חיים סיבוני פורסייט
צילום: יח"צ

מניית פורסייט מזנקת 5% ברקע להודעה חיובית של חברה הבת

רייל ויז'ן, בה מחזיקה פורסייט בכ-32% מהון מניותיה, השיגה אבן דרך בתהליך פיתוח מערכת ההתראה מפני תאונות בתעשיית הרכבות
נדב לוי | (5)
נושאים בכתבה פורסייט

מניית חברת פורסייט -2.04% , העוסקת בפיתוח מערכות מתקדמות למניעת תאונות דרכים, מזנקת הבוקר בת"א ב-5% תוך ריכוז מחזור מסחר ער וזאת לאחר שדיווחה לפני זמן קצר (ב') כי חברת רייל ויז'ן (בה מחזיקה פורסייט ב-32% מהון מניותיה) השיגה אבן דרך משמעותית בתהליך פיתוח מוצריה לבטיחות וניהול כלים בתעשיית הרכבות.

רייל ויז'ן הציגה את יכולות המערכת בזמן אמת, תוך שילוב האלגוריתם הייחודי שהחברה מפתחת. הדגמת האבטיפוס הוכיחה את יכולותיה של המערכת לאתר מכשולים על פסי הרכבת, לסווגם בצורה נכונה ולהתריע בזמן אמת בפני נהג הקטר וחדר הבקרה. "זמן אמת", בהקשר של הפתרון של רייל ויז'ן, מוגדר כיכולת לקבל תמונת וידיאו ממספר חיישנים, לעבד את הצילומים ברמה מספקת, תוך עיכוב מינימאלי,  ובכך לספק לנהג הקטר תצוגת וידיאו והתרעות בזמן. הטכנולוגיה משלבת אלגוריתמים בתחומי עיבוד התמונה והלמידה העמוקה, אשר הוטמעו בתוכנה ובחומרה מתקדמות, הכוללות חיישנים לראיית יום ולילה. מדובר בצעד משמעותי ואסטרטגי בדרך לפתרון אופרטיבי מלא לאיתור מכשולים ליישומי בטיחות בעולם הרכבות.

רייל ויז'ן היא חברה שמתמקדת בפיתוח מערכת ראיה קוגנטיבית ייחודית וחדשנית, המבוססת על טכנולוגיית עיבוד תמונה. המערכת של רייל ויז'ן נועדה להתריע מבעוד מועד בפני נהג קטר אודות מכשולים על פסי הרכבת, בכל תנאי מזג אוויר ותאורה, על ידי שימוש במצלמות ייעודיות לזיהוי אובייקטים. מאחר ומרחק העצירה הממוצע של רכבת הנעה במהירות גבוהה הוא כ-800-1,200 מטר, זיהוי מכשול מבעוד מועד הינו המפתח לבטיחות בתחום הרכבות.

המצלמות בעלות הרזולוציה הגבוהה של רייל ויז'ן משתמשות באלגוריתם עיבוד תמונה מתקדם המאפשר למערכת לאתר מכשולים ממרחק של למעלה מ-1,500 מטר, ולכן באפשרותה של המערכת לצמצם התנגשויות, נפגעים ונזקים לקטר ולהפחית פגיעה בסביבה. כאמור, פורסייט מחזיקה ב-32% מהון המניות המונפק והנפרע של רייל ויז'ן, ו-48% בדילול מלא.   

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיל 24/07/2017 11:41
    הגב לתגובה זו
    לא מצויין עם הרכבת נסעה במהירות 20 קמ"ש או 100 או 200. אני חושב שזה נתון מאוד קריטי. בכל אופן, שיהיה בהצלחה
  • 2.
    צחי לגדי 24/07/2017 10:46
    הגב לתגובה זו
    לך תמצוץ
  • קלימרו 24/07/2017 15:52
    הגב לתגובה זו
    מי זה גדי? ולמה שלחת אותו למצוץ? מה בדיוק הוא צריך למצוץ עבורך או במקומך? מה כל זה קשור לפורסייט ? בקיצור צחי יצאת טמבל
  • גדי 26/07/2017 14:17
    אח פורסייט חברה זהב חחח שווה לפח האשפה של ההסטוריה.עוד לא עשתה כלום ולא תעשה כלום.לא פיילוט ולא סיני אולי פיילוט צפון קוראני כי גם שם אין כלום.וביז פורטל תתקנו את הכותרת לא עולה ולא נעליים.
  • 1.
    כן...מה עם "הפיילוט הסיני" ? (ל"ת)
    ם 24/07/2017 10:32
    הגב לתגובה זו
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

ארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, צילום: ענבל מרמריארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, צילום: ענבל מרמרי
ראיון

יו"ר מגוריט: "הגענו לרגע שבו אפשר להתחיל לשתף את הציבור בתזרים באופן חודשי"

"מגוריט היא אוניה ששטה על תנודות המאקרו, ואני אופטימי על כלכלת ישראל" אומר יו"ר מגוריט, ארז רוזנבוך; מניית מגוריט טיפסה בחצי שנה האחרונה אבל עדיין נסחרת מתחת להון "ב-2026 אנחנו מקבלים מסה גדולה של דירות לאורך כל השנה, השוק ידע לתמחר את זה" רוזנבוך מציין כי הדיבידנד החודשי "יהפוך את התזרים למוחשי הרבה יותר למשקיעים"

מנדי הניג |

מגוריט מסכמת את הרבעון השלישי ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה עם נתונים שמראים על התייצבות והתרחבות של הפעילות שלה. ה-NOI מהשכרת דירות עלה בכ-22% והגיע ל-60.3 מיליון שקל, התזרים מפעילות שוטפת גדל בכ-39% לכ-31.3 מיליון שקל, והרווח המצטבר לתקופה הסתכם ליותר מ-86 מיליון שקל. חלק גדול מהשיפור מגיע ממספר רב של דירות שנכנסו לאכלוס בחודשים האחרונים, מה שמתחיל לשקף את ההשפעה של בניית הפורטפוליו לאורך השנים. ההון העצמי של מגוריט עומד כעת על כ-1.77 מיליארד שקל. אבל מסתבר שהקפיצה הגדולה תגיע ב-2026 אז מסה של דירות, מאות דירות יכנסו לאכלוס ויחזקו את התזרים בצורה משמעותית. 

בהמשך לתוצאות, הדירקטוריון אישר שינוי במדיניות החלוקה - דיבידנד חודשי קבוע, לראשונה בישראל בקרן ריט למגורים. לפי התוכנית, יתבצעו חלוקות של כ-60 מיליון שקל ב-2026 (תשואה של כ-4.8% לפי השווי הנוכחי), כ-72 מיליון שקל ב-2027 וכ-86.4 מיליון שקל ב-2028 (תשואה של כ-7%). כשהרעיון הוא לייצר תזרים שמתנהג כמו שכר דירה קבוע, שוטף וצפוי אבל דרך הבורסה.

בעולם, ובעיקר בארצות הברית, ריטים זה חלק טבעי מתיק ההשקעות של הציבור הרחב. מאוד מקובל לוותר על רכישת דירה פיזית ולהחזיק במקום זאת סל של נכסי נדל"ן מניב דרך שוק ההון. מעבר לנוחות שאתם לא צריכים להתעסק עם שוכרים, בעיות תחזוקה וכדומה, בריטים יש פיזור, יש ניהול מקצועי (בתקווה), ואחת לתקופה הרווחים מחולקים כדיבידנדים שמדמים במידה רבה את ההכנסה שהייתם מקבלים משכר דירה רק בלי הצורך לקחת משכנתא.

בארץ, המודל הזה הוא אולי פחות מושרש. רוב המשקיעים כאן רגילים לראות בדירה ובנדל"ן משהו שעושים כהשקעה פרטית ולא השקעה מוסדית. הרעיון של "להשקיע בדירה דרך הבורסה" עדיין נתפס כמשהו אבסטרקטי מדי. אבל מגוריט מנסה לשנות את התפיסה הזו בשנים האחרונות. קרן הריט בנתה פורטפוליו של דירות להשכרה, בניהול בסטנדרטים גבוהים וחיתום ארוך ואיכותי של דיירים לצד מדיניות חלוקת דיבידנד שוטפת.

אחת הנקודות שמבליטה את מודל הריט מהשקעה פרטית היא המעטפת. למשקיע פרטי שמחזיק דירה שנייה מותר לקבל עד 50% מינוף, ולפעמים אפילו פחות בהתאם לדירוג האישי. מגוריט, לעומת זאת, יכולה להגיע למינוף של עד 80% על פי חוק, ונהנית מעלויות מימון נמוכות בהרבה מאלו שהיה מקבל משקיע פרטי. היא גם אינה נדרשת לכתבי ערבות אישיים, וחשופה פחות לאותם מגבלות שמקשות על משקיע להשיג משכנתא לדירה להשקעה.