לפעמים החגיגה נגמרת: האם נראה עוד הנפקות ענק סיניות בוול סטריט?
זה לא סוד שהיחסים בין ארה"ב לסין מתדרדרים בשנים האחרונות, אבל עד לא מזמן, זה ממש לא הפריע למשקיעים בוול סטריט, ששפכו מיליארדים על חלומות הצמיחה המקוונים של המדינה המאוכלסת ביותר בעולם. אבל אז הגיעה הנפקת התחרה הסינית של אובר דידי, שהסבה נזקים של עשרות מיליארדים ואף אחד כבר לא יכול להתעלם מזה.
ההנפקה של מניית ענקית הקמעונאות המקוונת הסינית, עליבאבא בספטמבר אלפיים וארבע עשרה, הייתה נקודת המפנה הראשונה ביחסים שבין המשקיעים בוול סטריט לחברות סיניות. החברה הכי מפורסמת שיצאה מסין בעידן החדש, הצליחה לגייס עשרים וחמישה מיליארד דולר בשישים ושמונה דולר למניה, מה שהפך אותה עד אז להנפקה הכי גדולה בהיסטוריה.
ההנפקה המוצלחת ההיא פתחה את התיאבון לשני הצדדים. מצד אחד האמריקאים ראו הזדמנות להרוויח על הצמיחה המסיבית של האינטרנט במדינה המאוכלסת ביותר בעולם. מהצד של החברות הסיניות, הן נפתחו לעולם מלא של ירוק. אנחנו לא מדברים על איכות סביבה חס וחלילה, אלא על דולרים כמובן. כשעשרה יואן שווים היום דולר וחצי, הסינים פשוט ניצלו את הכסף הגדול שזרם אל הנאסד"ק וכל מה שמריח מטכנולוגיה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ככה קיבלנו למדד הטכנולוגיה האמריקאי ולהכרה עולמית של מניות של חברות ענק כמו טנסנט עם שווי שוק שמתקרב לשש מאות מיליארד דולר, ג'יי.די קום, הגוגל הסיני באידו, פינדואדו ועוד ועוד ועוד.
מעבר למלחמת הסחר והיחסים המתערערים בין שתי המעצמות, נקודת המפנה השנייה שראינו בשטח, על רצפת השוק, זו ההנפקה של המתחרה הסינית של אובר, דידי. חברת הענק הזו הנפיקה בסוף יוני וגייסה למעלה מארבעה מיליארד דולר לפי שווי של שבעים מיליארד. מאז החברה מחקה 20 מיליארד דולר בחודש.
איך? לא עבר שבוע והחברה הודיעה כי היא נמצאת תחת זכוכית מגדלת של הרגולטורים בסין, שמנעו ממנה לגייס משתמשים חדשים ואף מחקו אותה מכל חנויות האפליקציות וגם מהאפליקציות שבהן היה לה קישור מהיר.
- מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
לפני יותר משנה הרגולטור הסיני התחיל להשית רגולציות על ענקיות האינטרנט. בין אם זה שימוש בדאטה, מונופולים ומניעת תחרות, שמירה על זכויות הצרכן ועוד, הגשם הרגולטורי לא פוסק. האם זה מוצדק חברתית ומוסרית? אפשר להתווכח, במיוחד לאור הרקורד הסיני בשמירת זכויות אדם. יכול להיות שהסינים מפחדים מהכוח שהחברות האלה אוגרות. ככה או ככה זה מפחיד את המשקיעים. מאוד מפחיד ויש נהירה המונית מסקטורים שלמים במדינה.
במקביל, הסינים זימנו בסוף השבוע האחרון את ראשי ענקיות הטק, כשבין היתר, הם הודיעו שיקשו על רישום של חברות מחוץ לסין.
גם לרשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC נמאס מהמצב. ביום שישי פרסם ראש הרשות, גארי גנסלר הוראה שתחייב כל חברה סינית שרוצה להנפיק לחשוף מהם הלחצים הרגולטוריים העומדים בפניה. יש עוד עניין. כל החברות הסיניות שרוצות להיות מונפקות מחוץ לסין, פותחות חברות קש במקלטי מס, אז זו גם בעיה. לפי דיווח ברויטרס, גנסלר גם עצר בסופ"ש את כל ההנפקות הסיניות שהיו בצנרת.
אז האם נראה הנפקות סיניות ענקיות בוול סטריט, כמובן שרק ימים יגידו, אבל כרגע, הדרך למחיקה של חלק מהחברות הסיניות הנסחרות בנאסד"ק נראית יותר ריאלית.
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)