בין השורות - הדבר הכי מהותי בהודעה של דראגי

גיא בית אור | (2)
נושאים בכתבה פסגות ריבית

למרות שהשווקים כבר התרגלו להתאכזב בתקופה האחרונה מדראגי, נראה כי הפעם השתיקה המוחלטת של הבכירים ב-ECB  הייתה בשל סיבה טובה. ה-ECB הצליח להפתיע באופן משמעותי את השווקים. בעוד שהצפי המוקדם היה להפחתת הריבית על הפקדונות ל0.4%- ולהגדלה של 10-20 מיליארד בהרחבה הכמותית, בפועל ה-ECB  פרס היום סט שלם ומקיף של כלים משמעותיים.

 

בנוסף למה שהיה צפוי שיקרה, כלומר הפחתת ריבית והגדלה של ההרחבה הכמותית, ה-ECB  גם הפחית את הריבית המוניטארית מ-0.05% ל-0.0%. ההפתעה האמיתי הגיעה מכיוון גיוון הרכישות כאשר מעתה ה-ECB יוכל לרכוש אג"ח קונצרניות (ללא בנקים) בדירוג השקעה במסגרת ההרחבה הכמותית. בנוסף, הכריז הבנק המרכזי על תכנית הלוואות חדשה לבנקים במסגרתה יוכלו הבנקים לקבל הלוואות בריבית הנמוכה כריבית על הפיקדונות שלהם בבנק המרכזי. כלומר, לכל דבר ועניין מעתה הבנק המרכזי משלם לבנקים כסף כדי שייקחו הלוואות.

 

סט הכלים שהוצגו הוא בעל משמעות רבה שכן עד כה, המגבלה העיקרית של ההרחבה הכמותית באירופה הייתה תמסורת לוקה של המדיניות המוניטארית למגזר העסקי. כלומר, עד כה הפירמות באירופה לא באמת נהנו כמו במקרה של ארה"ב מהכסף הזול שהציף את השווקים. כעת, שה-ECB  יחל לרכוש אג"ח קונצרניות, הוא צפוי לתמוך באופן משמעותי ברווחיות המגזר הרווחי באירופה מה שכמובן צפוי לתמוך באופן בסיסי באפיק המנייתי באירופה לאורך זמן.

 

נקודה חיובית שנייה שנוגעת לרכישות האג"ח הקונצרני היא שפעולה זו תאפשר לבנקים לנקות את המאזנים שלהם ולהציג רווחיות משופרת בעתיד. איך זה הולך לקרות? הפירמות יגייסו חוב בזול דרך ה-ECB, וישתמשו בחוב זה כדי למחזר את ההלוואות הבעייתיות שלהם מהבנקים. הבנקים מצידם ייהנו משיפור באיכות תיק האשראי, יצטרכו לרתק פחות הון לטובת החובות הרעים ויוכלו להוציא יותר אשראי החוצה.

 

אמנם עדיין לא ראינו את כל הפרטים הטכניים, אך אם אכן פעולות אלו יבוצעו כהלכה, סביר להניח שתהיה להן השפעה אמיתית על הכלכלה האירופית שתיטיב בעיקר עם נכסי הסיכון ביבשת.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רות 11/03/2016 16:47
    הגב לתגובה זו
    כתבה הפתוחה לציבור הרחב מן הראוי שתביא בחשבון את הקורא הבוּר, הרוצה להתעניין ולהתמצא. רצוי לפתוח ב: ״למרות שהשווקים כבר התרגלו להתאכזב בתקופה האחרונה מנשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, נראה כי הפעם השתיקה המוחלטת של הבכירים בבנק המרכזי האירופי (ECB)...״ וגו׳.
  • 1.
    רן 11/03/2016 02:17
    הגב לתגובה זו
    מתרגל אקונומטריקה היית פחות מוצלח , אחלה טורים
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.