אילון מאסק טסלה
אילון מאסק טסלה

טסלה צונחת באירופה: צניחה של 40%, בזמן שהשוק כולו עלה ב-26%

בגרמניה, בצרפת, בשבדיה, בבלגיה ובדנמרק המכירות צונחות דו-ספרתית כשרק נורבגיה רושמת עליה של כ-21% במסירות מתחילת השנה; זה קורה בזמן שהשוק האירופי כולו דווקא צומח בכ-26% - האם החלוצה מאבדת את היתרון התחרותי?

מנדי הניג | (3)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

המכירות של טסלה Tesla 1.74%   מדרדרות כמעט בכל השווקים המרכזיים באירופה, ומשאירות אותה מאחור דווקא בתקופה שבה הביקוש ביבשת למכוניות חשמליות נמצא בעלייה.

בגרמניה, שוק הרכב החשמלי הגדול ביבשת, מדווחת רשות התחבורה הגרמנית על ירידה של 39% במספר המסירות של טסלה בחודש אוגוסט בלבד, ועל צניחה של 56% במצטבר מתחילת השנה. מגמת הירידה נרשמה גם בצרפת, בלגיה, דנמרק ושבדיה שאלו כולן שווקים מאוד משמעותיים לטסלה באירופה.

מי שיוצאת מהכלל היא נורבגיה, שם דווקא נרשמה עלייה במסירות: 21% באוגוסט ו-26% מאז תחילת השנה. נורבגיה, שנחשבת לאחד השווקים המובילים בעולם לאימוץ רכבים חשמליים, הנורבגים הם מאלו שמאמצים ראשונים טכנולוגיות אבל הצמיחה שם דווקא יותר מבליטה עד כמה טסלה מפגרת מאחור בשאר המדינות.

לקריאה נוספת - מאסק מנסה להלהיב את המשקיעים מחדש בתכנית אב חדשה - הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של חברת הרכבים החשמליים - מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה

הנסיגה היא לא רק באירופה 

הנתונים מאירופה מצטרפים לתמונה גלובלית ממש לא מחמיאה עבור החברה של אילון מאסק. במחצית הראשונה של השנה ירדו מסירות הרכב של טסלה בעולם ב-13%, אם זה ימשיך ככה זה יכול להביא את טסלה לחתום את 2025 כשנה שניה של ירידות. בארה"ב, ייתכן שטסלה תיהנה ברבעון הנוכחי מגל רכישות מוקדם מצד צרכנים המבקשים לנצל את הטבת המס הפדרלית לרכישת רכב חשמלי - זיכוי מס של עד 7,500 דולר הניתן לרוכשים העומדים בקריטריונים - לפני שתפוג או תצטמצם. עם זאת, גם הביקוש המוגבר הזה עלול להיות מוגבל, לנוכח החולשה המתמשכת באירופה ובסין, שם ממשיכות המסירות ממפעלי החברה לרדת.

בטסלה ניסו להסביר בעבר את החולשה בתחילת השנה במעבר לדגם המחודש של ה-Model Y שזה הרכב הנמכר ביותר של החברה מהלך שגרם לשיבושים זמניים בייצור. אלא שכחצי שנה לאחר תחילת המסירות של הדגם החדש באירופה, המכירות במדינות רבות ממשיכות להידרדר. כך למשל, בשבדיה צנחו המסירות של המודל המדובר ב-87% באוגוסט, ובדנמרק ב-47%.

מי ממלאות את הוואקום?

הוואקום שטסלה משאירה מאחור ממולא בעיקר על ידי יצרניות סיניות, ובראשן BYD. היצרנית הסינית עקפה את טסלה במכירות באירופה כבר בקיץ, והצליחה להגדיל משמעותית את חלקה בשוק על חשבון האמריקאית. אפילו קבוצות אירופיות מסורתיות כמו פולקסווגן,  ב.מ.וו, ומרצדס־בנץ מחזקות את ההיצע החשמלי שלהן, עם דגמים חדשים שמותאמים לשוק המקומי. טסלה, שמסתמכת כמעט בלעדית על דגם ה־Model Y, נשארת עם היצע מוצרים מצומצם יחסית והמתחרות מנצלות את זה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אחת הנקודות שבהן טסלה בלטה בעבר הייתה האגרסיביות במחירים, אבל גם כאן היתרון שלה הולך ונעלם. הורדות מחירים חוזרות בשנה האחרונה יצרו פגיעה בערך של רכבי יד שנייה של טסלה שזה דבר שמאוד הקשה על עסקאות ליסינג. בבריטניה, למשל, מחיר Model Y משומש נחתך בלמעלה מ־40% בשנתיים. מה שזה גרם זה שחלק מהלקוחות ממתינים, אחרים פונים למתחרות שמציעות תמורה גבוהה יותר במחיר דומה, ובנוסף לא מעט אנליסטים מתחילים לתהות האם אסטרטגיית ההנחות לא פוגעת בסופו של דבר במותג עצמו.

על המורכבות בשוק האירופי מתווספים גם שיקולי סחר ורגולציה. האיחוד האירופי החליט על הטלת מכסים נגדיים על רכבים חשמליים מתוצרת סין, בשיעור שנע בין 17% ל־35% בהתאם ליצרן. טסלה, שמייצרת חלק מהדגמים שלה בשנגחאי ומשווקת אותם באירופה, נדרשת להתמודד עם מכס של כ־7.8%. המטרה של בריסל היא לייצר סביבה עסקית שוויונית מול יצרניות סיניות שנהנות מתמיכה ממשלתית סינית, אבל בפועל זה לא עוצר את המתחרות מלבצר את הנוכחות שלהן. BYD כבר מקימה מפעל בהונגריה, וצ'רי הסינית מתכננת קווי ייצור בברצלונה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 05/09/2025 09:02
    הגב לתגובה זו
    זולות מטסלה ונותנות יותר.
  • 2.
    השוק צומח בסיגמנט הנמוך. כתבות פח. כרגיל. (ל"ת)
    סוחר סמים 03/09/2025 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 03/09/2025 19:26
    הגב לתגובה זו
    כשראש מוצף קאטמין וכל היום אתה מחפש רחם חדש להשכרה לטובת התרבות מגלומנית אתה לא ממש יכול לנהל ארגון במיוחד כשאתה יצור רעיל עם הפרעות נפשיות ושקרן פתולוגי לך הביתה עשית מספיק כסף נגמר לך הסוס מזמן
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd 104.51%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.