משאית זבל צילום: ביזפורטל
משאית זבל צילום: ביזפורטל

תיקון הכרחי? נפילה ממשאית אשפה הוכרה כתאונת דרכים

בית משפט השלום בחדרה קבע כי ניקוי מצלמת רוורס במהלך העבודה מהווה תיקון דרך כהגדרתו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בעקבות כך נהג משאית אשפה שנפגע בעת שירד מארגז המשאית לאחר שניקה את המצלמה, הוכר כנפגע תאונת דרכים. השופט הזהיר מפני פרשנות מצמצמת שתשדר מסר שלילי לנהגים ותעודד נהיגה לא בטוחה

עוזי גרסטמן |

באמצע יום עבודה שגרתי ברעננה, מצא עצמו נהג משאית לפינוי אשפה ניצב מול סיטואציה לא צפויה. בשעה 16:00, אחרי יום עבודה ארוך שאת רובו הוא העביר לבדו, הוא הגיע לסמטה שאליה נדרש להיכנס בנסיעה לאחור. אלא שהמצלמה האחורית - כלי חיוני מבחינתו - היתה מכוסה בלכלוך ולא סיפקה תמונה ברורה. "לא היה יכול להמשיך בעבודתו לבד תוך נסיעה לאחור מבלי שהדבר יהווה סכנה ממשית לעוברי אורח", ציין השופט יעקב גולדברג בפסק הדין שפורסם. הנהג עצר את המשאית, טיפס על הארגז וניקה את המצלמה. אלא שבעת שירד, הוא החליק ונפל על גבו, ונפצע. למחרת הוא כבר היה בבית החולים, ולאחר מכן הוא פנה להליך משפטי לקבלת פיצויים.

בית המשפט בחן את המקרה במסגרת תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, וקבע כי מדובר בתאונת דרכים לכל דבר ועניין. המחלוקת המרכזית התמקדה בשאלה האם פעולת ניקוי המצלמה נחשבת טיפול דרך או תיקון דרך - מונחים שמופיעים בהגדרת שימוש ברכב מנועי בחוק. השופט גולדברג ציין בהכרעתו כי פסיקה קודמת כבר קבעה מבחנים ברורים לקביעה אם פעולה מסוימת מהווה טיפול או תיקון דרך, ובחן את נסיבות המקרה לאורם.

לדברי התובע, "עליתי על המדרגה, שמתי את הרגל השנייה על המסרק, על הברזל, על המדרגה השנייה, ניקיתי ואיך שבאתי לרדת אז החלקתי. היו לי כאבים בגב וברגל. נפלתי אחורה על הרצפה על הגב... הודעתי לחברה ויום למחרת הלכתי לבית חולים". הנתבעת, חברת הביטוח, לא חלקה על גרסת העובד, אך טענה כי ניקוי מצלמה אינו פעולה חיונית במובן הפיזי, ולכן הוא לא נכנס לתוך ההגדרה שבחוק. היא אף הדגישה כי הצטברות לכלוך על המצלמה אינה אירוע פתאומי אלא מצב הדרגתי, ולכן אינה עונה על התנאי של "פתאומיות" שנקבע בפסיקה.

פרשנות שמעדיפה את בטיחות המשתמשים בכביש

השופט דחה את הטענות של הנתבעת אחת לאחת. ראשית, הוא קבע כי ניתן לראות את הלכלוך כ"פתאומי לצורך העניין", למשל אם נגרם מהתזה בזמן ריקון האשפה. חשוב מכך, הסביר השופט כי הפתאומיות מתייחסת לרגע שבו הנהג גילה את התקלה, ולאו דווקא לאופן שבו היא נוצרה: "יש להבין את תנאי הפתאומיות שהובע בפסיקה כמתייחס להתגלות הצורך בטיפול... ולא לאופן התרחשות התקלה". בכך אימץ השופט פרשנות מרחיבה יותר, המעדיפה את בטיחות המשתמשים בכביש.

טענה נוספת של הנתבעת נדחתה אף היא, ולפיה הנהג יכול היה להמשיך בנסיעה תוך הסתמכות על מראות הצד בלבד. השופט גולדברג הבהיר כי פרשנות שכזו, "עלולה אף לשדר לציבור הנהגים מסר שלילי בכל הקשור להתנהלות בטוחה בכביש". לדבריו, עצם העובדה שהנהג בחר לעצור את עבודתו, לטפס ולנקות את המצלמה מעידה על כך שראה בכך הכרח בטיחותי. "אם קיימת ברכב מצלמת רוורס, ניתן להניח לצורך הדיון כי יש לה תפקיד משמעותי כאמצעי עזר להבטחת הנסיעה לאחור של משאית האשפה", קבע השופט בהכרעת הדין.

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

פסק הדין עסק בהרחבה גם בפסיקה הקודמת בנושא, ובייחוד בהלכות נביל וספנייב, שקבעו את ארבעת התנאים להכרה בפעולה כתיקון דרך: שהתרחשה במהלך הדרך, שהיתה תוצאה של אירוע פתאומי, שאינה תקלה מורכבת המחייבת איש מקצוע, ושהפעולה בוצעה באחד מרכיבי הרכב. במקרה הזה, כל התנאים התקיימו. "אין מדובר בתיקון או טיפול דרך מנותק מהקשר קונקרטי", הדגיש השופט בהכרעתו, והוסיף כי פעולת הניקוי נעשתה לשם ביצוע הנסיעה לאחור והיתה חלק אינטגרלי מהמשך העבודה.

השופט השווה למקרים קודמים

השופט אף השווה את המקרה למקרים קודמים שבהם נדחו תביעות, כמו מקרה קרנית, שם הנהג תיקן מצלמה בדרך למוסך מבלי שהיה צורך מיידי בנסיעה לאחור. ההבחנה לדבריו ברורה: כאן היה מדובר בנסיעה מיידית לאחור בסמטה צרה, כשהנהג היה לבדו ואחראי לשלמות ובטיחות עוברי הדרך. הוא אף ציין כי הפער בין ניקוי מצלמת רוורס לבין סריקה ביטחונית באוטובוס, שפסיקה קודמת כבר קבעה שהיא לא חלק מהשימוש ברכב, "מדבר בעד עצמו", שכן מצלמה היא חלק ממכלול הכלים הפיזיים המבטיחים את בטיחות הנסיעה.

קיראו עוד ב"משפט"

השופט גולדברג לא חסך ביקורת מפרשנות מצמצמת מדי של החוק. הוא הזהיר כי קבלת עמדת חברת הביטוח עלולה ליצור מצב שבו נהגים ימשיכו בנסיעה למרות ליקויים העלולים לסכן את הציבור, כדי שלא לאבד את זכאותם לפיצוי אם ייפגעו. "הניתוק שמבקשת הנתבעת לעשות... מלאכותי ומנוגד לא רק לדין אלא גם לשכל הישר", הוא כתב בפסק הדין שלו, והוסיף כי ניקוי המצלמה הוא פעולה חיונית לצורך ביצוע הנסיעה.

לסיום קבע בית המשפט כי האירוע שבו נפגע הנהג מהווה תיקון דרך, ולכן הוא נכנס תחת הגדרת "שימוש ברכב מנועי" בחוק הפיצויים. בהתאם לכך, הוכרה התאונה כתאונת דרכים. השופט פסק כי חברת הביטוח תישא בהוצאות התובע בסכום כולל של 5,000 שקל. ההליך ימשיך לשלב הבא שבו תידון שאלת הנזק והפיצוי.


למה בית המשפט ראה בניקוי מצלמת הרוורס "תיקון דרך"?

מכיוון שהשופט סבר שמדובר בפעולה חיונית, שאפשרה לנהג להמשיך בנסיעה לאחור בצורה בטוחה. הוא הדגיש שהמבחן הוא לא רק אם הרכב יכול לזוז מבחינה פיזית, אלא אם הנהג יכול להשתמש בו בצורה תקינה ובטוחה, בייחוד כשמדובר במשאית פינוי אשפה גדולה שמסכנת הולכי רגל אם המצלמה לא נקייה.


אבל הלכלוך על המצלמה לא מצטבר לאט? זה לא פתאומי בכלל.

השופט אמר שזה לא משנה איך הלכלוך נוצר אלא מתי הנהג שם לב אליו. ברגע שהוא הבחין בבעיה תוך כדי העבודה, זה נחשב אירוע פתאומי מבחינת החוק, גם אם המצלמה התלכלכה בהדרגה.


מה היה קורה אם הנהג היה ממשיך לנסוע לאחור בלי לנקות את המצלמה?

בדיוק את זה בית המשפט רצה למנוע. השופט הסביר שפרשנות שמאלצת נהגים להתעלם מליקויים מסוכנים כדי שלא יאבדו פיצוי תעודד נהיגה מסוכנת. הוא העדיף לפרש את החוק בצורה שמעודדת עצירה, טיפול בליקוי ונהיגה בטוחה.


מה ההבדל בין המקרה הזה לבין תיקון רכב במוסך?

כאן מדובר בפעולה קטנה שנעשתה באמצע הדרך כדי לאפשר את המשך הנסיעה - לא תיקון מורכב שדורש איש מקצוע. השופט כתב שמקרים כאלה הם בדיוק הסיבה לכך שהמחוקק הכניס את המושג "תיקון דרך" לחוק.


למה היה חשוב לשופט להזכיר פסיקות קודמות כמו נביל וספנייב?

כדי להראות שההחלטה שלו לא עומדת לבד, אלא נשענת על עקרונות שכבר נקבעו על ידי בית המשפט העליון. הפסיקות האלה מסבירות מתי פעולה נחשבת טיפול דרך ומה התנאים לכך, והשופט השתמש בהן כדי לבסס את המסקנה שלו.


חברת הביטוח טענה שהנהג יכול היה להשתמש במראות. למה השופט לא קיבל את זה?

מפני שמבחינתו מצלמת הרוורס היא חלק ממערך הבטיחות של המשאית. אם היא קיימת, הנהג צריך להשתמש בה, ולא להסתפק במראות בלבד. העובדה שהנהג עצר את עבודתו כדי לנקות אותה הוכיחה שהוא ראה בה כלי חיוני לביצוע העבודה בצורה בטוחה.


למה נפסקו הוצאות לטובת הנהג עוד לפני שנדונה השאלה של הפיצויים?

כי בית המשפט הכריע בשלב זה רק בשאלה המשפטית - האם מדובר בתאונת דרכים. אחרי שקהוא בע שכן, הוא פסק לנהג הוצאות על עצם ההליך. שאלת גובה הפיצוי תידון בהמשך.


במקרה אחר, נדרש בית משפט בראשון לציון להכריע במרץ האחרון בתביעה לפיצויים בעקבות תאונה מוזרה שבה רכב התנגש בתא שירותים נייד בזמן שאדם שהה בו. התוצאה: הנפגע פיתח תסמונת פוסט-טראומטית (PTSD). התאונה התרחשה כשהתובע, גבר בשנות ה-30 לחייו, השתמש בתא שירותים כימיים נייד באתר בנייה. באותו זמן, נהג של רכב פרטי איבד שליטה והתנגש בתא השירותים. ההתנגשות גרמה לתא ליפול על צדו, ואילו התובע נלכד בתוכו למשך כמה דקות עד שחולץ על ידי עוברי אורח. לאחר האירוע, פונה התובע פונה לבית החולים עם חבלות קלות, אך בהמשך הוא החל לסבול מתסמינים נפשיים כמו חרדות, סיוטים והימנעות מיציאה למקומות ציבוריים. אבחון פסיכיאטרי קבע כי הוא סובל מ-PTSD בעקבות האירוע. התובע הגיש תביעה לפיצויים נגד הנהג הפוגע וחברת הביטוח שלו. הוא טען כי התאונה גרמה לו לנזק נפשי משמעותי, המגביל את תפקודו היומיומי ואת כושר עבודתו. התובע הציג חוות דעת רפואיות שתמכו בטענותיו והצביעו על פגיעה נפשית מתמשכת. כאמור, כמה עוברי אורח שהיו במקום ראו את הרכב מתנגש בתא השירותים ונחלצו לעזור לתובע לאחר שהתהפך. כמה מהם גם הגיעו כדי למסור עדויות בבית המשפט, שתמכו בגרסת התובע בנוגע לאופן התרחשות התאונה. עדויות אלה סייעו לשופט לקבוע שהתאונה אכן התרחשה כפי שתוארה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שדה חיטה
צילום: pixbay

המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך

לאחר מאבק משפטי ממושך שנמשך יותר מעשור, בית משפט השלום דחה את תביעתן של בנות משפחת קלקודה, שביקשו לשמור על אחיזתן בשתי נחלות במושב, שנוצלו במשך שנים לשימושים מסחריים אסורים. פסק הדין מהווה חוליה נוספת במאבק שמנהלת רשות מקרקעי ישראל נגד שימושים לא חוקיים בקרקע חקלאית, ומעביר מסר ברור: הקרקע הציבורית שייכת למדינה, ולא למי שעושה בה שימוש פרטי או עסקי

עוזי גרסטמן |

בצהרי יום סתווי שקט במושב כפר טרומן, בסמוך לשדות הירוקים שמתמזגים עם שובל המטוסים של נתב"ג, נחתם עוד פרק ארוך במאבק מתוקשר על אדמות המדינה. אחרי שנים של הליכים משפטיים, פסקי דין, ערעורים ועתירות חוזרות, בית משפט השלום ברחובות דחה על הסף את תביעתן של בנות משפחת קלקודה - ליהי, טל ומעין, שביקשו לעצור את פינוי משפחתן מהנחלות שעליהן נבנו מבנים מסחריים וחניון "חנה וטוס" לא חוקי.

מדובר באחד התיקים הבולטים בשנים האחרונות במסגרת המאבק שמנהלת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נגד שימושים חורגים וניצול עסקי של נחלות חקלאיות. פסק הדין החדש, שניתן על ידי השופטת אושרית הובר היימן, מאשר סופית כי גם הניסיון של הדור הצעיר במשפחת קלקודה לא הצליח לעקוף את קביעות בתי המשפט הקודמות, שהורו על השבת הקרקע למדינה. "ניכר כי בני משפחת קלקודה מסרבים להשלים עם התוצאה המשפטית הקובעת כי הם נדרשים לסלק ידם מן המקרקעין", כתבה השופטת בפסק הדין בהכרעתה, וקבעה כי מדובר ב"גלגול משפטי נוסף" שנועד להאריך את האחיזה בקרקע תוך הטרדת המדינה בהליכים חוזרים ונשנים.

שורשיה של הפרשה נעוצים עוד בשנות ה-90, אך הקונפליקט התלקח מחדש בראשית העשור הקודם. משפחת קלקודה, שחכרה שתי נחלות חקלאיות - נחלה 33 ונחלה 34 - מהמושב כפר טרומן, הפכה את האדמות החקלאיות לעסק משגשג. במקום לגדל גידולים חקלאיים, הוקמו שם חניונים מסחריים מסוג חנה וטוס, לצד מבנים מושכרים לעסקים פרטיים. על פי הערכות רמ"י, השימושים האלה גלגלו עשרות מיליוני שקלים בשנה.

"רמ"י זכאית להשבה מלאה של הנחלות, לרבות חלקות המגורים"

המדינה, באמצעות רמ"י, פתחה בשורת הליכים אזרחיים ופליליים נגד המשפחה, בטענה לשימוש חורג ולבנייה בלתי חוקית. ב-2019 ניתן פסק דין תקדימי בבית המשפט המחוזי מרכז־לוד, שבו נקבע כי יש להשיב את הנחלות למדינה. השופטת דפנה בלטמן קדראי קבעה אז כי, "בני הזוג קלקודה עשו שימוש חורג במקרקעין למטרות שאינן חקלאיות, בניגוד להסכם המשבצת ובהיקף נרחב ולאורך שנים רבות". בית המשפט חייב אותם גם בתשלום דמי שימוש ראויים בסכום כולל של כ-7 מיליון שקל. בערעור שהוגש לעליון נדחתה טענת המשפחה, ובית המשפט העליון חיזק את עמדת המדינה וקבע כי, "התנהלותם הקיצונית של המערערים עמדה בסתירה חזיתית לתכלית החקלאית של ההקצאה", וכי "המשיבה  רשות מקרקעי ישראל - זכאית להשבה מלאה של הנחלות, לרבות חלקות המגורים".

אחרי שההורים הפסידו בכל הערכאות, ניסו הבנות לפתוח דף חדש, משפטית לפחות. בתביעתן החדשה, שהוגשה ב-2021, טענו ליהי, טל ומעין קלקודה כי יש להכיר בהן כבעלות "זכויות עצמאיות" במקרקעין, נפרדות מזכויות הוריהן. הן ביקשו מבית המשפט להורות כי הנחלות יוקצו להן מחדש, או לחלופין שיוכרו כ"ברות רשות" שיכולות להמשיך להתגורר בבתים שבשטח. במקרה הגרוע, כך הן טענו, מגיע להן לפחות דיור חלופי או פיצוי הולם.

ארגון מסמכים
צילום: FREEPIK

משרד המשפטים ייאלץ לבחון מחדש מועמדת שנפסלה במכרז

העותרת, עורכת דין שהגישה הצעה למתן שירותי ייצוג משפטי מטעם הסיוע המשפטי, נפסלה משום שצירפה למכרז כתב טענות שהוגש לפני יותר מחמש שנים, בניגוד לתנאי המכרז. בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים קבע כי מדובר בפגם טכני שניתן לתיקון וכי הפסילה שלה יצרה אפליה ביחס למציעים האחרים. כעת תיבחן מועמדותה מחדש בפני ועדת המכרזים, עם המסמך העדכני

עוזי גרסטמן |

בחדר הדיונים של בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים התכנסה באחרונה ישיבה שנראית על פניה טכנית, אך נגעה בשאלות יסוד של שוויון, סבירות ותום לב במכרזים ממשלתיים. עורכת הדין תמר נבו, שעבדה בעבר עם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, הגישה הצעה במסגרת מכרז שפרסם המשרד למתן שירותי ייעוץ וייצוג בוועדות פסיכיאטריות ובערכאות משפטיות. הצעתה נדחתה בשלב בדיקת האיכות, אך כפי שהתברר - הסיבה לדחייה לא נגעה כלל לאיכות עבודתה ,אלא לתאריך שבו נכתב אחד משני כתבי הטענות שהגישה.

בית המשפט, מפי סגן הנשיא השופט ארנון דראל, קבע כי יש להחזיר את הצעתה לשולחן הדיונים של ועדת המכרזים. זאת לאחר שנמצא כי ועדת המכרזים של משרד המשפטים נהגה כלפיה באופן מפלה ובלתי סביר, כשפסלה את הצעתה מבלי לבחון לגופה את המסמך, רק משום שנכתב לפני יותר מחמש שנים. "מדובר בפגם טכני באופיו", כתב השופט בהכרעתו, "שמקורו בטעות בתום לב ואשר אין בו כדי לפגוע בעקרונות היסוד של דיני המכרזים".

האגף לסיוע משפטי פרסם מכרז פומבי למתן שירותי ייעוץ, הדרכה וייצוג משפטי. המכרז כלל שלושה שלבים: בדיקת תנאי סף, בדיקת איכות ההצעה וראיון אישי. בשלב בדיקת האיכות, שהיה המרכזי, נדרשו המציעים לצרף שני כתבי טענות שנכתבו על ידם במהלך השנים האחרונות, במטרה להעריך את רמתם המקצועית. בתחילה הוגדרה התקופה לשנתיים, אך בעקבות שאלת הבהרה היא הוארכה לחמש שנים. נבו, שהכירה היטב את עבודת הסיוע המשפטי, הגישה שני כתבי טענות, אבל הוועדה מצאה כי אחד מהם הוגש לערכאות לפני יותר מחמש שנים. לכן, לפי עמדת הוועדה, המסמך לא עמד בתנאי המכרז, לא נבדק כלל והוענק לו ציון אפס. משום כך, גם לאחר שהיא קיבלה את מלוא הניקוד עבור כתב הטענות השני, 20 נקודות, לא הצליחה נבו לעבור את רף 40 הנקודות שנדרש כדי להגיע לשלב הראיון. היא נותרה עם 30 נקודות בלבד, והצעתה נפסלה.

"המסמך שנפסל כלל לא נבדק לגופו"

לאחר קבלת הודעת הדחייה, פנתה נבו לוועדת המכרזים וביקשה לתקן את הטעות. לטענתה, מדובר בהשמטה טכנית שנעשתה בתום לב - פשוט נבחר הקובץ הלא נכון מתוך מסמכים שהיו מוכנים ומעודכנים. היא ביקשה להחליף את כתב הטענות הפגום באחר, תקין וחדש יותר, שהיה ברשותה כבר בעת הגשת ההצעה. ועדת המכרזים דנה בהשגה, אך בדעת רוב החליטה לדחות אותה. חברי הרוב סברו כי, "קבלת הבקשה תהווה בדיקה של כתב טענות שלישי, בניגוד להוראה המפורשת במכרז לפיה ייבדקו רק שני המסמכים הראשונים". הם הוסיפו כי היענות לבקשה תפגע בעקרון השוויון, ותאפשר למציעים אחרים שניקודיהם נמוכים לבקש "מקצה שיפורים". דעת המיעוט, שהובעה על ידי חשב המשרד גלעד שמיר, ראתה את הדברים אחרת. לטענתו, מדובר ב"פגם טכני קל" שאין בו כדי להקנות יתרון לא הוגן. "כוונת המכרז היתה לבדוק שני כתבי טענות ברי בדיקה", כתב שמיר. "המסמך שנפסל כלל לא נבדק לגופו, ולכן החלפתו אינה מהווה בדיקה של מסמך שלישי אלא השלמת המסמך השני".

בעתירתה לבית המשפט, טענה נבו כי ההחלטה של ועדת המכרזים לוקה בחוסר סבירות קיצוני. לדבריה, באותם מקרים שבהם מציעים אחרים כלל לא צירפו כתבי טענות, הוועדה דווקא אפשרה להם להוסיף מסמכים לאחר מועד ההגשה. היו גם מציעים שצירפו רק כתב טענות אחד והורשו להשלים את השני, ואחרים שהגישו מסמכים שלא עמדו בדיוק בהגדרת הסוג הנדרש (כתב תביעה, סיכומים או ערעור) והצעתם כן הוכשרה.