וורן באפט
צילום: טוויטר

לאחר שכבר השקיע 5 מיליארד דולר: באפט רוכש מניות נוספות בחברת אוקסידנטל - בשווי 1.5 מיליארד ד'

בפעם הקודמת בה רכש המשקיע המיתולוגי את המניות בוצעה הרכישה לפי שער של 47 ל-56 ד'. כעת רכש באפט בשער של בין 51 ל-59 ד' למניה, שער הבסיס עמד על 58 ד'. לאחרונה מסר המנכ"ל כי החברה לא מוצאת חברות להשקיע בהן, בעיה שנפטרה חלקית
תומר אמן | (3)

לאחר שכבר דווח כי המשקיע המיתולוגי וורן באפט קנה מניות בשווי 4.5 מיליארד דולר בחברת  OCCIDENTAL PETROLEUM CP (סימול: OXY), כעת מדווח כי השקיע באפט, דרך קרן ההשקעות שלו  BERKSHIRE HATHAWAY A קרוב ל-1.5 מיליארד דולר בחברת הנפט. 

ברקשייר רכשה לאחרונה את קרוב ל-27.1 מיליון מניות בחברה בסכום המדובר, כאשר על פי תשקיף אותו הגישה החברה לרשות לני"ע האמריקאית (ה-SEC) בשבוע החולף, רכשה החברה את המניות בסכום של בין 51.03 דולר ל-58.58 דולר למניה, כאשר שער הקנייה בממוצע משוכלל עמד על כ-56.6 דולר למניה.

שער הבסיס של מניית חברת הנפט עומד כעת על 57.95 דולר וכעת מחזיקה ברקשייר בקרוב ל-118.3 מיליון מניות של החברה ששווין מוערך כעת ב-6.9 מיליארד דולר לפי שער הבסיס האחרון. 

לאחר הרכישה, עולה חברת הנפט למקום ה-9 בפורטפוליו ההשקעות של ברקשייר על פי שווי ההשקעה, והחברה מחזיקה בחברת הנפט בשיעור של כ-12%. כמו כן לברקשייר אופציות עבור קרוב ל-84 מיליון של חברת הנפט, כאשר אלו נכנסו לתוקף בעסקה שבוצעה בשנת 2019, עסקה שסייעה לחברת הנפט לרכוש את חברת הנפט הפרטית Anadarko. 

בשילוב עם האופציות מחזיקה ברקשייר בקרוב ל-20% ממניותיה של חברת הנפט. למניות מחיר מימוש של כ-59.624 דולר לאופציה, כך שעל פי שער בסיס מניית הנפט תוכל קרן ההשקעות של להמיר אותן למניות בקרוב במידה ושער המניה ימשיך לעלות. 

מאז חודש דצמבר האחרון יותר מהכפיל עצמו מחיר המניה של החברה, בעיקר בעקבות הגידול במחיר הנפט, כאשר אז נסחרה המניה במחיר של 26.98 דולר, קרוב למחיר הממוצע על פיו נסחרה ב-12 החודשים האחרונים. החברה נסחרת כעת על פי שווי של 54.13 מיליארד דולר. 

בפעם הקודמת בה רכשה ברקשייר מניות של אוקסידנטל, מדובר היה ב-91 מיליון מניות כאשר רכישתן התבצעה במהלך השבוע הראשון של חודש מרץ, כאמור תמורת 4.5 מיליארד דולר. את המניות רכשה ברקשייר במחירים שנעו בין 47.07 ל-56.45 דולר למניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

במכתב המשקיעים האחרון אשר פרסמה ברקשייר טען באפט כי חרף העובדה שלחברה הררי מזומנים לכאורה, לא מצליחה זו למצוא במה להשקיע אותם, בעיה שככל הנראה נפטרה באופן חלקי. 

בשבועות האחרונים זינק מחיר הנפט באחוזים רבים וזה אף חצה לאחרונה את רף ה-130 דולר לחבית, כאשר כעת עומד המחיר על 109.09 דולר לחבית עבור נפט מסוג WTI בעוד שהמחיר עבור נפט מסוג ברנט עומד כעת על 112.12 דולר לחבית. 

עיקר הגידול במחירי הנפט נבע בחודשים האחרונים הן מהפלישה הרוסית לאוקראינה כאשר בתי זיקוק רבים חששו מסנקציות עתידיות על ייבוא וייצוא המשאב בעקבות הפלישה, סנקציה עליה הכריז בסופו של דבר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.

גורמים רבים בשוק מעריכים כאחת מהסיבות לירידה האחרונה במחירי הנפט נובעת לעובדה כי ארצות הברית אותתה כי תמצא מקורות חלופיים לייבוא המשאב, כאשר גם מדינות ארגון אופ"ק+ - עיראק ואיחוד האמיריות כבר הודיעו כי יגדילו את תפוקת ייצוא הנפט שלהן במידה והארגון יורה להן לעשות כך. 

דבר נוסף שהשפיע על הגידול במחירי הנפט עוד טרם לפלישה הרוסית לאוקראינה היה המחסור העולמי במשאב, לאחר שמחירו התאפס ואף נסחר בשליליות במהלך חודש אפריל של שנת 2020, היעדרי הסגרים במהלך התפרצות וריאנט האומיקרון לא תרמה לירידה בביקושים, והובילו למחסור עולמי בנפט

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גבר גבר 15/03/2022 13:03
    הגב לתגובה זו
    המניה הזו עוד תפגוש את ה32 דולר..בשנה הקרובה. כבר היום יורדת 5 אחוז בטרום
  • 2.
    אמת 14/03/2022 17:05
    הגב לתגובה זו
    השקעות בנפט? האיש כנראה בדמנציה או ההכחשה טוטאלית למתרחש בעולם. עיוור מכסף שכבר לא יכול לספור. לא יזכרו את השם שלו לעולם מכיון שלא עשה שום שינוי חיובי חוץ מלהביא כסף לבעלי המניות . סתם דביל
  • 1.
    Yl 13/03/2022 21:25
    הגב לתגובה זו
    כל הסימנים מראים לאור הגילויים בים ו ביבשה חתימת חוזה ענק עם הנסיכויות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.