
ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
הזיכוי הפדרלי מתבטל, התחרות הסינית גוברת והשוק נתקע: תעשיית הרכב החשמלי מתקשה לעמוד בהבטחות של מעבר מהיר לעתיד ירוק וכולל
תעשיית הרכבים החשמליים, שהייתה אמורה להוביל למהפכה בתחום הרכב בעשורים הקרובים, מתחילה להיתקל במציאות כלכלית מאתגרת . אחת החברות המובילות בתחום, ריביאן Rivian Automotive , הודיעה על פיטורים של כ־1.5% מכוח העבודה שלה, או כ־220 עובדים, צעד המצביע על הקשיים שהחברה, כמו רבות אחרות, נתקלת בהם. הפיטורים נעשו לקראת השקת פלטפורמת הרכב החשמלי החדשה של החברה, ה-R2, שמתוכננת להיות זולה יותר ונגישה לקהל רחב יותר.
ההודעה על הפיטורים הגיעה לאחר תקופה קשה עבור ריביאן, שהגיעה לסיומה של שנת 2024 עם 14,861 עובדים. החברה לא מסרה פרטים נוספים על הפיטורים, אך ציינה כי הם חלק ממאמצים לשיפור היעילות התפעולית והכנה להשקה הקרובה של הדגם החדש. עם זאת, המהלך מעיד על הצורך של החברות בתחום הרכב החשמלי להתייעל ככל האפשר, במיוחד כאשר התחרות והקושי הכלכלי גוברים.
המדיניות הממשלתית
הסיבה העמוקה יותר לפיטורים טמונה במדיניות הממשלתית. בסוף ספטמבר, הזיכוי הפדרלי לרכישת רכב חשמלי בסך 7,500 דולר, שהיה מרכיב מרכזי במודל הכלכלי של רוב יצרניות הרכב החשמלי, יתבטל. השפעת הצעד הזה היא משמעותית: הפסקת הזיכוי מעלה את מחיר הרכב החשמלי הממוצע ב־15%. עלות ממוצעת של רכב חשמלי כיום עומדת על 56,000 דולר, והעלייה במחיר, בעקבות ביטול הזיכוי, תגרום לכך שלקוחות יצטרכו להוציא יותר כסף על רכבים חשמליים, דבר שיפגע בביקוש.
ולא רק הזיכוי הפדרלי הוא הבעיה. עם השינויים במדיניות הסחר והסביבה הכלכלית, ריביאן מאבדת את היכולת למכור קרדיטים לפלטפורמות רכב חשמלי חסר פליטות, מה שגורם לעוד ירידה בהכנסות. יש יותר מדי שחקנים בשוק, והמחירים לא עומדים בקצב עם ההוצאות על ייצור רכבים חדשניים ויעילים.
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- ריביאן מאכזבת בתחזית המסירות ל-2025; המניה נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פולסטאר, חברת הרכב החשמלי הסינית-שוודית, גם היא מתמודדת עם אתגרים קשים. החברה פרסמה "אזהרת המשך פעילות", והודתה כי היא לא בטוחה שתוכל להמשיך לפעול בצורה הנוכחית. שולי הרווח הגולמי שלה ברבעון השני היו שליליים בשיעור של כמעט 100%, מה שמעיד על הפסדים כבדים בכל מכירה.
ריביאן, שעדיין לא רווחית, צופה שתחל להרוויח ברמה הגולמית רק ב־2026, עם עלייה במכירות ממספר קטן של רכבים (40,000 בשנה) לכמות גדולה יותר (70,000 יחידות) בזכות דגמי R2 החדשים. אך התחזית הזו נתונה בסיכון, שכן ייתכן שהחברה תצטרך להוריד מחירים כדי לפצות על אובדן הזיכוי הפדרלי.
גם טסלה, המובילה בתחום, מתקשה להתמודד עם השוק. החברה דיווחה על ירידה חדה ברווח התפעולי במחצית הראשונה של 2025, עם רווח של 1.3 מיליארד דולר בלבד, לעומת 2.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, אף הזהיר את המשקיעים על "רבעונים קשים" בראיון לאחר הדו"חות הכספיים של החברה.
- ג׳נרל מוטורס מזנקת 9% גוגל ואפל יורדות - מה קורה בחוזים?
- בריאן קרנסטון ו-OpenAI נגד הקלות הבלתי נסבלת של הדיפ-פייק
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
הפער בין החזון למציאות
התחרות בשוק הרכבים החשמליים גוברת, במיוחד מצד חברות סיניות כמו BYD ו־Xpeng, שמציעות רכבים באיכות גבוהה ובמחירים נוחים. השוק הסיני נתמך על ידי תמיכה ממשלתית רחבה ושרשראות אספקה יעילות, דבר שמקשה על חברות אמריקאיות ואירופאיות להתחרות במחירים כאלו.
עם זאת, שבאמת טורף את הקלפים הוא הפער בין החזון של המעבר המהיר לרכב חשמלי לבין המציאות המורכבת. התשתיות לטעינה עדיין לא בשלות במידה מספקת, הטכנולוגיה יקרה והצרכנים מהססים לקפוץ למים העמוקים של המעבר לרכב חשמלי. התוצאה היא שבין השקעות ענק לפיתוח רכבים חשמליים לבין הכנסות שעדיין לא מצליחות להדביק את הפער, הפסדים הולכים ומתרקמים.

"משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
האנליסטים של בנק אוף אמריקה מצביעים על שישה סימני אזהרה שעלולים לאלץ את קרנות הפנסיה למכור מניות בהיקפי ענק
בנק אוף אמריקה מזהיר מפני משבר אשראי שעשוי לחלחל לשווקים. האנליסטים של הבנק מזהים סימנים של לחץ גובר בשוק האשראי שעלולים להוביל לגל של מכירות כפויות, בעיקר מצד גופים מוסדיים, מה שעלול להוביל לירידות חדות במניות.
האנליסטית סוויטה סוברמניאן מציינת כי השקעות פסיביות, קרנות העוקבות מדדים כמו S&P 500, מהוות כיום חלק ניכר מהמסחר, ולכן מכירות מצד גופים גדולים כאלה עלולות לגרור מכירות אוטומטיות בכלל השוק ולא במניות ספציפיות. במילים אחרות, אלו עלולות להיות ירידות כלליות ולא תלויות במניות ספציפיות (כשיורד גשם כולם נרטבים).
בנוסף ללחצי האשראי, הבנק מזהיר גם מפני שווי מניות מנופח: מדד S&P 500, לפי הבנק, נסחר כבר כיום ברמות גבוהות במיוחד, במיוחד לפי מדדי ערך ארוכי טווח ל-20 שנים. עוד אומרים בבנק ששישה מתוך עשרה "סימני שוק דובי" (Bear Market Signposts) שהבנק עוקב אחריהם כבר מתקיימים. כאשר יותר מ-70% מהתנאים האלה מתקיימים, זה מעיד בדרך כלל על מעבר לשוק יורד.
שרשרת התגובה: מאשראי למניות
איך בעצם בעיות אשראי מחלחלות לשוק המניות? בשוק האמריקאי נרשמים סימנים של קושי במתן הלוואות פרטיות במקביל לעלייה בדיפולטים וקשיים בהחזר ההלוואות, במיוחד לחברות קטנות ולגופים לא-בנקאיים. נוסף על כך, ישנו חשש מהפסדים בבנקים אזוריים. מדד הבנקים האזוריים ירד ביותר מ-6% ביום אחד ורשם ארבעה שבועות רצופים של ירידות, הרצף הארוך ביותר השנה.
- דל מעלה תחזיות ארוכות טווח - המניה מזנקת 6.5% ומובילה את S&P 500
- מנכ"ל גולדמן זאקס מזהיר: שוק המניות צפוי לתיקון של 15-20% בתוך שנתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לכך השלכה על גופים מוסדיים - גופים כמו קרנות פנסיה, קרנות עוקבות מדדים ומוסדות השקעה המחזיקים גם מניות וגם הלוואות פרטיות עשויים לראות את הירידה בערך הנכסים הפרטיים (ערך ההלוואות הפרטיות שיורד בגלל קושי להחזירם) כהפרה של התחייבויותיהם. לחצים כאלה עלולים להכריח אותם לממש מניות כדי לממן התחייבויות או להקטין סיכונים.

ג׳נרל מוטורס מזנקת 9% גוגל ואפל יורדות - מה קורה בחוזים?
אחרי פתיחת שבוע סוערת מותנעת מהזינוק באפל - וול סטריט לוקחת צעד אחורה; החוזים על המדדים בנטיה לירידות והמשקיעים ממתינים לדוחות נטפליקס וקוקה-קולה
הבוקר בוול סטריט נפתח באווירה זהירה אחרי פתיחה ירוקה לשבוע המסחר אמש. החוזים העתידיים מספרים לנו שוול סטריט הולכת לפתוח בירידה קלה החוזים על הדאו ג’ונס יורדים בכ-0.10%, על ה-S&P 500 יציבים סביב ה-0 והחוזים על הנאסד״ק 100 מאבדים כ-0.11%. זה מגיע אחרי העליות החדות אתמול שנבעו בעיקר מהזינוק במניית אפל ומהאופטימיות סביב סיום השבתת הממשל - עכשיו כך נראה שהשוק לוקח צעד אחורה ונושם רגע לפני עוד יום עמוס דוחות.
המשקיעים נכנסים ליום שלישי עם תחושת ציפייה זהירה. עונת הדוחות מתחממת, ונטפליקס וקוקה-קולה מפרסמות היום את התוצאות שלהן, בעוד שטסלה תדווח מחר. עד כה יותר משלושה רבעים מהחברות ב-S&P 500 הפתיעו לטובה ופרסמו רווחים שעקפו את הציפיות שזה בהחלט נתון שמחזק את הסנטימנט החיובי בשוק. אבל עדיין רוב הפוקוס הוא על הגדולות. רוב הכוח מרוכז בידיים של חברות הטכנולוגיה הגדולות, “שבעת הגדולות” צפויות להציג צמיחה שנתית של כמעט 15% ברווחים, ואם משווים לצמיחה בשאר החברות שמה מדובר על פחות מ-7%. עד עכשיו המשקיעים מרוצים אבל ההמשך תלוי בעיקר בביצועים של הגדולות: אפל, מיקרוסופט, אנבידיה, אמזון, מטא, טסלה ואלפבית-גוגל.
מבחינת המאקרו, המשקיעים ממשיכים להמר על הפחתת ריבית נוספת של רבע אחוז בהחלטת הפד׳ בסוף החודש, זה יקרה למרות שבאוגוסט האינפלציה עלתה ל-2.9% ברמה שנתית, עלייה קלה מ-2.7% שנרשם ביולי. עדיין . מדד המחירים לצרכן שיתפרסם בשישי עשוי לספק רמז חשוב לגבי כיוון המדיניות. במקביל, כולם עוקבים אחרי החזית הכלכלית בין ארצות הברית לסין: הנשיא דונלד טראמפ מאיים על מכסים של 100% על יבוא סיני כבר בתחילת נובמבר, אבל במקביל משדר מסרים של פיוס ומדבר על אפשרות להסכם סחר חדש בפגישה הקרובה עם הנשיא שי ג׳ינפינג בדרום קוריאה.
גם מערכת הבנקאות והבנקים האזוריים לא יורדים מהכותרות. אחרי שבוע תנודתי במיוחד סביב חששות מאיכות האשראי, מניות הבנקים האזוריים מצליחות להתאושש חלקית בזכות דוחות טובים של גופים כמו ZION, טרואיסט ופיפת׳ ת׳רד. מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, ג׳יימי דיימון היה מאלה שהוסיפו שמן למדורה כשהוא התבטא בשיחת משקיעים ש״כשמוצאים ג׳וק אחד, כנראה יש עוד כמה״ - אבל השוק בשלב הזה מתייחס לזה כאזהרה נקודתית ולא כאיום ברמה מערכתית.
- בין מלחמת סחר לדוחות: האנליסטים נערכים לשבוע המסחר
- המניות הדואליות ירדו; וול סטריט עלתה כ-0.5%; מניות הביוטק זינקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסך הכול האווירה כעת מעורבת: מצד אחד הרווחים עדיין חזקים והתיאבון למניות טכנולוגיה רק עולה אבל מצד שני הראלי ההיסטורי הזה מעלה שוב ושוב את שאלת המימושים - מתי השוק יקח אוויר? המשקיעים עכשיו שומרים על זהירות, הם ממתינים לדוחות של הענקיות, לנתוני האינפלציה ולרמזים הבאים לגבי הריבית - שלכולם יחד יש פוטנציאל לקבוע את הטון לשבוע כולו וגם להמשך השנה.