האם כלכלת ארה"ב בדרך להאטה?
הודעת הריבית הבאה של ה-FED תאותת על הלך הרוחות והקו המסתמן; הנה 5 שיקולים מרכזיים לבחינת מהלך העליות האחרון של תשואות הפדיון
כולם מדברים על העקום האמריקאי. תשואות הפדיון על treasuries אמריקאיות ל-10 שנים עלו, לאחרונה, ל-3.10%, לעומת 2.95% באמצע חודש אפריל ו-2.4% בשלהי 2017. שיפוע העקום (הפער בין תשואות הפדיון ל-10 שנים ולשנתיים) הצטמצם מ-1.3 אחוזים בתחילת פברואר 2017 ל-0.8 אחוז בתחילת פברואר השנה ול-0.5 אחוז כיום.
השאלה המטרידה ביותר את שוקי ההון כיום היא האם העלייה תימשך והאם עקום התשואות לפדיון יתהפך (ירד משמאל לימין), תופעה שבישרה בעבר על האטה של כלכלת ארה"ב.
אין ספק – קרה משהו. בשנה-שנתיים האחרונות ניסתה תשואת הפדיון ל-10 שנים "לפרוץ" רף של 2.6% לפחות פעמיים – ללא הצלחה. עדיין, אני סבור שנתוני התוצר והתעסוקה - שרמותיהם גבוהות - לא עולים בקנה אחד עם חשש מהאטה. להערכתי, עליית העקום הפעם לא מבשרת על האטה כלכלית ואפשר שמהלך העליות האחרון של תשואות הפדיון יסתיים בקרוב.
יש לזכור כי גם לאחר העליות האחרונות של הריבית הנומינאלית (ל-1.75-1.50 אחוזים כיום), הריבית הריאלית, שהפעילות הכלכלית תלויה בה, עדיין אפסית.
נכון לעכשיו, סביר יותר שהעקום לא יתהפך, הפעם, אלא יוסיף לעלות משמאל לימין ולא מן הנמנע שהשיפוע, שהתכווץ, כאמור, יתרחב שנית. נכון, התוצר ימשיך לגדול, אך בשל שיעור הבלתי מועסקים הנמוך כל כך, שמשקף למעשה תעסוקה מלאה – קצב גידולו, שעמד על 3.6% ברבע הראשון של השנה, יאט הדרגתית; בד בבד, תיסוף הדולר יתעל חלק מהביקושים האמריקאים לחו"ל. משכך, לחצי המחירים יפחתו.
- אמצעי התקשורת ששינה את פני המסחר הגלובלי ומה קרה היום לפני 56 שנה
- מי הבאה בתור אחרי שארה"ב חתמה על הסכם סחר עם יפן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב לציין, כי חלק ניכר מהעליות האחרונות של מדדי המחירים לצרכן נגרם עקב עליות מחירי הנפט הגולמי והתייקרות הדלקים והבנזין; אם וככל שההתייקרויות תימשכנה, תקטן ההכנסה הפנויה של משקי הבית והם יקטינו את הוצאותיהם על מוצרים ושירותים אחרים, מה שילחץ כלפי מטה את קצב האינפלציה. זאת ועוד: ככל שההתייקרויות תימשכנה, התמריץ של חברות קרטל OPEC להגדיל את הייצור ולמתוח את מכסות התפוקה יגדל, מה שיוסיף תפוקה לשוק וירסן את לחצי המחירים.
הערכתנו על כך שסבב העליות האחרון של תשואות הפדיון ממצה את עצמו נובעת, בין השאר, מהשיקולים הבאים:
1. ליבת האינפלציה (מדד המחירים לצרכן ללא מזון ואנרגיה) תמשיך להתנהל סביב 2% עד 2.5%, לא רחוק מדי מיעד האינפלציה של ה-Fed (עומד על 2%), מה שיאפשר לו להעלות את הריבית בקצב המדוד, הזהיר וההדרגתי שהיה עד כה – קצב ששוקי ההון כבר מתמחרים.
2. ה-Fed חוזר ואומר, שיציבותם של שוקי ההון והכספים חשובה לו מאוד וכי לא ינקוט מדיניות שתסכן זאת. הנגידה הקודמת, ילן, אף אמרה כי אם יהיה צורך, לא יהסס ה-Fed לשנות את מדיניות צמצום המאזן שלו ולרכוש שוב אג"ח, כפי שעשה בעבר. בהקשר זה, ה-Fed ער להשלכות של תוואי הריבית על איתנות השווקים המתעוררים, המתמודדים כיום עם בריחת הון ועלולים להידרדר אותם לפתחו של משבר; בעבר, הבהיר ה-Fed כי גם נושא זה יילקח בחשבון בתהליך קבלת ההחלטות שלו.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
3. העלייה האחרונה של תשואות הפדיון מוזילה את מחירן גם לבנק המרכזי של אירופה, שעשוי לרכוש אותן על מנת לפחת עוד את האירו כנגד הדולר. כך, יצא הייצוא נשכר, בעוד קצב האינפלציה של גוש האירו נמוך (1.20%) ואין סכנה ליעד האינפלציה (2% או מעט פחות מכך).
4. דברים דומים ניתן לומר על הבנק המרכזי של סין, שישאף לפחת את היואן, בגבולות הגזרה שלו, אם ייווכח שהגבלות הסחר האחרונות מול ארה"ב פוגעות בצמיחת התוצר עתירת הייצוא.
5. המתיחויות האחרונות סביב צפון קוריאה, איראן והמזרח התיכון רחוקות מסיומן; משכך, סביר כי יימשך ביקוש בסיסי לאג"ח של ממשלת ארה"ב, המהוות נכס חוף מבטחים מסורתי, מה שיגביל, לכל תרחיש כלכלי נתון, את עליית תשואות הפדיון.
בחודש הבא, בתאריך 13.6.18, תפורסם הודעת הריבית הבאה של ה-Fed, כולל עדכון תחזית רבעונית ומסיבת עיתונאים של הנגיד. אני מייחס לכך חשיבות רבה. לקראת הפגישה יופיעו בתקשורת בכירי ה-Fed ומן הסתם יאותתו על הלך הרוחות והקו המסתמן. על רקע זאת, סביר להניח כי התנודתיות הגבוהה תימשך, לקראת ובעקבות האירוע וכפועל יוצא של התחזית החדשה והמסרים שישגרו הנגיד פאוול וחבריו.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 5.שמואל 24/05/2018 11:27הגב לתגובה זויתכן ולהגנה כדי לקנות קצת אינפלציה, דולר, וביטקויין. ואולי לא
- 4.סאמי 24/05/2018 09:56הגב לתגובה זואם... אז.. ואם .. אז.. את זה גם אני יודע ויכול להגיד. הכלכלנים של מזרחי על הפנים בתור ניסיון, רק הפסדים גרמו לי
- 3.ירון 23/05/2018 21:01הגב לתגובה זוהסימן ינתן כאשר האס.אנד.פי יסגור מתחת ל 2630.
- 2.תמי 23/05/2018 13:34הגב לתגובה זוגם שוקי המניות ימשיכו לעלות אחרי שירדו יום לצורך תיקון טכני קל.
- 1.רז 23/05/2018 12:17הגב לתגובה זולתנועות בוול סטריט. עובדתית, בשלוש שנים האחרונות העלה הפד בשתי פעימות את הריבית. המגזינים זעקו, הכלכלנים צרחו - וכל השוק עלה למעלה. זה קרה בכל אחת משתי הפעמים שהעלו את הריבית.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7