בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

דיווח: מטוסי ה-737 MAX ישובו לפעילות בסין כבר החודש; המניה עולה

רשת בלובמרג מדווחת, כי שנתיים וחצי אחרי שמטוסי חברת יצרנית המטוסים האמריקאית קורקעו בעקבות שתי תאונות קטלניות, הם עשויים לשוב לפעילות כבר החודש לאחר שבוצעו טיסות מבחן
איתן גרסטנפלד |

על פי רשת בלומברג, מטוסי ה-737-MAX של BOEING צפויים לשוב לפעילות בסין כבר החודש, שנתיים וחצי לאחר שקורקעו בעקבות שורה של תאונות. זאת, לאחר שבחודש שעבר, הרגולטור הסיני הורה לחברות התעופה במדינה לבצע את השינויים הנדרשים במטרה להחזיר את המטוסים לשימוש.

> בואינג רשמה עלייה במכירות ביחס ל-2020, אך ירידה ביחס ל-2019

> אמריקן ארליינס מצמצת טיסות בעקבות בעיות באספקת המטוסים

> מה קורה במניית בואינג?

 

על פי הגורמים שצוטטו בכתבה, טיסת מוכנות מבצעית שערכה חברת התעופה הסינית Hainan Airlines ב-9 בינואר היא סימן לכך שהדגם עשוי לחזור לשמי סין תוך שבועות. עם זאת, מפעילי המטוסים במדינה לא מסרו תאריך ספציפי לחידוש הטיסות, והמהלך עדיין עלול להתעכב, במיוחד על רקע חגי ראש השנה הירחי המתקרבים.

 

התחלה מחדש של טיסות ומשלוחים בסין - השוק הגדול ביותר של בואינג בחו"ל - היא קריטית לתמיכה בתוכניות של יצרנית המטוסים משיקגו, להאיץ את ייצור המטוס השנה. המאמץ, עדיין עלול להיפגע בידי המתיחות המתמשכת בין בייג'ינג לוושינגטון וגישת אפס הסובלנות של סין כלפי נגיף הקורונה, הכוללת גבולות כמעט סגורים והגבלות פנימיות נוקשות, כולל על נסיעות.

במרץ 2019, סין הייתה הראשונה מבין עשרות מדינות, כולל ארה"ב, שקרקעה את מטוסי בואינג מדגם  737-MAX, זמן קצר לאחר התאונה השנייה מבין שתי תאונות קטלניות בחמישה חודשים, שבהן נהרגו 346 בני אדם. מינהל התעופה הפדרלי אישר את המטוסים לטוס בנובמבר 2020 לאחר שבואינג ביצעה תוכנה ושינויים אחרים.

בחודש אוקטובר, העריך מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, בשיחה עם אנליסטים, כי סין תסיר את הקרקוע עד סוף השנה וכי אספקת המטוסים תתחדש ככל הנראה ברבעון הראשון של 2022. סמנכ"ל הכספים של החברה, בריאן ווסט אמר בשיחה עם כתבים, ב-27 באוקטובר, שכשליש מ-370 מטוסי המקס שיש לבואינג במלאי מיועדים עבור חברות תעופה סיניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
המניות הבולטות

נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?

החוזים על וול סטריט נסחרים בעליות קלות לקראת יום מסחר מקוצר, טסלה מטפסת ומי החברה שמאותת על התאוששות משפל היסטורי? 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות, לקראת יום מסחר מקוצר בערב חג המולד ולאחר רצף שיאים מרשים שנרשם במדדים המובילים, כולל שיא של ה-S&P500. בתקופת סוף השנה יש נטייה היסטורית לעליות בשוקי המניות, כשהיום ייפתח על רקע נתוני המאקרו החזקים מהימים האחרונים, אך כנראה עם מחזורי מסחר דלים יחסית. העלייה החדה בתוצר האמריקאי ברבעון השלישי ממשיכה לתמוך בסנטימנט, ומדגישה את החוסן של הכלכלה גם לאחר שנה תנודתית ומאתגרת.

במקביל, שוק האג"ח משדר רגיעה מסוימת, עם ירידה בתשואות לכל אורך העקום, מה שמספק רוח גבית נוספת למניות. התשואה של אג"ח ממשלתי לשנתיים עומדת על 3.54%. ברקע, הציפיה היא ל-"ראלי סנטה". תאגידיות, לשינויים בסנטימנט ולמהלכים נקודתיים של משקיעים.

המניות הבולטות 

דיינאווקס טכנולוג’יס Dynavax Technologies Corp -0.27%   מזנקת בחדות ומובילה את רשימת העולות, לאחר שסאנופי Sanofi 0.6%   הודיעה על הסכם לרכישת חברת החיסונים בעסקת מזומן בהיקף של כ-2.2 מיליארד דולר. העסקה משקפת פרמיה משמעותית על מחיר הסגירה האחרון ומחזקת את פעילות החיסונים למבוגרים של סאנופי, בעיקר סביב החיסון להפטיטיס B שכבר משווק והפרויקט המוקדם לחיסון נגד שלבקת חוגרת. הנהלת דיינאווקס מדגישה כי השילוב צפוי להאיץ את הפריסה הגלובלית של מוצרי החברה, בעוד סאנופי מציינת כי אין לעסקה השפעה על התחזיות לשנת 2025.

אינטל Intel Corp -0.05%  נופלת לאחר דיווחים כי אנבידיה NVIDIA Corp. 3.01%   החליטה להפסיק את בדיקות הייצור של שבבים בתהליך ה-18A המתקדם של אינטל. לפי הפרסום, אנבידיה בחנה אפשרות לייצר שבבים בטכנולוגיה החדשה אך בחרה שלא להמשיך בשלב זה, מה שמעורר סימני שאלה סביב הבשלות והיכולת המסחרית של התהליך, שאינטל מציגה כאבן יסוד באסטרטגיית ההתאוששות שלה. באינטל מציינים כי פיתוח טכנולוגיית ה-18A מתקדם כמתוכנן, אך בשוק מתייחסים בזהירות לדיווח, במיוחד על רקע שיתוף הפעולה האסטרטגי בין החברות והשאיפה של אינטל לצמצם פערים מול TSMC Taiwan Semiconductor . 1.25%   בתחום הייצור.

יואייפת’ UiPath -4.43%  נסחרת בעליות לאחר הודעת S&P Dow Jones על צירופה למדד S&P MidCap 400 בתחילת ינואר. המהלך, שמגיע בעקבות יציאתה של חברה אחרת מהמדד בשל מיזוג, נתפס בשוק כמהלך טכני אך משמעותי, שעשוי לייצר ביקושים מצד קרנות מחקות מדדים. מניית חברת האוטומציה נהנית מהזרקור, והמשקיעים מתמחרים את השפעת הכניסה למדד בהקשרי הסחירות והביקוש בטווח הקצר.