החברה לישראל חוזרת למעו"ף - למניה יש אפסייד של 50%?

אם לא תהיה צניחה של 11% בחודש הקרוב (לא סביר), אז בתחילת אוגוסט המניה צפויה לחזור למדד של 35 החברות הגדולות הנסחרות בבורסה. בשל החשיפה אליה, המניה צפויה לביקושים פסיביים של עד 200 מיליון שקל
ארז ליבנה | (4)

מתחילת השנה, מניית החברה לישראל 0.97% , בעלת השליטה באיי.סי.אל 0.19% ובזן -0.33% , עלתה בלמעלה מ-55%. החודש לבדו עלתה ב-11% וב-12 החודשים עלתה המניה בלא פחות מ-121% והיא עומדת על מחיר של 94.35 שקל למניה והגיעה לשווי שוק שמתקרב ל-7.3 מיליארד שקל. לא רע בשביל חברת החזקות. לאחר הראלי הדי מדהים הזה, בעוד חודש תיערך המדידה של מדד המעו"ף, ובהנחה שהמניה לא תאבד כ-11% בזמן הקצר הזה - היא צפויה לחזור למדד ותהיה אחת מ-35 החברות שנסחרות במדד ת"א 35, החל מעדכון המדדים החצי שנתי ב-5 באוגוסט.

 

למי שלא יודע, שוק המעו"ף מורכב מראשי התיבות: מכשירים עתידיים ופיננסיים; הוא שוק של מכשירים פיננסיים נגזרים של החברות הנסחרות במדד הדגל באחוזת בית. העיקרון של המדד זה שהוא מעניק למשקיעים הגדולים מכשירים שנועדו לאפשר ניהול סיכונים יעיל ותחליף להשקעה בנכס תוך יצירת ביקושים פסיביים למניה באמצעות אותם מכשירים.

 

עד לא מזמן, כניסה של חברה למדד המעו"ף היה אמנם עניין מכובד – לפחות עבור החברה – אבל מבחינה פיננסית נטו, לא הייתה לכך משמעות רבה מדי, בעיקר בשל הסחירות הנמוכה בבורסה. היום זה כבר סיפור אחר. ישראל הפכה לשוק הרבה יותר מעניין לקרנות ומשקיעים רבים בעולם ומדד המעו"ף קורץ יותר למשקיעים הגדולים מבעבר.

 

ראינו את זה השבוע עם מניית בזק, שזינקה ביום שני בכ-6% לאחר המלצה חיובית מ-UBS. ההערכות בשוק הן שמשקיעים זרים חוזרים בהדרגה למניית בזק על רקע השיפור התפעולי והפוטנציאל בתחום הסיבים האופטיים; גם משקיעים ישראלים גדולים מגדילים פוזיציה. בבנק הפרטי הגדול בעולם, UBS, נתנו למניה מחיר של 4.6 שקלים, או 36% אפסייד על מחיר השוק.

הכניסה של ישראל למדד WGBI, שהתאפשרה בשל החוסן הכללי של ישראל, תורמת לכך לא מעט.

 

לפי גורמים בשוק, חזרת החברה לישראל למדד נותן למניה אפסייד של 50% - כלומר החברה נסחרת כרגע בדיסקאונט של 35%. "בגלל הקרנות המחקות ועמיתים ועוד משקיעים שיכולים להשקיע רק במעו"ף המניה תזכה לביקושים פסיביים של בין 100 ל-200 מיליון שקל. זה אומר שכרגע יש למניה דיסקאונט של 35%", אמרו לביזפורטל.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אז 10/08/2021 15:16
    הגב לתגובה זו
    האם סוף סוף בזן תגיע ל 100 וכיל ל 5000 חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 3.
    אולי תרד 50% 27/05/2021 11:01
    הגב לתגובה זו
    חברה לישראל תלויה בעיקר בכיל ולא בשום עדכון מדדים. המינוף הוא לשני הכיוונים וירידה של 5% של כיל (תרחיש סביר ביותר) תגרור ירידה של 10% בחברה לישראל. אז איך הגעתם למסקנה ש-11% זה צניחה?
  • 2.
    מה יהיו ההצעים מכך שיוצאת מ תא 90? (ל"ת)
    יובב 26/05/2021 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אפסייד? 26/05/2021 18:51
    הגב לתגובה זו
    לחברה אין שום אפסייד, בקורונה השווי נכסי שלה הגיע ל-30% וגם לפני הקורונה היה סביב 50%. היא כרגע בשיא כל הזמנים מבחינת שווי שוק ביחס לכיל ובזן. תעשו קצת שיעורי בית.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.