ברקת באמירה אמביוולנטית: "המוסדיים לא צריכים להתעסק בערכים"
הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, אמר היום בכנס של איגוד החברות הציבוריות כי מנהלי השקעות לא צריכים להגדיר על פי אלו ערכים משקיעים בחברה, אלא להתעסק בהשקעות נטו. הדברים נאמרו בשיחה שערך הממונה עם יו"ר נאוויטס ויו"ר איגוד החברות הציבוריות, גדעון תדמור.
תדמור שאל האם רשות שוק ההון סבורה ש"ה-ESG הפכה ממגמה, לדת ואפילו לכת". בתגובה אמר ברקת כי "ה-S (כלומר סוציאלי) ב-ESG הוא בעייתי. ערכים חברתיים ראויים זה דבר אמורפי ואין זה מתפקידם של המוסדיים להתעסק בערכים שכן או לא ראוי לקדם אותם".
ברקת הגדיל והוסיף "לפי איזה ערכים מנהלים השקעות? גופים מקצועיים צריכים להתעסק בהשקעות ולא בערכים. יחד עם זה צריך להביא אלמנטים חברתיים בהשקעות והגופים צריכים לתת גילוי פומבי מדוע הם לא נכנסים לשוק מסוים".
לקריאה נוספת:
> מה הפירוש של ה-S ב-ESG ולמה זה חשוב כמשקיע?
נתחיל עם תדמור. בעולם החדש, חיפושי וקידוחי נפט הופכים יותר ויותר לעניין "מלוכלך", כאלה שגופי השקעות גדולים מדירים מהם את רגליהם וכספיהם. הנפט הוא עדיין סם החיים של הכלכלה העולמית, אבל בערכים של קיימות ואיכות סביבה, הנפט מאבד לאט לאט את זוהרו כהשקעה בת קיימא לאורך זמן. בגלל זה הוא גם עובר חלקית לאנרגיה מתחדשת.
- דירוג מעלה 2025 מראה עלייה חדה בהיקף התרומות ומעורבות גוברת בשיקום חברתי ותעסוקתי
- הערים שייעלמו: איך שינויי אקלים משנים את שוק הנדל"ן העולמי ומה צפוי לקרות בת"א?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשובתו של ברקת הייתה, במקרה הטוב תמוהה. איך אני יודע? בלקרוק וואנגארד, שתי ענקיות ההשקעות הגלובליות, מכוונות את כל ההשקעות שלהן על פי ערכים של ESG. הן ביחד מנהלות למעלה מ-16 טריליון דולר והן משיתות סנקציות על חברות ודירקטורים שלא עומדים בקריטריונים שנקבעו על ידי סטנדרטים בינ"ל שהוצבו הן על ידי האו"ם והן על ידי רגולטורים ברחבי העולם.
ברקת כנראה חושב, ובמידה מסוימת של צדק, שלא צריך למדוד השקעה בחברה על פי כמה העובדים שלה מתנדבים בעמותות או צובעים בתי אבות. עם זה אפשר להסכים, אבל מראש זה גרינוושינג, כלומר ניסיון שקוף להראות כאילו נעשה משהו ב-ESG ואני רוצה להאמין שלא על פי מדדים אלה בוחרים השקעה - רק שאי אפשר באמת לדעת.
בניגוד לדבריו של ברקת, ה-S הסוציאלית ב-ESG היא לא אמורפית בכלל, אלא אם מתייחסים לאחריות החברתית של חברה מסחרית. חברה שעוברת באופן שיטתי על חוקי העבודה, או כאלה שאינם דואגים לבטיחות העובדים – כמו חברות קבלן שאינן עומדות בתקני בטיחות ומקבלות קנסות גבוהים עד אפילו להפסקת פעילות – או שבשרשרת הייצור שלה יש ילדים שעובדים בכפייה ויוצא באלה.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות...
אלה לא רק שיכולים לייצר חרם צרכני שפוגע בשורה התחתונה, הם יכולים להוות פקטור שמהווה נטל רגולטורי ומשפטי ארוך טווח על חברה – מה שבהכרח משפיע על ביצועים של מניות. רק תראו מה הרגולציה בסין עושה לחברות הטכנולוגיה שלדעתן פוגעות בצרכן הסיני ותבינו בעצמכם.
אלה גורמי סיכון שכל משקיע אחראי חייב לוודא לפני שהוא נכנס להשקעה. יתר על כן, הייתי מצפה שמשקיע גדול שמודע לכאלה, יכריז קבל עם ועדה שאינו משקיע בחברות שכאלה ולא נותן להן ערך מוסף.
ברקת גם אמר כי החברה לא צריכה להגדיר ערכים כי "זה שייך למשטרים אפלים". איך בדיוק הגדרות של קריטריונים שהממשלה או הקהילה הבינ"ל, שיש להם קונצנזוס שאינם ראויים במקרה הטוב או פליליים במקרה הרע, שייך למשטרים אפלים? אז הוא אומר שהם לא צריכים לעסוק בערכים, קביעה בעייתית לכשעצמה, אך מנגד הם יכולים להסביר למה הם לא משקיעים בסקטור או חברה מסוימת. דבר והיפוכו.
עוד דבר שהוא לא מבין זה שיותר ויותר משקיעים רוצים לדעת לאן כספם הולך והמוסדיים לא חיים בוואקום. משקיע שאינו אוהב חברה מסוימת בשל בריחת מוחות בשל חוסר בפיתוח הון אנושי, או בשל פרקטיקות של ניצול, ילחץ על מי שמנהל את הכסף שלו כדי לעשות אלוקציה. מנהל השקעות שלא יהיה קשוב למשקיעיו, יראה אותם זולגים למתחריו.
יתר על כן, תפקידו של ברקת כרגולטור הוא גם ערכי במהותו. האדם שאמור לפקח על החברות שמשקיעות את הכסף של כולנו, אומר בעצם כי המוסדיים צריכים להיות חסרי ערכים. זו נורת אזהרה גדולה מאוד. יכול להיות שהוא ניסה לרצות את האוזניים שהקשיבו לו, מצד שני הוא לא באמת צריך לרצות אף אחד.
- 3.מייק לבנובסקי, ר''ג 08/07/2021 09:25הגב לתגובה זועם כל הכבוד, החיים לא שחור ולבן. אתה מתייפייף כאן וזה שאתה חושב שאתה כותב על ערכים נעלים לא באמת אומר שהם נעלים, בטח אם אתה רוצה לכפות דעתך.
- 2.כספי פנסיה הם כסף ערכי הנוצר מעבודה ודאגה. (ל"ת)פועלת 08/07/2021 07:00הגב לתגובה זו
- 1.נ.ש. 07/07/2021 22:47הגב לתגובה זואין זה ענינו של מנהל השקעות. מנהל השקעות צריך לפעול על פי החוק במה שמביא לו הכי הרבה תשואה. בלי קשר לערכים כאלו ואחרים. ואכן ההתנהלות של esg זה כמו כת ולא כמו מנהלים מוכשרים שזיהו הזדמנות
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
