הכל הולך: עלייה של 82% בגיוסים של חברות ללא דירוג

במהלך השנה החולפת 17 חברות הצטרפו לאחוזת בית; ענף הנדל"ן גייס את הסכום הגבוה ביותר; ירידה של 43% בהיקף הגיוסים של הבנקים
גיא בן סימון |

השנה החולפת בבורסה בתל אביב תיזכר בהתעוררות שוק ההנפקות בדגש על שוק האג"ח. היקף ההנפקות לציבור בשנת 2017 הסתכם ב-76 מיליארד שקל, כך לפי רוסאריו קפיטל. מדובר בעלייה של 12% לעומת הגיוסים של שנת 2016. 

גיוסי החוב הסתכמו בכ-67 מיליארד שקל, מהם 16 מיליארד שקל גויסו בהרחבות פרטיות של סדרות קיימות. מדובר בעלייה של כ-5% לעומת גיוסי החוב בשנת 2016. היקף גיוסי ההון בשנת 2017 מסתכם ב-9.2 מיליארד שקל מתוכם 2.8 מיליארד שקל בהנפקה ראשונה לציבור. כ-574 מיליון שקל גוייסו על ידי אג"ח להמרה. 

בהמשך למגמה של השנים האחרונות ענף הנדל"ן גייס את הסכום הגבוה ביותר - 34 מיליארד שקל. ענף הבנקים גייס 9.5 מיליארד שקל - ירידה של 43% לעומת היקף הגיוסים של 2016. ענף המסחר והשירותים גייס סכום של 8.9 מיליארד שקל, חברות חיפוש הגז-נפט גייסו 8.3 מיליארד שקל כמעט פי 3 ביחס ל-2016. חברות החזקה והשקעות גייסו סכום של כ-4.2 מיליארד שקל. חברות תעשייה גייסו סכום של של כ-4.7 מיליארד שקל. עלייה של 77% ביחס ל-206 בה גייסו החברות סכום של כ-2.6 מיליארד שקל.

גיוסי הון

היקף גיוסי ההון בשנת 2017 הסתכם בכ-9.2 מיליארד שקל שבוצעו במסגרת 117 הנפקות. זאת לעומת גיוסי הון של 3.9 מיליארד שקל שגויסו במסגרת 90 הנפקות. במהלך השנה החולפת 17 חברות הצטרפו לאחוזת בית לאחר שגייסו 2.8 מיליארד שקל. מדובר בנתון מעודד לעומת הקיפאון בשנת 2016 - אז הצטרפו לבורסה רק 2 חברות שגייסו 260 מיליון שקל בלבד.

בתחום חיפוש הנפט-גז גויסו 1.2 מיליארד שקל כאשר בחלוקה לחברות תמר פטרוליום גייסה 696 מיליון שקל, OPC גייסה 399 מיליון שקל, רציו פטרוליום גייסה 61 מיליון שקל ושותפות נאוויטס גייסה 45 מיליון שקל. 

חברות הנדל"ן

במהלך 2017, כ-30 מיליארד שקל גויס על ידי חברות הנדל"ן: כ-16.3 מיליארד שקל גויסו על ידי הנפקה של סדרות חדשות ועוד כ-14 מיליארד שקל על ידי הרחבה של סדרות קיימות. 

החברות בענף הנדל"ן גייסו בשנה החולפת 4.1 מיליארד שקל. בין המגייסות הגדולות ניתן למצוא את איירפורט סיטי (685 מיליון שקל שגייסה באמצעות 2 הנפקות זכויות). חברות בשליטת נתן חץ (אלוני ואמות) שגייסו יחד 540 מיליון שקל. קרן הריט האמריקאית CIM Commercial גייסה בבורסה בתל אביב 798 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הנפקות אג"ח

היקף גיוסי החוב הסתכם השנה בכ-67 מיליארד שקל, מדובר בעלייה של 5% לעומת שנת 2016. מיליארד שקל. סכום של כ-39.5 מיליארד שקל גויס באמצעות הנפקה של סדרות חדשות בעוד סכום של 27.4 מיליארד שקל גויס במסגרת הרחבת סדרות קיימות. במהלך השנה החולפת 6 חברות הנפיקו אג"ח להמרה בהיקף של כ-574 מיליון שקל. מתוך סכום זה כ-246 מיליון שקל גויס על ידי חברת חלל תקשורת.

חברות הנדל"ן הזרות גייסו כ-7.3 מיליארד שקל ב-29 סדרות שונות. כ-5 מיליארד שקל מתוך סכום זה (17 סדרות) גויס באמצעות הנפקה של סדרות חדשות. במהלך 2017 נרשמו 6 הנפקות בבורסה של ניירות ערך מסחריים לתקופה של שנה ובהיקף של כ-725 מיליון שקל.

בנקים

בענף הבנקים גייסו החברות כ-9.5 מיליארד שקל: כ-2.2 מיליארד שקל גויסו באמצעות הנפקה של כתבי התחייבות נדחים מסוג COCO. מתוך כלל הסכום שגויס על ידי הבנקים, כ-6.1 מיליארד שקל על ידי הנפקה של סדרות חדשות וכ-3.4 מיליארד שקל נוספים על ידי הרחבה של סדרות קיימות.

איכות המגייסים

מרבית הגיוסים בוצעו השנה על ידי חברות בעלות דירוג אשראי גבוה, בדומה למגנה בשנים האחרונות. היקף של 9% מהגיוסים, שהם 6.2 מיליארד שקל, גויסו על ידי בנק מזרחי טפחות, כ-21 מיליארד שקל גויסו באמצעות חברות בדירוג AA, כמו חברת חשמל, עזריאלי, חשראמקו, מגדל ביטוח וחברת הנדל"ן הזרה זדה זרסאי. כ-27 מיליארד שקל גויסו על די חברות מקבוצת דירוג A, המהווים 40% מהיקף גיוסי החוב. מנגד, בשנה החולפת נשרמה עלייה של 82% בהיקף הגיוסים של חברות ללא דירוג.

פעילות החתמים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל מכליס
צילום: ליאת מנדל

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה

לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"

רן קידר |

בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%.  בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים  בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".

מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.

"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת. 

האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים.  ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך. 

האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.

"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.


אתי אלישקוב, מנכ"לית ליברה; קרדיט: אבי מועלםאתי אלישקוב, מנכ"לית ליברה; קרדיט: אבי מועלם
ראיון

אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"

מאחורי התוצאות הרבעוניות המעולות של ליברה "אין קסמים - יש עבודה קשה" מסבירה לנו המנכ"לית אתי אלישקוב; "השחיקה בפרמיות - יזומה" ליברה הוגנת ועדיין תחרותית; לא נבהלת מהמימושים בענף "טבעי להיפגש עם הכסף - הקונים מאמינים בענף"; היא גם מתייחסת ל'עד כמה הרבעון מייצג?' ו'איך משמרים ומשפרים את המספרים?' 

מנדי הניג |

אתי אלישקוב נכנסה לעולם הביטוח עם מטרה אחת: לשבור את התפיסה המסורתית של הענף ולהביא אותו לעידן דיגיטלי הרבה יותר שקוף ויעיל. ב־2017 היא הקימה את ליברה, חברה "רזה ודינמית" כמו שהיא אוהבת להגדיר אותה. 

בלי מערכים כבדים של גבייה ובקרה. חברה שמתבססת על אוטומציה וטכנולוגיה כדי לנהל את כל תהליכי ההצטרפות, התביעות והשירות העצמי ללקוחות. זה מאפשר לליברה להתחרות בענקיות הביטוח כשהיא ממוקדת בעיקר במגזרי ביטוחי הרכב. כשהחברות הוותיקות מנסות להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי, ליברה כבר "נולדה" ככה. התוצאות הרבעוניות האחרונות, עם זינוק ברווח הנקי ויחס חיתום מרשים של 76%, מוכיחות שהמודל של ליברה עובד.

אבל עדיין לא הכל וורוד, אפשר לראות שחיקה בפרמיות, יש יותר "ראשים" אבל עלות הפרמיה נשחקת. אלישקוב לא מנסה להסתיר את זה, להפך: היא מציינת כי זה מהלך יזום, חלק מאסטרטגיה שתבטיח תחרותיות ארוכת טווח ותשמור על הדרך את המיצוב של החברה ככזאת שמציעה מחירים הוגנים.

ההנפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 סימנה את הכניסה של ליברה לליגה של החברות הציבוריות. ב-12 החודשים האחרונים המניה כמעט ושילשה את עצמה ושווי השוק של החברה מתקרב ל-700 מיליון שקל. ברבעון השני של 2025 רשמה ליברה עלייה של כ-14% בפרמיות ברוטו שהסתכמו בכ-208 מיליון שקל, והרווח הכולל קפץ ב-68% ל-35.1 מיליון שקל. גם בתשואה להון ליברה מציגה 67% במונחים שנתיים ובמקביל מכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל - לתוצאות הרבעון השני של ליברה.

בראיון לביזפורטל, אתי אלישקוב מנכ"לית ליברה פותחת את כל הקלפים. היא מסבירה על האסטרטגיה של החברה מאחורי השחיקה בפרמיות ומה הם עושים כדי לשמור על היתרון התחרותי מול הקולגות שלא יושבות בשקט וגם הן צועדות ומרחיבות את הדיגיטציה.