
טסלה צונחת באירופה: צניחה של 40%, בזמן שהשוק כולו עלה ב-26%
בגרמניה, בצרפת, בשבדיה, בבלגיה ובדנמרק המכירות צונחות דו-ספרתית כשרק נורבגיה רושמת עליה של כ-21% במסירות מתחילת השנה; זה קורה בזמן שהשוק האירופי כולו דווקא צומח בכ-26% - האם החלוצה מאבדת את היתרון התחרותי?
המכירות של טסלה Tesla 2.46% מדרדרות כמעט בכל השווקים המרכזיים באירופה, ומשאירות אותה מאחור דווקא בתקופה שבה הביקוש ביבשת למכוניות חשמליות נמצא בעלייה.
בגרמניה, שוק הרכב החשמלי הגדול ביבשת, מדווחת רשות
התחבורה הגרמנית על ירידה של 39% במספר המסירות של טסלה בחודש אוגוסט בלבד, ועל צניחה של 56% במצטבר מתחילת השנה. מגמת הירידה נרשמה גם בצרפת, בלגיה, דנמרק ושבדיה שאלו כולן שווקים מאוד משמעותיים לטסלה באירופה.
מי שיוצאת מהכלל היא נורבגיה, שם דווקא
נרשמה עלייה במסירות: 21% באוגוסט ו-26% מאז תחילת השנה. נורבגיה, שנחשבת לאחד השווקים המובילים בעולם לאימוץ רכבים חשמליים, הנורבגים הם מאלו שמאמצים ראשונים טכנולוגיות אבל הצמיחה שם דווקא יותר מבליטה עד כמה טסלה מפגרת מאחור בשאר המדינות.
לקריאה נוספת - מאסק מנסה להלהיב את המשקיעים מחדש בתכנית אב חדשה - הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של חברת הרכבים החשמליים - מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנסיגה היא לא רק באירופה
הנתונים מאירופה מצטרפים לתמונה גלובלית ממש לא מחמיאה עבור החברה של אילון מאסק. במחצית הראשונה של השנה ירדו מסירות הרכב של טסלה בעולם ב-13%, אם זה ימשיך ככה זה יכול
להביא את טסלה לחתום את 2025 כשנה שניה של ירידות. בארה"ב, ייתכן שטסלה תיהנה ברבעון הנוכחי מגל רכישות מוקדם מצד צרכנים המבקשים לנצל את הטבת המס הפדרלית לרכישת רכב חשמלי - זיכוי מס של עד 7,500 דולר הניתן לרוכשים העומדים בקריטריונים - לפני שתפוג או תצטמצם. עם
זאת, גם הביקוש המוגבר הזה עלול להיות מוגבל, לנוכח החולשה המתמשכת באירופה ובסין, שם ממשיכות המסירות ממפעלי החברה לרדת.
בטסלה ניסו להסביר בעבר את החולשה בתחילת השנה במעבר לדגם המחודש של ה-Model Y שזה הרכב הנמכר ביותר של החברה מהלך שגרם לשיבושים
זמניים בייצור. אלא שכחצי שנה לאחר תחילת המסירות של הדגם החדש באירופה, המכירות במדינות רבות ממשיכות להידרדר. כך למשל, בשבדיה צנחו המסירות של המודל המדובר ב-87% באוגוסט, ובדנמרק ב-47%.
מי ממלאות את הוואקום?
הוואקום שטסלה משאירה מאחור ממולא
בעיקר על ידי יצרניות סיניות, ובראשן BYD. היצרנית הסינית עקפה את טסלה במכירות באירופה כבר בקיץ, והצליחה להגדיל משמעותית את חלקה בשוק על חשבון האמריקאית. אפילו קבוצות אירופיות מסורתיות כמו פולקסווגן, ב.מ.וו, ומרצדס־בנץ מחזקות את ההיצע החשמלי שלהן, עם דגמים
חדשים שמותאמים לשוק המקומי. טסלה, שמסתמכת כמעט בלעדית על דגם ה־Model Y, נשארת עם היצע מוצרים מצומצם יחסית והמתחרות מנצלות את זה.
- טראמפ מפסיק את הסיוע לקולומביה: "פטרו הוא סוחר סמים"
- אתיופיה - השותפה האסטרטגית השקטה של ישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
אחת הנקודות שבהן טסלה בלטה בעבר הייתה האגרסיביות במחירים, אבל גם כאן היתרון שלה הולך ונעלם. הורדות מחירים חוזרות בשנה האחרונה יצרו פגיעה בערך של רכבי יד שנייה של טסלה שזה דבר שמאוד הקשה על עסקאות ליסינג. בבריטניה, למשל, מחיר Model Y משומש נחתך בלמעלה מ־40% בשנתיים. מה שזה גרם זה שחלק מהלקוחות ממתינים, אחרים פונים למתחרות שמציעות תמורה גבוהה יותר במחיר דומה, ובנוסף לא מעט אנליסטים מתחילים לתהות האם אסטרטגיית ההנחות לא פוגעת בסופו של דבר במותג עצמו.
על המורכבות בשוק האירופי מתווספים גם שיקולי סחר ורגולציה. האיחוד האירופי החליט על הטלת מכסים נגדיים על רכבים חשמליים מתוצרת סין, בשיעור שנע בין 17% ל־35% בהתאם ליצרן. טסלה,
שמייצרת חלק מהדגמים שלה בשנגחאי ומשווקת אותם באירופה, נדרשת להתמודד עם מכס של כ־7.8%. המטרה של בריסל היא לייצר סביבה עסקית שוויונית מול יצרניות סיניות שנהנות מתמיכה ממשלתית סינית, אבל בפועל זה לא עוצר את המתחרות מלבצר את הנוכחות שלהן. BYD כבר מקימה מפעל בהונגריה,
וצ'רי הסינית מתכננת קווי ייצור בברצלונה.
- 3.אנונימי 05/09/2025 09:02הגב לתגובה זוזולות מטסלה ונותנות יותר.
- 2.השוק צומח בסיגמנט הנמוך. כתבות פח. כרגיל. (ל"ת)סוחר סמים 03/09/2025 21:33הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 03/09/2025 19:26הגב לתגובה זוכשראש מוצף קאטמין וכל היום אתה מחפש רחם חדש להשכרה לטובת התרבות מגלומנית אתה לא ממש יכול לנהל ארגון במיוחד כשאתה יצור רעיל עם הפרעות נפשיות ושקרן פתולוגי לך הביתה עשית מספיק כסף נגמר לך הסוס מזמן

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות
חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך?
צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.
ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.
שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".
הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".
- צרפת בסחרור: 3.35 טריליון יורו חוב וממשלה שלישית על סף קריסה
- מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של צרפת – מה זה אומר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה
כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

טראמפ מפסיק את הסיוע לקולומביה: "פטרו הוא סוחר סמים"
פטרו דוגל ב"שלום" עם הקרטלים, והסמים מציפים את ארה"ב; טראמפ טוען שהתמיכה הכלכלית בארה"ב נובעת מהונאה של קולומביה
הנשיא דונלד טראמפ הודיע על הפסקת כל הסיוע האמריקאי לקולומביה, כולל תשלומים וסובסידיות, והאשים את נשיא המדינה גוסטאבו פטרו בכך שהוא "סוחר סמים" שמעודד ייצור סמים. ההודעה פורסמה ב-Truth Social והיא מגיעה על רקע ביקורת מתמשכת על מדיניותו של פטרו בנושא סחר הסמים.
טראמפ טען כי קולומביה מקבלת תמיכה כספית גדולה מארה"ב מבלי להפגין מאמץ משמעותי בהתמודדות עם הייצור, וכינה את הסיוע "הונאה ארוכת טווח של אמריקה". הוא הזהיר כי אם פטרו לא יפעל, ארה"ב תתערב בעצמה, "ולא בצורה נעימה".
ההחלטה מצטרפת לצעדים קודמים, כמו שלילת מעמדה של קולומביה כשותפה במאבק בסמים בחודש שעבר, שהשוותה אותה למדינות כמו ונצואלה ובוליביה. כעת, מדובר בהפסקה מלאה של הסיוע הכלכלי והצבאי, שמשפיעה על תקציבים שונים.
הסיוע האמריקאי לקולומביה, שהחל להתגבר משמעותית בתחילת שנות ה-2000 במסגרת תוכנית "פלן קולומביה", הגיע לכ-14 מיליארד דולר מאז 2000. בשנים האחרונות, הסכומים ירדו: כ-505.7 מיליון דולר בשנת הכספים 2024, וכ-210 מיליון דולר בשנת 2025, כולל 31 מיליון דולר לתמיכה חקלאית. חלק מהכספים שימשו למודרניזציה של כוחות הביטחון, נטרול מוקשים ולחימה בסחר סמים.
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- טראמפ מאותת על נסיגה במלחמת הסחר: "המכסים של 100% לא יישארו" - פסגה עם שי בעוד שבועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רקע היסטורי ליחסי ארה"ב-קולומביה
שיתוף הפעולה בין ארה"ב לקולומביה התחיל להתעצם בשנות ה-90, על רקע עלייה בסחר הסמים מהמדינה לארה"ב. תוכנית "פלן קולומביה", שהושקה ב-2000 בתקופת הנשיא ביל קלינטון והורחבה תחת ג'ורג' ו. בוש, התמקדה בהגברת היכולות הצבאיות והמשטרתיות של קולומביה.