קוואלקום  כריסטיאנו אמון
צילום: קוואלקום

מנכ"ל קוואלקום: ״אינטל לא אופציה עבורנו כרגע״

כריסטיאנו אמון מבהיר כי אינטל אינה עומדת בסטנדרטים הנדרשים ולכן אינה נחשבת אופציה לייצור שבבים עבור קוולאקום; בינתיים החברה בונה מנועי צמיחה חדשים בשוק הרכב ומכריזה על מערכת נהיגה אוטונומית שתשולב ב־BMW.

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קוואלקום אינטל

מנכ"ל קוואלקום QUALCOMM INC 0.08%  , כריסטיאנו אמון, אמר בראיון לבלומברג כי הטכנולוגיה של אינטל Intel Corp -0.49%  עדיין אינה בשלה כדי לענות על הדרישות של יצרנית המעבדים המובילה למכשירים ניידים. "אינטל לא אופציה היום," הדגיש אמון, "אבל היינו שמחים אם תהפוך לאפשרות אמיתית."


האכזבה של קוואלקום מאינטל מחדדת את מצבה של ענקית השבבים האמריקאית, שנמצאת בתהליך כואב של שיקום לאחר שנים של ירידה בנתח השוק ובביצועים העסקיים. אינטל, שבעבר שלטה ללא עוררין בתעשייה, מנסה כעת למצב את עצמה מחדש כקבלן ייצור לחברות אחרות, אך לפחות לפי אמון – היא עדיין רחוקה מלספק אלטרנטיבה אמיתית לשחקניות המובילות.


בינתיים, קוואלקום נשענת על שתי שותפות ותיקות ואמינות – TSMC הטייוואנית וסמסונג הדרום־קוריאנית. שתי החברות הללו הן הספקיות הדומיננטיות בשוק, עם יתרון מובהק בטכנולוגיות ייצור מתקדמות שעד כה אינטל מתקשה להשיג.


הפער בין החברות

הפער בין שתי הענקיות – אינטל וקוואלקום – בולט גם בהקשר העסקי הרחב. אינטל נאבקת במכירות מדשדשות ובניסיון להשיב את אמון השוק, בעוד קוואלקום נהנית מנקודת פתיחה חזקה יותר ומבצעת מהלך אסטרטגי ברור: צמצום התלות בשוק הסמארטפונים וחיפוש מנועי צמיחה חדשים.


אחד התחומים המרכזיים שאליו מכוונת קוואלקום הוא תעשיית הרכב. החברה הציבה יעד שאפתני של 22 מיליארד דולר בהכנסות עד 2029 ממכירות לשוק הרכב והמכשירים המחוברים.


החיבור המעניין ביותר עד כה מגיע דרך שיתוף פעולה עם BMW. קוואלקום הכריזה כי מערכת הנהיגה האוטונומית החדשה שלה תשולב בדגם iX3, רכב הפנאי החשמלי החדש של יצרנית הרכב הגרמנית. מדובר במהלך אסטרטגי שמכניס את החברה לעומק שוק הרכב החכם – תחום שבו מתחרות רבות עדיין מחפשות את דרכן.


הבחירה של קוואלקום לפעול בזהירות ולא לקפוץ מיד ללב הנהיגה האוטונומית מוכיחה את עצמה. בשונה מחברות שבבים אחרות שהבטיחו מהפכה מיידית, קוואלקום בנתה בהדרגה עמדת כוח: תחילה במערכות המידע והבידור לרכב, ובהמשך בהתרחבות לשבבים מתקדמים המאפשרים נהיגה חכמה ובטוחה יותר. המערכת החדשה, Snapdragon Ride Pilot, מציגה יתרון טכנולוגי: היא מספקת כוח עיבוד ברמה של שרת מרכז נתונים, אך צורכת מעט מאוד אנרגיה. בעידן הרכב החשמלי, שבו כל קילומטר של טווח נסיעה הוא קריטי, זהו יתרון עצום.

קיראו עוד ב"גלובל"


ביצועים גבוהים עם יעילות אנרגטית מקסימלית

אמון עצמו הגדיר את גישת החברה בפשטות: "אנחנו מניחים תמיד שיש סוללה בצד השני, לא שקע חשמל." התפיסה הזו מנחה את קוואלקום גם בעולם המובייל וגם בשוק הרכב – שילוב של ביצועים גבוהים עם יעילות אנרגטית מקסימלית.


המשמעות היא שקוואלקום מציעה למכוניות של העתיד מוח חכם ועוצמתי, מבלי "לרוקן" את האנרגיה של הסוללה. הטכנולוגיה החדשה ניתנת גם להתאמה – מיכולות בסיסיות של סיוע לנהג ועד מערכות מתקדמות שמסוגלות לקחת פיקוד כמעט מלא על ההגה.


בעוד אינטל מנסה לשכנע את העולם כי היא נמצאת על סף קאמבק טכנולוגי, קוואלקום כבר מסמנת יעדים: שוק הרכב, לצד תחומים נוספים של מכשירים מחוברים, יהפוך למנוע צמיחה מרכזי בשנים הקרובות.


אמון אמנם לא סגר את הדלת בפני אינטל. להפך – הוא הבהיר כי אם זו תשכיל לשדרג את טכנולוגיית הייצור שלה, קוואלקום תשמח לשקול אותה כשותפה. אבל בינתיים, הספקיות המובילות ממשיכות להיות TSMC וסמסונג, שמעניקות לקוואלקום את היתרון התחרותי הנדרש.


שנת 2026 כנקודת מבחן 

אינטל עצמה סימנה את 2026 כנקודת מבחן קריטית ליכולתה לחזור להיות מובילה טכנולוגית. החברה הצהירה בפני משקיעים כי רק אז תדע אם היא מסוגלת להפעיל תהליך ייצור מתקדם חדש בשם 14A – יעד שנחשב מרכזי בתוכנית ההבראה שלה.


דייב זינסר, סמנכ"ל הכספים של אינטל, הסביר בכנס טכנולוגיה כי החברה לא תשקיע בהקמת יכולות ייצור ל־14A ללא התחייבות מצד לקוחות חיצוניים. "זה פשוט היגיון פיננסי," אמר, אך ההצהרה הזו העלתה מחדש ספקות בקרב אנליסטים לגבי הנחישות של אינטל לשוב למעמד של מובילת תעשייה.


החששות הגיעו גם אל הפוליטיקה האמריקאית. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אף קרא להתפטרותו של מנכ"ל אינטל, ליפ־בו טאן, בשל קשריו הקודמים עם סין. במקביל, טראמפ עצמו הוביל עסקת השקעה חריגה שבמסגרתה רכשה ממשלת ארה"ב כ־10% ממניות אינטל תמורת 8.9 מיליארד דולר.


ההשקעה הממשלתית מוגדרת כ"החזקה פסיבית", כאשר המדינה תצביע בהתאם להמלצות דירקטוריון החברה. המשמעות היא שארה"ב מקבלת מושב חשוב סביב השולחן, אך לא מתערבת באופן ישיר בניהול השוטף.


עם זאת, זינסר לא שלל אפשרות שבעתיד ייכנסו שחקנים נוספים להשקעה במפעלי הייצור של אינטל. "זה לא בלתי נתפס שזה יקרה," אמר, אך הדגיש כי נכון לעכשיו ההסתברות נמוכה. עד שאינטל לא תוכיח שהטכנולוגיה שלה אכן מתקדמת וברת־קיימא, המשקיעים יישארו על הגדר.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

אורקל וטסלה קפצו ב-4%, ברודקום זינקה ב-9%; נעילה שלילית בוול-סטריט

מערכת ביזפורטל |

הנתונים החדשים על שוק העבודה האמריקני הצביעו על האטה משמעותית, והשווקים הגיבו בירידה במניות ובעלייה באג"ח. מדדי המניות ירדו בעקבות החשש שהפדרל ריזרב יצטרך לנקוט בצעדים חפוזים כדי למנוע חולשה נוספת בשוק העבודה. ירידה של 12 נקודות בסיס בתשואות אג"ח לשנתיים מעידה על שינוי עמדות בשוק, כשמשקיעים פונים לאג"ח ממשלת ארה"ב כמקלט בטוח.

למרות הציפיות להורדת ריבית קרובה, שלושת המדדים העיקריים לא הצליחו להתאושש וסיימו את שבוע המסחר בירידות שערים, כאשר ה-S&P ירד ב-0.3%, הדאו עם 0.5% והנאסד״ק סיים סביב ה-0. החשש העיקרי הוא שהפדרל ריזרב מאחר בניהול המצב, כאשר שוק העבודה נחלש באותו זמן שהאינפלציה לא יורדת בצורה חדה. בוול-סטריט מציינים שעם הנתונים החדשים, הפד עומד בפני דילמה קשה – להוריד ריבית על מנת להחיות את שוק העבודה, או לחכות לירידה עקבית באינפלציה.

בהתאם לנתונים שפורסמו, תחזיות רבות מעידות על הפחתת ריבית הקרובה כבר בספטמבר. כלכלנים בג׳יי פי מורגן ובנק אוף אמריקה צופים שתי הפחתות ריבית השנה, בעוד שברקליס מציעה כי הפדרל ריזרב ינקוט בשלוש הפחתות עד סוף השנה. המשמעות של זאת עבור המשקיעים היא שהפדרל ריזרב יוכל להקל במדיניותו כדי להתמודד עם חולשת שוק העבודה, מה שיכול להביא לירידה בריביות.


מנכ"ל קוואלקוםQUALCOMM INC 0.08%   : ״אינטל לא אופציה עבורנו כרגע״ - כריסטיאנו אמון מבהיר כי אינטל אינה עומדת בסטנדרטים הנדרשים ולכן אינה נחשבת אופציה לייצור שבבים עבור קוולאקום; בינתיים החברה בונה מנועי צמיחה חדשים בשוק הרכב ומכריזה על מערכת נהיגה אוטונומית שתשולב ב־BMW.