אופטימוסאופטימוס

מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה

טסלה צונחת במכירות של הרכבים החשמליים בכל העולם וגם המומנטום בשוק האמריקאי נעצר - זאת כשההשקות האחרונות שלה כמו הסייברטראק רחוקות מלהיות להיט מכירות - מאסק מנסה להלהיב את המשקיעים מחדש בתכנית אב חדשה - הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של חברת הרכבים החשמליים - אבל בוול סטריט לא מאמינים לו 

מנדי הניג | (5)

נכון שטסלה היא כבר מזמן לא רק חברת רכב חשמלי, אבל ההצהרות האחרונות של אילון מאסק מעידות על שינוי כיוון משמעותי. לפי התחזית האחרונה של מאסק, כ-80% מהערך העתידי של טסלה יגיע דווקא מהפעילוך הרובוטית שלה Optimus ולא מהתחום המרכזי וההיסטורי של החברה: ייצור רכבים. זו הצהרה די אמיצה אפילו במונחים של מאסק, במיוחד אם מתחשבים בזה שהפעילות הזאת  עדיין לא מניבה סנט של הכנסות.

ההכרזה של מאסק מגיעה זמן קצר אחרי פרסום "תוכנית האב" החדשה של טסלה. התכנית הזאת היא מסמך רעיוני שמתעדכן מזמן לזמן וכולל את מפת הדרכים של החברה. בעדכון האחרון מאסק בחר להדגיש לראשונה את החזון הרובוטי. "אנחנו בונים את המוצרים והשירותים שמכניסים את הבינה המלאכותית לעולם הפיזי", נכתב בחשבון הרשת החברתית X של מאסק. "עבדנו בלי הפסקה כמעט שני עשורים כדי להניח את היסודות לרנסנס טכנולוגי, דרך פיתוח רכבים חשמליים, ורובוטים דמויי-אדם".

רובוטים במקום טסלות?

מאסק הציג לראשונה את הרובוט Optimus ב-2021, כרובוט דמוי-אדם שאמור לבצע עבודות פיזיות פשוטות. אבל עד עכשיו מדובר באב-טיפוס בשלבי פיתוח, שהדרך להוצאתו לשוק עדיין רחוקה. בינואר האחרון, מאסק עצמו הודה שמדובר בניחוש גס בלבד, כשהעריך שהרובוטים אולי יתחילו להימסר ללקוחות מסחריים במהלך המחצית השנייה של 2026.

ובכל זאת, ככל שמנועי הצמיחה המסורתיים של טסלה נחלשים מאסק מנסה להכפיל את ההתמקדות של טסלה ברובוטים. מסירות הרכב של החברה ירדו ב-13% בחצי השנה הראשונה של 2025, והנתונים מצביעים על ירידה שנתית שנייה ברציפות. זהו נתון מדאיג עבור שוק שציפה מטסלה להובלה משמעותית בתחום הרכב החשמלי, במיוחד מול תחרות מתגברת מסין וירידה במומנטום בשוק האמריקאי.

אבל זה לא הפעם הראשונה שמאסק יוצא בהכרזות שאפתניות, ואם לומר ביושר הוא הצליח לעמוד בהרבה מהיעדים שהציב בתכניות האסטרטגיות. מאז 2006 פרסם מאסק שלוש "תוכניות אב", כשהראשונה מתוכם התממשה יחסית אחד לאחד: התחלה ברכב ספורט חשמלי, המשך בכניסה לשוק רחב יותר עם רכבים זולים יותר. אבל התוכנית השנייה, מ-2016, שכללה ייצור משאיות ואוטובוסים חשמליים, פיתוח נהיגה אוטונומית מלאה והשקת שירות תחבורה אוטונומית עוד לא מומשה במלואה ולא בטוח שטסלה צועדת עוד בכיוונים עליהן מאסק הצהיר. אפילו מאסק עצמו הודה באחרונה כששאלו אותו על התוכניות של המשאיות שהביצוע חלקי מאוד. התוכנית השלישית, אותה טסלה פרסמה ב-2023, זכתה ממנו לביקורת יותר צוננת כשהוא הודה ותיאר אותה כ"מורכבת מדי בשביל שמישהו יבין אותה".

אולי התוכנית החדשה קצרה בהרבה היא מכילה אפילו פחות מ-1,000 מילים ביחס לאלו הקודמות אבל גם בה חסר הרבה פירוט והיא מדברת יותר בקווים כלליים. הרובוטים אמנם קיבלו הרבה במה בתוך התכנית אבל אין שום לו"ז ברור, תחזית הכנסות או פירוט על שלבי פיתוח. זה יותר כמו סיסמאות וכותרות מאשר תכנית עבודה מסודרת עם אבני דרך.

השוק כבר למד להכיר את מאסק כיזם שמחלק הצהרות גדולות. יש מי שרואה בכך סימן לאמונה חזקה בפוטנציאל ארוך טווח, אבל אחרים כבר חוששים מהתרחקות מהליבה העסקית של טסלה. הם מפחדים שטסלה הולכת ומתרחקת ממה שהיא יודעת לעשות הכי טוב: לייצר רכבים חשמליים. עכשיו, כשמכירות הרכב בירידה וגם המשאית הסייברטראק רחוקה מלהיות להיט, מאסק מנסה למקם את טסלה כחברה יותר טכנולוגית ועם זרועות רחבות יותר גם ברובוטיקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חברים לא לקנות בבקשה (ל"ת)
    יוני 02/09/2025 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 02/09/2025 20:33
    הגב לתגובה זו
    שווה לרכב על הגל
  • 3.
    וגנרקוסמיק 02/09/2025 19:30
    הגב לתגובה זו
    אלוף העולם בשקרים והזיות מה הפלא כשהראש שלך מלא קאטמין.איך מחזיקים את היצור הזה בטסלה .ממש מוזר או שרק אני מטומטם
  • 2.
    אנונימי 02/09/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
    והוא נכשל כישלון מלא לא פלא רק צריך להעיף מבט בטנדר ואפשר להבין למה. כל היתר היו המצאות של אנשים עבדו בשבילו. הולך להתרסק חזק מוכר לוקשים הממולח הזה.
  • 1.
    בנקרי 02/09/2025 17:55
    הגב לתגובה זו
    הבחור הוא שרלטן ברמה הכי גבוהה שהכרנו עד כה ידע למצוץ כספי סובסידיות מהממשלה . קיבל תפקיד אצל טראמפ להבטיח לעצמו חוזים שמנים לספייסאיקס.אלוף העולם השקרים ורמאויות ככה זה היום
בנק לוקסמבורגבנק לוקסמבורג

ישראל עוזבת את אירלנד: אישור הנפקות האג"ח יעבור ללוקסמבורג

הלחץ הפוליטי בדבלין סביב המלחמה בעזה דחף את ישראל לשנות את המדינה המפקחת על תשקיפי האג"ח. המעבר צפוי להבטיח יציבות רגולטורית, אך מעלה חששות מהתערבות פוליטית בשווקי ההון האירופיים

אדיר בן עמי |

ישראל העבירה את תהליך אישור הנפקת אגרות החוב שלה באיחוד האירופי מאירלנד ללוקסמבורג, כך לפי דיווח בבלומברג. המהלך מגיע לאחר לחץ פוליטי גובר באירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל בעקבות המלחמה בעזה.


ישראל מנפיקה זה שנים אגרות חוב המיועדות לקהילות יהודיות ברחבי העולם, המכונות "אגרות חוב של התפוצות". מדובר בשוק יחסית קטן - כמה מיליארדי דולרים בשנה, אבל הוא חשוב כמקור מימון נוסף לתקציב המדינה. כדי למכור אגרות חוב באיחוד האירופי, ישראל חייבת לבחור מדינה אירופית אחת שתאשר את המסמכים המשפטיים שלה - כלומר את תשקיף, המסמך שמפרט את תנאי ההשקעה והסיכונים למשקיעים. אחרי הברקזיט, אירלנד קיבלה את התפקיד הזה. אגרות החוב הללו הפכו לקריטיות עוד יותר מאז המלחמה, כי גירעון התקציב הישראלי זינק בגלל עלויות הביטחון הגבוהות. היקף הגיוסים באירופה גדל. 


אלא שאירלנד מערימה קשיים מסוגים שונים על ישראלים וישראל עצמה בהמשך למלחמה בעזה. מעבר להתבטאויות קיצוניות נגדנו, היו גם מעשים פרקטים כשאחד מהם היה כשחברי פרלמנט אירים ופעילים למען פלסטין החלו ללחוץ על הבנק המרכזי של אירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל. לטענתם, הבנק תורם בעקיפין למימון הלחימה בעזה ומשמש שותף למשבר ההומניטרי ברצועה.


אירלנד נחשבת לאחת המדינות הפרו־פלסטיניות ביותר באיחוד האירופי. בשנה שעברה היא הכירה רשמית במדינה פלסטינית, מה שהוביל את ישראל להחזיר את שגרירתה מדבלין. במקביל, הממשלה האירית מקדמת חקיקה להגבלת הסחר עם ההתנחלויות.


ישראל עוזבת את אירלנד

הבנק המרכזי באירלנד מחויב בחוק לאשר כל תשקיף העומד בדרישות הרגולטוריות,  ללא קשר לשיקולים פוליטיים. מצד שני, הלחץ הציבורי והפוליטי הלך והחריף. נגיד הבנק, גבריאל מחלוף, ניסה לשמור על קו מקצועי ונייטרלי. הוא הבהיר כי אישור תשקיף אינו מהווה הבעת תמיכה בפעילות החברה או המדינה המנפיקה, אלא אישור לכך שהמידע נמסר כראוי למשקיעים. אך גם עמדתו הברורה לא הצליחה להפיג את הלחץ. האירים לא יכלו באמת חוקית להעיף את ישראל, אבל עשו הכל כדי להראות לישראל את הדרך החוצה. ישראל בחרה בצדק - לעזוב. 

sp500
צילום: טוויטר

בוול-סטריט צופים: ה-S&P 500 עשוי להגיע ל־9,000 נקודות עד סוף 2026

אנליסט Evercore ISI צופה ראלי נדיר בשווקים, מונע מהתפשטות הבינה המלאכותית ומדיניות מוניטרית מקלה. עם זאת, הוא מזהיר כי תמחור גבוה ואינפלציה עיקשת עלולים להפוך את החגיגה לשוק דובי – עם ירידה אפשרית ל־5,000 נקודות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה S&P500 ראלי

האם שוק המניות האמריקאי עומד בפני פריצה היסטורית? לפי ג’וליאן עמנואל, אסטרטג בכיר ב־Evercore ISI, מדד S&P 500 עשוי להגיע ל־7,750 נקודות עד סוף 2026 – יעד שמהווה את התחזית המרכזית שלו. בתרחיש האופטימי במיוחד, הוא מוסיף, השוק יכול אפילו לגעת ברמה דמיונית של 9,000 נקודות.


ההשוואה המתבקשת היא לימי בועת הדוט־קום בסוף שנות ה־90: טכנולוגיה שמבטיחה לשנות את העולם, משקיעים שמצטרפים בהמוניהם, ובנק מרכזי שמקל על תנאי האשראי. השילוב הזה, טוען עמנואל, עשוי להזניק את השווקים לגבהים חדשים – לפני שהמציאות תעמיד את כולם במבחן. לדבריו, אנחנו נכנסים לשלב של “התלהבות רציונלית”: עליות חדות המבוססות על ציפיות גבוהות, אך עדיין נתמכות בנתוני צמיחה והכנסות. בשלב זה, כל ירידה קצרה בשוק נתפסת כהזדמנות ולא כסימן לסוף החגיגה


עמנואל העלה את תחזיתו לסוף 2025 ל־6,250 נקודות, מעט מתחת לרמות הנוכחיות. מבחינתו, גם תיקון קל אינו מצביע על שוק דובי, אלא על ראלי בריא שבו תנודתיות היא חלק מהדרך.


שני תרחישים

כשהוא מביט קדימה, עמנואל מציב כאמור שני תרחישים: יעד מרכזי של 7,750 נקודות ל־S&P 500 עד סוף 2026 – התחזית האופטימית ביותר בוול סטריט כיום – ובתרחיש קיצון, זינוק אפשרי ל־9,000 נקודות. שני המספרים נשענים על אותה הנחה: מהפכת הבינה המלאכותית תמשיך להאיץ את רווחי החברות ותספק דלק לראלי ממושך.


הסיבה לאופטימיות נעוצה לא רק ב־AI. עמנואל מצביע גם על כלכלה אמריקאית יציבה, הקלות מס מתוכננות והפחתת אי־הוודאות סביב סחר בינלאומי. כל אלה עשויים לשחרר “גל התלהבות” אצל משקיעים ולדחוף את המדדים מעלה. “הבינה המלאכותית גדולה מהאינטרנט”, אמר האנליסט. לדבריו, שלוש שנים בלבד מאז השקת ChatGPT, כבר ניתן לראות את ההשפעה בכל תחום – מתעשייה ועד בריאות – והאימוץ האמיתי עוד רק בתחילתו.