שינוי בהרגלי הצריכה: כיצד השכונות בפריפריה הפכו לביצי זהב?

חיה נחום, מנכ"לית ובעלים של משרד "המטבחון פרסום", על התהליך היזמי שהחזיר את חווית המרכזים השכונתיים לנחשקת ואהודה
חיה נחום | (2)

ענקית הקמעונאות וולמארט הבינה את הפוטנציאל הטמון בכוחה של הקהילה "להחיות" או "להמית" את המרכז המסחרי בשכונה. לאחרונה פורסם כי החברה תפתח במהלך 2016 כמעט 100 מרכזים שכונתיים חדשים. אך מנגד הודיעה כי היא נאלצת לסגור עשרות סניפי אקספרס קטנים שנפתחו בארה"ב בשכונות מסוימות מאחר והיו בקרבת סופרמרקט גדול שגרם להפסדים כלכליים.

בעשר השנים האחרונות השתלטו הקניונים הגדולים לא רק על כוח הקנייה שלנו, אלא גם על שעות הפנאי, ועל ידי כך גרמו לשינוי  מהותי בהרגלי הצריכה של הציבור - סופרמרקטים ענקיים, קומפלקס של בתי קולנוע וכל חנויות המותגים תחת אותה קורת גג ענקית במרכז העיר. לעיתים קרובות הרחק ממקום המגורים שלנו, אבל שם התחלנו לבלות את רוב זמננו - עם כל עם ישראל, ולא רק עם החברים מהשכונה. הבילוי בקניון הפך לסוג של תרבות.

עד מהרה הפכו המרכזים השכונתיים לזניחים ומוזנחים, ולחיסרון מבחינת העדפת מקום מגורים. אנשים החלו לבקש לגור ליד פארקים ולא ליד המרכזים השכונתיים שקרסו מול התחרות עם הקניונים, והפכו לנטושים, מרעישים ומלוכלכים. בעקבות כך יזמים שבנו מגדלים עם עירוב שימושים, היו נוהגים להצניע את העובדה שיש להם גם קומת מסחר מתחת לדירות המגורים.

לעומת זאת, כיום אנחנו יותר פתוחים וגלובליים, והיוצרות שוב התהפכו - כל מה שמעניין אותנו שיהיה לנו נוח. אם יכולנו לשבת על הספה מול הטלוויזיה ולעשות הכל עם הסמארטפון, כולל ניקיון הבית והקניות בסופר (דבר שאינו רחוק לגמרי מהמציאות) - היינו עושים זאת. על כן, ניתן לראות היום שוב שינויים בהרגלי הצריכה בהפיכת המרכזים המסחריים לעוגן קהילתי, לא כתחליף לקניון, אלא כקונספט משלים המטפל בצרכים הקמעונאים, החברתיים והקהילתיים המיידים של השכונה.

הדבר הראשון שמחפשים היום רוכשי הדירות החדשים כבר איננו הנוף של הפארק הירוק הנשקף מהמרפסת, אלא הנוחות. זו האחרונה מגדירה, כאמור, את איכות החיים עבור רוכשי הדירות, ומתבטאת בעיקר בנגישות והזמינות של מוצרים אקונומיים בסיסיים בפרט, ובבתי קפה, בארים וחנויות ממש מתחת לבית, כפתרון בטיחותי להורים שיודעים שהילדים שלהם מסתובבים בתוך מקום סגור, מואר, עם הרבה אנשים ושומר בכניסה.

השינוי הגיע בעקבות התפתחותן של מגה שכונות ברחבי הארץ, בעיקר בפאתי הערים ורחוק מהקניונים במרכז העיר - שכונות ענק כפסגות אפק בראש העין, יבנה הירוקה ביבנה, מצליח קרית האומנים ברמלה, שמנסות למכור לנו איכות חיים מזן חדש. היזמים הבינו את הפוטנציאל שיש להם ביד, ומהר מאוד הפכו את הנכסים המסחריים שלהם ל"מכרה זהב" בכך שתישאלו את הקהילה בטרם הקימו את המרכז המסחרי על העדפות, בתי עסק  ועוד.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני 07/02/2016 14:58
    הגב לתגובה זו
    דברי טעם.
  • 1.
    חלי 04/02/2016 12:32
    הגב לתגובה זו
    נכון מאוד. כיום אני מרגישה כי גם המרכז השכונתי ליד הבית שלי בהרצליה מתחיל להחיות את עצמו. פעם העירייה לא התייחסה אליו והיות כשיש תכנית לבניית דירות חדשות ליד מהרכז גם מתכננים לחדש אותו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.