קוואלקום  כריסטיאנו אמון
צילום: קוואלקום

מנכ"ל קוואלקום: ״אינטל לא אופציה עבורנו כרגע״

כריסטיאנו אמון מבהיר כי אינטל אינה עומדת בסטנדרטים הנדרשים ולכן אינה נחשבת אופציה לייצור שבבים עבור קוולאקום; בינתיים החברה בונה מנועי צמיחה חדשים בשוק הרכב ומכריזה על מערכת נהיגה אוטונומית שתשולב ב־BMW.

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קוואלקום אינטל

מנכ"ל קוואלקום QUALCOMM INC 0.26%  , כריסטיאנו אמון, אמר בראיון לבלומברג כי הטכנולוגיה של אינטל Intel Corp 2.25%  עדיין אינה בשלה כדי לענות על הדרישות של יצרנית המעבדים המובילה למכשירים ניידים. "אינטל לא אופציה היום," הדגיש אמון, "אבל היינו שמחים אם תהפוך לאפשרות אמיתית."


האכזבה של קוואלקום מאינטל מחדדת את מצבה של ענקית השבבים האמריקאית, שנמצאת בתהליך כואב של שיקום לאחר שנים של ירידה בנתח השוק ובביצועים העסקיים. אינטל, שבעבר שלטה ללא עוררין בתעשייה, מנסה כעת למצב את עצמה מחדש כקבלן ייצור לחברות אחרות, אך לפחות לפי אמון – היא עדיין רחוקה מלספק אלטרנטיבה אמיתית לשחקניות המובילות.


בינתיים, קוואלקום נשענת על שתי שותפות ותיקות ואמינות – TSMC הטייוואנית וסמסונג הדרום־קוריאנית. שתי החברות הללו הן הספקיות הדומיננטיות בשוק, עם יתרון מובהק בטכנולוגיות ייצור מתקדמות שעד כה אינטל מתקשה להשיג.


הפער בין החברות

הפער בין שתי הענקיות – אינטל וקוואלקום – בולט גם בהקשר העסקי הרחב. אינטל נאבקת במכירות מדשדשות ובניסיון להשיב את אמון השוק, בעוד קוואלקום נהנית מנקודת פתיחה חזקה יותר ומבצעת מהלך אסטרטגי ברור: צמצום התלות בשוק הסמארטפונים וחיפוש מנועי צמיחה חדשים.


אחד התחומים המרכזיים שאליו מכוונת קוואלקום הוא תעשיית הרכב. החברה הציבה יעד שאפתני של 22 מיליארד דולר בהכנסות עד 2029 ממכירות לשוק הרכב והמכשירים המחוברים.


החיבור המעניין ביותר עד כה מגיע דרך שיתוף פעולה עם BMW. קוואלקום הכריזה כי מערכת הנהיגה האוטונומית החדשה שלה תשולב בדגם iX3, רכב הפנאי החשמלי החדש של יצרנית הרכב הגרמנית. מדובר במהלך אסטרטגי שמכניס את החברה לעומק שוק הרכב החכם – תחום שבו מתחרות רבות עדיין מחפשות את דרכן.


הבחירה של קוואלקום לפעול בזהירות ולא לקפוץ מיד ללב הנהיגה האוטונומית מוכיחה את עצמה. בשונה מחברות שבבים אחרות שהבטיחו מהפכה מיידית, קוואלקום בנתה בהדרגה עמדת כוח: תחילה במערכות המידע והבידור לרכב, ובהמשך בהתרחבות לשבבים מתקדמים המאפשרים נהיגה חכמה ובטוחה יותר. המערכת החדשה, Snapdragon Ride Pilot, מציגה יתרון טכנולוגי: היא מספקת כוח עיבוד ברמה של שרת מרכז נתונים, אך צורכת מעט מאוד אנרגיה. בעידן הרכב החשמלי, שבו כל קילומטר של טווח נסיעה הוא קריטי, זהו יתרון עצום.

קיראו עוד ב"גלובל"


ביצועים גבוהים עם יעילות אנרגטית מקסימלית

אמון עצמו הגדיר את גישת החברה בפשטות: "אנחנו מניחים תמיד שיש סוללה בצד השני, לא שקע חשמל." התפיסה הזו מנחה את קוואלקום גם בעולם המובייל וגם בשוק הרכב – שילוב של ביצועים גבוהים עם יעילות אנרגטית מקסימלית.


המשמעות היא שקוואלקום מציעה למכוניות של העתיד מוח חכם ועוצמתי, מבלי "לרוקן" את האנרגיה של הסוללה. הטכנולוגיה החדשה ניתנת גם להתאמה – מיכולות בסיסיות של סיוע לנהג ועד מערכות מתקדמות שמסוגלות לקחת פיקוד כמעט מלא על ההגה.


בעוד אינטל מנסה לשכנע את העולם כי היא נמצאת על סף קאמבק טכנולוגי, קוואלקום כבר מסמנת יעדים: שוק הרכב, לצד תחומים נוספים של מכשירים מחוברים, יהפוך למנוע צמיחה מרכזי בשנים הקרובות.


אמון אמנם לא סגר את הדלת בפני אינטל. להפך – הוא הבהיר כי אם זו תשכיל לשדרג את טכנולוגיית הייצור שלה, קוואלקום תשמח לשקול אותה כשותפה. אבל בינתיים, הספקיות המובילות ממשיכות להיות TSMC וסמסונג, שמעניקות לקוואלקום את היתרון התחרותי הנדרש.


שנת 2026 כנקודת מבחן 

אינטל עצמה סימנה את 2026 כנקודת מבחן קריטית ליכולתה לחזור להיות מובילה טכנולוגית. החברה הצהירה בפני משקיעים כי רק אז תדע אם היא מסוגלת להפעיל תהליך ייצור מתקדם חדש בשם 14A – יעד שנחשב מרכזי בתוכנית ההבראה שלה.


דייב זינסר, סמנכ"ל הכספים של אינטל, הסביר בכנס טכנולוגיה כי החברה לא תשקיע בהקמת יכולות ייצור ל־14A ללא התחייבות מצד לקוחות חיצוניים. "זה פשוט היגיון פיננסי," אמר, אך ההצהרה הזו העלתה מחדש ספקות בקרב אנליסטים לגבי הנחישות של אינטל לשוב למעמד של מובילת תעשייה.


החששות הגיעו גם אל הפוליטיקה האמריקאית. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אף קרא להתפטרותו של מנכ"ל אינטל, ליפ־בו טאן, בשל קשריו הקודמים עם סין. במקביל, טראמפ עצמו הוביל עסקת השקעה חריגה שבמסגרתה רכשה ממשלת ארה"ב כ־10% ממניות אינטל תמורת 8.9 מיליארד דולר.


ההשקעה הממשלתית מוגדרת כ"החזקה פסיבית", כאשר המדינה תצביע בהתאם להמלצות דירקטוריון החברה. המשמעות היא שארה"ב מקבלת מושב חשוב סביב השולחן, אך לא מתערבת באופן ישיר בניהול השוטף.


עם זאת, זינסר לא שלל אפשרות שבעתיד ייכנסו שחקנים נוספים להשקעה במפעלי הייצור של אינטל. "זה לא בלתי נתפס שזה יקרה," אמר, אך הדגיש כי נכון לעכשיו ההסתברות נמוכה. עד שאינטל לא תוכיח שהטכנולוגיה שלה אכן מתקדמת וברת־קיימא, המשקיעים יישארו על הגדר.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

שבוע של הורדת ריבית - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר בוול-סטריט

כולם סבורים שהפד' יוריד ריבית השאלה היא מה הסיבות למהלך הזה וגם איך יראה התוואי קדימה - 3 כלכלנים, 3 הסתכלויות; מלבד הריבית נקבל גם תוצאות כספיות מאורקל, אדובי, סינופסיס ואחרות - הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת פתיחת שבוע המסחר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

"שבוע המסחר הקרוב צפוי להיות אחד המשמעותיים של הרבעון", תודו ששמעתם את זה לא מעט השנה, אבל גם הפעם כנראה שלהצהרה כזאת יש בסיס גדול על מה לשבת. גובה הריבית של הפד' זה נתון שמשפיע מאוד על השווקים, המשקיעים ממתינים עכשיו בדריכות לראות אם הפד' יעשה את הצעד שהשוק כבר תימחר כמעט לגמרי. 


קשה לפרש את תמונת המצב במשק האמריקאי. הוא משדר אמביוולנטיות. מצד אחד יש רצף של נתונים שמרמזים על האטה. נתוני ה-ADP האחרונים הראו ירידה במספר המשרות, ממש צניחה במספר העובדים. גם מדדי ה-ISM בשירותים ובתעשייה מצביעים על התכווצות ברכיבי התעסוקה, מה שמראה שהמעסיקים מהססים יותר בגיוסים. גם נתוני הצריכה הריאלית מראים מגמה של התמתנות, וההוצאה הפרטית גדלה בקצב איטי יותר חודש אחר חודש.


אבל מהצד השני, יש נתונים שלא מתיישרים עם התמונה הזאת שכאילו משדרת לנו שהכלכלה האמריקאית מאבדת גובה. התחום השירותי עדיין מתרחב, ורכיב הפעילות ב-ISM נשאר מעל 50, כלומר אין עדיין נסיגה בפעילות עצמה. מספר דורשי העבודה החדשים ירד לשפל של 191 אלף בלבד, רמה שבדרך כלל משויכת לשוק עבודה הדוק. האינפלציה, למרות הירידה בקצב, עדיין נעה סביב 2.8 אחוז בליבה של ה-PCE, שזה רחוק ממצב שבו הפד' ירגיש דחיפות להפחית ריבית בגלל הלחץ של המחירים.


זה מה שגורם לאנליסטים לחלוק בהסתכלות שלהם על השוק, כולם עדיין סבורים שהפד' יוריד ריבית, אבל הסיבות שמאחורי הקלעים כמו גם התוואי קדימה - בכלל לא אחיד אצל כולם.


הלוח הכלכלי של השבוע: הפד', נתוני תעסוקה ואינדיקציות ראשוניות למצב הצרכן

ביום שלישי יתפרסמו נתוני ה-ADP השבועיים, אחרי ירידה של 13.5 אלף משרות בקריאה האחרונה. בהמשך אותו יום ייצאו נתוני ה-JOLTS, עם צפי ל-7.14 מיליון משרות פנויות, מספר שנשאר יציב יחסית בחודשים האחרונים.

מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.