סמוטריץ' מזעזע את החברות הפיננסיות - לא מעוניין שחברות ביטוח ירכשו חברות כרטיסי אשראי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', החליט לשנות בתקנות את השיעור הקבוע בהגדרה של בנק בעל היקף פעילות רחב, ולמעשה לקבוע שכאל תופרד מדיסקונט. זאת, לאחר שהשתכנע שהוספת שחקן חדש לשוק האשראי למשקי בית ועסקים קטנים, שוק ריכוזי המאופיין בתחרות נמוכה, תוביל להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות בשוק. מי ייכנס לנעלי דיסקונט - חברת ביטוח? אולי הגופים המוסדיים דרך החסכונות שלנו. אלו שני המועמדים "הטבעיים". אבל האם זה הגיוני שלבנקים אסור להחזיק חברות כרטיסי אשראי בשעה שלחברות ביטוח מותר? זה קצת אבסורד. חברות הביטוח הן לא פחות חזקות מהבנקים; סמוטריץ רומז ופועל לראות את המוסדיים שולטים בכרטיסי האשראי ולא חברות הביטוח; האם זו סופה של עסקת כלל-מקס והראל-ישראכרט?
בהתאם לקבוע בחוק, העביר השר את טיוטת התקנות לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שנתן את הסכמתו לקבוע בהן כעת יעביר השר את התקנות לאישור ועדת הכספים.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', קיבל את ההחלטה לאחר בחינה, שכללה את המלצת ועדת היישום, שמיעת הגורמים המקצועיים במשרד, קבלת הערות הציבור בנושא ושמיעת נציגי בנק דיסקונט בשימוע בו הציגו את עמדתם באופן ישיר ובלתי אמצעי.
יוזכר שוועדת היישום - ועדה מקצועית הכוללת נציגים מבנק ישראל, רשות התחרות, רשות שוק ההון ומשרד האוצר - המליצה לשר ברוב של 7 חברים מתוך 8 להפעיל את סמכותו לפי חוק ולהוריד את הרף הקבוע בחוק להגדרת "בנק בעל היקף פעילות רחב", באופן שיחייב את בנק דיסקונט להיפרד מאחזקותיו בחברת כאל. זאת לאור תוצאות ההפרדות שכבר בוצעו, הערכות להשפעה של ההפרדה הצפויה והעמדה שהגדלת מספר השחקנים בשוק צפויה להשפיע לטובה על התחרות בשוק הבנקאי, באופן משמעותי. הוועדה סברה ששימוש בסמכות השר יגביר את התחרות ויצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית ובכלל זה בשוק האשראי הצרכני.
כמו כן, לאור ההשפעה הפוטנציאלית של ההתפתחויות האחרונות במבנה הבעלות על חברות כרטיסי האשראי המופרדות, השר הודיע שבכוונתו למנות בנושא צוות משרדי בראשות הממונה על התקציבים, בשיתוף עם היועץ המשפטי במשרד האוצר והממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. הצוות יבחן את נושא השליטה של גופים מוסדיים הגדולים בחברות כרטיסי החיוב באופן רוחבי, תוך התייעצות עם המאסדרים הרלוונטיים, ויגיש את המלצותיו בעניין בשבועות הקרובים. בנוסף, בכוונת השר להתייעץ עם נגיד בנק ישראל בנושא.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, ולאחר התייעצות עם גורמי המקצוע במשרד, השר הודיע שבכוונתו לפרסם תזכיר חוק שיבטל את החובה על הבנקים לצמצם את מסגרות כרטיסי האשראי ללקוחות לאור היעדר ההתאמה בין התרומה של צעד זה לקידום התחרות לבין היקף הפגיעה האפשרית בצרכנים. בהמשך לכך, השר הודיע שבכוונתו לשנות ולהפחית את חובת צמצום המסגרות לשנת 2023 שחלה על פועלים ולאומי במסגרת החוק להגברת התחרות.
מדיסקונט נמסר: "ההחלטה להפריד את כאל מדיסקונט, שעדיין טעונה את אישור ועדת הכספים של הכנסת, שגויה, ובוודאי שלא תגביר את התחרות במערכת הבנקאית. עם זאת, קבוצת דיסקונט תמשיך לייצר ערך משמעותי לבעלי המניות שלה גם נוכח החלטה זו".
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "הפרדת כאל מדיסקונט תוסיף שחקן חדש לשוק האשראי שיתרום להגברת התחרות על משקי הבית והעסקים. צעד זה, בשילוב צעדים נוספים שנביא בקרוב, יוביל לשוק אשראי תחרותי ויתרום לצמיחת המשק".
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
מנכ"ל משרד האוצר היוצא, רם בלינקוב: "אני שמח ששר האוצר אימץ את המלצת הוועדה המקצועית שבראשה היה לי הכבוד לעמוד במשותף עם מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל, פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי והיו חברים בה גם רשות שוק ההון ורשות התחרות. זהו סיום הולם לכהונתי שהיתה רצופה ברפורמות שהובלתי בתחום הפיננסי, שיתרמו רבות להגברת התחרות במשק הישראלי".
- 10.dw 19/01/2023 15:59הגב לתגובה זולהפך. אם קרן ורבורג תסכים להוריד את מחיר עיסקת מקס אז זה עניין אחר אבל אם המחיר נשאר כפי שהוא? אז סמוטריץ' הוא תירוץ נהדר לרדת מהעיסקה. יש לכלל ביטוח שפע אלטרנטיבות השקעה בשווקים של היום. לא חייבים בכוח לקנות את מקס לפי 2.5 מיליארד. למשל לעשות בייבק למניה הנסחרת בחצי מהונה העצמי.
- 9.שאול 19/01/2023 13:41הגב לתגובה זולפתוח יבוא מתחרה ולצמצם את פערי התווך בכל מה שקשור לכשרות .
- 8.הכי טוב .להעיף את החרדים (ל"ת)בחירות 19/01/2023 12:52הגב לתגובה זו
- 7.הרסת את הבורסה זה בגלל לימודי הכלכלה שלך (ל"ת)תודה סמוטריץ 19/01/2023 12:38הגב לתגובה זו
- 6.לא הבנת מי שביבי רוצה לגרש נותן לו את האוצר (ל"ת)סמוטריץ 19/01/2023 12:25הגב לתגובה זו
- 5.סמוטריץ בא לעבוד והטייקונים חוששים (ל"ת)דנית 19/01/2023 12:24הגב לתגובה זו
- 4.הגיע הזמן 19/01/2023 11:54הגב לתגובה זועל ישראל להפוך ממדינה של וועדים מונופולים וקרטלים למדינה של תחרות. רק תחרות תקדם אותנו משמעותית. ובהצלחה רבה!! לרמטכ"ל הנכנס.
- 3.מחריב כלכלה חרדי (ל"ת)מה ציפיתם? 19/01/2023 11:50הגב לתגובה זו
- 2.אני (ל"ת)X 19/01/2023 11:10הגב לתגובה זו
- 1.דתי לאומי 19/01/2023 09:37הגב לתגובה זומפלגת הציונות הדתית היא כשלון ואם לא תאריך את הוראת השעה היא מחוסלת פוליטית
- נא לא לשקר 19/01/2023 14:56הגב לתגובה זוסמוטריץ הודיע, שלא רק שלא יבטל את הנקודות לילדים הוא ירחיב עד גיל 18. זה יגיע רטרואקטיבית ביוני, כי כרגע הוא לא יכול לפתוח את התקציב, ולא יכול להצביע על מקור תקציבי להארכת הוראת השעה.
- אינטרסנט (ל"ת)אבנר 19/01/2023 11:54הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
