מטוס בואינג
צילום: בואינג

מה קורה במניית בואינג?

מניית בואינג שוב צונחת במסחר בוול-סטריט, וזאת לאחר שנה מאתגרת עבור החברה. הנפילה האחרונה היא על רקע עיכוב במשלוח מטוסי ה-787 אותם מייצרת החברה, אך האם שם קבור הכלב?
תומר אמן | (2)

חברת BOEING (סימול: BA) האמריקאית, המהנדסת, מייצרת ומוכרת מטוסים, טילים ולוייני תקשורת, מודיעה היום כי היא מאטה את הייצור של מטוסי ה-787 שלה. החברה תאלץ לבצע תיקונים במטוסיה בעקבות בקרת איכות שביצעה החברה בחודשים האחרונים ולפיה יש לבצע שורה של שיפורים ותיקונים.  בעקבות זאת, קצב הייצור של החברה ירד מחמישה מטוסים בחודש לפחות או יותר שני מטוסים. מטוסים גדולי נפח דוגמת 787 מכניסים כסף רב יותר מאשר מטוסים קטנים יותר דוגמת ה-737, אך גם נפח המכירה שלהם נמוך יותר. בואינג לא סיפקה את מטוסי ה-787 כבר כמה חודשים. בסוף הרבעון השלישי לבואינג היו סדר גודל של כ-105 מטוסי 787 רחבי כנף במלאי שלה אשר המתינו למשלוח. במהלך שיחת הועידה שהתבצעה לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים של החברה, לא מסרה ההנהלה מועד בו יחזרו המטוסים להימסר באופן סדיר. חלק מהאשמה נופלת על רשות התעופה האזרחית האמריקאית (FAA) אשר אמורה לאשר את תיקוני בקרת האיכות של החברה. העיכובים בשליחת המטוסים לחברות התעופה אשר הזמינו אותם איננה בעיה גדולה כשלעצמה, אך חזרה לאספקה סדירה של מטוסים תשחרר לחץ שמעיק על המניה כבר זמן רב. המספרים של בואינג

בואו נדבר קצת מספרים. ברבעון האחרון דיווחה החברה על דוחות מאכזבים בלשון המעטה. ההכנסות עמדו על סך של 15.28 מיליארד דולר, מיליארד דולר פחות מצפי האנליסטים שעמד על כ-16.3 מיליארד דולר. ההפסד המתואם עמד על סדר גודל של כ-60 סנט למניה, לעומת צפי להפסד של כ-20 סנט למניה. הסעיפים החיוביים בדוחות בואינג היו הירידה בעלויות משמעותית מאוד בעלויות התפעול שעמדו על סך של כ-262 מיליון דולר, וכמו כן עלייה במכירות ביחס לתקופה המקבילה נוכח התאוששות מגמתית של סקטור התעופה כאשר ההכנסות ממכירות עלו בסדר גודל של כ-8% ביחס לתקופה אשתקד אז ההכנסות עמדו על כ-14.14 מיליון דולר. צפי האנליסטים לחברה ב-2022 הוא לרווח בשורה התחתונה של כ-0.56 סנט למניה ברבעון הראשון של השנה ושל 4.89 דולר במהלך כל השנה ולהכנסות של כ-19.88 מיליארד דולר ברבעון ו-87.8 מיליארד דולר עד סוף השנה. יהיה מעניין מאוד לראות אם בואינג יעמדו בתחזיות אלו. הבעיה האמיתית של מניית בואינג היא אמון מול המשקיעים. בנוסף לבעיות עם קו הייצור של מטוסי ה-787, לחברה בעיות רציניות הרבה יותר עם מטוסי ה-737 MAX צרי הכנף שלה, שקורקעו באופן גורף ברחבי העולם בין מרץ 2019 ונובמבר 2020 כתוצאה משני מקרי התרסקות קטלניים כאשר הקרקוע של מטוסים אלו הביא לשינויים רחבים מאוד בהנהלת החברה וכמו כן במודל בקרת האיכות ותרבות ההנדסה שלה. כמובן שאין לשכוח את הפיל הגדול שבחדר - משבר הקורונה, שאת השפעותיו ניתן לראות על פני כל סקטור התעופה, בין אם בחברות התעופה עצמן אשר מתקשות כבר קרוב לשנתיים לחזור להיקפי הפעילות אשר קדמו לתקופת הקורונה ובין אם ביצרניות המטוסים שפשוט לא מקבלות היקפי הזמנות דומים לאלו שלפני תחילת המשבר, מאותן סיבות בדיוק. האמת הפשוטה היא שלמשקיעים פשוט נמאס לשמוע על בעיות חדשות הצצות בחברה, בין אם הן קשורות להנדסה, איכות או בטיחות, כרגע לפחות, המניה צונחת 5% במסחר בוול-סטריט, כאשר בשנה האחרונה עלה מחיר המנייה של החברה ב-3% אחוזים בודדים, ונשאלת השאלה היכן הייתה החברה כיום לולא הייתה מקבלת הבעת אמון כה גדולה מצד הממשל בארצות הברית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תומר 21/11/2021 21:29
    הגב לתגובה זו
    עוד תגיע רחוק , זה לא רק חברת מטוסים , זו חברה ליצור נשק ... החוזים הגרנדיאוזים בדרך חבוב
  • 1.
    צר לי וחצי 19/11/2021 22:28
    הגב לתגובה זו
    מטוסי נוסעים מתחלקים לצרי גוף narrow body single aisle (מעבר אחד בשורות הנוסעים) ורחבי גוףwide body double aisle (שני מעברים בשורת הנוסעים) לא צרי כנף ורחבי כנף
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.