הייאוש מצטלם סקסי: כולם מבהירים את הבעיה אך הפתרון תמיד נשאר עמום
בשורה התחתונה: מערכת הבחירות הנוכחית הפכה אותנו למומחים ב"מה לא" אבל יש ריפיון בכל מה שקשור בניסוח חזון של ממש, אשר אינו מנוסח במלים מתייפיפות מחד ואשר אינו נכנס לפרטים ניהוליים וסדרי עדיפויות מאידך.
לא שהם היחידים ברשת אבל הם כמה מהיפים. החזון של מפלגות המרכז ואולי גם השמאל הולך ומתגבש סביב רעיון אחד ברור - צריך להחליף את ביבי. הכי קל לצייר את כל הרע הזה שהוא עשה לנו. 'זה או אנחנו או הוא' היתה רק הסנונית הראשונה שבישרה את בואן של עוד ססמאות ושל עוד מסרים מאותו סוג.
אם פעם זה היה או שלום או ארץ ישראל השלמה, כיום זה או שהפוקוס על בטחון או שהוא על רווחת האזרח. בטרמינולוגיה עדכנית: יוקר המחייה, מעמד הביניים, צדק חברתי - או - ביבי, השחיתויות והמלחמות. התחושה היא שהמריבה היא על תיעדוף. לא על חזון עם משקל סגולי של ממש.
המשוואה ברורה - השמיכה קצרה ואם היא מוסתת לטובת האיום האיראני, וההתגוננות הצבאית שהיא למעשה תוקפנות - אזי רווחת האזרח חייבת להיפגע ולשמש קרבן על מזבח הבטחון. אם אנחנו מאמינים שהאיום הבטחוני הוא עלה תאנה שמחביאה אימפוטנטיות מנהיגותית, אז יש אפשרות לטפל ביוקר המחייה ולבנות מדינה עם מערכת חברתית צודקת. קונספציית השמיכה הקצרה לא באמת מערער על הסטטוס קוו כפי שבזמנו yes we can עשה.
- האם העיתונות הכלכלית היא "אנטי ביבי"; והאם ביבי טוב לכלכלה?
- נתניהו צודק, הכלכלה שלנו טובה - מה אתם חושבים? סקר גולשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההבטחה כי אמנם יש המון מקורות ייאוש אבל הכל ייפתר במחי יד אם נחליף אותו מרגישה נבובה. כותבת שורות אלו גם מאמינה שהיא יותר יודעת למה להחליף אותו מאשר מה באמת יתנו לה המנהיגים החדשים. יש הרבה יותר נעלמים לגבי איך באמת אפשר לעשות את זה אחרת ויותר טוב, אבל שוב, קל יותר לשלול מאשר להוביל אחרים בנחישות אל עבר אופק ברור. ושוב נזכיר בפעם המי יודע כמה את I have a dream של לוטר קינג, שיצר תמונה מאד ספציפית של איך ייראה העולם אחרי השינוי ולא רק איך הוא נראה רע בהווה.
סרטון המונולוג של איבגי בו הוא אומר לנו 'זו הדקה ה-89' וממשיך ואומר לנו כי אנו מותשים ומיואשים ומקבלים את החדשות הרעות ביותר באדישות של חולים סופניים. איבגי מופיע על רקע תמונות של עוני מרוד ועליבות נפש, כשהוא מדבר על הקושי להתקיים במדינה שלנו. איבגי ממשיך ומונה את הפחד מטרור ומלחמות ומהפצצה האיראנית, ואת העובדה שאנחנו שקועים עד צוואר בשחיתויות. הפתרון שהוא מציע הוא למעשה להפוך את פני המשחק באופן דרמאטי בדקה ה-90 כמו שלפעמים זה באמת קורה לפחות במשחקי כדורגל. הפתרון הוא רגשי. מופשט. הוא מציע להחזיר לארץ הזו את האנרגיה שהיתה בה פעם. את החברות ואת העזרה ההדדית. איבגי מדבר על התקווה שצריכה לחזור ועל כך שהייאוש צריך לפנות לה מקום. המהלך המכריע שישנה את גורל המשחק, המשתמע מבין שורותיו הוא כמובן להצביע לא לביבי או בנט, וכן להצביע מרכז או שמאל.
הקליפ של איבגי בנוי לתלפיות. איבגי הוא אחד השחקנים הטובים במדינה ואני תמיד, אבל תמיד, מאמינה לו. ובכל זאת איני יכולה שלא לחוש נבוכה מבהירותה של הבעיה ועמימותו של הפתרון.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
זו הדקה ה-89
ברוח דומה מצטלם הייאוש באופן די סקסי, כזה שמצדיע לקליפ של אביצ'י (The days), דרך כתובות גראפיטי שמייצר אדם שלובש מסכת גז.
אזרחים למען שינוי
אחרי הרבה משפטי ייאוש מסתבר לנו בזום אאוט שהייאוש יצר או יותר נכון צייר את דיוקנו של ביבי. ממליצה לשים בצד את העובדה שמדובר בהומאז' לקליפ זהה שיצר הדייג'יי אביצ'י, כי מותר להיות בלתי מקורי כשההעתקה מוצהרת, ולפיכך איננה העתקה אלא אילתור על רעיון של אדם אחר. אז אם נחזור לעיקר, הטכניקה בה נבנה דיוקנו של אדם ממקבץ מעשיו הרעים, מבטאת את המסר כי לייאוש יש כתובת או יותר נכון פנים. זהו אותו המסר שמטיף להחליף את המנהיגות. גם פה המסקנה היא "המבין יבין" כאשר אנו נותרים עם חלל לגבי 'מה כן'. מהו החזון, בשתי מלים, של מי שאני כן אמורה להצביע לו. מאילו משפטים משכנעים יצוירו פניו?
אביצ'י The Days
דוגמא נוספת היא קליפ ה"שלום תודה". גם פה האלמנט הקריאטיבי מעניין אך המסר אותו מסר. צריך להחליף את השלטון, צריך להוציא את ביבי (ושרה) מבית ראש הממשלה. לצד מעטפות כחולות הנכנסות לחריצי קלפיות, מתקדם תהליך האריזה של ביבי לקראת עזיבת משכנו הרשמי. כל פתק (שהוא כנראה לא ליכוד או שאר מפלגות הימין) מקדם את האריזה. הפתק האחרון המהוסס מקביל להיסוסם של הזוג המלכותי על מפתן ביתם. אם הוא לא יפול לקלפי, הם ישארו לעוד קדנציה. כשהפתק מוכרע, הם עוזבים. האשה בקלפי אומרת 'תודה שלום'. סוג של דו משמעיות. גם פה "המבין יבין". זהו לא קליפ שסתם מעודד הצבעה אלא הצבעה "נכונה". מפלגות המרכז והשמאל. כל אלה שלא ישבו איתו באותה ממשלה.
האם באמת יגיע מנהיג שיצליח לשנות את סדר העדיפויות
נכון. כשיש מנהיג, כל שאר המותגים צריכים להתנהג כמו challenger brands. הבשורה לשנות ולעזוב את אזור הנוחות כי הוא בכלל לא כל כך נוח היא אסטרטגיה ידועה ובחלקה היא גם אפקטיבית. מצד שני כולנו נותרים עם התהייה העמוקה והאמיתית האם וכיצד באמת ניתן יהיה לשנות את המצב בארץ הקשה הזו, שמוקמה בקואורדינטה מהמאתגרות ביותר על מפת כדור הארץ.
האם באמת יגיע מנהיג שיצליח לשנות את סדר העדיפויות במציאות ואם כן כיצד יצליח לנסח במלים פשוטות את המנהיגות החדשה שלו. נכון. יש בכל רגע ורגע מודעות, ססמאות וקליפים של מובילי 'צריך שינוי'. אבל מסר ה"צריכים שינוי" עדיין מצייר בצבעים חזקים יותר את פועלו של ראש הממשלה העכשווי ולמען האמת די תלוי בו. הוא נעדר תוכן ממשי וסוחף שנרצה להיאחז בו. החזון חלול ('בואו נחזור לאנרגיה ולחברות של פעם') ומזכיר את "קח עוד תפוז אתה יודע למה".
ואגב גם אני עושה פה משהו דומה...
תודה שלום
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
