רם דרורי בית שמש
צילום: יחצ
ראיון

"ברגע שהשוק יחזור לעצמו, נהיה בעמדה טובה יותר לעומת לפני המשבר"

למרות הפגיעה בתוצאות, בראיון לביזפורטל רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש משדר אופטימיות: "ברגע שהשוק יחזור לעצמו, הלקוחות שלנו יחזרו לרכוש בקצב אליו הורגלנו לפני המשבר"
ערן סוקול | (12)

יצרנית מנועי המטוסים בית שמש -1.11% דיווחה אתמול על ירידה של 36% בהכנסות הרבעון השלישי כתוצאה ממשבר הקורונה, הירידה הובילה לפגיעה בשולי הרווחיות הגולמית ומעבר להפסד של כ-0.5 מיליון דולר. המניה צנחה ב-47% מתחילת השנה על רקע הפגיעה בעסקים. אחרי הכל בית שמש מפתחת ומייצרת מנועים לכלי טיס ואין טיס בתקופת הקורונה, ובכל זאת בראיון לביזפורטל רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש משדר אופטימיות: "למרות שמנועי בית שמש נשענת על ענף התעופה שכולם יודעים טוב מאד עד כמה הוא נפגע כתוצאה מהמשבר, מפרוץ המשבר עשינו בחברה הרבה התאמות ומהלכי התייעלות שיעזרו לחברה לעבור את התקופה ביציבות. וברגע שהשוק יחזור לעצמו, זה ישים אותנו בעמדה טובה ואפילו יותר טובה ביחס למצב שהיה לפני המשבר".

דרורי מבהיר כי הפגיעה העיקרית בתוצאות מגיעה ממגזר החלפים אשר נשען על שוק התעופה האזרחי, כאשר מנגד מגזר המנועים אשר נשען על השוק הצבאי כמעט ולא נפגע ואפילו הושג בו שיפור תפעולי.

ברור לכולם ששוק התעופה יחזור לעצמו בבמוקדם או במאוחר, יש לכם צפי בנוגע לחזרה לצמיחה משמעותית של פעילות החברה?

"אנחנו עדיין חיים במצב של אי-ודאות. העולם נמצא כרגע בעיצומו של גל שני של קורונה אשר גורר הטלת מגבלות, סגרים וסגירת גבולות, באופן בו מן הסתם זה משפיע על תנועת המטוסים עליו נשענת פעילות מגזר החלפים שלנו. אני לא יכול להיכנס לתחזיות, אבל אוכל להגיד שהצפי בשוק לגבי חזרה של שוק היעד לשנו למצב נורמלי הינו בשנת 2022".

במסגרת פרסום התוצאות הכספיות ציינתם שהפגיעה בהכנסות הינה כתוצאה מדחיית הזמנות ולא מביטולן. תוכל לספק למשקיעים אומדן לגבי השאלה לכמה זמן נדחו ההזמנות?

"אופי הפעילות שלנו הינו באמצעות הסכמי מסגרת ארוכי טווח ל-10 עד 20 שנים, כאשר קצב ההזמנות שאנחנו מקבלים מהלקוחות שלנו הינו בהתאם לקצב המכירות של הלקוח. כלומר, נכון לכרגע, הלקוחות הורידו את קצב הרכישות, במקביל לירידה בקצב המכירות שלהם, אבל אין הגדרת מסגרת זמנים לגבי משך דחיית ההזמנות. אנחנו צופים שברגע שהשוק יחזור לעצמו, הלקוחות שלנו יחזרו לרכוש בקצב אליו הורגלנו לפני המשבר".

מה היקף הסובסידיות או התמיכה הכספית שהחברה קיבלה עד כה מהממשלה?

"כלום. בגל הראשון לא הוצאנו עובדים לחל"ת אז לא היינו זכאים למענקים ובהמשך ביצענו מעט התאמות והוצאנו קצת עובדים לח"לת, אבל בכל תכניות הסיוע שניתנו, היה סעיף כזה או אחר שקבע כי אנחנו לא זכאים לסיוע. אז למרות שהיועצים המשפטיים שלנו בוחנים האם יש אפשרות לקבל סיוע בכל זאת, נכון לכרגע לא קיבלנו שום סיוע ואנחנו גם לא בונים על קבלת סיוע".

ביום שאחרי המשבר, בו שוק התעופה יחזור לעצמו, האם תוכל לתת אומדן כלשהו לגבי הרווח המייצג של החברה?

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חברה מצויינת אם אילו התוצאות בימי קורונה בשיגרה היא טסה (ל"ת)
    ירון סופר 24/11/2020 10:22
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יציל אותנו (ל"ת)
    אורי מנור 23/11/2020 19:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    התעופה בסין חזרה תוך חצי שנה (ל"ת)
    שמוליק 23/11/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אל תחכו לממשלת נתניהו .. יש שם מנהל גרוע (ל"ת)
    יוסי חתוכה 23/11/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זה דבר הזוי מה שקורה בבורסה בנסדק חובות עצומים מה שקור (ל"ת)
    הננמי 23/11/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ארצות הברית בחובות של 330 טרליון דולר והבורסה חוגגת (ל"ת)
    הננמי 23/11/2020 14:17
    הגב לתגובה זו
  • זה ברור 23/11/2020 23:29
    הגב לתגובה זו
    מדפיסים כסף זול ולכן יש כסף כמו זבל. ואיפה ילך אם לא להשקעות זולות בבורסה... לכן עולה.
  • 5.
    אפו ראיתם כולם בוכים והבורסה בסי המפולת בדרך (ל"ת)
    הננמי 23/11/2020 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דודו 23/11/2020 14:03
    הגב לתגובה זו
    אבל הם לא נפגעים
  • 3.
    המכונאי 23/11/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    רויילס רוייס כמעט פשטה רגל ונאלצה לגייס הון במחירי ריצפה כי היא מערכיה שהשוק לא יחזור לעצמו בעשור הקרוב, אבל הוא אופטימי...
  • 2.
    אבנר שחם 23/11/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    חוזים חתומים לפי הדולר שמתרסק יפגע ברווחים
  • 1.
    הבורסה סתם חוגגת הי בסי חייב מימושב שבורסה תהיה טובה לש (ל"ת)
    הננמי 23/11/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה

בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה

תמיר חכמוף |

נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65%   מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.

לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!

לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.

הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.

על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס (קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.

גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל

ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'ורג' חורש
יוניון החזקות, שבבעלות ג'ורג' חורש, תפעיל את רשת דקטלון בישראל תחת מודל זכיינות. דקטלון, שפעלה עד כה ישירות בארץ מאז כניסתה ב-2017, תעביר את הפעילות לידיים מקומיות, מהלך גלובלי של הרשת שמיושם כעת גם במדינות נוספות. חורש, שגבר על מתמודדים כמו קבוצת פוקס פוקס -0.62%   של הראל ויזל ומובמנט  (בעלת רשת בש־גל), צפוי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ברכישת הפעילות המקומית, הכוללת את 11 הסניפים הקיימים, המלאי, זכויות השכירות והתשתיות. העסקה עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות. לצד הרכישה, חורש מתכנן השקעות נרחבות: חידוש מראה הסניפים, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיפור חוויית הקנייה והרחבת פריסת הסניפים – מהלך שמסמן את כניסתו הרשמית של יוניון לעולם הספורט והוולנס, נוסף על פעילותו בתחומי האופנה, הרכב, הנדל"ן והפיננסים.

דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל. 

מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל. 

לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה. 

העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה בתנאים מסוימים אם יידרשו.