עלייתה ונפילתה של צים; ולאן היא שטה מכאן?
מניית חברת הספנות צים צים הפכה להיות סוג של "מניית העם" בשנה האחרונה במקביל לזינוק בערכה. למעשה, מאז ההנפקה, המניה עלתה פי 7 בזכות העלייה במחירי ההובלה הימים, אלא שבחודשים האחרונים ובמיוחד בחודש האחרון צים בדיכאון.
המנייה נחתכה ב35% בחודש האחרון. מהשיא, שנכבש רק במרץ האחרון, נפלה צים ב43%. עם זאת, מאז הנפקתה מדובר עדיין על תשואה פנומנלית של כ-430%.
התמחור של צים מעלה מספר שאלות - איך זה שחברה שנסחרת בשווי הרווחים שלה ל-2022 (נסחרת ב-5 מיליארד דולר וצפויה להרוויח כ-5.2-5.3 מיליארד דולר), שנסחרת בחצי מההכנסות שלה בשנה האחרונה, חברה שמעניקה 20% על חצי מהרווח הנקי שלה כדיבידנד, יורדת 43% בשלושה חודשים? זאת לא שאלה חדשה - צים נסחרת לכאורה בתמחור נוח כשנה:
תמחור עתידי
התמחור הנוח לכאורה נובע מהערכת המשקיעים בשוק כי מדובר ברווחים לא מייצגים. רווחים מעל הנורמה. שוק ההון מחפש-חשב את הרווחים המייצגים ולפיהם קובע את שוויה של החברה.
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- "צים גמישה ורווחית יותר מהמתחרות וממוקדת; לא התפתנו כמו אחרים לגוון את הפעילות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, שוק ההון תמיד מתמחר את העתיד בשווי החברה, מה שעלול וצפוי לקרות בעוד כמה חודשים, מתומחר כבר עכשיו למחיר, ומשפיע על תנועת המחיר. כשהיה צפי לעליית רווחים, צים זינקה, כשיש צפי לירידת רווחים, צים נופלת.
מניית צים זינקה על רקע הזינוק ברווחים והעלייה בתחזיות. צים הפכה להיות בשנה האחרונה החברה הישראלית שרשמה את הרווח הרבעוני הכי גדול בהיסטוריה (כ-1.7 מיליארד דולר בשנה). אבל, הרווח הזה לא יחזור.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
העלייה ברווח נבעה מבעיות גדולות בשרשרת האספקה, פקקי ענק בנמלים וסגרים בסין מה שהקפיץ את עלויות השילוח לרמות שלא נראו מעולם. בתוך שנה וחצי בלבד, זינק מחיר המכולה בשילוח ימי ממחיר של 1,885 דולר למכולה, ל-10,361 דולר - קפיצה של 450%.
וצים כחברת שילוח ימי מושפעת ישירות מאותו מחיר, אשר ניפח את הכנסותיה בצורה יוצאת דופן וקיצונית וכך גם מחיר המניה. אלא שזה לא יכול להימשך לעד. פקקים בנמלים של סין וברחבי העולם מתחילים להשתחרר. מחיר למכולה יורד כמעט 8 חודשים ברציפות ומגיע ל-7,635 דולר (שעדיין נחשב גבוהה מאוד).
חברות מדווחות על מלאי גדול וניסיון להיפטר מסחורה, הפחד מהיחלשות מצב הצרכנים בארה"ב עולה. במצב כזה, בוודאי שחברות לא יתנפלו על ייבוא סחורה חדשה, פחות ייבוא, פחות ייצוא, חשש מירידה בסחר העולמי. זה פוגע בצים - גם פחות תנועה וגם ירידה במחיר, זו תנועת מספריים שתפגע ברווח, השאלה עד כמה וזה תלוי כמובן בעומק ההאטה-מיתון ובעוצמת ירידת מחירי התובלה.
האנליסטים צופים שברבעון הנוכחי (רבעון שני) צים תמשיך להציג תוצאות טובות וההכנסות יגדלו ב64% משנה לשנה, אך כבר מהרבעון הבא, הצמיחה יורדת משמעותית וצופים צמיחה של 8% מרבעון לרבעון, כאשר ברבעון הרביעי צפויה ירידה בהכנסות בשיעור של 24% ביחס לרבעון מקביל אשתקד. ובשנה הבאה הרווחים גם צפויים לרדת דרמטית. השוק מצפה (ממוצע התחזיות) ל-1.6-1.8 מיליארד דולר, זה עדיין רווח פנומנלי והרבה מעבר לממוצע ההיסטורי, זה עדיין מכפיל רווח של 3 בלבד, אבל זה ירידה של 65% ברווחים לעומת 2022. מעבר לכך, הסיכון בתחזית גדול. בהינתן שורה של נעלמים ובהינתן הטווח הגדול בין האנליסטים הפסימיים לאופטימיים, נראה שאי הוודאות בקשר למחירי התובלה ובהתאמה לצפי ההכנסות והרווחים של צים, מאוד גדול ולכן התחזית לרווחים מאוד לא מוצקה, כל שינוי בהערכה לגבי מיתון-האטה, שרשרת האספקה וגורמים נספים עלול להשפיע על התחזית בצורה דרמטית.
- 15.מיכה 07/07/2022 11:03הגב לתגובה זובשלוש השנים הקרובות הולכות להכנס 1000 אוניות חדשות. הולך להיות מעניין.
- מוסא 17/07/2022 02:30הגב לתגובה זובבורסה הכל יכול להיות הצפוי הוא בלתי צפוי
- 14.יוסי 07/07/2022 10:36הגב לתגובה זושוק הספנות העולמי עלה עם המחסורים בקורונה ויחד עמה צים והיא תרד יחד עם השוק. גם אם תשים קוף בראשות החברה ,היא תגיע לאותן תוצאות...
- 13.שכחתם שהיו על סף פשיטת רגל?? (ל"ת)יניב ירקת 07/07/2022 09:17הגב לתגובה זו
- 12.קובי 07/07/2022 07:32הגב לתגובה זוקניתי בזמנו בשער 63 היום 41 צריך דחיפה מאד חזקה בכדי להחזיר את ההפסד אם בכלל. מתלבט אם לממש בהפסד או להוריש חובות לילדים :-)
- 11.נתן 07/07/2022 05:05הגב לתגובה זוביזפורטל חוזר ל"סורו" ומפתה להשקיע בעקבות עליות שלא היו היסטורית,ותמיד בגבוה
- 10.צים בכל הכח 07/07/2022 01:26הגב לתגובה זואבל צים נראית כאילו היא כבר מגרדת בכבדות את הרוק בוטום - יש לה יותר מדי מזומן והכנסות מכדי להיות שווה פחות. העובדה שהיו מחירי הובלה הפסדיים לא אומר שהם יחזרו - יכול להיות שהרווחיות תרד, אבל עדיין מדובר במכפילים פסיכיים. לא שם את הבית על זה, אבל מושקע יפה
- 9.מנש 07/07/2022 01:17הגב לתגובה זוהעלאת המחירים החלה בתירוץ העקום שמחירי התובלה הימית עלו לרמה של 15,000 ו18,000 אלף דולר למכולה . אז איך כשמחירי התובלה הימית צונחים ב50% לערך , אנחנו הפראיירים ממשיכים לשלם ביוקר ???????
- 8.משה 07/07/2022 00:08הגב לתגובה זוהיה מעניין לשמוע מה הנהלת החברה חושבת על הנושא ומה היא צופה להמשך, חבל שלא ביקשתם את תגובתם.
- מה יש לחברה לומר חוץ מלאסוף את הדמעות (ל"ת)דן 08/07/2022 19:50הגב לתגובה זו
- החברה תתיחס למצב עם פרסום הדוח הרבעוני (ל"ת)יצחק 07/07/2022 13:16הגב לתגובה זו
- 7.רוני 06/07/2022 23:56הגב לתגובה זולצערי לא מצאתי איזכור על כך שבעלי הבית עצמם מכרו לפני הנפילות את המנייה שלהם ! אם הם לא מאמינים , אז למה שאני אאמין ?
- 6.ישראל 06/07/2022 23:34הגב לתגובה זוחברה שמציגה תוצאות מדהימות. מחלקת דוידנטים וצבר הזמנות לעוד שנה וחצי....ובכל זאת המניה יורדת...אני כבר הפסקתי להבין...
- רוני 07/07/2022 08:40הגב לתגובה זוכיוון שהחברה לא משקיעה את הכסף בפיתוח ושיפור וסה"כ המנייה יורדת לפחות בגובה הדיבידנד כך שגם המשקיע נשאר קרח
- 5.ביז תעלו כבר רמה (ל"ת)מורן 06/07/2022 22:40הגב לתגובה זו
- 4.סתם אחד 06/07/2022 21:47הגב לתגובה זוצים הצהירה על חלוקת דיבידנד של 50% מהרווח הנקיהיות והמכפיל השנה הוא 1 ובשנה הבאה 3 השנה תשואת הדיבידנד השנה 50% ושנה הבאה 16% לפי הרווח החזוי66% תשואה ובנוסף קופת המזומנים של החברה צפויה לגדול בשנתיים האלה ב-66% משווי החברהאין דברים כאלה-מי שקונה את המניה בעצם קונה אותה בחינם!!!!!!
- 3.יורי 06/07/2022 21:30הגב לתגובה זושקראו למדינה זו צים ספנות שהיתה שייכת למדינת ישראל ונכס המדינה ואז בחשו בה המושחתים ומכרו אותה בפרוטות למישפחת עופר שקונה בזיל הזול את אוצר המדינה ולאחר כמה שנים פיתאום שווויה פיתאום פי 5000 מהמכירה בידיוק כמו ברוסיה שאוליגרכים משלמים שוחד בכדי ליקנות את אוצר המדינה
- נורית 07/07/2022 05:10הגב לתגובה זוואף אחד לא צייץ,מרויחה בגלל מזל שלא קרה לפני כן ומתחילים מייד עם ה"שחיתויות"
- אבישלום 06/07/2022 23:28הגב לתגובה זוצים פשטה את הרגל והרגיעה פעמיים להסדר חוב וזה אחרי ההפרטה. עידן עופר אכל את הלקרדה והפסיד הון ואז הצליחו לשקם את החברה והיא התחילה להרוויח ואתה תקוע בפופוליזם הממאיר הזה של שקשוקה ושנאת עשירים.
- 2.נ.ש. 06/07/2022 21:19הגב לתגובה זו1 מחיר של 1800 שיקף את ההכי נמוך היסטורית וזה לא הולך לחזור. אם המחירים יתאזנו (וסביר להניח שלא) זה יגיע לאזור 5 דולר משנחאי לניו יורק. 2 צים עומדת להיות עם הון עצמי של 5 מיליארד דולר בסוף שנה מול חוב של מיליארד דולר. 3 סיבת ירידות המחירים הם בכלל לא בגלל עודפים אלא בגלל ששנחאי הייתה למעלה מחודשיים בסגר ומעבר לזה שהם לא יצרו גם כל הנמלים התרוקונו כי לא העבירו סחורה. ומכיוון שתחום היבוא עובד חצי שנה\ שנה קדימה. אז את החוסרים נרגיש עוד חצי שנה ואז שוב יהיה היצף של אוניות וסחורות. ושוב בגלל שהם לא עבדו זה ייצור צוואר בקבוק
- 1.ניר 06/07/2022 21:11הגב לתגובה זובקופת צים יש כ 2 מיליארד דולר. זה לבד יותר משליש מהשווי
- יחזקאל הנביא 06/07/2022 23:27הגב לתגובה זויחד עם המזומן זה כמעט כל השווי.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.


