וויקס
צילום: יחצ

וויקס בשווי שוק של יותר מ-15 מיליארד דולר, זינוק של יותר מ-280% ממארס האחרון

מניות הטכנולוגיה בוול סטריט לוהטות בתקופה האחרונה וויקס הישראלית היא דוגמה נהדרת. החברה הפכה ל-2 בגודלה מבחינת שווי שוק של הישראלית - קצת מאחורי צ'ק פוינט. השווי הגבוה וצורת העלייה בחודשים האחרונים צועקים "בועה". מנגד, הגורמים שהובילו לזינוק עדיין כאן
עמית נעם טל | (11)

וול סטריט התחלקה בשבועות האחרונים ל-2: מניות הטכנולוגיה מול כל השאר. בחסות הכסף הזול בשוק, בוול סטריט מתגמלים בצורה משמעותית חברות צמיחה. הסיבה היא פשוטה - צמיחה היא הבסיס לרווחים עתידיים וכאשר הריבית היא אפסית או אפילו שלילית - אותם רווחים עתידיים  שווים יותר. 

אחת מאותן חברות שזכו לקבל רוח גבית חברת בניית האתרים וויקס (סימול:WIX) מדובר בחלום - מניית החברה משלימה היום ראלי של 290% מהשפל של מארס האחרון ונסחרת בשווי שוק של יותר מ-15 מיליארד דולר. בזכות הראלי האחרון, החברה מדורגת במקום ה-2 מבין החברות הישראליות מבחינת שווי שוק. קצת מאחורי צ'ק פוינט עם שווי שוק של 16.5 מיליארד דולר. בקצב הנוכחי - החברה משלימה את הפער כבר בתקופה הקרובה.

חשוב להדגיש כי אמנם הכסף הזול בשוק משחק תפקיד מכריע בתמחור הנוכחי של החברה, אך החברה נהנתה בתקופה האחרונה מצמיחה חזקה. בחודש אפריל  האחרון ציינו בביזפורטל כי הסיטואציה עבור החברה היא מושלמת - מצד אחד נגיף הקורונה גרם לכך שהפעילות של החברה צמחה בחדות.  ניקח לדוגמה את תעשיית המסעדות: אם עד כה בעלי העסקים בתחום יכלו להסתדר ללא חשיפה באונליין, ההגבלות החדשות (כמו ביצוע ההזמנות באמצעות טייק אווי בלבד) מייצרות למעשה סיטואציה בה אם לעסק אין דף עסקי באינטרנט, הוא כבר לא קיים מבחינת ציבור הלקוחות.

הכתבה בתחילת החודש שעבר: מניית החברה עלתה מאז ביותר מ-80%

בדוחות האחרונים אישרה החברה את הצפי לצמיחה חזקה וטענה כי  "חודש אפריל הראה מומנטום משמעותי של הפלטפורמה כתוצאה מהגידול המואץ בצורך לנוכחות דינמית אונליין", מסבירים מנהלי החברה, וזה ברור - עסקים קטנים, עצמאים ובעצם כולם הבינו במשבר הקורונה שהם צריכים (אפילו חייבים) נוכחות באינטרנט - וויקס היא אחרי וורדפרס מבין פלטפורמות בניית האתרים המועדפת על עסקים קטנים ועצמאים". 

כתוצאה מכך וויקס, מספקת תחזית משופרת לרבעון השני עם צמיחה מואצת בהכנסות ובגביה - הנהלת החברה מצפה לצמיחה של 30%-28% בגביה בהשוואה לרבעון אשתקד (לכתבה המלאה). 

לקריאה נוספת: הראיון שערכנו לפני כחודש עם סמנכ"ל הכספים של החברה

הזינוק החד במחיר המניה של החברה בחודשים מביא כאמור החברה להיסחר הערב לפי שווי שוק של 15 מיליארד דולר. ניתן בהחלט לטעון כי ייתכן וכבר מדובר בסוג של בועה פיננסית, למרות הצמיחה החזקה. הגרף של החברה נראה לחלוטין בועתי, כאשר הטיסה ממארס האחרון התרחשה ללא תיקון משמעותיים

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    טל 11/07/2020 08:18
    הגב לתגובה זו
    זה לא רק וויקס זה גם שופיפיי וסקוואר ועוד..
  • 7.
    Shuli 10/07/2020 14:10
    הגב לתגובה זו
    השאלה המסתתרת אחרי הכתבה האם וכותב בכתבה יש אינטרסים הכתיבה לחיוב או לשלילה הזה שהוא אומר שעליה היא בועתית?????!!!!!
  • 6.
    תיקון למטה יהיה אלים ואכזרי לפחות 70-80% תבנית חוד הרצה (ל"ת)
    תז 10/07/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
  • פרזוס 12/07/2020 04:18
    הגב לתגובה זו
    הכותב טוען כי הצמיחה היא כמאתיים ושמונים אחוז לעומת ה-שפל- האחרון. אין כאן טעות. נכון שהכותב בחר את הנתונים הנ"ל היות והם נשמעים יותר טוב והם קצת "קליק בייט" אבל עדיין, אין כאן לא שקר, ואפילו לא הטעייה. נאמר בפירוש שזה ביחס לשפל ולא ביחס למשהו אחר, אז אני, לא רואה כאן בעייה. אכן היה צריך לכתוב "תשלים". צודק.
  • 5.
    ניב 10/07/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    1. נתחיל בעברית. כתבת: "בקצב הנוכחי - החברה משלימה את הפער כבר בתקופה הקרובה". מלמדים בשיעורי לשון בביה"ס, שבמשפטי עתיד הפעלים צריכים להיות פעלי עתיד. לכן עליך לרשום "תשלים", ולא "משלימה". בכל זאת, אתה כותב כתבה, ולא מדבר עם חבורת ערסים ברחוב. נאלהתעדכן ולהקפיד. 2. ציינת עלייה של 280% מהשפל של מארס האחרון. אתה צודק, אבל ראוי שתספר לכולם שגם השפל שהיה במארס האחרון אינו טבעי ואינו מייצג את החברה, ושמספר שבועות לפני השפל במארס, החברה היתה בשיא, ודווקא השפל הוריד אותה כ-45% למטה. אז אם כבר ללכת על מספרים קיצוניים, אז בוא ניתן את התמונה כולה. כשנשווה את המחיר הנוכחי, למחיר השיא שהיה לפני הקורונה, נגלה שהחברה היום היא רק 100% מעל השיא שלפני הקורונה. 100% זה יפה מאד בכמה חודשים, אבל זה פחות נוצץ מלהגיד 280%. בהצלחה.
  • 4.
    הקורונה רק האיצה את זה. לעסקים קטנים נמאס למכור דר 10/07/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
    הקורונה רק האיצה את זה. לעסקים קטנים נמאס למכור דרך זירות מסחר כגון אמאזון, אייבי, עליבאבא וכד. עסקים לא רוצים לשלם להם 20% עמלה ולהוסיף טרילינים להון של הטריליונרים, וגם לא לשלם אלפי שקל למקימי ומנהלי אתרים. עסקים רוצים לעשות זאת בעצמם ולהשאיר את הרווחים בכיס שלהם. לכן פלטפורמות כגון שופיפיי ווויקס טסות לשמים. ולמעשה הפוטנציאל הוא אינסופי. למרות ששופיפיי נסחרת במחיר חלל. פי 60 על ההכנסות. וויקס ״רק״ פי 15
  • 3.
    כלכלן 09/07/2020 18:55
    הגב לתגובה זו
    אפל שווה 1.6 טריליון$, אמאזון שווה 1.6 טריליון$, טסלה שווה מעל 1/4טריליון$ (יותר מטויוטה, פורד, GM, פיאט-קרייזלר - כולן יחד) מי שמשלם על חברת סמרטפונים על חנות כלבו, או חברת רכב כושלת - מחירים כאלה, שיבוא בטענות אך-ורק לעצמו כשהבועה הזאת תתפוצץ.
  • Vv 09/07/2020 23:40
    הגב לתגובה זו
    מעתה אמור קשקשן ולא כלכלן
  • תום 09/07/2020 22:05
    הגב לתגובה זו
    טסלה בP/E של 350 וזה פשוט לא מפריע לאף אחד.
  • 2.
    מעניין למה מסרב לגלות בטח יש לו שמוקונציק קטן כמו לביבי (ל"ת)
    אחד גדול 09/07/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כלכלן דמיקולו 09/07/2020 18:37
    הגב לתגובה זו
    משקיעים מטומטמים !!!! דברים לא קשורים משפיעים יל הבורסה. זבוב מפליץ ביוסטון והבורסה נופלת ?!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.