ברקת באמירה אמביוולנטית: "המוסדיים לא צריכים להתעסק בערכים"
הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, אמר היום בכנס של איגוד החברות הציבוריות כי מנהלי השקעות לא צריכים להגדיר על פי אלו ערכים משקיעים בחברה, אלא להתעסק בהשקעות נטו. הדברים נאמרו בשיחה שערך הממונה עם יו"ר נאוויטס ויו"ר איגוד החברות הציבוריות, גדעון תדמור.
תדמור שאל האם רשות שוק ההון סבורה ש"ה-ESG הפכה ממגמה, לדת ואפילו לכת". בתגובה אמר ברקת כי "ה-S (כלומר סוציאלי) ב-ESG הוא בעייתי. ערכים חברתיים ראויים זה דבר אמורפי ואין זה מתפקידם של המוסדיים להתעסק בערכים שכן או לא ראוי לקדם אותם".
ברקת הגדיל והוסיף "לפי איזה ערכים מנהלים השקעות? גופים מקצועיים צריכים להתעסק בהשקעות ולא בערכים. יחד עם זה צריך להביא אלמנטים חברתיים בהשקעות והגופים צריכים לתת גילוי פומבי מדוע הם לא נכנסים לשוק מסוים".
לקריאה נוספת:
> מה הפירוש של ה-S ב-ESG ולמה זה חשוב כמשקיע?
נתחיל עם תדמור. בעולם החדש, חיפושי וקידוחי נפט הופכים יותר ויותר לעניין "מלוכלך", כאלה שגופי השקעות גדולים מדירים מהם את רגליהם וכספיהם. הנפט הוא עדיין סם החיים של הכלכלה העולמית, אבל בערכים של קיימות ואיכות סביבה, הנפט מאבד לאט לאט את זוהרו כהשקעה בת קיימא לאורך זמן. בגלל זה הוא גם עובר חלקית לאנרגיה מתחדשת.
- דירוג מעלה 2025 מראה עלייה חדה בהיקף התרומות ומעורבות גוברת בשיקום חברתי ותעסוקתי
- הערים שייעלמו: איך שינויי אקלים משנים את שוק הנדל"ן העולמי ומה צפוי לקרות בת"א?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשובתו של ברקת הייתה, במקרה הטוב תמוהה. איך אני יודע? בלקרוק וואנגארד, שתי ענקיות ההשקעות הגלובליות, מכוונות את כל ההשקעות שלהן על פי ערכים של ESG. הן ביחד מנהלות למעלה מ-16 טריליון דולר והן משיתות סנקציות על חברות ודירקטורים שלא עומדים בקריטריונים שנקבעו על ידי סטנדרטים בינ"ל שהוצבו הן על ידי האו"ם והן על ידי רגולטורים ברחבי העולם.
ברקת כנראה חושב, ובמידה מסוימת של צדק, שלא צריך למדוד השקעה בחברה על פי כמה העובדים שלה מתנדבים בעמותות או צובעים בתי אבות. עם זה אפשר להסכים, אבל מראש זה גרינוושינג, כלומר ניסיון שקוף להראות כאילו נעשה משהו ב-ESG ואני רוצה להאמין שלא על פי מדדים אלה בוחרים השקעה - רק שאי אפשר באמת לדעת.
בניגוד לדבריו של ברקת, ה-S הסוציאלית ב-ESG היא לא אמורפית בכלל, אלא אם מתייחסים לאחריות החברתית של חברה מסחרית. חברה שעוברת באופן שיטתי על חוקי העבודה, או כאלה שאינם דואגים לבטיחות העובדים – כמו חברות קבלן שאינן עומדות בתקני בטיחות ומקבלות קנסות גבוהים עד אפילו להפסקת פעילות – או שבשרשרת הייצור שלה יש ילדים שעובדים בכפייה ויוצא באלה.
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
אלה לא רק שיכולים לייצר חרם צרכני שפוגע בשורה התחתונה, הם יכולים להוות פקטור שמהווה נטל רגולטורי ומשפטי ארוך טווח על חברה – מה שבהכרח משפיע על ביצועים של מניות. רק תראו מה הרגולציה בסין עושה לחברות הטכנולוגיה שלדעתן פוגעות בצרכן הסיני ותבינו בעצמכם.
אלה גורמי סיכון שכל משקיע אחראי חייב לוודא לפני שהוא נכנס להשקעה. יתר על כן, הייתי מצפה שמשקיע גדול שמודע לכאלה, יכריז קבל עם ועדה שאינו משקיע בחברות שכאלה ולא נותן להן ערך מוסף.
ברקת גם אמר כי החברה לא צריכה להגדיר ערכים כי "זה שייך למשטרים אפלים". איך בדיוק הגדרות של קריטריונים שהממשלה או הקהילה הבינ"ל, שיש להם קונצנזוס שאינם ראויים במקרה הטוב או פליליים במקרה הרע, שייך למשטרים אפלים? אז הוא אומר שהם לא צריכים לעסוק בערכים, קביעה בעייתית לכשעצמה, אך מנגד הם יכולים להסביר למה הם לא משקיעים בסקטור או חברה מסוימת. דבר והיפוכו.
עוד דבר שהוא לא מבין זה שיותר ויותר משקיעים רוצים לדעת לאן כספם הולך והמוסדיים לא חיים בוואקום. משקיע שאינו אוהב חברה מסוימת בשל בריחת מוחות בשל חוסר בפיתוח הון אנושי, או בשל פרקטיקות של ניצול, ילחץ על מי שמנהל את הכסף שלו כדי לעשות אלוקציה. מנהל השקעות שלא יהיה קשוב למשקיעיו, יראה אותם זולגים למתחריו.
יתר על כן, תפקידו של ברקת כרגולטור הוא גם ערכי במהותו. האדם שאמור לפקח על החברות שמשקיעות את הכסף של כולנו, אומר בעצם כי המוסדיים צריכים להיות חסרי ערכים. זו נורת אזהרה גדולה מאוד. יכול להיות שהוא ניסה לרצות את האוזניים שהקשיבו לו, מצד שני הוא לא באמת צריך לרצות אף אחד.
- 3.מייק לבנובסקי, ר''ג 08/07/2021 09:25הגב לתגובה זועם כל הכבוד, החיים לא שחור ולבן. אתה מתייפייף כאן וזה שאתה חושב שאתה כותב על ערכים נעלים לא באמת אומר שהם נעלים, בטח אם אתה רוצה לכפות דעתך.
- 2.כספי פנסיה הם כסף ערכי הנוצר מעבודה ודאגה. (ל"ת)פועלת 08/07/2021 07:00הגב לתגובה זו
- 1.נ.ש. 07/07/2021 22:47הגב לתגובה זואין זה ענינו של מנהל השקעות. מנהל השקעות צריך לפעול על פי החוק במה שמביא לו הכי הרבה תשואה. בלי קשר לערכים כאלו ואחרים. ואכן ההתנהלות של esg זה כמו כת ולא כמו מנהלים מוכשרים שזיהו הזדמנות
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
.jpg)