"במקרה של פולקסווגן - הציבור דורש דם", כיצד החברה יכולה לצאת מהמשבר הענק?
רוני רימון, מומחה בניהול משברים מתייחס, לפולקסווגן ולפעולות שעליה לעשות כדי לצאת מהמשבר
חברת פולקסווגן חווה בימים אלו את אחד המשברים הקשים בתולדותיה, אם לא הקשה שבהם. פרשת המרמה של החברה, שזכתה לשם "דיזלגייט", מסרבת לרדת מהכותרות, לאחר שהתגלה כי פולקסווגן השתילה במכוניותיה, במשך שנים רבות, תכנה המפחיתה את כמות המזהמים במכוניות – לצורך רמאות, פשוטו כמשמעו, במבחני זיהום האוויר.
אמנם מנכ"ל החברה כבר התפטר, והמניה צנחה בכ-40%, אך נראה כי הסיפור ימשיך לתפוס כותרות ברחבי העולם, והסוף עוד רחוק. הערכות שונות מדברות על קנסות של כ-18 מיליארד דולר (בארה"ב בלבד), הורדת דירוג, ובעיקר - הפגיעה הקשה במותג: פולקסווגן, אשר היה סמל למקצועיות ואמינות – הן כחברת רכבים, והן כמותג גרמני, תיאלץ לשקם את תדמיתה העולמית, לאחר פגיעה כה קשה, עד כדי כך שיש המעריכים שהמותג "made in Germay" כולו עשוי להפגע, ובוודאי המותג 'W'.
בשיחה עם רוני רימון, מומחה בניהול משברים שותף במשרד יעוץ התקשורת "רימון, כהן ושינקמן" ניסינו להבין עד כמה גדול המשבר הנוכחי בחברה, האם תוכל אי פעם לצאת ממנו, ובעיקר – מה עליה לעשות כעת:
רוני, עד כמה חמור המשבר הנוכחי בחברת פולקסווגן?
"מדובר באחת הבעיות היותר רציניות בתחום ניהול המשברים אי פעם. מרבית המשברים הגדולים נבעו מתקלה, או מרשלנות. כאן מדובר בחשד להונאה מכוונת, ולא של דרג זוטר, אלא ברמת המנהלים הבכירים".
האם החברה תוכל לצאת ממנו, או שמא מדובר בכתם שלא ניתן למחיקה?
"מאחר ולא נהרגו אנשים, אלא מדובר "רק" באיכות הסביבה, ולאור האיכות הידועה של רכבי החברה, פולקסווגן עשויה לצאת מהמשבר, אך עליה לבצע את הפעולות הדרושות לשם כך".
אתה מכיר מקרים דומים שקרו לחברות והן יצאו ממשבר גדול, או מקרים בהן חברות נכשלו בכך? האם הסיפור דומה למקרה של חברת סלקום ב-1995, אז השקיעה החברה החדשה כסף ומאמצים רבים כדי לטפל בבעיה ענקית, כדי לשמר את המותג החדש?
"המקרה של סלקום הוא מקרה קלאסי של חברה שהבינה שהדרך היחידה להציל את עצמה היא דרך הנדיבות. החברה לא חסכה באמצעים ובמאמצים לרצות את לקוחותיה, החליפה את הדרוש החלפה – ויצאה מהמשבר כחברה שתעשה הכל למען לקוחותיה. הציבור מוכן לקבל תקלות כחלק מהחיים, אבל הוא רוצה שהטיפול בהן יהיה נדיב, אחראי, מהיר וללא היסוס מצד החברה.
- מה יהיה מחר בבורסה? בנקים, טבע ושבבים
- מאיר שמיר עשה פי 8 על ההשקעה בלנדבאזז; עכשיו ה-IPO
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
"לעומת זאת, חברת רמדיה נמחקה בישראל, בשל תוצאותיו הטרגיות של האסון שקרה לתינוקות. אף אחד לא יאכיל את ילדיו ממוצרי חברה שהרגו תינוקות או גרמו להם נזק בלתי הפיך".
איך על חברה כמו פולקספווגן לפעול כעת?
"כאשר מתגלה תקלה במוצר – הציבור מצפה מהחברה לגלות נדיבות כלפי הלקוחות: ככל שהחברה נדיבה יותר, אינה מתחכמת, וממהרת לפצות את הלקוחות – כך הציבור יעריך אותה ויסלח לה מהר יותר. לעיתים אף יעריך את אותה חברה דווקא משום שטיפלה כיאות בתקלה. במקרה הנוכחי, מפני שאין מדובר בתקלה , אלא במהלך יזום על ידי החברה – נדיבות היא צעד הכרחי, אך לא מספיק".
וברמת המיקרו? מה עליה לעשות?
"כמו שאמרתי, החברה חייבת לגלות נדיבות כלפי קהל לקוחותיה: אלה שרכשו את הרכבים המדוברים, וגם אלה שהם לקוחות החברה בעלי רכבים מסוגים אחרים. כל לקוח של פולקסווגן בעולם חייב לקהל משהו – כמו טיפול חינם, הארכת האחריות וכו'. בנוסף, התפטרות המנכ"ל אינה מספיקה לדעתי. כדי לבצע את ההונאה המיוחסת לפולקסווגן היו חייבים להיות מעורבים עוד עובדים בכירים של החברה. דעת הקהל בזמנים כאלה דורשת "דם" – ועל החברה לספק לה את תאוות הנקם".
"פרט לכך, על החברה להכריז על הקמת גוף ביקורת ופיקוח חיצוני לחברה (ובאמת להקים גוף כזה), שבראשו יעמוד אדם בעל שיעור קומה ואמינות רבה, אדם ידוע שיבקר ויבדוק את רכבי החברה המשווקים ולתת להם מעין חותמת כשרות".
ומבחינת פעולות שפונות לציבור עצמו?
"תשדירים שישודרו בטלוויזיה וברשתות החברתיות יכולים מאוד לעזור. בתשדירים הללו יש להתייחס לאירועים - לא לטאטא אותם, להפך - לקחת אחריות, ולומר בפשטות: 'אף אחד בפולקסווגן לא יעז יותר שלא לתת לך את הרכב המושלם, וכו'. זאת ועוד, פעולה מומלצת נוספת היא לקחת פרזנטור, מעין "כוכב עליון" שייצג את החברה על מסריה. דמות אידיאלית יכולה להיות הנשיא לשעבר ביל קלינטון, שמשלב שני אלמנטים: הוא דמות אהודה באופן מיוחד, וגם הוא נתפס בעבר בשקר".
באופן יותר כללי, אתה חושב שיש השלכות על המותג הגרמני (Made In Germany) כולו, או שהציבור מבין שמדובר בחברה בודדת? אולי כשמדובר במותג כה גדול הוא משליך על כל מותג אחר מאותה מדינה?
"תהיה השלכה מסויימת משום שהשם "מיוצר בגרמניה" היווה מקדם מכירות מצויין של איכות ושל אמינות. עם זאת, זה יהיה להערכתי בשוליים. קשה לי לראות מישהו לא קונה מכונת כביסה גרמנית בגלל פולקסווגן. אולי איש המכירות יצטרך להתאמץ יותר... אולי לתת הנחה גדולה יותר, לתקופה קצרה".
עד כמה קשה 'לקנות' את ציבור הלקוחות של החברה? האם בעזרת 'סוכריות' הציבור ישכח את שקרה, כי כולנו פרטים אינטרסנטים? הרי קשה לחשוב על אדם שלא יקנה פולקסווגן במחיר זול במיוחד בגלל שהחברה רימתה בנושא איכות סביבה...
"אתה צודק. בעיקר כשלא מדובר בתקלה מסכנת חיים, אלא בתקלה הקשורה לתחום איכות הסביבה "בלבד". מבחינת ה'סוכריות' – תלוי באיזה קהל מדובר. בישראל – האנשים נוטים לשכוח מהר, ונוטים גם לרוץ אחרי מחירים זולים. בישראל האיכות פחות חשובה ללקוחות, ובאופן כללי, חשוב יותר המחיר. נדמה לי שבארה"ב הציבור שומר יותר על עקרונות, ולכן יהיה קשה יותר למכור במחיר נמוך במיוחד, אבל בסוף היום – לחשבון הבנק יש השפעה חשובה מאד על ההחלטה של הצרכן".
האם פעולות חיוביות אחרות, כמו תרומה לקהילה או לאיכות הסביבה, לא תיתפסנה כניסיונות קיצוניים מדי לשיפור המותג, מה שיעשה פעולה הפוכה, והחברה תיתפס כצבועה?
"בטווח הקצר לא הייתי מציע פעולות למען איכות הסביבה וכו' – זה נראה לא אמיתי, צבוע ואינטרסנטי. כעבור שנתיים – כן, זה יכול חלק מתהליך לשיקום תדמית החברה".
לסיכום, כיועץ תקשורת, אתה מזהה כאן דווקא הזדמנות יוצאת דופן לשיפור המותג, אפילו מעבר למה שהיה טרם המשבר?
- 1.YL 06/10/2015 11:39הגב לתגובה זויש לכם ספק ...... כנראה שמקורבים לצמרת השלטון או בכירים גם בשלטון קיבלו שוחד מ סימנס תראו אך כולם שותקים בצמרת המדינה גם במקרא של פואד השר הבכיר לשעבר ש ניתפש עם כספות מלאות מזומנים בדולרים השרים וחברי הכנסת שותקים ****אולי בגלל שהם מקווים גם לקבל

מאיר שמיר עשה פי 8 על ההשקעה בלנדבאזז; עכשיו ה-IPO
מבטח שמיר של מאיר שמיר השקיעה 34 מיליון שקל וצפויה אחרי ה-IPO להיות עם החזקה של 280-300 מיליון שקל. רווח פוטנציאלי של כ-260 מיליון שקל, מתוכו כ-130 מיליון שקל אמור להירשם בהמשך
מבטח שמיר החזקות מבטח שמיר -1.69% היא אחת מחברות ההחזקה הוותיקות והטובות בבורסה בת"א. היא מייצרת תשואות עודפות על פני זמן כשהשווי הנוכחי שלה מסתכם ב-2.5 מיליארד שקל, אחרי מהלך של פי 5 ב-5 השנים האחרונות. בראש החברה עומד מאיר שמיר שבכלל התחיל בתחום הביטוח והפך את החברה מסוג של סוכנות ביטוח לחברת החזקות עפ פעילות רחבה בתחום האשראי החוץ בנקאי דרך מניף, פעילות בנדל"ן דרך שורה של חברות, פעילות באנרגיה דרך החזקה בתחנות כוח והחזקה גם במניות טכנולוגיה.
על פני השנים שמיר ידע לקנות נמוך ולמכור יקר, כשאת עסקת החלומות הוא עשה בתנובה - רכישה יחד עם אייפקס את השליטה ומכירה תוך כמה שנים בשווי כפול. מבטח השקיעה כ-600 מיליון שקל ונפגשה עם כ-1.2 מיליארד שקל, כשמאז ההצלחה הגדולה היתה במניף שהונפקה בבורסה לפני כארבע שנים ומאז שינק שוויה יותר מפי 2 לשווי של כ-1.25 מיליארד שקל. החזקתה של מבטח מסתכמת בכ-600 מיליון שקל, כשהיא גם נהנתה מדיבידנדים שוטפים.
בעשור האחרון הקבוצה משקיעה הרבה בתחנות כוח שהפכו למרכיב הגדול בסל השקעות שלה. זה תחום שדורש סבלנות, ולשמיר יש סבלנות. לפני כשש שנים נכנסה הקבוצה לשותפות בתחנת אלון תבור והיא רכשה מאז נתח במספר תחנות עם תפוקה כוללת שמועכת בכ-1,800 מגוואט. כמו כן, החברה מקימה את תחנת קסם בעלות של מעל 4 מיליארד שקל. גם את תחום האנרגיה ידע שמיר לתרגם לרווחים כשהכניס את כלל להשקעה בתחום לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל.
ואחרי תנובה, מימון חוץ בנקאי ואנרגיה, מגיע תורה של הטכנולוגיה. חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית בוול סטריט. מבטח השקיעה בה 34 מיליון שקל כשההשקעה רשומה בספרים ב-166 מיליון שקל.
- תיק ההשקעות של מבטח שמיר עולה ל־5.4 מיליארד שקל; מגזר הטכנולוגיה מכביד על הרבעון
- אנרג'יאן ושותפות תמר יספקו גז לתחנת קסם תמורת 2.8 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לנדבאזז נערכת לגיוס לפי שווי של 1.3-1.5 מיליארד דולר ומבטח מחזיקה בדילול כ-6.6% ממנה. ההחזקה צפויה להיות אחרי ההנפקה בשווי של 280-300 מיליון שקל וזו הצפת ערך מרשימה. פי 8 עד אפילו פי 10 תוך כ-5 שנים.

מה יהיה מחר בבורסה? בנקים, טבע ושבבים
מניות הארביטראז', מבטח שמיר, טריא ונאוי ומה צפוי במדד המחירים שיתפרסם ביום שני?
ביום חמישי היו ירידות חדות במניות הבנקים והביטוח. המניות האלו רגישות למצב המאקרו ולמצב הגיאופוליטי והחשש ממלחמה ארוכה בעזה שעלול להשפיע לרעה על נתוני המאקרו והכלכלה פוגע בהן. ככל שהשוק גבוה יותר כך הפגיעה יכולה להיות כואבת יותר.
אתם קוראים על מומחי השקעות, בכירים שאומרים לכם שהשוק בת"א חזק וימשיך לעלות. אבל מעבר לכך שהם לא אובייקטיבים, כי הם רוצים בעליות - האינטרס שלהם שאתם תקנו כי זה מבטיח להם רווחים, הם גם לרוב טועים. הם אמרו לפני שנה-שנה וחצי להתרחק מהשוק המקומי וככה הם פעלו והפסידו את כל העליות. קרה ההיפך. אז למה שהפעם זה ישתנה, למה שהם יצדקו הפעם?
כשכולם חמדנים - זה הזמן לפחד. אמר את זה וורן באפט. זה מתברר כל פעם מחדש כנכון - כנסו כאן לדבר הגורו (13 גורואים "ילמדו" אתכם השקעות). אנחנו עכשיו בתקופה שכולם חמדנים.
אז מה צפוי היום במניות הפיננסים? מצד אחד - בחודשים האחרונים מתברר שכל ירידה היא דווקא הזדמנות לקנייה. מצד שני - למרות שהסנטימנט עדיין חיובי, זה לא יכול להימשך. המחירים יחסית גבוהים. השוק עשה מהלך מרשים אפילו בלי תיקון. הוא מבטא המשך חדשות טובות מהזירה הביטחונית והכלכלי. אבל מה אם לא? לא צפויה מפולת, אבל ירידת מדרגה מסוימת אחרי הזינוקים האחרונים בהינתן הסיכונים מתבקשת. זה כמובן לא אומר שזה יקרה, אבל כשאנחנו שואלים את מנהלי ההשקעות בתוך הגופים מה הם היו עושים עם הכסף שלהם, הם מתפתלים. הם לא היו משקיעם עכשו בשוק.
- שער הדולר, חוזים על וול סטריט ומניות בולטות - מה קורה בשווקים?
- מדד הבנקים איבד 2.4%, מדד הביטוח נפל 3.1%; סגירה שלילית בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם מניות תשתיות מעניינות?