איך עדיין ניתן לרכוש רכב חדש בעידן הקורונה?
הגיע הזמן לעבור למכירת כלי רכב בצורה מקוונת, כמו שאר המוצרים בעולם ולא – לא רק בגלל משבר הקורונה. הצורך להתקדם בזירה הדיגיטלית אינו יכול לדלג על שוק הרכב. כל זאת בכתבה לפניכם
שולי הלוי
איך פתחה תעשיית הרכב את השנה ואיך סגרה את הרבעון?
בחודשיים הראשונים של 2020 הציגה תעשיית הרכב בישראל נתוני פתיחה חזקים, עם גידול משנה לשנה של 9.2% ו- 7.5% בחודשים ינואר ופברואר בהתאמה. הישגי החודשיים הראשונים נמחקו למול צניחה של כ35% בחודש מרץ בהשוואה שנתית, ואת הרבעון כולו לירידה בשיעור כולל של כ-5.4%. גם התעשייה העולמית סוגרת את הרבעון הראשון באדום כשג׳נרל מוטורס מכרה43.3% פחות מכוניות בסין ו-7% פחות בארה״ב. פורד דיווחה על ירידה של 21% במכירת מכוניות, פיאט קרייזלר על 16.1% ובבריטניה נרשמו 44.4% פחות מכוניות במשרד הרישוי.
גם אם המספרים הרבעוניים לא עמדו לנגד יבואני הרכב בתחילת חודש מרץ, נרשמה היערכות למשבר במקרה שהחשש מנגיף הקורונה יגרום ללקוחות לא לפקוד את אולמות התצוגה בהיקפים אליהם הם רגילים לפני חג הפסח. משיחות וכתבות עם יבואני רכב מובילים בישראל, עוד כאשר מספר החולים עמד רק על עשרות, נטען כי ״יבואני רכב שכיום לא מאפשרים ללקוחות להזמין מכוניות בדיגיטל יחזו בירידה של מספר הקונים שמגיעים אל אולם התצוגה״, צוטטו כמה מהיבואנים ברחבי הרשת.
בשונה מתעשיות אחרות, תעשיית הרכב המסורתית כמעט ולא מוכרת מכוניות באופן מקוון גם בשנת 2020. כבר כמה שנים שאנחנו יכולים לסגור ביטוח רכב באינטרנט, לתור אחר הצעות זולות ומשתלמות, להזמין אביזרים למכונית וגם מי שמחפש רכב יד שניה או פריט אספנים יבצע את סקר השוק והקניה עצמה במרשתת - זה נוח, פשוט ועם פוטנציאל למחיר משתלם בגבולות התקציב. רכישת מכונית חדשה מלווה בביקור מסורתי באולם תצוגה או שניים, אבל לרגל המצב מציעים היבואנים פתרונות למי שרוצה לקנות רכב חדש.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר באמצע חודש מרץ נסגרו מרבית אולמות התצוגה של יבואני הרכב בישראל ורבים העמידו תוך זמן קצר מערך רכישה טלפוני או מקוון. מהסקירה שפורסמה במגזין הרכב אוטו עולה, כי היבואניות דלק מוטורס (פורד ומאזדה) וטלקאר (סאנגיונג וקיה) מציעות מענה טלפוני ושירות מסירה או כל מענה פיזי אחר בכפוף לצורך ולהוראות משרד הבריאות, וכך גם צ'מפיון מוטורס (סקודה, אודי, פולקסווגן) UMI (שברולט, קאדילק, איסוזו) וקבוצת עופר אבניר (דו-גלגליים). כלי רכישה דיגיטליים קיימים אף הם בקרב היבואניות כשיוניון מוטורס (לקסוס, טויוטה) וכלמוביל (מיצובישי, יונדאי) מאפשרות רכישה מקוונת מכלל הדגמים, וקרסו מוטורס (רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי) מוכרת מדגמי רנו וניסאן לעת עתה.
שוק הרכב האמריקאי נאלץ אף הוא להתאים את עצמו למצב החדש, כשגם הלקוחות מעברו השני של האוקיינוס מחבבים את תהליך הקניה הפיזי כשלעצמו. מדיווח שפורסם ב- CNN עולה, כי מכירות הרכב צנחו בחדות עם סגירת אולמות התצוגה, לדברי ג׳סיקה קולדוול, אנליסטית תעשיית הרכב שרואיינה בכתבה, מי שאימץ את הקמעונאות המקוונת בטרם הסגירה עובר את התקופה במידת מה בקלות יותר ״בלעדיה התוצאות היו אפילו יותר גרועות״.
על החשיבות באימוץ כלי מכירה מקוונים עמד גם דובי בן גדליהו, כתב הרכב של גלובס. ״מדובר בהזדמנות נדירה לבחינת הפוטנציאל לשינוי הרגלי קניית הרכב בישראל או לפחות לבחינת הפוטנציאל״ כתב בטרם נסגרו כלל אולמות התצוגה וזאת על אף שלדבריו הקהל הישראלי מעדיף את החוויה הפיזית ״ובעיקר מיקוח בשיטת הבזאר הטורקי מול אנשי מכירות בשר ודם״.
אין ספק שאין דין אולם תצוגה כדין חנות וירטואלית, אבל במאה ה- 21 ולאור האירוע שכבר מגדיר את העשור, הגיעה העת שגם שוק הרכב הישראלי יתקדם בזירה הדיגיטלית, ובינינו - גם אתרים רספונסיביים יתקבלו בברכה.
הורייזן. צילום: עמית צורהשקעות נדל''ן בדובאי: החברה ששכרה אנליסטים כדי למצוא לכם את ההשקעה עם התשואה הטובה ביותר
רבים לוטשים עיניים אל עסקאות נדל"ן בדובאי. אבל מאחורי המידע שנראה לעין, מסתתרים נתונים שמבדילים בין עסקה מוצלחת לנפילה כלכלית. זו בדיוק המומחיות של חברת הורייזן, שמובילה תכנון פיננסי מותאם אישית למטרה
עושה רושם שבשנים האחרונות כל שיחה על השקעות נדל״ן איכשהו מובילה לדובאי. פתאום זה הזוג מהמרכז שעשה עסקה יפה, או ההייטקיסט שקנה כמה דירות כי שמע שאין שם מס על שכירות, וכולם מספרים על ההצלחות.
מאחר וזה נשמע טוב, העניין מעלה לא מעט שאלות. האם זה ריאלי לקנות דירה בדובאי? האם ההזדמנויות שם באמת כל כך משתלמות?
ובכן, לא סתם דובאי הפכה להיות לאחת מזירות הנדל״ן הפעילות ביותר בעולם. בשנת 2024 לבדה נרשם שיא חדש של 18.72 מיליון מבקרים בעיר, ומדובר היה בעלייה של 9% לעומת השנה שקדמה לה. וכבר ברבעון הראשון של 2025 המספרים שוב שברו שיא, עם 5.31 מיליון תיירים תוך שלושה חודשים בלבד.
המגמה ברורה והפעולות שנעשות מאחורי הקלעים מצד איחוד האמירויות בהתאם. מדובר בהשקעות עתק בתשתיות, תחבורה, טכנולוגיה, ופתיחת דלתות לעוד ועוד השקעות בינלאומיות מכל עבר.
- 8 הבדיקות שאתם חייבים לבצע לפני רכישה של נכס נדל"ן בדובאי
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו בכל שוק דינמי גם כאן המשוואה פשוטה. יותר תיירים פירושו יותר ביקוש להשכרת יחידות דיור ודירות נופש.
אבל לא רק תיירים מגיעים לנפוש בדובאי. מדובר במדינה עם כ-4 מיליון תושבים שאליה מצטרפים מדי שנה יותר מ-170
אלף מהגרים, בין היתר בזכות מדיניות של אפס מס. לכן יש קצב מטורף של ביקוש לדירות להשכרה לטווח ארוך. הנקודה החשובה היא שכמות הדירות החדשות שנבנות בשנה עומדת על כ-60 אלף בלבד, כמות שלא מתקרבת לעמוד בביקוש הגדול. וככל שהביקוש גדל גם מחירי הנדל"ן מטפסים בהתאם.
יעל חיו. צילום: מיכה בריקמןאיך לנהל משא ומתן בין שתי חברות גלובליות? הטקטיקה הנכונה לגישור עסקי אמיתי
משא ומתן בינלאומי הוא אחד האתגרים המורכבים בעולם העסקי, שדורש מודעות תרבותית, אינטליגנציה רגשית ועומק אסטרטגי. כך תעשו זאת נכון
בעידן שבו עסקים חוצים גבולות ותרבויות, ניהול משא ומתן בין שתי חברות גלובליות הוא אחת המשימות המורכבות והרגישות ביותר בעולם העסקי. מדובר בתהליך שבו כל מילה, הבעה או החלטה עשויים לשנות את מהלך העסקה - ולעיתים אף את עתיד
החברות המעורבות.
כדי להבין איך לנהל תהליך כזה בצורה נכונה, ראוי להקשיב לגישה של יעל חיו (Yael Chayu) - מומחית בינלאומית לניהול משא ומתן עסקי מורכב, שמלווה מזה עשור חברות ענק כמו Intel, SAP, Dell, Pfizer ו־AWS.
להבין את שפת הצד השני - לא רק מילולית
אחת הטעויות הנפוצות במשא ומתן גלובלי היא ההתמקדות בשפה עצמה, במקום בתרבות שמאחוריה.
יעל חיו מדגישה כי ההבדלים התרבותיים משפיעים על האופן שבו כל צד תופס לחץ, זמן, סמכות והתחייבות. למשל, חברה אמריקאית עשויה להעדיף סגירה מהירה ומדויקת עם לוחות זמנים ברורים,
בעוד ששותפה מאסיה עשויה להעדיף תהליך ארוך יותר המבוסס על אמון והיכרות אישית.
לכן, לפני שמתחילים לדבר על מספרים, חשוב לחקור את התרבות הארגונית והלאומית של הצד השני: איך מקבלים החלטות? האם נהוג לדבר ישירות או בעקיפין? מי נחשב ל"אדם החזק" בחדר? הבנת הדקויות הללו תאפשר לגשר על פערים עוד לפני שהן מתרגמות למתיחות עסקית.
טקטיקת "שני השולחנות" - בין הגלובלי לאישי
כשמדובר במשא ומתן בין שתי חברות בינלאומיות, יש שני שולחנות שעליהם יושבים הצדדים:
האחד גלוי - הפגישות, המסמכים והמצגות.
השני סמוי
- האינטרסים הפנימיים של כל צד, הצרכים האישיים של המנהלים, והלחצים שמגיעים מהדרגים הגבוהים.
- ״סין תאכל אותה״: סין מורידה מכסים על יבוא אמריקאי בענפים מסוימים
- בול מסחר הולכת להסדר חוב - המניה קורסת 30% והאג"ח בתשואה של 180%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יעל חיו מתארת את טקטיקת "שני השולחנות" כגישה שמאפשרת לנהל משא ומתן כפול - גם ברמה העסקית וגם ברמה האנושית. היא ממליצה למנהלים ללמוד לזהות את המניעים שמאחורי העמדות,
ולהשתמש בהם לבניית אמון אמיתי.
משא ומתן יעיל, לדבריה, אינו עוסק ב"ניצחון" אלא ביצירת מצב של Win-Win, שבו שני הצדדים חשים שהרוויחו, גם אם לא השיגו הכל.
