פורד נפטרת ממניות ריביאן ומכרה למעלה מ-90% מהחזקותיה
שנת 2022 הייתה סיוט עבור בעלי המניות של יצרנית כלי הרכב החשמליים המצליחה ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE כאשר המניה ירדה ב-82.2% ומחקה לא פחות מ-75.3 מיליארד דולר משוויה.
משקיעים קמעונאיים רבים ראו את השקעות המניות שלהם מתדרדרות. וגם עבור משקיעים מוסדיים, ההימור על ריביאן הפך לאסון. ריביאן יצאה להנפקה בנובמבר 2021, והמניה עלתה אז עד ל-180 דולר, שהיה ברור כזהב עבור בעלי מניות קודמים כמו ענקית המסחר האלקטרוני אמזון AMAZON ויצרנית הרכב פורד FORD MOTOR . יתרה מכך, בשנת 2021, האינטרסים שלהם בטנדר החשמלי R1T עזרו להגביר את הרווחים שלהם. אלא שהצעדים המוטעים של ריביאן והפצעים העצמיים בשנה שעברה שינו לחלוטין את הנרטיב סביב החברה.
כך למשל, בסוף פברואר העלתה החברה את מחירי הטנדר החשמלי R1T שלה, ב-17%, ורכב השטח R1S שלה ב-20%, עקב עלויות חומרים גבוהות יותר ומחסור בשבבים. אבל החברה השיתה את ההעלאות על כל הלקוחות, גם חדשים וגם אלה שכבר ביצעו את ההזמנות שלהם. לנוכח הזעם והביטולים התנצל המנכ"ל דאז, RJ Scaringe. "החלטנו בטעות להשית את השינויים האלה על כל המשלוחים העתידיים, כולל הזמנות מראש", אמר. לכך יש להוסיף את המשך השיבושים בשרשרת האספקה הקשורים למגפת הקורונה, שגרמו לעלויות קבוצת הרכב להמריא. הקוקטייל הזה סיבך את מאמציה של ריביאן להביא לייצור המוני של כלי הרכב שלה.
פורד מכרה את רוב מניותיה של ריביאן
כעת, חלק מהמשקיעים איבדו את הסבלנות ופורד מכרה כמעט את כל חלקה בריביאן. ענקית הרכב האמריקאית מכרה 3.8 מיליון מניות של ריביאן ברבעון הרביעי. בכל שנת 2022, החברה, שהחזיקה בתחילה ב-101.9 מיליון מניות של ריביאן (12% מההון), מכרה 91 מיליון מניות ריביאן. פורד מחזיקה כעת רק ב-11 מיליון מניות של ריביאן.
- פורד מזנקת לאחר שעקפה את התחזיות ברבעון השלישי
- ההשקות המסחריות המהפכניות ששינו את פני עולם התקשורת ועולם הרכב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פורד השקיעה 1.2 מיליארד דולר בריביאן. מכירת 91 מיליון המניות של ריביאן הניבה לחברה 3 מיליארד דולר, רווח של 1.8 מיליארד דולר. אבל בהתחשב בזינוק במניות ריביאן בחודשים הראשונים שלאחר ההנפקה שלה, פורד יכלה למכור במחירים גבוהים עוד יותר - אבל מפולת הבורסה בשנה שעברה סיכלה את התוכניות של פורד. "המונטיזציה של מניות ריביאן שלנו... הושלמה עכשיו כמעט", אמר המנכ"ל ג'ים פארלי לאנליסטים לאחר הדוח לרבעון הרביעי ב-2 בפברואר.
נראה שפורד ממהרת לפתוח את הדף שריביאן פתחה ב-2019. באותה תקופה שתי יצרניות הרכב שיערו שיצרנית הרכב הוותיקה תייצר רכב על פלטפורמת הסקייטבורד של ריביאן. זה הבסיס שעליו פותח רכב השטח R1S של ריביאן. אבל התוכניות הללו מעולם לא התממשו. פורד החלה לסגת מריביאן במאי האחרון, ומכרה 25.2 מיליון מניות תמורת 700 מיליון דולר. החברה מכרה אז 51.9 מיליון מניות ברבעון השלישי תמורת 1.8 מיליארד דולר.
- 1.לילי 07/02/2023 09:18הגב לתגובה זולכל מי שיש כסף הקים חברה לרכבים חשמליים . ברור לכולם שזה הכיוון מבחינת טכנולוגיה ורגולציה . עד להתייצבות השוק והטכנולוגיה יש למכור חשמל , בנזין , וחשמל בנזין יחד (הייבריד ) . מי שעושה זאת טוב הן החברות הוותיקות שמוכרות דגמים זהים עם הנעות לפי בקשת השוק . פורד צימצמה את ההיצע לכן תכנס לקשיים .
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
