסה שלא תפחת מסכום של כ-800 אלף דולר אוסטרלי.

רן צרור, מנכ"ל שותפות המו"פ הציבורית שור-טק, מבעלי גאוקס: "אנו מקווים כי נראה התפתחויות משמעותיות נוספות בכל חברות ההשקעה שלנו, לצד השקעות נוספות שנבצע".

איציק לביא, ממייסדי ומנכ"ל גאוקס: "זוהי קפיצת מדרגה לעומת הטכנולוגיות שנעשה בהן שימוש עד כה באוסטרליה, מדובר באחד הפרויקטים הרחבים  שנעשו בעולם מבחינת מיפוי עומק של מבני המגורים במדינה".

הפרויקט צפוי להתבצע בשלבים, החל מהערים הגדולות סידני ומלבורן, וימשך בכל הערים והעיירות ברחבי אוסטרליה. המיפוי הראשוני ימשך מספר חודשים ולאחר מכן תעודכן המערכת באופן שוטף בצילומי אויר חדשים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לחברה הממשלתית מאות לקוחות, וביניהם חברות ביטוח, חברות בתחום האנרגיה הסולארית, הנדל"ן, עיר חכמה ועוד. בשנת 2020 הצטרפו לחברה הממשלתית מעל 100 לקוחות חדשים הצורכים את הטכנולוגיה האמורה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -1.92%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.