
מנכ"ל קוואלקום: ״אינטל לא אופציה עבורנו כרגע״
כריסטיאנו אמון מבהיר כי אינטל אינה עומדת בסטנדרטים הנדרשים ולכן אינה נחשבת אופציה לייצור שבבים עבור קוולאקום; בינתיים החברה בונה מנועי צמיחה חדשים בשוק הרכב ומכריזה על מערכת נהיגה אוטונומית שתשולב ב־BMW.
מנכ"ל קוואלקום QUALCOMM INC 2.2% , כריסטיאנו אמון, אמר בראיון לבלומברג כי הטכנולוגיה של אינטל Intel Corp 2.95% עדיין אינה בשלה כדי לענות על הדרישות של יצרנית המעבדים המובילה למכשירים ניידים. "אינטל לא אופציה היום," הדגיש אמון, "אבל היינו שמחים אם תהפוך לאפשרות אמיתית."
האכזבה של קוואלקום מאינטל מחדדת
את מצבה של ענקית השבבים האמריקאית, שנמצאת בתהליך כואב של שיקום לאחר שנים של ירידה בנתח השוק ובביצועים העסקיים. אינטל, שבעבר שלטה ללא עוררין בתעשייה, מנסה כעת למצב את עצמה מחדש כקבלן ייצור לחברות אחרות, אך לפחות לפי אמון – היא עדיין רחוקה מלספק אלטרנטיבה אמיתית
לשחקניות המובילות.
בינתיים, קוואלקום נשענת על שתי שותפות ותיקות ואמינות – TSMC הטייוואנית וסמסונג הדרום־קוריאנית. שתי החברות הללו הן הספקיות הדומיננטיות בשוק, עם יתרון מובהק בטכנולוגיות ייצור מתקדמות שעד כה אינטל מתקשה להשיג.
הפער בין החברות
הפער בין שתי הענקיות – אינטל וקוואלקום – בולט גם בהקשר העסקי הרחב. אינטל נאבקת במכירות מדשדשות ובניסיון להשיב את אמון השוק, בעוד קוואלקום נהנית מנקודת פתיחה חזקה יותר ומבצעת מהלך אסטרטגי ברור: צמצום התלות בשוק הסמארטפונים וחיפוש מנועי צמיחה חדשים.
אחד התחומים המרכזיים שאליו מכוונת קוואלקום הוא תעשיית הרכב. החברה הציבה יעד שאפתני של 22 מיליארד דולר בהכנסות עד 2029 ממכירות לשוק הרכב והמכשירים המחוברים.
החיבור המעניין ביותר עד כה מגיע דרך שיתוף פעולה עם BMW. קוואלקום הכריזה כי מערכת הנהיגה האוטונומית החדשה שלה תשולב בדגם iX3, רכב הפנאי החשמלי החדש של יצרנית הרכב הגרמנית. מדובר במהלך אסטרטגי שמכניס את החברה לעומק שוק הרכב החכם – תחום שבו מתחרות רבות עדיין מחפשות את דרכן.
הבחירה של קוואלקום לפעול בזהירות ולא לקפוץ מיד ללב הנהיגה האוטונומית מוכיחה את עצמה. בשונה מחברות שבבים אחרות שהבטיחו מהפכה מיידית, קוואלקום בנתה בהדרגה עמדת כוח: תחילה במערכות המידע והבידור לרכב, ובהמשך בהתרחבות לשבבים מתקדמים המאפשרים נהיגה חכמה ובטוחה יותר. המערכת החדשה, Snapdragon Ride Pilot, מציגה יתרון טכנולוגי: היא מספקת כוח עיבוד ברמה של שרת מרכז נתונים, אך צורכת מעט מאוד אנרגיה. בעידן הרכב החשמלי, שבו כל קילומטר של טווח נסיעה הוא קריטי, זהו יתרון עצום.
- ג׳נרל מוטורס מזנקת 9% גוגל ואפל יורדות - מה קורה בחוזים?
- בריאן קרנסטון ו-OpenAI נגד הקלות הבלתי נסבלת של הדיפ-פייק
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
ביצועים גבוהים עם יעילות אנרגטית מקסימלית
אמון עצמו הגדיר את גישת החברה בפשטות: "אנחנו מניחים תמיד שיש סוללה בצד השני, לא שקע חשמל." התפיסה הזו מנחה את קוואלקום גם בעולם המובייל וגם בשוק הרכב – שילוב של ביצועים גבוהים עם יעילות אנרגטית מקסימלית.
המשמעות היא שקוואלקום מציעה למכוניות של העתיד מוח חכם ועוצמתי, מבלי "לרוקן" את האנרגיה של הסוללה. הטכנולוגיה החדשה ניתנת גם להתאמה – מיכולות בסיסיות של סיוע לנהג ועד מערכות מתקדמות שמסוגלות לקחת פיקוד כמעט מלא על ההגה.
בעוד אינטל מנסה לשכנע את העולם כי היא נמצאת על סף קאמבק טכנולוגי, קוואלקום כבר מסמנת יעדים: שוק הרכב, לצד תחומים נוספים של מכשירים מחוברים, יהפוך למנוע צמיחה מרכזי בשנים הקרובות.
אמון אמנם לא סגר את הדלת בפני אינטל. להפך – הוא הבהיר כי אם זו תשכיל לשדרג את טכנולוגיית הייצור שלה, קוואלקום תשמח לשקול אותה כשותפה. אבל בינתיים, הספקיות המובילות ממשיכות להיות TSMC וסמסונג, שמעניקות לקוואלקום את היתרון התחרותי הנדרש.
שנת 2026 כנקודת מבחן
אינטל עצמה סימנה את 2026 כנקודת מבחן קריטית ליכולתה לחזור להיות מובילה טכנולוגית. החברה הצהירה בפני משקיעים כי רק אז תדע אם היא מסוגלת להפעיל תהליך ייצור מתקדם חדש בשם 14A – יעד שנחשב מרכזי בתוכנית ההבראה שלה.
דייב זינסר, סמנכ"ל הכספים של אינטל, הסביר בכנס טכנולוגיה כי החברה לא תשקיע בהקמת יכולות ייצור ל־14A ללא התחייבות מצד לקוחות חיצוניים. "זה פשוט היגיון פיננסי," אמר, אך ההצהרה הזו העלתה מחדש ספקות בקרב אנליסטים לגבי הנחישות של אינטל לשוב למעמד של מובילת תעשייה.
החששות הגיעו גם אל הפוליטיקה האמריקאית. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אף קרא להתפטרותו של מנכ"ל אינטל, ליפ־בו טאן, בשל קשריו הקודמים עם סין. במקביל, טראמפ עצמו הוביל עסקת השקעה חריגה שבמסגרתה רכשה ממשלת ארה"ב כ־10% ממניות אינטל תמורת 8.9 מיליארד דולר.
ההשקעה הממשלתית מוגדרת כ"החזקה פסיבית", כאשר המדינה תצביע בהתאם להמלצות דירקטוריון החברה. המשמעות היא שארה"ב מקבלת מושב חשוב סביב השולחן, אך לא מתערבת באופן ישיר בניהול השוטף.
עם זאת, זינסר לא שלל אפשרות שבעתיד ייכנסו שחקנים נוספים להשקעה במפעלי הייצור של אינטל. "זה לא בלתי נתפס שזה יקרה," אמר, אך הדגיש כי נכון לעכשיו ההסתברות נמוכה. עד שאינטל לא תוכיח שהטכנולוגיה שלה אכן מתקדמת וברת־קיימא, המשקיעים יישארו על הגדר.

"משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
האנליסטים של בנק אוף אמריקה מצביעים על שישה סימני אזהרה שעלולים לאלץ את קרנות הפנסיה למכור מניות בהיקפי ענק
בנק אוף אמריקה מזהיר מפני משבר אשראי שעשוי לחלחל לשווקים. האנליסטים של הבנק מזהים סימנים של לחץ גובר בשוק האשראי שעלולים להוביל לגל של מכירות כפויות, בעיקר מצד גופים מוסדיים, מה שעלול להוביל לירידות חדות במניות.
האנליסטית סוויטה סוברמניאן מציינת כי השקעות פסיביות, קרנות העוקבות מדדים כמו S&P 500, מהוות כיום חלק ניכר מהמסחר, ולכן מכירות מצד גופים גדולים כאלה עלולות לגרור מכירות אוטומטיות בכלל השוק ולא במניות ספציפיות. במילים אחרות, אלו עלולות להיות ירידות כלליות ולא תלויות במניות ספציפיות (כשיורד גשם כולם נרטבים).
בנוסף ללחצי האשראי, הבנק מזהיר גם מפני שווי מניות מנופח: מדד S&P 500, לפי הבנק, נסחר כבר כיום ברמות גבוהות במיוחד, במיוחד לפי מדדי ערך ארוכי טווח ל-20 שנים. עוד אומרים בבנק ששישה מתוך עשרה "סימני שוק דובי" (Bear Market Signposts) שהבנק עוקב אחריהם כבר מתקיימים. כאשר יותר מ-70% מהתנאים האלה מתקיימים, זה מעיד בדרך כלל על מעבר לשוק יורד.
שרשרת התגובה: מאשראי למניות
איך בעצם בעיות אשראי מחלחלות לשוק המניות? בשוק האמריקאי נרשמים סימנים של קושי במתן הלוואות פרטיות במקביל לעלייה בדיפולטים וקשיים בהחזר ההלוואות, במיוחד לחברות קטנות ולגופים לא-בנקאיים. נוסף על כך, ישנו חשש מהפסדים בבנקים אזוריים. מדד הבנקים האזוריים ירד ביותר מ-6% ביום אחד ורשם ארבעה שבועות רצופים של ירידות, הרצף הארוך ביותר השנה.
- דל מעלה תחזיות ארוכות טווח - המניה מזנקת 6.5% ומובילה את S&P 500
- מנכ"ל גולדמן זאקס מזהיר: שוק המניות צפוי לתיקון של 15-20% בתוך שנתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לכך השלכה על גופים מוסדיים - גופים כמו קרנות פנסיה, קרנות עוקבות מדדים ומוסדות השקעה המחזיקים גם מניות וגם הלוואות פרטיות עשויים לראות את הירידה בערך הנכסים הפרטיים (ערך ההלוואות הפרטיות שיורד בגלל קושי להחזירם) כהפרה של התחייבויותיהם. לחצים כאלה עלולים להכריח אותם לממש מניות כדי לממן התחייבויות או להקטין סיכונים.

ג׳נרל מוטורס מזנקת 9% גוגל ואפל יורדות - מה קורה בחוזים?
אחרי פתיחת שבוע סוערת מותנעת מהזינוק באפל - וול סטריט לוקחת צעד אחורה; החוזים על המדדים בנטיה לירידות והמשקיעים ממתינים לדוחות נטפליקס וקוקה-קולה
הבוקר בוול סטריט נפתח באווירה זהירה אחרי פתיחה ירוקה לשבוע המסחר אמש. החוזים העתידיים מספרים לנו שוול סטריט הולכת לפתוח בירידה קלה החוזים על הדאו ג’ונס יורדים בכ-0.10%, על ה-S&P 500 יציבים סביב ה-0 והחוזים על הנאסד״ק 100 מאבדים כ-0.11%. זה מגיע אחרי העליות החדות אתמול שנבעו בעיקר מהזינוק במניית אפל ומהאופטימיות סביב סיום השבתת הממשל - עכשיו כך נראה שהשוק לוקח צעד אחורה ונושם רגע לפני עוד יום עמוס דוחות.
המשקיעים נכנסים ליום שלישי עם תחושת ציפייה זהירה. עונת הדוחות מתחממת, ונטפליקס וקוקה-קולה מפרסמות היום את התוצאות שלהן, בעוד שטסלה תדווח מחר. עד כה יותר משלושה רבעים מהחברות ב-S&P 500 הפתיעו לטובה ופרסמו רווחים שעקפו את הציפיות שזה בהחלט נתון שמחזק את הסנטימנט החיובי בשוק. אבל עדיין רוב הפוקוס הוא על הגדולות. רוב הכוח מרוכז בידיים של חברות הטכנולוגיה הגדולות, “שבעת הגדולות” צפויות להציג צמיחה שנתית של כמעט 15% ברווחים, ואם משווים לצמיחה בשאר החברות שמה מדובר על פחות מ-7%. עד עכשיו המשקיעים מרוצים אבל ההמשך תלוי בעיקר בביצועים של הגדולות: אפל, מיקרוסופט, אנבידיה, אמזון, מטא, טסלה ואלפבית-גוגל.
מבחינת המאקרו, המשקיעים ממשיכים להמר על הפחתת ריבית נוספת של רבע אחוז בהחלטת הפד׳ בסוף החודש, זה יקרה למרות שבאוגוסט האינפלציה עלתה ל-2.9% ברמה שנתית, עלייה קלה מ-2.7% שנרשם ביולי. עדיין . מדד המחירים לצרכן שיתפרסם בשישי עשוי לספק רמז חשוב לגבי כיוון המדיניות. במקביל, כולם עוקבים אחרי החזית הכלכלית בין ארצות הברית לסין: הנשיא דונלד טראמפ מאיים על מכסים של 100% על יבוא סיני כבר בתחילת נובמבר, אבל במקביל משדר מסרים של פיוס ומדבר על אפשרות להסכם סחר חדש בפגישה הקרובה עם הנשיא שי ג׳ינפינג בדרום קוריאה.
גם מערכת הבנקאות והבנקים האזוריים לא יורדים מהכותרות. אחרי שבוע תנודתי במיוחד סביב חששות מאיכות האשראי, מניות הבנקים האזוריים מצליחות להתאושש חלקית בזכות דוחות טובים של גופים כמו ZION, טרואיסט ופיפת׳ ת׳רד. מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, ג׳יימי דיימון היה מאלה שהוסיפו שמן למדורה כשהוא התבטא בשיחת משקיעים ש״כשמוצאים ג׳וק אחד, כנראה יש עוד כמה״ - אבל השוק בשלב הזה מתייחס לזה כאזהרה נקודתית ולא כאיום ברמה מערכתית.
- בין מלחמת סחר לדוחות: האנליסטים נערכים לשבוע המסחר
- המניות הדואליות ירדו; וול סטריט עלתה כ-0.5%; מניות הביוטק זינקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסך הכול האווירה כעת מעורבת: מצד אחד הרווחים עדיין חזקים והתיאבון למניות טכנולוגיה רק עולה אבל מצד שני הראלי ההיסטורי הזה מעלה שוב ושוב את שאלת המימושים - מתי השוק יקח אוויר? המשקיעים עכשיו שומרים על זהירות, הם ממתינים לדוחות של הענקיות, לנתוני האינפלציה ולרמזים הבאים לגבי הריבית - שלכולם יחד יש פוטנציאל לקבוע את הטון לשבוע כולו וגם להמשך השנה.