תחזית למגמת מחירי הדירות בשנת 2011 - זה הכל במספרים

עוה"ד דוד לוי סוקר את מגמת מחירי הדירות הצפויה בשנת 2011 בהתבסס על ניתוח נתוני הלמ"ס שפורסמו ביום 30.12.10
עו"ד דוד לוי | (18)

סמוך לאחר פרסום ההודעה לעיתונות מיום 30.12.10 על ידי הלמ"ס בעניין "הכמות המבוקשת של דירות חדשות: נובמבר 2010", יצאו העיתונים השונים בכותרות בנוסח "ירידה של 13% בכמות הדירות החדשות שנמכרו בחודש נובמבר"

האם הנתון המספרי בהודעת הלמ"ס לפיו בחודש נובמבר 2010 נמכרו 1620 דירות חדשות לעומת 1848 דירות חדשות שנמכרו בחודש אוקטובר-2010, משקף גם מגמת ירידה במחירי הדירות בשנת 2011? האם מגמה זו מוצאת חיזוק בנתונים מספריים נוספים בהודעת הלמ"ס או שמא ההפך?

2007-2009 משקפות מגמת עלייה מובהקת בכמות הדירות החדשות שנמכרו בין חודש אוקטובר לחודש נובמבר בכל שנה

בואו ונבדוק עוד כמה נתונים מספריים בהודעת הלמ"ס וזאת על מנת לקבל פרספקטיבה על מגמת המחירים הצפויה.

משנת 2007 ועד 2009 היינו עדים מידי שנה לעליה משמעותית בכמות הדירות החדשות שנמכרו בחודש נובמבר בכל שנה בהתייחס לכמות הדירות החדשות שנמכרו בחודש אוקטובר באותה שנה.

כך למשל בחודש נובמבר 2007 נמכרו 1269 דירות חדשות בעוד בחודש אוקטובר 2007 נמכרו 940 דירות חדשות, משמע עליה של 34% בחודש נובמבר 2007 ביחס לחודש אוקטובר באותה שנה .בשנת 2008 חל גידול דומה של 36% בחודש נובמבר ביחס לחודש אוקטובר באותה שנה.

בשנת 2009 חל גידול של 19% בחודש נובמבר ביחס לחודש אוקטובר באותה שנה. בחודש נובמבר 2010 חל לראשונה קיטון משמעותי של 13% לעומת חודש אוקטובר 2010 המהווה שינוי במגמה ששלטה במשך שלוש שנים קודם לכן.

להלן טבלה של כמות מכירת הדירות החדשות בארבע השנים האחרונות בחודשי אוקטובר-נובמבר.

לכאורה ניתן אולי לטעון כי מכיוון שחגי תישרי חלו בחודש ספטמבר השנה כי אז נדחו רוב העסקאות מחודש ספטמבר 2010 לחודש אוקטובר 2010.

עיון בכמות מכירת הדירות החדשות בחודש ספטמבר בארבע השנים האחרונות מלמד כי מאז ספטמבר 2007 ועד ספטמבר 2010 חל כל העת גידול בכמות מכירת הדירות החדשות בחודשי ספטמבר כדלקמן:

המסקנה המתבקשת מהאמור לעיל היא כי הירידה בחודש נובמבר 2010 בכמות הדירות החדשות שנמכרו בהתייחס לחודש אוקטובר 2010, משקפת שינוי מגמה לאחר שלוש שנים של מגמה הפוכה.

הביקוש לדירות בחודש נובמבר 2010 עפ"י הלמ"ס משקף קיפאון בהגדלת היצע הקרקעות הציבוריות (מינהל מקרקעי ישראל ורשויות מקומיות)

כעת, הבה ונעשה חיתוך נוסף של נתוני חודש נובמבר על מנת לשפוך אור על נתוני המגמה. הכמות המבוקשת של דירות בחודש נובמבר 2010 הייתה עפ"י הלמ"ס 3090 דירות (כידוע כמות זו כוללת הן את הדירות החדשות שנמכרו כפי שפורט לעיל והן את הדירות שנבנו בבניה עצמית בנה ביתך וקבוצת רכישה).

עיון בכמות הדירות המבוקשת בנובמבר 2010 לפי חלוקה בין הדירות שנבנו על קרקע ציבורית (מינהל , רשות מקומית) לבין דירות שנבנו על קרקע פרטית מלמד כי מתוך הביקוש ל- 3093 דירות בחודש בנובמבר 2010, 1491 דירות נבנו על קרקע ציבורית ו- 1528 על קרקע פרטית.

כלומר בחודש נובמבר 2010 הביקוש לדירות שנבנו על קרקע ציבורית הוא בשיעור של 48% . יצוין כי בשלוש השנים הקודמות ל- 2010 שעור הביקוש לדירות שנבנו על קרקע ציבורית לא היה שונה. בנובמבר 2009 47% , בנובמבר 2008 51% ובנובמבר 2007 51%, לפי הטבלה כדלקמן:

אנו מציינים עובדה חשובה זו הואיל וכפי שאנו רואים, כל מאמצי השיווק של מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון להגדלת היצע הקרקעות בשנת 2009 ובשנת 2010 טרם נתנו תוצאות לגבי כמות הדירות המבוקשת בחודש נובמבר 2010.

יש מקום להניח כי השיווק המסיבי של הקרקעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון בסוף 2010 (שיווק 3800 יחידות במרכז הארץ מיום ,14.12.10 שיווק 8600 יחידות בראש העין מיום 26.12.10 , שיווק 4,144 יחידות באזורים שונים בארץ מיום 29.12.10) וכן המשך שיווק מסיבי ב-2011 יתנו את אותותיהם.

ככל שתגדל כמות הדירות המבוקשת על קרקע ציבורית כך יש להניח, תתחזק האפשרות לירידה במחירי הדירות. לצערנו עד נובמבר 2010 טרם ניכרה הגדלת ההיצע בשטח.

הביקוש לדירות בנובמבר 2010 עדיין לא משקף את ירידת ההיקף המשמעותית בענף קבוצות הרכישה

נתון נוסף שעלינו לקחת בחשבון בבדיקת נתוני המגמה הוא כמות הדירות המבוקשת במסגרת בנה ביתך וקבוצות רכישה.

כידוע דירות שנכללות בקטגוריה זו נחשבות מרגע שהוצא להן היתר בניה.

נתוני חודש נובמבר 2010 מלמדים כי מתוך הביקוש ל-3093 דירות חדשות, 1150 דירות הן במסגרת בנה ביתך וקבוצות רכישה. באחוזים מדובר ב-37%.

יצוין כי שיעור אחוז דומה היה בארבע השנים האחרונות כדלקמן:

יש לזכור כי שלב היתר הבניה במסגרת בנה ביתך ובעיקר במסגרת קבוצות רכישה הוא כשנה ויותר לאחר ביצוע העסקה.מכאן שהשיעור הגבוה בחודש נובמבר 2010 של הביקוש לדירות במסגרת בנה ביתך וקבוצות רכישה מבוסס על עסקאות משנת 2009 ואף משנת 2008.

ענף קבוצות הרכישה, כידוע ספג " מכה" חזקה בשנת 2010 בין היתר בעקבות החקיקה החדשה שנעשתה בנושא, ולפיכך יש מקום להניח שכמות הדירות המבוקשת מסוג זה תלך ותפחת באופן דרסטי במהלך 2011.

סיכום

הנה כי כן אנו מגיעים למסקנה כי הירידה של 13% בכמות הדירות החדשות שנמכרו בחודש נובמבר 2010 אכן משקפת שינוי מגמה לעומת שלוש השנים שקדמו לשנת 2010.

נתוני הביקוש לדירות חדשות בחודש נובמבר 2010 ושעור חלקן של הדירות בבניה עצמית וקבוצות רכישה מלמד אותנו שהירידה הדרסטית שחלה בענף קבוצות הרכישה בסוף 2009 ובמהלך 2010, טרם נתנה את אותותיה על כמות הביקוש לדירות חדשות ויש להניח שבשל ההשהיה בהשפעה של רכיב זה, יקטן הביקוש לדירות במהלך 2011 בצורה משמעותית.

זאת ועוד, נתוני הביקוש לדירות בחודש נובמבר 2010 וחלקן של הדירות הנבנות על קרקע ציבורית היה דומה לשיעור הדירות שנבנו על קרקע ציבורית בשלוש השנים שקדמו ל- 2010.

משמע, השיווק האגרסיבי של הקרקעות ע"י המינהל ומשרד השיכון טרם נתן את השפעתו בשטח ויש להניח שהשיווקים המאסיביים בסוף 2010 ובמהלך 2011 יתנו את אותותיהם ויביאו להתחזקות המגמה של הירידה במחירי הדירות.

מאת: עו"ד דוד לוי שהינו הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין".

* הפרשנות המצויה בטור הדעה שלעיל אינה בבחינת קריאת העתיד, אלא תחזית המבוססת על פרמטרים כלכליים הקיימים נכון למועד כתיבת הדברים, ועל היקשים לוגים. ככל שהפרמטרים הכלכליים בשוק ישתנו בעתיד ממילא תשתנה התחזית שלעיל. זאת ועוד, התחזית שלעיל אינה בהכרח משקפת את המצב הרצוי לדעתו של הכותב, אלא משקפת את המצב המצוי הנובע מתהליכים כלכליים הקיימים בשוק עפ"י הערכתו של הכותב, אלא אם נאמר אחרת.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אבירם 10/01/2011 08:58
    הגב לתגובה זו
    כרגיל שטויות
  • משה 22/02/2011 20:30
    הגב לתגובה זו
    זה מה שיש לך לומר? אולי תפרט קצת שנלמד מחוכמתך?
  • 10.
    פועל בנין 10/01/2011 07:48
    הגב לתגובה זו
    תפסיק להרוס לנו פרנסה בבקשה, אל תגיד מחירים יורדים מחירים עולים אנחנו פועלים בבנין יש לנו פרנסה ברוך השם לא רע. עובדים קשה אבל כסף ברוך השם. אל תגיד דברים שלך יותר. מפחיד ציבור שלא יקנה דירות? בעל הבית שלנו יפשוט רגל מי ישלם לי משכורת?
  • 9.
    נמאס 10/01/2011 07:41
    הגב לתגובה זו
    נמאס לשמוע אותם מילים אותם ניתוחים, אתה נתפס לקטנות בשביל למצוא איזה הגיון בשוק של רגש. מי שקונה דירה זה לא מניה, זה בשביל לגור, גג מעל הראש. קונים כי צריך. חבר שלי שמתחתן עכשיו הוא קונה דירה, הוא לא קונה כי שווה או כי זול, הוא לא מחכה כי יקר, הוא צריך אז הוא קונה. המחירים לא ירדו, אולי ממש קצת, אולי לא יעלו, אבל ירידה ממשית לא תהיה. קבלנים למדו מהעבר ואם השוק יהיה חלש הם פשוט יאיטו קצב בניה. לא ישחררו דירות. המחירים ברזל.
  • משה 22/02/2011 20:29
    הגב לתגובה זו
    א' לא נמאס. ב' אתה מטעה, הרבה קנו דירה למטרת השקעה, ולא למגורים. ג' גם אני צריך אבל לא קונה כין אין כסף למחירים ההזויים האלה. ד' אם הקבלנים לא יבנו, יבאו קבלנים מחו" ל. ממש לא בעיה. אם לא ישחררו דירות איך יחזירו את ההלואות לבנקים!?
  • 8.
    כל המתכחשים-ירידות בדרך,הסיבה-המשקיעים יוצאים (ל"ת)
    רז 10/01/2011 02:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מגן הציבור 09/01/2011 21:51
    הגב לתגובה זו
    אתם בוכים כל שבוע....העו"ד הנבון צודק...והראייה המחירים בתהליך קריסה!אתם מהווים בוז,סלידה,גואל ושאט נפש...אנו חיזרו בבכיינות גם שבוע הבא.
  • משה 22/02/2011 20:26
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה שלך!
  • 6.
    אזרח 09/01/2011 17:17
    הגב לתגובה זו
    לעורך כל ההיסטוריה בישראל מחירי הדירות לא ירדו רק עלו או נעצרו ומה שקורה עכשיו המחירים נעצרים עד לגל העליות הבא שאולי יהיה עוד כמה שנים כמו שקורה בענף הנדל\"ן בישראל
  • משה 22/02/2011 20:25
    הגב לתגובה זו
    1. ' לאורך' ולא ' לעורך' . 2. אתה מטעה, אכן היו ירידות ב-2004 וב-97, לאחר בועת הנדל" ן של 96.
  • 5.
    מגמת הירידה במחירי הדירות תתחזק במהלך 2011 (ל"ת)
    שמאי 09/01/2011 16:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דודי 09/01/2011 15:54
    הגב לתגובה זו
    יש לנו גז אנחנו מעצמה צבאית ,אין בעיות בטחון ,המרכז הוא נפלא אין כמו תל אביב , אי אפשר להגיע למרכז מהפריפריה , בגלל תשתית לקויה אין קרקעות פנויות , יאללה דירת 4 חדרים ב 3 מיליון שקלים ! אני אקנה עוד ועוד דירות להשקעה
  • אחד שמבין 10/01/2011 00:06
    הגב לתגובה זו
    כיצד משק בית בישראל מרוויח מגילויי הגז ??? שלא לדבר שיקח שנים עד שיראו שקל מהקידוחים האלה
  • משה 22/02/2011 20:23
    נראה לי ש-4 ציני, אם לא הבנת...
  • 3.
    ידידי המלומד 09/01/2011 14:07
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שתפסיק להשתמש בתואר עורך דין .בכתיבת מאמרים הזוכים לבוז וקיטונות צחוק של הקוראים. למעלה מ 3 שנים כמו דון קישוט אתה מתריע על ירידות מחירים בשוק הנדלן.
  • מתווך בדימוס 09/01/2011 16:10
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם פאתטי. כמו איזה מוכיח בשער. אונס את רצונו עלינו
  • 2.
    י 09/01/2011 11:56
    הגב לתגובה זו
    בנובמבר חל גידול של 20% לעומת הנובמבר הקודם בדיוק כמו בספטמבר. החודש החריג היה אוקטובר שבו נרשמה עליה של 60% בכמות הדירות הנמכרות. יש מספר גורמים לכך אבל יש להפריד ביו סיבות נקןדתיות לסיבות רב שנתיות. שוק הדיור עדין לוהט.
  • 1.
    שי 09/01/2011 11:11
    הגב לתגובה זו
    הניתוח יפה אבל לא לקחת בחשבון שני דברים: - אחרי עליית מחירים של שנתיים יש ירידה בביקוש לדירות וזה הגיוני - אך אין עדיין היצע שעולה על הביקוש אז בינתיים אנחנו במגמת עליה. - בנוגע להשפעה של שיווק הקרקעות - הרבה קונים פוטנציאליים ירדו כרגע מנושא קנייה עד שמאמצי הממשלה ישנו קצת את תמונת השוק ולכן יש ירידה בביקוש ויש כבר השפעה של שיווק הקרקעות. אם ניקח תמונת מצב שמשקללת את שני אלו - הביקוש עדיין גבוה מההיצע ואנחנו לא נראה ירידת מחירים בקרוב. בנוסף אם תהיה ירידה בעתיד בגלל הפרויקטים החדשים, היא תהיה בעיקר של דירות יד שניה ישנות שיהיו מבוקשות פחות אבל עדיין לא ירידה משמעותית כי הרבה אנשים היום \"יושבים על הגדר\" ומחכים להזדמנות לקנות דירה.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.