ארמניארמני

בגיל 91: מעצב העל ג'ורג'ו ארמני הלך לעולמו

המותג האיטלקי המפורסם עובר לידי בני משפחתו של ארמני, אך עם אתגרים כלכליים והשוק הריכוזי, האם היורשים יצליחו לשמור על רוח המותג?
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אופנה יוקרה

ג'ורג'ו ארמני, אחד ממעצבי האופנה הגדולים בעולם, הלך לעולמו היום(חמישי) בגיל 91, אך מאחוריו נותרה אימפריית אופנה בשווי 9.4 מיליארד דולר. החברה שהקים ב־1975, ושמרה על עצמאותה במשך חמישה עשורים, צפויה לעבור לידי בני משפחתו ומקורביו. עם מותו, עולה השאלה: מי יהיו היורשים שימשיכו להוביל את האימפריה הזאת, והאם הם יצליחו לשמור על רוח המותג האיטלקי המפורסם?


תוכנית הירושה נבנתה לאורך זמן על בסיס "מעבר הדרגתי" של אחריות ניהולית. ארמני דיבר בעבר על רצונו לשמור על רוח העצמאות והחזון שליוו את החברה מיום הקמתה ב־1975, תוך מתן גמישות ליורשים בקבלת החלטות עתידיות. החברה הודיעה ביום חמישי כי תמשיך לשמור על עקרונות העצמאות והשיתופיות שאפיינו את המייסד, אך לא פרסמה פרטים מפורטים על התוכניות העתידיות. ההודעה הדגישה את המחויבות לשמירה על המורשת ועל המשך פעילות החברה ברוח הערכים המקוריים.


המצב הכלכלי הנוכחי מציב אתגרים בפני היורשים. ביולי דיווחה החברה על ירידה של 5 אחוזים במכירות השנתיות ל־2.3 מיליארד יורו, עקב אי־ודאות כלכלית והאטה בביקוש הסיני. גם קבוצות יוקרה גדולות כמו LVMH וקרינג חוו ירידות דומות באותה התקופה.


לא שולל הנפקה או מכירה


בראיון לבלומברג בשנה שעברה אמר ארמני שאינו שולל הנפקה ציבורית או מכירה לקבוצה גדולה יותר לאחר מותו. "מה שתמיד אפיין את הצלחת עבודתי הוא היכולת להסתגל לזמנים משתנים", הסביר אז המעצב. החברה פועלת בסביבת שוק הנתונה לריכוזיות מתמשכת. קבוצות ענק כמו LVMH של ברנאר ארנו וקרינג רכשו מותגים איטלקיים מובילים כמו גוצ'י ופנדי. לאחרונה הודיעה פראדה על הסכם לרכישת ורסאצ'ה, מה שממחיש את הקושי בשמירה על עצמאות בתעשייה.


המבנה העסקי של ארמני כולל הסכמי רישיון ארוכי טווח עם חברות מובילות. לוריאל מייצרת את מוצרי היופי והריח של המותג, אסילור־לוקסוטיקה מייצרת את המשקפיים, ופוסיל מייצרת את שעוני אמפוריו ארמני. בחודשים האחרונים האיץ ארמני את פעילות ההרחבה. באוקטובר נחנך בניין ארמני החדש בשדרת מדיסון בניו יורק, פרויקט בן 12 קומות הכולל חנויות, מסעדה ודירות מגורים יוקרתיות. 


ארמני הקים קרן פילנתרופית שתמשיך לפעול תחת ניהול היורשים. הקרן תישא באחריות להמשך פעילות הצדקה, במיוחד בעיר מילאנו, שבה היה למעצב נוכחות אזרחית משמעותית לאורך השנים.


תגובות בתעשייה הדגישו את מעמדו המיוחד של ארמני. ברנאר ארנו, יו"ר LVMH, כינה אותו "חבר אמיתי" שהפיץ את "האלגנטיות האיטלקית בקנה מידה גלובלי". גם מעצבים ומנהלים אחרים בתעשייה חלקו כבוד למותג שהצליח לשמור על עצמאותו.

קיראו עוד ב"גלובל"

הריכוזיות בתעשיית היוקרה הופכת מותגים עצמאיים לנדירים יותר. חברות כמו הרמס מצליחות עדיין לשמור על שליטה משפחתית, אך מדובר במיעוט. היורשים של ארמני יעמדו בפני החלטות שיכולות לקבוע את עתיד החברה לעשורים הבאים.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 04/09/2025 20:57
    הגב לתגובה זו
    שלא נשאר ממש דיור כך ההמשך לא יהיה ארמאני 100%.מה שכן הגיוני שתהיה הנפקה ו LVMH ו KER יקנו בה ואולי גם פרארי בחלק האופנתי החדש שלה
טסלה  X (טסלה)טסלה X (טסלה)

למרות המגמה באירופה: למה נורבגיה ממשיכה להעדיף את טסלה?

בעוד שטסלה מתקשה בשווקים האירופיים, נורבגיה שומרת על דומיננטיות עם רכישות מרשימות, תשתית מתקדמת ותמיכה ממשלתית
אדיר בן עמי |

בעוד שמכירות טסלה Tesla 0.59%  צונחות ברחבי אירופה ואילון מאסק הופך לדמות שנויה במחלוקת, נורבגיה ממשיכה לקנות את המכוניות החשמליות של החברה בקצב מרשים. המדינה הנורדית, שהפכה למעבדה הגדולה בעולם לרכב חשמלי, מציגה תמונה שונה לחלוטין מהמגמה הכללית באירופה.

בזמן שבשווקים אירופיים מרכזיים טסלה מתמודדת עם התנגדות צרכנית וביקורת על אילון מאסק, הנורבגים נותרו פרגמטיים. "יש מעט מאוד התנגדות לטסלה בנורבגיה", מסביר אויווינד סולברג תורסן מהפדרציה הנורבגית לכבישים. הסיבה פשוטה: הנורבגים מתמקדים בביצועי המכונית, ולא בפוליטיקה. נורבגיה הייתה המדינה הראשונה מחוץ לארצות הברית שקיבלה משלוחים של דגם S של טסלה ב-2013, וגם את תחנת הטעינה האירופית הראשונה של החברה. במשך עשור, הנורבגים למדו להכיר ולהעריך את הטכנולוגיה.


הרכבים החשמליים מהווים כ-30% מכלל המכוניות הנוסעות בכבישי נורבגיה, ומתוכם טסלות מהוות כ-5% מכלל הצי. התשתית הטכנולוגית מהווה יתרון תחרותי משמעותי לטסלה בנורבגיה. כיום פועלות במדינה קרוב ל-3,000 תחנות טעינה של טסלה, מה שמייצג כ-10 אחוז מכלל תחנות הטעינה הזמינות.


האסטרטגיה השיווקית של החברה בנורבגיה מתמקדת בהטבות פיננסיות אגרסיביות. טסלה הציעה לאחרונה מימון ללא ריבית למשך 36 חודשים, מהלך שהניב תוצאות מרשימות. מכירות דגם Y זינקו מ-869 רכישות באפריל ל-2,346 במאי, ויותר מ-5,000 יחידות נמכרו ביוני.


בחודש האחרון, 97 אחוז מהרישומים של רכבים חדשים במדינה היו רכבים חשמליים לחלוטין. זו רמת חדירה שמעידה על הצלחת המדיניות הממשלתית הנורבגית בעידוד רכב נקי. התחרות בשוק הנורבגי הולכת ומתגברת עם כניסת יצרנים חדשים, במיוחד חברות סיניות. עם זאת, הנתונים מראים כי החברות הסיניות פועלות בעיקר כדי להקטין את נתח השוק של יצרנים אירופיים ואסייתיים אחרים, ופחות מאיימות על מעמדה של טסלה.