מטוס בואינג
צילום: בואינג

מה קורה במניית בואינג?

מניית בואינג שוב צונחת במסחר בוול-סטריט, וזאת לאחר שנה מאתגרת עבור החברה. הנפילה האחרונה היא על רקע עיכוב במשלוח מטוסי ה-787 אותם מייצרת החברה, אך האם שם קבור הכלב?
תומר אמן | (2)

חברת BOEING (סימול: BA) האמריקאית, המהנדסת, מייצרת ומוכרת מטוסים, טילים ולוייני תקשורת, מודיעה היום כי היא מאטה את הייצור של מטוסי ה-787 שלה. החברה תאלץ לבצע תיקונים במטוסיה בעקבות בקרת איכות שביצעה החברה בחודשים האחרונים ולפיה יש לבצע שורה של שיפורים ותיקונים.  בעקבות זאת, קצב הייצור של החברה ירד מחמישה מטוסים בחודש לפחות או יותר שני מטוסים. מטוסים גדולי נפח דוגמת 787 מכניסים כסף רב יותר מאשר מטוסים קטנים יותר דוגמת ה-737, אך גם נפח המכירה שלהם נמוך יותר. בואינג לא סיפקה את מטוסי ה-787 כבר כמה חודשים. בסוף הרבעון השלישי לבואינג היו סדר גודל של כ-105 מטוסי 787 רחבי כנף במלאי שלה אשר המתינו למשלוח. במהלך שיחת הועידה שהתבצעה לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים של החברה, לא מסרה ההנהלה מועד בו יחזרו המטוסים להימסר באופן סדיר. חלק מהאשמה נופלת על רשות התעופה האזרחית האמריקאית (FAA) אשר אמורה לאשר את תיקוני בקרת האיכות של החברה. העיכובים בשליחת המטוסים לחברות התעופה אשר הזמינו אותם איננה בעיה גדולה כשלעצמה, אך חזרה לאספקה סדירה של מטוסים תשחרר לחץ שמעיק על המניה כבר זמן רב. המספרים של בואינג

בואו נדבר קצת מספרים. ברבעון האחרון דיווחה החברה על דוחות מאכזבים בלשון המעטה. ההכנסות עמדו על סך של 15.28 מיליארד דולר, מיליארד דולר פחות מצפי האנליסטים שעמד על כ-16.3 מיליארד דולר. ההפסד המתואם עמד על סדר גודל של כ-60 סנט למניה, לעומת צפי להפסד של כ-20 סנט למניה. הסעיפים החיוביים בדוחות בואינג היו הירידה בעלויות משמעותית מאוד בעלויות התפעול שעמדו על סך של כ-262 מיליון דולר, וכמו כן עלייה במכירות ביחס לתקופה המקבילה נוכח התאוששות מגמתית של סקטור התעופה כאשר ההכנסות ממכירות עלו בסדר גודל של כ-8% ביחס לתקופה אשתקד אז ההכנסות עמדו על כ-14.14 מיליון דולר. צפי האנליסטים לחברה ב-2022 הוא לרווח בשורה התחתונה של כ-0.56 סנט למניה ברבעון הראשון של השנה ושל 4.89 דולר במהלך כל השנה ולהכנסות של כ-19.88 מיליארד דולר ברבעון ו-87.8 מיליארד דולר עד סוף השנה. יהיה מעניין מאוד לראות אם בואינג יעמדו בתחזיות אלו. הבעיה האמיתית של מניית בואינג היא אמון מול המשקיעים. בנוסף לבעיות עם קו הייצור של מטוסי ה-787, לחברה בעיות רציניות הרבה יותר עם מטוסי ה-737 MAX צרי הכנף שלה, שקורקעו באופן גורף ברחבי העולם בין מרץ 2019 ונובמבר 2020 כתוצאה משני מקרי התרסקות קטלניים כאשר הקרקוע של מטוסים אלו הביא לשינויים רחבים מאוד בהנהלת החברה וכמו כן במודל בקרת האיכות ותרבות ההנדסה שלה. כמובן שאין לשכוח את הפיל הגדול שבחדר - משבר הקורונה, שאת השפעותיו ניתן לראות על פני כל סקטור התעופה, בין אם בחברות התעופה עצמן אשר מתקשות כבר קרוב לשנתיים לחזור להיקפי הפעילות אשר קדמו לתקופת הקורונה ובין אם ביצרניות המטוסים שפשוט לא מקבלות היקפי הזמנות דומים לאלו שלפני תחילת המשבר, מאותן סיבות בדיוק. האמת הפשוטה היא שלמשקיעים פשוט נמאס לשמוע על בעיות חדשות הצצות בחברה, בין אם הן קשורות להנדסה, איכות או בטיחות, כרגע לפחות, המניה צונחת 5% במסחר בוול-סטריט, כאשר בשנה האחרונה עלה מחיר המנייה של החברה ב-3% אחוזים בודדים, ונשאלת השאלה היכן הייתה החברה כיום לולא הייתה מקבלת הבעת אמון כה גדולה מצד הממשל בארצות הברית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תומר 21/11/2021 21:29
    הגב לתגובה זו
    עוד תגיע רחוק , זה לא רק חברת מטוסים , זו חברה ליצור נשק ... החוזים הגרנדיאוזים בדרך חבוב
  • 1.
    צר לי וחצי 19/11/2021 22:28
    הגב לתגובה זו
    מטוסי נוסעים מתחלקים לצרי גוף narrow body single aisle (מעבר אחד בשורות הנוסעים) ורחבי גוףwide body double aisle (שני מעברים בשורת הנוסעים) לא צרי כנף ורחבי כנף
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים

תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ פארמה

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות.

בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88%  , נוברטיס Novartis AG 0.58%  , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32%  , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91%  , GSK GSK 0.66%  , סאנופי Sanofi 0.4%   ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6%   ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83%  , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8%  , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc  וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.

על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".

הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה

כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.

החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.