רכבים במגרש
צילום: istock

באלבר לא רק מדברים - החברה רכשה אג"ח של עצמה ב-51 מיליון שקל

אגרות החוב עדיין בתשואת זבל, אבל על רקע התמיכה של החברה, ירדו התשואות משמעותית 
ערן סוקול | (3)
נושאים בכתבה אלבר ליסינג

בעלי האג"ח של חברת הליסינג אלבר כבר ראו הסדר חוב מתקרב - תשואות האג"ח כבר היו בשחקים, אבל בהנהלת החברה הביעו ביטחון בחברה ולמרות שהמודל העסקי במיוחד בתקופה שכזו בעייתי, למרות שההישענות על מחירון לוי יצחק היא בלוף, ולמרות שהחברות האלו נשענות על דבר אחד כדי לשרוד - על הכסף שלכם, משמע גיוסים מהציבור; חייבים להגיד שהנהלת אלבר לא רק מדברים אלא גם עושים - הם "דיברו" על תוכנית רכישת אג"ח (רכישה עצמית) והם בין היחידים מבין החברות שהשיקו תוכנית שגם הוציאו אותה לפועל. זה מעיד על אמון בחברה ובעיקר על כך שמבחינתם מדובר בהזדמנות לקנות את החוב בזול. זה עוד לא אומר שאלבר בחוף מבטחים, אבל זו נקודה חשובה לזכותה.   

ב-11 במרץ, השיקה אלבר תכנית לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של עד 150 מיליון שקל, תכנית שמאוחר יותר הורחבה גם לטובת ביצוע רכישות של נע"מ. מאז רכשה אלבר אג"ח ונע"מ בהיקף של כ-51 מיליון שקל. 

> בוקר טוב מידרוג - יוצאת ב"הערת ענף" על חברות הליסינג

על רקע הסכנה הכרוכה באג"ח של חברות הליסינג, ועם פרוץ משבר הקורונה, המשקיעים בשוק חששו מיכולת מחזור החוב של חברות הליסינג ומכרו את האג"ח של החברות בתחום, כאשר מרבית הסדרות הגיעו לתשואת זבל, בהובלת האג"ח של אלדן תחבורה (שהגיעו בשיא המשבר לתשואות של 22%-94%) וסדרות האג"ח של אלבר שנסחרו בתשואות של 22% עד 67%. מאז, השווקים התאוששו, ובמקביל לרכישות העצמיות שביצעה החברה, ירדו תשואות האג"ח באופן משמעותי. עם זאת, שלא נתבלבל - עדיין מדובר באגרות חוב עם תשואת זבל.

(מ)איפה הכסף?

במסגרת תוצאות הרבעון הראשון של 2020 דיווחה החברה על יתרת מסגרות אשראי בנקאיות לא מנוצלות בהיקף של כ-265 מיליון שקל. הדירקטוריון הניח  כי מתחילת אפריל ועד סוף שנת 2021 החברה תבצע גיוס של אשראי בנקאי בהיקף כולל של כ-535 מיליון שקל - אשר חלקו גויס בפועל לאחר מועד אישור הדוחות הכספיים.

החברה דיווחה כי לרשותה מסגרת אשראי בנקאי בסכום לא מנוצל של כ-80 מיליון שקל,  אישור עקרוני להעמדת מסגרת אשראי בנקאי בהיקף של 115 מיליון שקל ומסגרות בנקאיות מאושרת למשיכה מיידית (Call-On) לטובת החברה בהיקף לא מנוצל כולל של כ-70 מיליון שקל, בנוסף, לרשות החברה עמדה מסגרת חשבון חוזר דביטורי (חח"ד) לטובת חברה בת בהיקף לא מנוצל של כ-30 מיליון שקל.

החברה ציינה כי טרם מיצתה את המגעים עם תאגידים בנקאיים נוספים וגופים מוסדיים לבחינת האפשרות להעמדת אשראי נוסף לחברה.

 

רכישות עצמיות בהיקף של כ-51 מיליון שקל

מבדיקת Bizportal עולה כי מאז פרוץ משבר הקורנה ועד היום, ביצעה החברה עשרות עסקאות רכישה עצמית של אג"ח ונע"מ בבורסה כמפורט להלן:

רווח חד פעמי הציל את הרבעון הראשון של 2020

ברבעון הראשון של 2020, דיווחה אלבר על קיטון של 11% במכירות. החברה מצפה לחולשה בהמשך בגלל הקורונה, אך סיפקה גם נקודת אור - תזרים המזומנים והרווחים מרכישת האג"ח.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אלבר סיימה את הרבעון ברווח של 13 מיליון שקל בזכות הכרה ברווח מימוני של 16 מיליון שקל שנובע מרכישה עצמית של אג"ח. אלבר רכשה אגרות חוב של עצמה בהיקף של מעל 50 מיליון שקל (42 מיליון בחודש מארס והיתר באפריל) ומכיוון שהרכישה נעשתה לפי מחיר הנמוך מהערך בספרים, היא רשמה רווח נאה מהמהלך. חשוב להדגיש כי למרות שעשרות חברות דיווחו על כוונה לרכוש אגרות חוב של עצמן בגלל הירידות בעקבות הקורונה, מעטות עשו זאת במספרים משמעותיים - אלבר מהבודדות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צחי 07/06/2020 07:10
    הגב לתגובה זו
    למכור הרבה מכוניות שסיימו ליסינג גם במחיר זול, האחזקה שלהם יקרה ואין צפי לעליית מחירים והגדלת ביקושים.
  • 2.
    יוסי 04/06/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
    ידעתם לגנוב תעובדים במשכורת שלהם מצאתם תירוצים לקחתם מכול עובד 2000 שקל
  • 1.
    מסוכן להיכנס 04/06/2020 08:34
    הגב לתגובה זו
    מנהלים בכירים בחברה הוזמנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום בגין זיוף מסמכים לכאורה לצורך קבלת רישיונות ייבוא. מדובר באיום על החברה שעלולה להיקנס בעשרות מיליונים, מעבר לאחריות הפלילית של המנהלים.
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.