מפת מטרו גוש דן
צילום: מינהל התכנון

תכניות המטרו מתקדמות בצעדי ענק - בעלי נכסים עשויים להיפגע

מתכוונים להקים מטרו צמוד לבניין שלכם?  אתם יכולים להתנגד. זה יכול לעזור, וגם - אם המטרו תקום ונפגעתם, מגיעים לכם פיצויים
נושאים בכתבה מטרו

לאחרונה, הופקדו תכניות המטרו ובקרוב יאושרו ויצאו אל הפועל. המטרו תעבור ב-23 ערים, בתוואי של כ-145 ק"מ במרכז הארץ, כשמטרתה בין היתר לקצר משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בת"א. המטרו תמוקם ברובה בתת הקרקע, כשהיא כוללת הוראות למגרשים תלת ממדיים, שיאפשרו לתחום את ייעוד הקרקע וההפקעה למפלס תת הקרקע. יש לברך על קידום המטרו, אך אין לשכוח שתכניות אלו עשויות לפגוע קשות בבעלי קרקעות רבים, על ידי הפקעת נכסים, עסקיים/בתי מגורים, הפקעת תת הקרקע, או הפקעת שטחים ניכרים של מאות דונמים לצורך הקמת מתחמי דיפו (אזור תפעול).

חשוב להדגיש כי ייתכן וקרקע מסומנת בתכניות המתקדמות להפקעה, מלאה או חלקית, אך בעליה לא ידעו זאת. הכיצד? כיוון שלא קיימת בחוק הקיים חובת מתן הודעה אישית על תכניות פוגעות, ולכן יכול לקרות מצב בו בעל קרקע יקדם תכנית לבניה או יגיש בקשה להיתר במקרקעיו ויגלה תוך כך שתכנית המטרו מייעדת את הקרקע או את תת הקרקע ואין לו יכולת לקדם את תכנון הקרקע. לכן, מומלץ בהקדם לבדוק עם בעל מקצוע האם הקרקע שלכם נכללת בתוואי המטרו, ומה מתוכנן באשר לה, זאת לאור הזמנים הצפופים, שכן ניתן להגיש השגה לתכניות, לרוב בתוך 60 ימים מיום פרסום ההודעה על הפקדת התכנית בעיתונות, ואולי כך, לנסות ולשנות את "רוע הגזרה".

 

המטרו מורכבת מ-4 תכניות שונות, כאשר כל תכנית חולשת על ערים שונות ובחלק מהערים חולפים מספר תוואים:

תת"ל 101/א: תל אביב, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, גבעת ברנר, אחיעזר, רמלה, רחובות, באר יעקב, לוד, קריית עקרון, וכפר בילו. תכנית זו הופקדה ביום 10.6.20.

תת"ל 101/ב: תל אביב, חולון, רמת השרון, הרצליה, רעננה, כפר סבא והוד השרון. כפי הידוע לנו, תכנית זו טרם הופקדה, אולם צפויה ליהיות מופקדת בקרוב.

תת"ל/102: פתח תקווה, גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, תל אביב. כפי הידוע לנו, תכנית זו טרם הופקדה, אולם צפויה ליהיות מופקדת בקרוב.

תת"ל/103: הרצליה, רמת השרון, פתח תקווה, גבעת שמואל, בני ברק, קריית אונו, רמת גן, חולון, בת ים. תכנית זו הופקדה ביום 27.5.20.

 

יש לציין אף כי לאחר אישור התכניות על ידי הממשלה, ומתן תוקף, בעלי הקרקעות הנפגעים, שבתחום התכנית או גובלים בה, יוכלו להגיש תביעת פיצויי ירידת ערך הנכסים, בגין אישור תכניות המטרו הפוגעות, זאת בתוך 3 שנים ממועד אישור התכנית. לאחר מכן, תתבצע ההפקעה בפועל כאשר הרשות לוקחת פיזית את הקרקע. או את תת הקרקע לפי העניין וככלל המועד להגשת תביעת פיצויי הפקעה הוא 7 שנים ממועד תפיסת החזקה.

ואולם, במקרים רבים, הידיעה על דבר ההפקעה תגיע רק בשלב של ביצוע ההפקעה, לאחר אישור התכניות, כאשר שלב זה יהיה מאוחר מדי, מאחר שהשווי שיחושב לבעל הקרקע הוא השווי לאחר שינוי הייעוד, שווי של ייעוד ציבורי (מטרו), כאשר שווי זה הינו נמוך משמעותית מהשווי לפני אישורה של התכנית הפוגעת (למשל מגורים).

בשלב זה, ואם כבר חלפו 3 שנים מעת אישור תכנית המטרו, כשמעוניינים להגיש תביעת ירידת ערך, לרוב נתקלים בטענת התיישנות, וזאת למרות שבעל הקרקע לא היה מודע בזמן אמת לתכנית ששינתה את ייעוד הקרקע. באשר לפיצויי ההפקעה, ישנן דרכים שונות לדרוש פיצויים, מקום בו המחלוקת הינה על שיעור הפיצוי, ימונה שמאי מכריע בתוך 90 יום מיום פרסום ההודעה על ההפקעה או באמצעות הגשת השגה לוועדת ההשגות המיועדת לכך. יודגש, כי בחירת המנגנון והגשת התביעה/תביעות הנכונה/נות במועדים הקצובים, הינה חיונית כתנאי לקבלת פיצוי. איחור או בחירת מסלול שגוי, עלול לגרום לנפקע לאבד את עיקר נכסיו, ולכן קיימת חשיבות גדולה לייעוץ וליווי ההליכים יחד עם עו"ד ושמאי מקרקעין המתמחים בתחום מורכב וייחודי זה של תשתיות.

על מנת להמחיש עד כמה הידיעה על ההפקעה בשלב זה כה קריטית, להלן תשריט מתוך תכנית המטרו, לדוגמה תכנון תחנת ארלוזורוב בפתח תקווה, המייעדת מספר בנייני מגורים להריסה, ובנייה במקומם כניסה לתחנת מטרו בתת הקרקע. ניתן לראות בסימון הצבע האדום, את סימון הריסת מבני המגורים לטובת הפרויקט.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

כפי שהוסבר לעיל, לבעלים אלו לא ניתנות על פי החוק הודעות אישיות בזמן התכנון על ייעוד הקרקע לתחנה ולאחר מכן הפקעת הבניינים, וייתכן והם יגלו זאת רק לאחר אישור התכניות והודעות הפקעה, ואז כאמור, שווי הקרקע שלהם יהיה כבר בייעוד ציבורי, בשווי נמוך מאוד, ויפסידו כספי פיצויים רבים.

לסיכום, המלצתנו היא לא לקבל את הליך הפגיעה/ההפקעה כגזירה משמיים. יש לעקוב אם יש כוונה לפגוע בזכויותיכם, לברר את שיעור הפגיעה ולשקול התנגדות ומיד עם הפגיעה/ההפקעה צעדיכם לפיצוי.

הכותבים הינם עו״ד צבי שוב ועו״ד ספיר זילבר.

 

*האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי או המלצה ויש לבחון כל מקרה לגופו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אזרח נפגע 07/08/2020 11:25
    הגב לתגובה זו
    אם משהו גורם לך נזק של 1000 שח אתה מתלונן במשטרה , אז למה כשהמדינה גורמת לי הפסד של מאות אלפי שקלים אין עם מי לגבר. הבית השקו שלי שעבדתי בשבילו כל חיי פתאום יושב על חפירות לתחנת מטרו בתוך איזור תיפעול ומות מיפעל מלט בקיצור בית שאי אפשר לגור בו בלי לפגוע בבריאות, אני בעד מטרו אבל שבדרך לא ידרסו ויהרסו מאות משפחות , דורש צדק שיביאו שמאי ויפצו אותי על הרס חיי
  • 4.
    אריק50 15/07/2020 14:01
    הגב לתגובה זו
    אין צורך ברכבת קלה-זה פגע במאות עסקים ושיבש את התנועה לחלוטין !!!
  • 3.
    שמוליק 14/07/2020 18:00
    הגב לתגובה זו
    חשבון מעוד
  • 2.
    למה לא מטרו מלכתחילה במקום הרכבת הקללה (ל"ת)
    קובי 14/07/2020 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הרקבת 14/07/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    יצטרכו מכוניות להגיע לתחנה וברור שיגבו תשלום על חניה . או יצטרכו גם אוטובוס להגיע לתחנה בישראל יודעים רק להיות שלומיאלים בזבזנים ובלי לחשוב שני צעדים קדימה. הכל מתוכנן עם אנשים מוגבלים בשכלם או מקושרים שמקבלים תפקידים ולכן המדינה נראית סלמס אחד גדול וכל האזרחים רוצים אזרחות נוספת ושואפים לעוף מפה. זה לא קורה סתם . זאת מדינת חלטורה פרימיטיבית מדינת עולם שלישי במסווה. והערבים הרבה יותר חכמים אפילו אפילו בלוני התבערה שלהם יעילים יותר מגנץ וביבי
  • נביה אבו חרירה 14/07/2020 18:19
    הגב לתגובה זו
    מנהרה ורכבות חשמליות יכולות להגיע לכל מקום. עד עכשיו היו לנו רק רכבות דיזל שאי אפשר להכניס למנהרות לכן התחנות מוקמו בשולי הערים
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

פרויקט העליה השניה חיפה, הכשרת הישוב ובית וגג. קרדיט: סטודיו 84פרויקט העליה השניה חיפה, הכשרת הישוב ובית וגג. קרדיט: סטודיו 84

מתחם "העלייה השנייה" בחיפה מתקדם: כמה תעלה דירה?

הכשרת הישוב ובית וגג לקראת היתר בנייה להקמת מעל 700 דירות; הפרויקט בבת גלים, כולל 10 בניינים; בנוסף, יוקמו יחידות מסחר, לצד גני ילדים ופארקים ירוקים; כמה עולה דירה?

רן קידר |

הכשרת הישוב הכשרת הישוב 2.12%   התחדשות עירונית ובית וגג בית וגג 0.67%   יזמות ונדל"ן מדווחות על יציאה לדרך של פרויקט הענק בחיפה ומעדכנות על קבלת היתר הריסה והיתר בנייה מלא בתנאים עבור הפרויקט בשכונת בת גלים בעיר. במסגרת פרויקט פינוי-בינוי במתחם 'העלייה השנייה', יהרסו 17 בניינים קיימים עם 176 דירות, וייבנו במקומן מעל 700 דירות חדשות ו-16 יחידות מסחר בשטח כולל של 1,200 מ"ר במתחם המשתרע על פני 12.5 דונם ברחובות שרל לוץ והעלייה השנייה בעיר, בסמיכות לתחנת הרכבת 'חיפה בת גלים'. המחיר לדירה ממוצעת יעמוד, על פי בדיקת ביזפורטל על כ-3 מיליון שקל. 

להערכת בית וגג, היתר הבניה המלא צפוי להתקבל במהלך הרבעון השלישי של שנת 2026, ולאחריו יחלו עבודות הקמת הפרויקט. להערכת הנהלת החברה הקמת הפרויקט צפויה להתחיל בסוף 2026 - תחילת 2027. גורמים המעורים בפרטים אומרים כי חלק מהבניינים יגיעו לסיום תוך 3 שנים והשאר תוך כ-4 שנים.

המתחם החדש יכלול 10 בנייני מגורים חדשים, בהם מגדלי מגורים בגובה של עד 34 קומות וזאת לצד בינוי מרקמי של עד 10 קומות, הכוללים גם שטחי מסחר בקומת הקרקע. במסגרת הפרויקט יוקמו גם גני ילדים, פארקים ירוקים וחניון תת קרקעי ועילי. תמהיל הדירות צפוי להיות מגוון ויכלול דירות של 2 ועד 6 חדרים, ביניהן דירות גן עיליות, דירות מיוחדות ודירות פנטהאוז. על תכנון הפרויקט מופקד משרד האדריכלים 'גל אור פישביין אדריכלים'. 

כ-540 דירות ישווקו על ידי היזמים לקהל הרחב (היתר יועברו במסגרת פינוי בינוי לבעלי הדירות), בנוסף לחלק משטחי המסחר. השיווק צפוי להתחיל במהלך הרבעון הראשון של 2026. היקף המכירות הצפוי בפרויקט עומד למעלה מ- 1.6 מיליארד שקל. להערכת החברות הרווח הגולמי החזוי, לשתי החברות יחד, הינו כ-300 מיליון שקל. השותפות של החברות בפרויקט הינה שותפות שווה. 

שכונת בת גלים ממוקמת על חוף ימה של חיפה ונחשבת לאחת השכונות המבטיחות של העיר חיפה. עסקאות מהתקופה האחרונה ברח' העלייה השנייה, מראות דירת 3 חדרים בגודל של 40 מ"ר שנמכרה באוגוסט ב-1.68 מיליון שקל, לפי 41,875 שקל למ"ר. ביוני נמכרה דירה דומה בעלייה השנייה, עם 3 חדרים ו-42 מ"ר ב-1.55 מיליון שקל, על פי 36,904 שקל למ"ר.