ניר חצב
ניר חצב

איך זה שהחברה מדווחת על הצלחת ענק ומנייתה צונחת?

ניסוי קליני מוצלח מתברר במקרים לא מעטים כמלכודת - הניסוי המוצלח מאפשר למשקיעים למכור מניות ומכביד על שער המניה; הניסוי המוצלח הוא הזדמנות מצד החברה לגייס כספים; הניסוי המוצלח מתברר כלא כזה מוצלח - הנה הדוגמה של אורמד 
ניר חצב | (7)
נושאים בכתבה אורמד

בשבוע שעבר פרסמה חברת Oramed Pharmaceuticals הישראלית, שחברה גם במדד תל אביב ביומד, תוצאות חיוביות בניסוי שלב 2b בתרופה האוראלית ORMD-0801 לטיפול בסכרת מסוג 2.

על פניו, מדובר בחדשה מדהימה לבעלי המניות שלה, עם אישור תקפות קלינית לגרסה אוראלית לאינסולין, תרופה עם פוטנציאל אדיר, הפונה לשוק של עשרות מיליארדי דולרים בשנה.

במציאות, המשקיעים הגיבו בפחות התלהבות, ושלחו את המנייה לירידה שבועית של כ-15%, שמביאה את הירידה השנתית ל-36% (ולירידה של כ-74% מהשיא של המנייה בנאסדק לפני כשנתיים). זאת הזדמנות טובה לנסות ולהבין את התופעה – למה חברות ביוטכנולוגיה מגיבות לעיתים בירידות חדות לחדשות חיוביות?

סכרת היא המגיפה של המאה ה-21

נתחיל מרקע בסיסי. Oramed היא חברת ביוטכנולוגיה ישראלית העוסקת בפיתוח גרסאות אוראליות לתרופות שניתנות כיום בזריקה. תחום הפעילות המרכזי של Oramed הוא הסוכרת, כאשר הנכס המרכזי שלה ה-ORMD-0801, אינסולין אוראלי המיועד לחולי סוכרת מסוג 1 ו-2.

מחלת הסוכרת מוגדרת כיום על ידי ארגוני בריאות רשמיים, דוגמת ה-WHO (World Health Organization), כמגפה. למעלה מ-9% מאוכלוסיית העולם סובלים מהמחלה ולפי הערכות, דולר אחד מכל 8 דולר של הוצאות בריאות בעולם, יוצא על טיפול בסוכרת. קיימים 2 סוגים מרכזיים של סוכרת. סוכרת מסוג 1 (שנקראה בעבר "סוכרת נעורים") שהיא מחלה אוטו-אימונית וסוכרת מסוג 2, שהיא מחלה מטבולית. בעוד גודל שוק הסוכרת סוג 1 צפוי להגיע בשנים הקרובות ל-13 מיליארד דולר בשנה, גודל שוק הסוכרת סוג 2 גדול בערך פי שלושה.

תוצאות טובות בניסוי - לא מבטיחות עלייה במניה

הניסוי הקליני הרלוונטי שתוצאותיו פורסמו בשבוע שעבר הוא ניסוי שלב 2b, שבדק את רמת הבטיחות של התרופה ORMD-0801, ביחד עם השפעתה במינונים שונים על רמת ההמוגלובין המסוכרר (A1C) של המטופלים, אינדיקציה מוכרת לרמת הסוכר בדם. הניסוי ארך 12 שבועות וכלל 269 חולים שחולקו ל-3 משטרי טיפול – מינון נמוך (32 מ"ג ליום), מינון בינוני (64 מ"ג ליום) ומינון גבוה (96 מ"ג ליום). לכל אחד ממשטרי הטיפול היה גם קבוצת בקרה (פלסיבו). Oramed פרסמה תוצאות חיוביות ומובהקות בשני המינונים הנמוכים, בעוד שבמינון הגבוה התוצאות לא היו מובהקות סטטיסטית. מניית החברה הגיבה כאמור בשלילה. את הסיבות לירידה של מניות ביוטכנולגיה וציוד רפואי בתגובה לתוצאות קליניות חיוביות, אפשר לחלק ל-3 קבוצות – טכניות, תזרימיות וקליניות.

הסיבה הטכנית – איך אפשר להקטין את הפוזיצייה?

אחת הבעיות המרכזיות של חברות ביוטכנולוגיה וציוד רפואי צעירות וקטנות היא סחירות נמוכה במנייה. המשמעות היא שגופים גדולים שמתעניינים בהשקעה בחברה צריכים לחפש דרכים יצירתיות כדי לעשות זאת (הנפקה פרטית, קנייה מבעל מניות גדול וכו') מבלי להשפיע מהותית על מחיר המנייה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מנגד, זה גם אומר שבעלי מניות גדולים, כאלו שהשקיעו בחברה לפני שהפכה ציבורית או בעלי מניות אחרים, שמחליטים מסיבות שונות להקטין או לסגור את הפוזיציה, מתקשים לעשות זאת בשוק החופשי.

חדשות קליניות משמעותיות מביאות לעלייה חדה בהיקף המסחר במנייה, ובכך, גם מספקות חלון הזדמנויות לבעלי מניות גדולים לבצע התאמה לפוזיציות. לשחקני השוק יש דרכים לזהות שיש מוכר גדול בנייר והם מנצלים את ההזדמנות כדי לבקש ממנו מחירים נמוכים יותר, ובכך לגרום לירידת המנייה. לכך מצטרפים שחקנים אחרים ש"נבהלים" מהתגובה השלילית, מתוך חשש שהם מפספסים פיסת מידע מהותית ("מישהו יודע טוב ממני") ומעצימים את התגובה השלילית של המנייה.

הסיבה התזרימית – האם יש גיוס באוויר?

הסבר נוסף לירידה של מניות ביוטכנולוגיה וציוד רפואי בתגובה לפרסום תוצאות קליניות חיוביות הוא הערכה שהחברות הולכות לגיוס הון מידי. חברות שברשותן היקף מזומן נמוך יחסית, שלא גייסו כסף תקופה ממושכת ושידוע שיצטרכו משאבים נוספים כדי לממש את התוכניות הקליניות והמסחריות שלהן, "נחשדות" כמגייסות פוטנציאליות ולכן, עשויות לראות את מניותיהן יורדות למרות התוצאות הטובות.

במקרה כזה, משקיעים יעדיפו למכור את המנייה ולרכוש אותה בהנפקה או מיד לאחריה, במחיר הרבה יותר נוח ועם סכנת דילול נמוכה יותר. במקרים כאלו, לרוב אפשר יהיה לראות את המנייה מגיבה בחיוב לתוצאות, אבל "מתעייפת" ומתחילה לאבד גובה, מתוך הערכה שהגיוס קרוב.

הסיבה הקלינית – האם התוצאות נקיות?

עם כל הכבוד לסיבות לעיל, הסיבה המרכזית לדעתי לירידה של מניות בתגובה לפרסום תוצאות חיובית בניסויים קליניים, הוא שהתוצאות הן לא מספיק נקיות ושבממצאים הקליניים, גם אם עמדו ביעדים, יש כמה בעיות שמדאיגות את המשקיעים.

במקרה של Oramed לדוגמא יש כמה סימנים מדאיגים. ראשית, שני המינונים הנמוכים נמצאו כאמור כמובהקים סטטיסטית אבל המינון הגבוה לא הצליח להראות מובהקות. שנית, רמת המובהקות (p-value) במינונים הנמוכים הייתה אמנם מספקת (מתחת ל-5%), אבל לא מאוד מרשימה – 3.6% במינון הנמוך ו-4.2% במינון הבינוני (נזכיר – המובהקות עולה ככל שה-p-value יורד – p-value של 1% טוב מ-p-value של 4%). בנוסף, התרופה הראתה אפקטיביות קלינית, עם ירידה של כ-0.6% ברמת ה-A1C בשני המינונים, אבל ייתכן שהמשקיעים חששו שזוהי אינה אפקטיביות מספקת כדי לענות על הפוטנציאל המסחרי ולהתמודד עם הטיפולים הקיימים בשוק.

סיבה אפשרית אחרונה היא ש-24 מטופלים, כ-9% מכלל המטופלים בניסוי, בחרו לא לסיים את אותו, ו-36 מטופלים נוספים לא נכללו בניתוח התוצאות הסטטיסטיות של החברה.

בשורה התחתונה – התשובה נמצאת בפרטים הקטנים

התופעה של תגובה שלילית לתוצאות קליניות חיוביות היא די נפוצה ומתרחשת לעיתים לא מבוטלות. עם זאת, חשוב להדגיש שיש המון מקרים שבהם חברות ביוטכנולוגיה וציוד רפואי מגיבות בחיוב, לעיתים בעליות שערים אסטרונומיות, לתוצאות קליניות חיוביות.

זה נובע בראש ובראשונה מהפרופיל הקליני של התוצאות, שהוא שלם וחסר חורים מהותיים, אבל גם מאלמנטים טכניים – לחברה יש מספיק מזומן ולכן, לא תצטרך לבצע גיוס הון ובנוסף, בעלי המניות הגדולים לא מעוניינים למכור וכן הלאה. הכנת "שיעורי בית" לפני פרסום התוצאות וניתוח מהיר שלהן יכולה לסייע למקסם את פוטנציאל הרווח לאחר פרסום תוצאות קליניות מהותיות.

הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital.

המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אחלה כתבה. (ל"ת)
    רמי 17/11/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    די להנפקות 17/11/2019 13:53
    הגב לתגובה זו
    מלא חברות פשוט מזלזלות במשקעים שלהם ועשות הנפקות בלי קשר למחיר המניה העיקר להכניס מזומן והמשקעים נדפקים בלי סוף
  • 3.
    נתי 17/11/2019 13:47
    הגב לתגובה זו
    רק לאחר אישור ה FDA
  • 2.
    סוחר 17/11/2019 13:47
    הגב לתגובה זו
    ובמיוחד בארץ נגמרו בהפסד...פשוט לא שווה המניות האלה רק רוצות משכורות ולדפוק את המשקיע גיוס פה גיוס שם...אני בכל אופן ממניות כאלה נגמלתי מזמן...
  • נכון מאוד (ל"ת)
    גם סוחר 17/11/2019 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סרור 17/11/2019 12:31
    הגב לתגובה זו
    האם אותו דבר יקרה גם למניית פלוריסטם בעתיד
  • יוסי 17/11/2019 22:13
    הגב לתגובה זו
    הפוטנציאל הגלום בפלוריסטם הוא דימיוני, סביר להניח שתזדקק לעוד גיוס לפני הפריצה, ממתין לה בסיבוב האחרון לכניסה מחודשת
AI שעון חול (גרוק)AI שעון חול (גרוק)

ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?

ד"ר אדם רויטר, יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה" על הולדת המיתוס שישראל "פספסה את מרוץ ה-AI" -  ולמה הנתונים מראים את ההפך

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה AI

במסגרת דברים שהתקבעו בתודעה אצל חלק מהציבור בנוגע לכלכלה ולהייטק הישראלי ופרשנים שונים חוזרים ומעלים אותם כאילו זו אמת לאמיתה (כמו למשל סיפורי ה"משבר בהייטק"), עולה גם הנושא שישראל "פספסה" את מרוץ ה-AI, שישראל "לא שם", שישראל לא מקבלת מספיק השקעות בתחום, לא משתלבת ועוד כל מיני רעיונות מהסוג הזה.

אז בואו ננסה, בעזרת סטטיסטיקות, עובדות ומספרים, לעשות סדר וגם לפוצץ את הטענה הפיקטיבית הזו. לשם כך נצטרך גם להבין מדוע ההייטק הישראלי כמעט אינו מצוי וגם אינו יכול להיות מצוי במרוץ לבניית "המוח" של מהפכת ה-AI, אלא מתמקד בבניית נגזרות מבוססות מוח ה-AI לכלי יצירה בפני עצמם, ליישומים ולהטמעות. לסיום, גם ננסה להבין במה מועילה לנו יוזמת Pax Silica.

לוגיקה

נתחיל בקצת לוגיקה. אם ישראל היא אלופת העולם בתוצר הייטק לנפש, אלופת העולם במספר עובדי הייטק לנפש, עם מספר חברות הייטק ביחס לסך החברות במשק שהוא הגבוה בעולם, אז מדוע שישראל לא תצליח במרוץ ה-AI? חשוב מכך, אם יש באופן יחסי כ"כ הרבה אנשים שמבינים בהייטק ומצויים בעולמות ההייטק, מישהו מעלה על דעתו שישראל לא תהיה מהמדינות המובילות והזריזות בכל הקשור להטמעת AI במשק? בשימוש מושכל ב-AI?

אבל נכון, יש לא מעט מקרים בהם לוגיקה לחוד ומציאות לחוד. אז בואו נצלול ונתחיל בקצת עובדות מספרים וסטטיסטיקות.

ריכוז עובדי ה-AI המיומנים הגדול בעולם יושב בישראל, כך לפי חברת לינקדאין בהתבסס על נתוני 2024:

             ריכוז עובדי ה-AI המיומנים בעולם

למה שזה יפתיע? הרי אומרים לנו תמיד שהישראלים הכי זריזים, הכי גמישים, הכי מאלתרים וגם הכי יודעים מהר להטמיע. אז ברור שהישראלים ירוצו במהירות בראש החץ של התחום החדש והכה מבטיח הזה.

נוסיף לכך שאימוץ ה-AI בענף ההייטק הישראלי הוא מהגבוהים בעולם: ממש לאחרונה התפרסם ש-95% מהעובדים משתמשים באופן קבוע ב-AI, 78% מהם מדי יום. כך עולה מסקר מקיף שביצעה רשות החדשנות בשיתוף מכון ברוקדייל בקרב יותר מ-500 עובדי הייטק ממגוון נרחב של חברות וסטארטאפים בישראל.

נמשיך בכיוון נוסף: ישראל לא מקבלת מספיק השקעות ב-AI? זו טענה מאד נפוצה. להלן גרפים שמפריכים זאת לחלוטין:

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?