תחילת סיקור לאיי.די.איי ביטוח: חברה מעולה, המחיר פחות

לאומי שוקי הון החל לסקר את המניה במחיר יעד נמוך ממחיר המניה הבוקר בפתיחה
ערן סוקול |

לאומי שוקי הון התחיל לסקר את חברת איידיאיי ביטוח -2.88%  (ביטוח ישיר).  בסקירה שפרסם היום (ג') אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות, עם מחיר יעד של 210 שקל למניה, נמוך בכ-3.5% ביחס לשער הבסיס של המניה הבוקר.

איי.די.איי ביטוח היא "משבש" קלאסי (Disruptor) חברה יחסית קטנה, שהצליחה לחדור - לשוק וותיק ובשל, תוך טלטול המודל העסקי המוכר. "ייחודיותה של החברה נובעת ממודל עסקי מבודל, המתבסס על שיווק ישיר (ללא סוכנים), שמעניק לה מבנה עלויות רזה לצד קשר ישיר ובלתי אמצעי מול לקוחותיה, באופן המאפשר ביצוע חיתום דיפרנציאלי ומדויק. התוצאה העסקית של המודל האמור, היא יכולת להציע מחירים אטרקטיביים למבוטחים." כותב דבי.

הפעילות נחלקת לשלושה תחומים מרכזיים

פעילות הביטוח של איי.די.איי נחלקת לשלושה מגזרים: ביטוח כללי, ביטוח בריאות וביטוחי חיים. "בשונה מחברות הביטוח הוותיקות, מרכז הכובד של החברה מוטה באופן ברור ומשמעותי לביטוח הכללי." מציין דבי.

עוד עולה מהסקירה, כי 80% מהפרמיות הנגבות של החברה נובע מהמגזר הכללי, כאשר גם הוא מוטה לענף מאד מסוים ביטוחי רכב (רכוש וחובה). כלומר, ביטוחי הרכבים מהווים את העוגן - המרכזי עליו נשענת החברה.

הרווח צומח בכ-15% בשנה

"צמיחת הרווח הנקי של איי.די.איי, מאז תחילת העשור, הסתכמה לשיעור ממוצע של 15% לשנה זו צמיחה אדירה. עם זאת, מטבע הדברים, הצמיחה השולית - התמתנה עם הגידול בעסקי החברה, כך שבשלוש השנים האחרונות היא עמדה על קצב שנתי של 9% בממוצע, זו עדיין תוצאה מרשימה. הנחנו, וזו לא הערכה שמרנית, שהצמיחה - הנוכחית תישמר בכל שנות התחזית." כותב דבי.

 

החברה מעולה, מחיר המניה פחות

"הנחנו המשך של מגמת הצמיחה החדה, בחמש השנים הקרובות, כאשר מכפיל הרווח הנקי בו השתמשנו להערכת שווי החברה לאחר אותה צמיחה חזקה (ערך השארית), גבוה משמעותית מהמכפיל הממוצע בתעשייה ועדיין, התקשינו למצוא אפסייד במניה", כותב דבי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳