
איך עדיין ניתן לרכוש רכב חדש בעידן הקורונה?
הגיע הזמן לעבור למכירת כלי רכב בצורה מקוונת, כמו שאר המוצרים בעולם ולא – לא רק בגלל משבר הקורונה. הצורך להתקדם בזירה הדיגיטלית אינו יכול לדלג על שוק הרכב. כל זאת בכתבה לפניכם
שולי הלוי
איך פתחה תעשיית הרכב את השנה ואיך סגרה את הרבעון? בחודשיים הראשונים של 2020 הציגה תעשיית הרכב בישראל נתוני פתיחה חזקים, עם גידול משנה לשנה של 9.2% ו- 7.5% בחודשים ינואר ופברואר בהתאמה. הישגי החודשיים הראשונים נמחקו למול צניחה של כ35% בחודש מרץ בהשוואה שנתית, ואת הרבעון כולו לירידה בשיעור כולל של כ-5.4%. גם התעשייה העולמית סוגרת את הרבעון הראשון באדום כשג׳נרל מוטורס מכרה43.3% פחות מכוניות בסין ו-7% פחות בארה״ב. פורד דיווחה על ירידה של 21% במכירת מכוניות, פיאט קרייזלר על 16.1% ובבריטניה נרשמו 44.4% פחות מכוניות במשרד הרישוי. גם אם המספרים הרבעוניים לא עמדו לנגד יבואני הרכב בתחילת חודש מרץ, נרשמה היערכות למשבר במקרה שהחשש מנגיף הקורונה יגרום ללקוחות לא לפקוד את אולמות התצוגה בהיקפים אליהם הם רגילים לפני חג הפסח. משיחות וכתבות עם יבואני רכב מובילים בישראל, עוד כאשר מספר החולים עמד רק על עשרות, נטען כי ״יבואני רכב שכיום לא מאפשרים ללקוחות להזמין מכוניות בדיגיטל יחזו בירידה של מספר הקונים שמגיעים אל אולם התצוגה״, צוטטו כמה מהיבואנים ברחבי הרשת. בשונה מתעשיות אחרות, תעשיית הרכב המסורתית כמעט ולא מוכרת מכוניות באופן מקוון גם בשנת 2020. כבר כמה שנים שאנחנו יכולים לסגור ביטוח רכב באינטרנט, לתור אחר הצעות זולות ומשתלמות, להזמין אביזרים למכונית וגם מי שמחפש רכב יד שניה או פריט אספנים יבצע את סקר השוק והקניה עצמה במרשתת - זה נוח, פשוט ועם פוטנציאל למחיר משתלם בגבולות התקציב. רכישת מכונית חדשה מלווה בביקור מסורתי באולם תצוגה או שניים, אבל לרגל המצב מציעים היבואנים פתרונות למי שרוצה לקנות רכב חדש. כבר באמצע חודש מרץ נסגרו מרבית אולמות התצוגה של יבואני הרכב בישראל ורבים העמידו תוך זמן קצר מערך רכישה טלפוני או מקוון. מהסקירה שפורסמה במגזין הרכב אוטו עולה, כי היבואניות דלק מוטורס (פורד ומאזדה) וטלקאר (סאנגיונג וקיה) מציעות מענה טלפוני ושירות מסירה או כל מענה פיזי אחר בכפוף לצורך ולהוראות משרד הבריאות, וכך גם צ'מפיון מוטורס (סקודה, אודי, פולקסווגן) UMI (שברולט, קאדילק, איסוזו) וקבוצת עופר אבניר (דו-גלגליים). כלי רכישה דיגיטליים קיימים אף הם בקרב היבואניות כשיוניון מוטורס (לקסוס, טויוטה) וכלמוביל (מיצובישי, יונדאי) מאפשרות רכישה מקוונת מכלל הדגמים, וקרסו מוטורס (רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי) מוכרת מדגמי רנו וניסאן לעת עתה. שוק הרכב האמריקאי נאלץ אף הוא להתאים את עצמו למצב החדש, כשגם הלקוחות מעברו השני של האוקיינוס מחבבים את תהליך הקניה הפיזי כשלעצמו. מדיווח שפורסם ב- CNN עולה, כי מכירות הרכב צנחו בחדות עם סגירת אולמות התצוגה, לדברי ג׳סיקה קולדוול, אנליסטית תעשיית הרכב שרואיינה בכתבה, מי שאימץ את הקמעונאות המקוונת בטרם הסגירה עובר את התקופה במידת מה בקלות יותר ״בלעדיה התוצאות היו אפילו יותר גרועות״. על החשיבות באימוץ כלי מכירה מקוונים עמד גם דובי בן גדליהו, כתב הרכב של גלובס. ״מדובר בהזדמנות נדירה לבחינת הפוטנציאל לשינוי הרגלי קניית הרכב בישראל או לפחות לבחינת הפוטנציאל״ כתב בטרם נסגרו כלל אולמות התצוגה וזאת על אף שלדבריו הקהל הישראלי מעדיף את החוויה הפיזית ״ובעיקר מיקוח בשיטת הבזאר הטורקי מול אנשי מכירות בשר ודם״. אין ספק שאין דין אולם תצוגה כדין חנות וירטואלית, אבל במאה ה- 21 ולאור האירוע שכבר מגדיר את העשור, הגיעה העת שגם שוק הרכב הישראלי יתקדם בזירה הדיגיטלית, ובינינו - גם אתרים רספונסיביים יתקבלו בברכה.