בית שמש עברה להפסד של 0.5 מיליון דולר - האמת, לא רע לאור המצב
יצרנית מנועי המטוסים בית שמש -2.44% דיווחה על ירידה של 36% בהכנסות הרבעון השלישי כתוצאה ממשבר הקורונה, הירידה הובילה לפגיעה בשולי הרווחיות הגולמית ומעבר להפסד של כ-0.5 מיליון דולר. המניה צנחה ב-46% מתחילת השנה על רקע הפגיעה בעסקים. אחרי הכל בית שמש מפתחת ומייצרת מנועים לכלי טיס ואין טיס בתקופת הקורונה, ובכל זאת - למרות המצב ההפסדים מינימליים ומבטאים דווקא את חצי הכוס המלאה. אם זה המצב ברבעון השחור של הקורונה, אז זה לא באמת ביג דיל. זה כואב, התוצאות חלשות, אבל לא מדובר בהפסדי עתק והעתיד נראה טוב יותר. בכל אופן, המניה עלתה בכ-26% בחודש האחרון.
הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-26.5 מיליון דולר, ירידה של כ-36.3% לעומת הכנסות של כ-41.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מירידה במכירות במגזר החלקים בשל השפעת משבר הקורונה על ענף התעופה.
בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד של כ-0.5 מיליון דולר, לעומת רווח נקי ברבעון המקביל אשר הסתכם בכ-2.6 מיליון דולר.
ה-EBITDA ברבעון השלישי של 2020 הסתכם בכ-2.5 מיליון דולר (כ-9.4% מההכנסות), ירידה של כ-59% לעומת כ-6 מיליון דולר (כ-14.5% מההכנסות), ברבעון המקביל אשתקד.
השפעות הקורונה
התפרצות נגיף הקורונה הובילה לפגיעה ישירה ועקיפה בתחום התעופה לרבות ביצרני המנועים והחלקים למנועים בעולם שהינם לקוחותיה של הקבוצה. השפעה זו חלה בעיקר בפעילותה במגזר החלקים שעוסק בייצור ואספקת מוצרים ושירותים ומהווה חוליה חשובה בשרשרת האספקה בענף. במהלך הרבעון הראשון של שנת 2020 הקבוצה לא הושפעה כתוצאה מהתפרצות הנגיף ותוצאות הפעילות תאמו את תוכניות העבודה של הקבוצה.
- בית שמש צמחה בהכנסות אבל שורת הרווח נשחקה
- העסקה שחושפת: הקרן הנורבגית מכרה ומי עלולה להיות הבאה בתור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החל מהרבעון השני של שנת 2020 ובצורה קשה יותר ברבעון השלישי, חלה השפעה על תוצאות הפעילות כאשר החברה מאשררת את תחזיותיה כי במהלך שנת 2020 תהיה ירידה בהכנסות בשיעור של 15%-20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שניתן ליחסן למשבר הקורונה, באופן ישיר או עקיף, בעיקר במגזר החלקים, וכפועל יוצא גם צפויה ירידה ברווחיות הקבוצה. למיטב ידיעת החברה, הירידה בהיקף המכירות מקורה בדחיית מועד הספקה של הזמנות מלקוחות ולא בביטולן.
ירידה בשולי הרווחיות הגולמית
הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם בכ-2.7 מיליון דולר על שולי רווחיות גולמית של כ-10% וירידה של כ-58%, לעומת הרווח הגולמי ברבעון המקביל אשר הסתכם בכ-6.4 מיליון דולר, על שולי רווחיות גולמית של כ-15.3%. הירידה ברווחיות הגולמית מיוחסת לירידה בהיקף המכירות.
ברמה התפעולית, החברה הציגה ירידה קלה בהוצאות התפעול, אולם הירידה בהכנסות וברווחיות הגולמית כאמור הובילו לירידה של כ-90% ברווח התפעולי, לרמה של כ-0.5 מיליון דולר.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
העתיד נראה טוב יותר
בסוף חודש יולי דיווחה החברה כי לקוח חדש חתם על הסכם להזמנת פתרונות ב-100 מיליון דולר. ההסכם נחתם ל-10 שנים. הלקוח - חברת מנועים אירופאית מובילה בתחום המנועים התעופתיים (לכתבה המלאה).
בנוסף, דיווחה החברה בחודש אוגוסט, כי במהלך שנת 2020, חתמה על חידוש הסכמי מסגרת עם 6 לקוחות קיימים של מגזר החלקים בהיקף כולל של כ-118 מיליון דולר במהלך תקופה של בין שלוש לעשר שנים (לכתבה המלאה).
- 3.סוקולנט 22/11/2020 14:34הגב לתגובה זוזה נשמע כמו המלצת קנייה.
- 2.שמוליק 22/11/2020 12:09הגב לתגובה זווכולם יעברו טיפולי מנוע בזמן
- 1.המוסדי שמבין 22/11/2020 10:11הגב לתגובה זוזו חברה שבפועל תגיע לפשיטת רגל ללא הזרמת הון
- איזה בדיחות חמודי (ל"ת)רן 22/11/2020 20:02הגב לתגובה זו
- לא משנה 22/11/2020 12:26הגב לתגובה זואין ספק שאתה מבין בשוק ההון.. לך תשקיע את כל הכסף שלך בטבע ועזוב אותנו
- שמוליק 22/11/2020 12:01הגב לתגובה זותוך כמה שנים מבלי לעשות שום מהלך הוני היא תשרת את החוב. שנה הבאה יש התפוצצות של הכנסות - חייבים לעשות טיפול במנועים תקופתי גם אם טסו וגם אם לא טסו. כל מטוס שעומד ימשיך להיות לקוח גם אם הוא לא טס.
- רוני 22/11/2020 13:32לחברה יש עסקאות פקטורינג ומעבר לזה הדוחות אינם מציגים את הרווחיות האמיתית שהיא הרבה יותר נמוכה. עובדים שם על ריק

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
