עשור ל'כוכב נולד' - אז מהו סוד הקסם? האקדמיה מנסה להבין ולנתח את התכנית

מכללת נתניה תייחד היום כנס שיעסוק בייצוג מגזרים ובשינויים שפצצת הרייטינג עוברת. ד"ר מוטי נייגר מסביר לאייס על ההשפעה שלה על המוזיקה ובכלל
אלכסנדר כץ | (2)

בתקופה הקרובה תעלה לאוויר העונה העשירית של 'כוכב נולד', מתכניות הפריים-טיים הוותיקות בישראל. התכנית, שזוכה לנתוני צפייה גבוהים מדי עונה, מריצה מזה תקופה ארוכה קדימונים לקראת עונת העשור, בהם מככבים זוכי העונות הקודמות, בהם נינט טייב ורוני דלומי.

בית הספר לתקשורת במכללת נתניה, יקיים היום (יום ג') יום עיון מיוחד על סוד הקסם של התכנית. בכנס, שיערך בין השעות 10:00 ל-14:00, ידונו באבולוציה של 'כוכב נולד', ההשפעה של התכנית על המוזיקה הישראלית, ייצוג מגזרים וקהלים, ועוד. בין המשתתפים בכנס יהיו צביקה הדר, המפיקה של התכנית טמירה ירדני, צדי צרפתי, פיינליסט העונה ה-9 דוד לביא, ועוד.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

לדברי ד"ר מוטי נייגר, מרצה בבית הספר לתקשורת ומי שיזם את הכנס, "זה נדיר יחסית שעושים יום עיון על תכנית אחת, כי בדרך כלל עושים זאת על תופעה, למשל ספורט ומדיה, או תקשורת ומדיה. בעצם הפקת יום עיון על תכנית אחת, יש בזה אמירה כי ל'כוכב נולד' יש נוכחות בפריים-טיים הטלוויזיוני הישראלי והיא משפיעה גם מעבר לשעות הצפייה".

בשיחה עם אייס, מסביר ד"ר נייגר כי כאשר חוקרי תקשורת מתבוננים בתקשורת הפופולארית, הם מנסים להבין מדוע תופעות מסוימות מצליחות, מעבר לטענה הביקורתית שהכל הוא חלק מתעשיית התרבות והפיכת הצופים לצרכנים. "יש ניסיון להבין מה הופך תכנית לכזו לפופולארית", הוא מתאר, "ובמובן הזה - זה חיים לא קלים לנסות לפצח את המנגנונים שהתכנית מפעילה שמביאים לכזו התקבלות ומביאות את הרייטינג".

לצד פס ייצור כוכבים לתעשייה, מאמין ד"ר נייגר, מציגה התכנית תכני איכות: נוסטלגיה (באמצעות שירים ותיקים וידועים) עם פלורליזם - למשל ייצוג אנשים מרקעים וממוקמות שונים, אבל גם את זה מסייג ד"ר נייגר: "בהחלט אפשר לומר שהפלורליזם נוצר על ידי הממסד, כי מי שקובע את הפלורליזם היא ההפקה".

נייגר מעלה על נס את היכולת של תכנית "מדורת שבט" כמו 'כוכב נולד', להתחדש ולנסות להישאר רלוונטית אחרי כל כך הרבה שנים. "תכניות עולות ויורדות, ודווקא אלו שממשיכות זה פלא כי הם חייבות להשתנות כל הזמן", הוא מסביר, "בכל עונה בוחנים מחדש אם הפורמט מספיק עדכני, אם השינויים בסביבת המדיה מצדיקים את השארתו של הפורמט. הטלוויזיה הישראלית עברה שינויים דרסטיים בעשור האחרון. למרות שיש דברים קבועים בתכנית, וזה מה שיפה ויוצר הזדהות עם הפורמט, היא עדיין מצליחה להתעדכן, למשל לתת מצלמות למתמודדים, שזה חידוש יחסית ומושפע למשל מ'האח הגדול' או תכניות ריאליטי אחרות, כמו 'מחוברים'".

-ובמהלך השנים צמחו מתחרות. מה זה אומר על 'כוכב נולד'?

"בעולם תכניות ה'כוכב נולד' מצליחות יותר מאשר The voice, למרות שלפורמט החדש בהחלט יש משהו מדליק, כשהשופטים לא רואים את הזמר אלא שופטים רק על פי הקול שלו".

נייגר כאמור, שם את ידו על 'כוכב נולד': "בתכנית הזאת ההתחברות הרגשית למתמודדים ולשירים, היא מאד בולטת בגלל הנרטיב, וזה מה שחסר ב-The voice. בצד בניית הזמר כזמר מקצועי, אנחנו רואים את ההתפתחות שלו כדמות, וזה היתרון של 'כוכב נולד'. ב-The voice זה הרבה יותר שירה נטו".

במהלך הכנס היום, ידבר ד"ר נייגר על "כמה סתירות כאלה שמבנות את התכנית, שמשלימות אחת את השנייה: לדוגמא שימוש במוזיקה עם מסורת תרבותית ותיקה שמייצגת את האליטה הישראלית". נייגר מתייחס למשל לביצוע של ניסו סימן טוב ל'לו יהי' של נעמי שמר ז"ל (שבוצעו במהלך מלחמת יום כיפור ע"י שמר, הגשש החיוור וחווה אלברשטיין, א"כ), או השיר 'בדרך אל הכפר'. התכנית לוקחת שירים כאלה, נותנת להם איזשהו ביצוע שהוא מנוגד או מאתגר את הביצוע ההגמוני שלהם, ויוצרת חיבור חדש".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    KO 01/05/2012 10:42
    הגב לתגובה זו
    בערך מיליון אנשים רואים כוכב נולד - שזה 14% מהמדינה. איך זה יוצא 40% רייטינג ? זה מטמטיקה מאוד מוזרה. אבל האמת היא שתשאלו אנשים מי זה דויד לביא ו90% לא ידעו את התשובה ...
  • 1.
    שרון 01/05/2012 09:02
    הגב לתגובה זו
    זו תוכנית מרגשת ולא נמוכה בכלל
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.