האם סוכנויות הדירוג מפקירות את ציבור המשקיעים?

צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסים, על ההחלטה של הרשות לניירות ערך לפקח על סוכנויות הדירוג
צחי קלמין | (11)

באיחור אופנתי של מס' שנים, החלה בתחילת השבוע הרשות לניירות ערך לפקח על סוכנויות דירוג האשראי המקומיות. הוראות החוק החדשות יידרשו מחברות הדירוג לחשוף את המתודולוגיות והמידע העומדים בבסיס הדירוג, ולספק מידע סטטיסטי הנוגע לאיכות הדירוג במבט לאחור, כדי שניתן יהיה להעריך את אמינותן ואיכותן. החלת הפיקוח על סוכנויות הדירוג המקומיות מציתה מחדש את הדיון בחשיבותה של פעילות דירוג האשראי והאופן בה היא נתפסת ע"י פעילי אחוזת-בית, וננסה לבחון את הסיבות שהביאו לחוסר האמון בחברות הדירוג ואף נציע פתרונות אפשריים, אשר יש בכוחם למזער את הכשלים הקיימים בענף.

מתודולוגיית הדירוג

בשוק ההון הישראלי פועלות כיום שתי סוכנויות דירוג אשראי: מידרוג ומעלות, אשר מקיימות מעקב שוטף אחר ההתפתחות העסקית של החברות המנפיקות. מתודולוגיית העבודה של הסוכנויות הללו שונה באופן מהותי מכפי שהיא נתפשת ע"י פעילי השוק: מדרגי האשראי בוחנים את יכולתה של החברה המנפיקה לעמוד בתשלומי התחייבויותיה, בהתאם לתשקיף ההנפקה. פעילי שוק ההון, לעומת זאת, בוחנים את המנפיק ע"פ איכות הבטוחות והשעבודים להלוואה, שכן במקרה של קושי בהחזר החוב, הפרמטר אשר ישקף נכונה את איכות החוב הוא יכולת שיקום החוב של המנפיק. ההבדל בין התפישות הנ"ל מוביל לעיתים קרובות לפערים בין הדירוג ה"אקדמי" לבין הדירוג במבחן המציאות.

ניגוד עניינים מובנה

חברות הדירוג צריכות לספק הערכות מדויקות ובלתי תלויות על מי שמשלם להן סכומי כסף נכבדים לצורך דירוג זה. סיטואציה רגישה זו מקשה עליהן לבצע את עבודתן ללא מורא של אובדן לקוח קיים או לקוח פוטנציאלי. אמנם הצעת החוק להסדרת פעילות חברות דירוג האשראי מכירה את נושא ניגוד העניינים המובנה, אך יחד עם זאת, היא אינה מביאה עימה פתרון שורשי אשר יטפל בתלות הכלכלית הקיימת בין חברת הדירוג והחברה המדורגת על ידה.

אנו סבורים כי יש לשמור על הפרדה מוחלטת בין חברת הדירוג לבין החברה המדורגת, וזאת באמצעות הימנעות ממימון ישיר של עבודת הדירוג. כך לדוגמה ניתן לאמץ מנגנון שבו ישלמו החברות המדורגות "אגרת דירוג" לרשות לניירות ערך, וזו האחרונה, תעביר את התשלום לחברת הדירוג הרלוונטית.

החשיבות הרגולטורית של הדירוג

סוכנויות דירוג האשראי מחזיקות בתפקיד משמעותי ביותר בשוק ההון המקומי והן משמשות, בין היתר, כאחת משומרות הסף של ציבור המשקיעים והחוסכים בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה. הפרקטיקה הנהוגה כיום דורשת מהגופים המוסדיים להשקיע את מרבית נכסיהם הכספיים בניירות ערך מדורגים, תוך הצבת מגבלות שונות באשר להיקף ההשקעה המותרת ובהתאם לדירוג. כך למעשה יצר החוק הישראלי הסתמכות מוחלטת על הגופים המוסדיים ועל חברות הדירוג, ולכן איכות ומהימנות פעולת הדירוג מהווה גורם חיוני ומשמעותי ליציבותו של שוק ההון.

 

מה עם גורל כספי החוסכים? 

אנו סבורים כי יש מקום להקים סוכנות דירוג אשראי ממשלתית שתהווה אלטרנטיבה לסוכנויות הדירוג הפרטיות, תגביר את התחרות בענף ותוזיל את עלויות דירוג האשראי הנהוגות כיום.  נדגיש כי מהלך זה יתמרץ את החברות המנפיקות לדרג את סדרות האג"ח שלהן, ובכך הן יוזילו את עליות המימון שלהן ואף תינתן להן האפשרות להצטרף אל מדדי התל-בונד השונים. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    חבר אתה חופר (ל"ת)
    חפר 19/04/2016 19:57
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הבחור היה מבצע בפריזמה, כעת כתב בביזפורטל (ל"ת)
    אהוד 18/04/2016 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דודה טרודי 14/04/2016 16:58
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד צחינקה, תמשיך לכתוב יפה. המון נחת מהילדים.
  • 6.
    דני 12/04/2016 19:31
    הגב לתגובה זו
    לא מעט פעמים יש כתבות שממליצות על מניות שעלו עשרות אחוזים וקרובות לשיא או שהיו וירדו. קוראים לזה מימוש בריא...תזהרו כי אם באמת היה אכפת להם מהציבור הם יכלו להמליץ על מניות להחזקה לטווח של חצי שנה או שנה או יותר כשהן מדשדשות כבר 4-10 חודשים. לפעמים הן גם נוגעות בתחתית ונשארות שם ל2-4 חודש. החברות האלו בעלות פוטנציאל הכנסות ומכירות עתידי טוב וכולי (לפי איך שכותבים אחרי שעלו חזק). הסיכון להפסיד אחוזים 20-30% קטנים לעומת הפוטנציאל של מאות אחוזים רווח שמתגלה לאחר שהמליצו כשהמניה למעלה. תבדקו בגרפים ותראו עלייה במחזורים עם עליה חדה במחיר. אחר כך הם נזכרים להמליץ ועושים כסף על חשבוננו. לעבוד עם פונדמנטלי וטכני (למשל שבירת רצף בגרף, ממוצעים נעים ועוד 2-3 פרמטרים אמינים לבחירתכם). תסקרו את כל המניות בבורסה בת"א בחמש השנים האחרונות ותראו שזה נכון במרבית המניות. בהצלחה!
  • 5.
    ביוּטריד הרוּיח 08/04/2016 13:49
    הגב לתגובה זו
    רק לֹבדוּק את הבקוּרת במקוּרוּת וּהכלֹ יסתדר
  • 4.
    משקיען 07/04/2016 15:51
    הגב לתגובה זו
    מי זה אנו?
  • צחי 07/04/2016 16:08
    הגב לתגובה זו
    צריך לדעת לעשות העתק הדבק בחוכמה
  • 3.
    יניב 07/04/2016 11:05
    הגב לתגובה זו
    מי מפקח על קבוצות הרכישה? אני נעקצתי ב 300 אלף שח ואין דירה וגם לא יודע ממי לתבוע את הכסף בחזרה.
  • סקרן 07/04/2016 16:57
    הגב לתגובה זו
    האם יואיל הכותב להרחיב לגבי ענבל אור ומצב לקוחותיה
  • 2.
    מה לגבי האחריות המקצועית של חברות הדירוג? (ל"ת)
    אבירם 06/04/2016 16:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם (ל"ת)
    אחד העם 06/04/2016 14:06
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.