"ברגע שהשוק יחזור לעצמו, נהיה בעמדה טובה יותר לעומת לפני המשבר"
יצרנית מנועי המטוסים בית שמש -2.44% דיווחה אתמול על ירידה של 36% בהכנסות הרבעון השלישי כתוצאה ממשבר הקורונה, הירידה הובילה לפגיעה בשולי הרווחיות הגולמית ומעבר להפסד של כ-0.5 מיליון דולר. המניה צנחה ב-47% מתחילת השנה על רקע הפגיעה בעסקים. אחרי הכל בית שמש מפתחת ומייצרת מנועים לכלי טיס ואין טיס בתקופת הקורונה, ובכל זאת בראיון לביזפורטל רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש משדר אופטימיות: "למרות שמנועי בית שמש נשענת על ענף התעופה שכולם יודעים טוב מאד עד כמה הוא נפגע כתוצאה מהמשבר, מפרוץ המשבר עשינו בחברה הרבה התאמות ומהלכי התייעלות שיעזרו לחברה לעבור את התקופה ביציבות. וברגע שהשוק יחזור לעצמו, זה ישים אותנו בעמדה טובה ואפילו יותר טובה ביחס למצב שהיה לפני המשבר".
דרורי מבהיר כי הפגיעה העיקרית בתוצאות מגיעה ממגזר החלפים אשר נשען על שוק התעופה האזרחי, כאשר מנגד מגזר המנועים אשר נשען על השוק הצבאי כמעט ולא נפגע ואפילו הושג בו שיפור תפעולי.
ברור לכולם ששוק התעופה יחזור לעצמו בבמוקדם או במאוחר, יש לכם צפי בנוגע לחזרה לצמיחה משמעותית של פעילות החברה?
"אנחנו עדיין חיים במצב של אי-ודאות. העולם נמצא כרגע בעיצומו של גל שני של קורונה אשר גורר הטלת מגבלות, סגרים וסגירת גבולות, באופן בו מן הסתם זה משפיע על תנועת המטוסים עליו נשענת פעילות מגזר החלפים שלנו. אני לא יכול להיכנס לתחזיות, אבל אוכל להגיד שהצפי בשוק לגבי חזרה של שוק היעד לשנו למצב נורמלי הינו בשנת 2022".
במסגרת פרסום התוצאות הכספיות ציינתם שהפגיעה בהכנסות הינה כתוצאה מדחיית הזמנות ולא מביטולן. תוכל לספק למשקיעים אומדן לגבי השאלה לכמה זמן נדחו ההזמנות?
- בית שמש צמחה בהכנסות אבל שורת הרווח נשחקה
- העסקה שחושפת: הקרן הנורבגית מכרה ומי עלולה להיות הבאה בתור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אופי הפעילות שלנו הינו באמצעות הסכמי מסגרת ארוכי טווח ל-10 עד 20 שנים, כאשר קצב ההזמנות שאנחנו מקבלים מהלקוחות שלנו הינו בהתאם לקצב המכירות של הלקוח. כלומר, נכון לכרגע, הלקוחות הורידו את קצב הרכישות, במקביל לירידה בקצב המכירות שלהם, אבל אין הגדרת מסגרת זמנים לגבי משך דחיית ההזמנות. אנחנו צופים שברגע שהשוק יחזור לעצמו, הלקוחות שלנו יחזרו לרכוש בקצב אליו הורגלנו לפני המשבר".
מה היקף הסובסידיות או התמיכה הכספית שהחברה קיבלה עד כה מהממשלה?
"כלום. בגל הראשון לא הוצאנו עובדים לחל"ת אז לא היינו זכאים למענקים ובהמשך ביצענו מעט התאמות והוצאנו קצת עובדים לח"לת, אבל בכל תכניות הסיוע שניתנו, היה סעיף כזה או אחר שקבע כי אנחנו לא זכאים לסיוע. אז למרות שהיועצים המשפטיים שלנו בוחנים האם יש אפשרות לקבל סיוע בכל זאת, נכון לכרגע לא קיבלנו שום סיוע ואנחנו גם לא בונים על קבלת סיוע".
ביום שאחרי המשבר, בו שוק התעופה יחזור לעצמו, האם תוכל לתת אומדן כלשהו לגבי הרווח המייצג של החברה?
- 11.חברה מצויינת אם אילו התוצאות בימי קורונה בשיגרה היא טסה (ל"ת)ירון סופר 24/11/2020 10:22הגב לתגובה זו
- 10.יציל אותנו (ל"ת)אורי מנור 23/11/2020 19:13הגב לתגובה זו
- 9.התעופה בסין חזרה תוך חצי שנה (ל"ת)שמוליק 23/11/2020 14:48הגב לתגובה זו
- 8.אל תחכו לממשלת נתניהו .. יש שם מנהל גרוע (ל"ת)יוסי חתוכה 23/11/2020 14:40הגב לתגובה זו
- 7.זה דבר הזוי מה שקורה בבורסה בנסדק חובות עצומים מה שקור (ל"ת)הננמי 23/11/2020 14:19הגב לתגובה זו
- 6.ארצות הברית בחובות של 330 טרליון דולר והבורסה חוגגת (ל"ת)הננמי 23/11/2020 14:17הגב לתגובה זו
- זה ברור 23/11/2020 23:29הגב לתגובה זומדפיסים כסף זול ולכן יש כסף כמו זבל. ואיפה ילך אם לא להשקעות זולות בבורסה... לכן עולה.
- 5.אפו ראיתם כולם בוכים והבורסה בסי המפולת בדרך (ל"ת)הננמי 23/11/2020 14:14הגב לתגובה זו
- 4.דודו 23/11/2020 14:03הגב לתגובה זואבל הם לא נפגעים
- 3.המכונאי 23/11/2020 14:00הגב לתגובה זורויילס רוייס כמעט פשטה רגל ונאלצה לגייס הון במחירי ריצפה כי היא מערכיה שהשוק לא יחזור לעצמו בעשור הקרוב, אבל הוא אופטימי...
- 2.אבנר שחם 23/11/2020 13:42הגב לתגובה זוחוזים חתומים לפי הדולר שמתרסק יפגע ברווחים
- 1.הבורסה סתם חוגגת הי בסי חייב מימושב שבורסה תהיה טובה לש (ל"ת)הננמי 23/11/2020 13:26הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
