רכבים במגרש
צילום: istock

באלבר לא רק מדברים - החברה רכשה אג"ח של עצמה ב-51 מיליון שקל

אגרות החוב עדיין בתשואת זבל, אבל על רקע התמיכה של החברה, ירדו התשואות משמעותית 
ערן סוקול | (3)
נושאים בכתבה אלבר ליסינג

בעלי האג"ח של חברת הליסינג אלבר כבר ראו הסדר חוב מתקרב - תשואות האג"ח כבר היו בשחקים, אבל בהנהלת החברה הביעו ביטחון בחברה ולמרות שהמודל העסקי במיוחד בתקופה שכזו בעייתי, למרות שההישענות על מחירון לוי יצחק היא בלוף, ולמרות שהחברות האלו נשענות על דבר אחד כדי לשרוד - על הכסף שלכם, משמע גיוסים מהציבור; חייבים להגיד שהנהלת אלבר לא רק מדברים אלא גם עושים - הם "דיברו" על תוכנית רכישת אג"ח (רכישה עצמית) והם בין היחידים מבין החברות שהשיקו תוכנית שגם הוציאו אותה לפועל. זה מעיד על אמון בחברה ובעיקר על כך שמבחינתם מדובר בהזדמנות לקנות את החוב בזול. זה עוד לא אומר שאלבר בחוף מבטחים, אבל זו נקודה חשובה לזכותה.   

ב-11 במרץ, השיקה אלבר תכנית לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של עד 150 מיליון שקל, תכנית שמאוחר יותר הורחבה גם לטובת ביצוע רכישות של נע"מ. מאז רכשה אלבר אג"ח ונע"מ בהיקף של כ-51 מיליון שקל. 

> בוקר טוב מידרוג - יוצאת ב"הערת ענף" על חברות הליסינג

על רקע הסכנה הכרוכה באג"ח של חברות הליסינג, ועם פרוץ משבר הקורונה, המשקיעים בשוק חששו מיכולת מחזור החוב של חברות הליסינג ומכרו את האג"ח של החברות בתחום, כאשר מרבית הסדרות הגיעו לתשואת זבל, בהובלת האג"ח של אלדן תחבורה (שהגיעו בשיא המשבר לתשואות של 22%-94%) וסדרות האג"ח של אלבר שנסחרו בתשואות של 22% עד 67%. מאז, השווקים התאוששו, ובמקביל לרכישות העצמיות שביצעה החברה, ירדו תשואות האג"ח באופן משמעותי. עם זאת, שלא נתבלבל - עדיין מדובר באגרות חוב עם תשואת זבל.

(מ)איפה הכסף?

במסגרת תוצאות הרבעון הראשון של 2020 דיווחה החברה על יתרת מסגרות אשראי בנקאיות לא מנוצלות בהיקף של כ-265 מיליון שקל. הדירקטוריון הניח  כי מתחילת אפריל ועד סוף שנת 2021 החברה תבצע גיוס של אשראי בנקאי בהיקף כולל של כ-535 מיליון שקל - אשר חלקו גויס בפועל לאחר מועד אישור הדוחות הכספיים.

החברה דיווחה כי לרשותה מסגרת אשראי בנקאי בסכום לא מנוצל של כ-80 מיליון שקל,  אישור עקרוני להעמדת מסגרת אשראי בנקאי בהיקף של 115 מיליון שקל ומסגרות בנקאיות מאושרת למשיכה מיידית (Call-On) לטובת החברה בהיקף לא מנוצל כולל של כ-70 מיליון שקל, בנוסף, לרשות החברה עמדה מסגרת חשבון חוזר דביטורי (חח"ד) לטובת חברה בת בהיקף לא מנוצל של כ-30 מיליון שקל.

החברה ציינה כי טרם מיצתה את המגעים עם תאגידים בנקאיים נוספים וגופים מוסדיים לבחינת האפשרות להעמדת אשראי נוסף לחברה.

 

רכישות עצמיות בהיקף של כ-51 מיליון שקל

מבדיקת Bizportal עולה כי מאז פרוץ משבר הקורנה ועד היום, ביצעה החברה עשרות עסקאות רכישה עצמית של אג"ח ונע"מ בבורסה כמפורט להלן:

רווח חד פעמי הציל את הרבעון הראשון של 2020

ברבעון הראשון של 2020, דיווחה אלבר על קיטון של 11% במכירות. החברה מצפה לחולשה בהמשך בגלל הקורונה, אך סיפקה גם נקודת אור - תזרים המזומנים והרווחים מרכישת האג"ח.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אלבר סיימה את הרבעון ברווח של 13 מיליון שקל בזכות הכרה ברווח מימוני של 16 מיליון שקל שנובע מרכישה עצמית של אג"ח. אלבר רכשה אגרות חוב של עצמה בהיקף של מעל 50 מיליון שקל (42 מיליון בחודש מארס והיתר באפריל) ומכיוון שהרכישה נעשתה לפי מחיר הנמוך מהערך בספרים, היא רשמה רווח נאה מהמהלך. חשוב להדגיש כי למרות שעשרות חברות דיווחו על כוונה לרכוש אגרות חוב של עצמן בגלל הירידות בעקבות הקורונה, מעטות עשו זאת במספרים משמעותיים - אלבר מהבודדות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צחי 07/06/2020 07:10
    הגב לתגובה זו
    למכור הרבה מכוניות שסיימו ליסינג גם במחיר זול, האחזקה שלהם יקרה ואין צפי לעליית מחירים והגדלת ביקושים.
  • 2.
    יוסי 04/06/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
    ידעתם לגנוב תעובדים במשכורת שלהם מצאתם תירוצים לקחתם מכול עובד 2000 שקל
  • 1.
    מסוכן להיכנס 04/06/2020 08:34
    הגב לתגובה זו
    מנהלים בכירים בחברה הוזמנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום בגין זיוף מסמכים לכאורה לצורך קבלת רישיונות ייבוא. מדובר באיום על החברה שעלולה להיקנס בעשרות מיליונים, מעבר לאחריות הפלילית של המנהלים.
אגח
צילום: ביזפורטל
תמונת מצב

שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים

18 מנפיקים גייסו באוקטובר 5.2 מיליארד שקל - ההיקף המצטבר מתחילת השנה מטפס ל-127.4 מיליארד שקל, עלייה של כ-71% לעומת 2024 ופי שניים מהיקף ההנפקות בשנת 2023; "ציבור המשקיעים ממשיך לחפש תשואות עודפות על פני פיקדונות בנקאיים, נרשמה מאז תחילת 2025 עלייה ניכרת בהנפקות אג"ח מגובה פקדון בנקאי"

מנדי הניג |

שוק האג"ח הקונצרני ממשיך להפגין פעילות ערה גם באוקטובר, אם כי ברמה החודשית נרשמה האטה קלה. לפי נתוני מידרוג, היקף ההנפקות באוקטובר צפוי להסתכם בכ-5.2 מיליארד שקל ע"נ, ירידה של כ-10% לעומת אוקטובר 2024 שבו הונפקו כ-5.8 מיליארד שקל, אך קפיצה של כ-201% לעומת אוקטובר 2023, שבו גויסו כ-1.7 מיליארד שקל.

לעומת זאת, בהסתכלות שנתית התמונה שונה לגמרי. מתחילת השנה (ינואר-אוקטובר) הסתכם היקף ההנפקות בכ-127.4 מיליארד שקל, לעומת כ-74.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ-71%. בהשוואה ל-2023 מדובר בזינוק של כמעט פי שניים.


סך הנפקות חודשי של אג"ח קונצרניות בשנים 2025-2023, במיליוני שקלים ע"נ:


לדברי אבי שטרנשוס, מנכ"ל מידרוג, "על אף ירידה מתונה בסך הגיוסים בחודש אוקטובר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, הנובעת בעיקר מכך שמרבית חגי תשרי חלו באוקטובר השנה, מתחילת השנה נרשם שיא בהיקף ההנפקות המצטבר, בהובלת המוסדות הפיננסיים וסקטור הנדל"ן. מגמה זו משקפת היטב את התרחבות הפעילות הכלכלית במשק במהלך התקופה האחרונה, הצורך ההולך וגובר של חברות במקורות מימון ארוכי-טווח והיכולת לנצל את המומנטום החיובי בשוק ההון המקומי על מנת לגוון את מקורות המימון שלהן מעבר לאשראי הבנקאי המסורתי. במקביל, על רקע העובדה שציבור המשקיעים ממשיך לחפש תשואות עודפות על פני פיקדונות בנקאיים, נרשמה מאז תחילת 2025 עלייה ניכרת בהנפקות אג"ח מגובה פקדון בנקאי"


משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן

מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה תדיראן דירוג

חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'. הורדת הדירוג היא ירידה בנוץ' אחד מ-'ilAA-', כאשר תחזית הדירוג יציבה.

פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי. 

נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה

החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי

השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי צריכה ואנרגיה מתחדשת. S&P מעלות מציינת כי הביצועים היו נמוכים מהתחזיות, בין היתר בשל הסביבה המקרו-כלכלית, עליית הריבית והירידה החדה במחירי המוצרים בשל שינויים בשיטת התמריצים בשוק האיטלקי. בשנה החולפת, ההאטה בצמיחה והשחיקה ברווחיות בתחום האנרגיה באיטליה נבעו בין היתר מהסביבה המקרו כלכלית שכללה שיעורי אינפלציה וריבית גבוהים, מהצטברות מלאי גדול של מערכות סולאריות אצל יצרנים עולמיים שהובילה לירידה חדה במחירי המערכות באירופה, ומשינויים בשיטת התמריצים של ממשלת איטליה שהקטינו את כדאיות רכישתן עבור לקוחות הקצה.

היחלשות הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025 , רמה שלטענת הסוכנות אינה הולמת את דירוג ה-'ilAA-' הקודם. בנוסף, סוכנות הדירוג נתנה משקל משמעותי להפחתת המוניטין המהותית שביצעה החברה. ההכרה בירידת ערך מוניטין של כ-73 מיליון שקל בפעילות האיטלקית (VP Solar) הובילה להפסד נקי של כ-52 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2025.