אופטימוסאופטימוס

מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה

טסלה צונחת במכירות של הרכבים החשמליים בכל העולם וגם המומנטום בשוק האמריקאי נעצר - זאת כשההשקות האחרונות שלה כמו הסייברטראק רחוקות מלהיות להיט מכירות. מאסק מנסה להלהיב את המשקיעים מחדש בתכנית אב חדשה - הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של חברת הרכבים החשמליים, אבל בוול סטריט לא מאמינים לו 

מנדי הניג | (5)

נכון שטסלה היא כבר מזמן לא רק חברת רכב חשמלי, אבל ההצהרות האחרונות של אילון מאסק מעידות על שינוי כיוון משמעותי. לפי התחזית האחרונה של מאסק, כ-80% מהערך העתידי של טסלה יגיע דווקא מהפעילות הרובוטית שלה Optimus ולא מהתחום המרכזי וההיסטורי של החברה: ייצור רכבים. זו הצהרה די אמיצה אפילו במונחים של מאסק, במיוחד אם מתחשבים בזה שהפעילות הזאת עדיין לא מניבה סנט של הכנסות.

ההכרזה של מאסק מגיעה זמן קצר אחרי פרסום "תוכנית האב" החדשה של טסלה. התכנית הזאת היא מסמך רעיוני שמתעדכן מזמן לזמן וכולל את מפת הדרכים של החברה. בעדכון האחרון מאסק בחר להדגיש לראשונה את החזון הרובוטי. "אנחנו בונים את המוצרים והשירותים שמכניסים את הבינה המלאכותית לעולם הפיזי", נכתב בחשבון הרשת החברתית X של מאסק. "עבדנו בלי הפסקה כמעט שני עשורים כדי להניח את היסודות לרנסנס טכנולוגי, דרך פיתוח רכבים חשמליים, ורובוטים דמויי-אדם".

רובוטים במקום טסלות?

מאסק הציג לראשונה את הרובוט Optimus ב-2021, כרובוט דמוי-אדם שאמור לבצע עבודות פיזיות פשוטות. אבל עד עכשיו מדובר באב-טיפוס בשלבי פיתוח, שהדרך להוצאתו לשוק עדיין רחוקה. בינואר האחרון, מאסק עצמו הודה שמדובר בניחוש גס בלבד, כשהעריך שהרובוטים אולי יתחילו להימסר ללקוחות מסחריים במהלך המחצית השנייה של 2026.

ובכל זאת, ככל שמנועי הצמיחה המסורתיים של טסלה נחלשים מאסק מנסה להכפיל את ההתמקדות של טסלה ברובוטים. מסירות הרכב של החברה ירדו ב-13% בחצי השנה הראשונה של 2025, והנתונים מצביעים על ירידה שנתית שנייה ברציפות. זהו נתון מדאיג עבור שוק שציפה מטסלה להובלה משמעותית בתחום הרכב החשמלי, במיוחד מול תחרות מתגברת מסין וירידה במומנטום בשוק האמריקאי.

אבל זה לא הפעם הראשונה שמאסק יוצא בהכרזות שאפתניות, ואם לומר ביושר הוא הצליח לעמוד בהרבה מהיעדים שהציב בתכניות האסטרטגיות. מאז 2006 פרסם מאסק שלוש "תוכניות אב", כשהראשונה מתוכם התממשה יחסית אחד לאחד: התחלה ברכב ספורט חשמלי, המשך בכניסה לשוק רחב יותר עם רכבים זולים יותר. אבל התוכנית השנייה, מ-2016, שכללה ייצור משאיות ואוטובוסים חשמליים, פיתוח נהיגה אוטונומית מלאה והשקת שירות תחבורה אוטונומית עוד לא מומשה במלואה ולא בטוח שטסלה צועדת עוד בכיוונים עליהן מאסק הצהיר. אפילו מאסק עצמו הודה באחרונה כששאלו אותו על התוכניות של המשאיות שהביצוע חלקי מאוד. התוכנית השלישית, אותה טסלה פרסמה ב-2023, זכתה ממנו לביקורת יותר צוננת כשהוא הודה ותיאר אותה כ"מורכבת מדי בשביל שמישהו יבין אותה".

אולי התוכנית החדשה קצרה בהרבה היא מכילה אפילו פחות מ-1,000 מילים ביחס לאלו הקודמות אבל גם בה חסר הרבה פירוט והיא מדברת יותר בקווים כלליים. הרובוטים אמנם קיבלו הרבה במה בתוך התכנית אבל אין שום לו"ז ברור, תחזית הכנסות או פירוט על שלבי פיתוח. זה יותר כמו סיסמאות וכותרות מאשר תכנית עבודה מסודרת עם אבני דרך.

השוק כבר למד להכיר את מאסק כיזם שמחלק הצהרות גדולות. יש מי שרואה בכך סימן לאמונה חזקה בפוטנציאל ארוך טווח, אבל אחרים כבר חוששים מהתרחקות מהליבה העסקית של טסלה. הם מפחדים שטסלה הולכת ומתרחקת ממה שהיא יודעת לעשות הכי טוב: לייצר רכבים חשמליים. עכשיו, כשמכירות הרכב בירידה וגם המשאית הסייברטראק רחוקה מלהיות להיט, מאסק מנסה למקם את טסלה כחברה יותר טכנולוגית ועם זרועות רחבות יותר גם ברובוטיקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חברים לא לקנות בבקשה (ל"ת)
    יוני 02/09/2025 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 02/09/2025 20:33
    הגב לתגובה זו
    שווה לרכב על הגל
  • 3.
    וגנרקוסמיק 02/09/2025 19:30
    הגב לתגובה זו
    אלוף העולם בשקרים והזיות מה הפלא כשהראש שלך מלא קאטמין.איך מחזיקים את היצור הזה בטסלה .ממש מוזר או שרק אני מטומטם
  • 2.
    אנונימי 02/09/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
    והוא נכשל כישלון מלא לא פלא רק צריך להעיף מבט בטנדר ואפשר להבין למה. כל היתר היו המצאות של אנשים עבדו בשבילו. הולך להתרסק חזק מוכר לוקשים הממולח הזה.
  • 1.
    בנקרי 02/09/2025 17:55
    הגב לתגובה זו
    הבחור הוא שרלטן ברמה הכי גבוהה שהכרנו עד כה ידע למצוץ כספי סובסידיות מהממשלה . קיבל תפקיד אצל טראמפ להבטיח לעצמו חוזים שמנים לספייסאיקס.אלוף העולם השקרים ורמאויות ככה זה היום
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


פטריק ברנר, מנהל ההשקעות הראשי בחטיבת המולטי-אסט של שרודרס, צילום: שרודרספטריק ברנר, מנהל ההשקעות הראשי בחטיבת המולטי-אסט של שרודרס, צילום: שרודרס

שרודרס לביזפורטל: “הזהב הוא פוליסת הביטוח של המשקיע; 5,000 דולר לאונקיה זה תרחיש אפשרי”

הריבית של הפד׳ התחילה לרדת אבל האופק לוט בערפל הממשל בארה"ב משותק והדולר נחלש והמשקיעים בורחים אל הזהב; פטריק ברנר משרודרס מעריך שהמתכת רק באמצע הדרך למעלה ועל השוק הוא ספקני: “השווקים מתמחרים חלום של יציבות, אבל המציאות שברירית הרבה יותר״

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שרודרס זהב

אמנם הפד׳ כבר הוריד את הריבית פעם אחת, אבל המשך המסלול עדיין פתוח. לפי תחזיות הועדה הפתוחה של הבנק (ה-FOMC), הריבית צפויה לעמוד סביב 3.5%-3.75% בסוף 2025 ולרדת ל־3.25%–3.5% עד סוף 2026 הציפיות האלה מתיישבות עם הערכות בשוק אבל משאירות מרחב גדול של אי-ודאות. במקביל, ארה"ב מתמודדת עם שיתוק בממשל שנמשך כבר 16 ימים, והמתח סביב סקטור השבבים גדל.

ובדיוק בתוך הסביבה הזאת הזהב תופס שוב את קדמת הבמה. המתכת הצהובה רושמת השנה את אחת הריצות המרשימות בתולדותיה: 45 שיאים חדשים, שהגיעו לשיאם באוקטובר עם פריצה מעל רמת ה-4,000 דולר לאונקיה, ואחרי זה גם מעל 4,200 דולר כשנכון להיום אנחנו סביב רמות המחיר האלה.

מאחורי העליות הגדולות האלה יש שילוב של גורמים: ממתחים גיאו־פוליטיים, חששות מפני היחלשות הכלכלה האמריקאית, ציפיות להפחתות ריבית נוספות, ביקוש גובר מצד בנקים מרכזיים וזרימות חדשות לקרנות סל מגובות זהב. יותר ויותר משקיעים, פרטיים ומוסדיים כאחד, חוזרים לראות בזהב לא רק סחורה אלא מקלט מוניטרי. נכס של אמון בעידן של אי־יציבות פוליטית ופיסקלית.

הדו"ח האחרון של שרודרס משתלב היטב ברוח התקופה. ענקית ההשקעות הבריטית, המנהלת נכסים בהיקף של כטריליון אירו, מאוד זהירה עכשיו לשוקי המניות, יש לה ספקנות גדולה כלפי אג"ח ממשלת ארה"ב ותחזית שורית במיוחד לזהב יעד של 5,000 דולר לאונקיה עד סוף העשור לא נחשב אצלם לתסריט קיצוני.

בסקירה האחרונה שפרסמה שרודרס מדגישים הכלכלנים כי התנודתיות הגוברת בשווקים מחזקת את המעמד של הזהב כמרכיב גידור אפקטיבי וכ“פוליסת ביטוח” בתיק ההשקעות. לדבריהם, שוקי המניות בעולם מתמחרים תרחיש כמעט מושלם של צמיחה יציבה ואינפלציה מתונה אבל התרחיש הזה לא משקף את הסיכונים האמיתיים בשטח. מנגד, שווקים מתעוררים והאפיק של הסחורות, ובראשם הזהב, נשארים כעוגנים מרכזיים בתיק ההשקעות.