בישול סודי: סין והסיכון הטמון בה בשנה הקרובה
מפת הסיכונים הגלובלית לשנת 2016 עמוסה - הריבית בארה"ב עולה אחרי 7 שנים של ריבית אפסית, מחיר הנפט נופל ומטלטל את השווקים, המיתון הכלכלי בברזיל הוא כנראה החמור ביותר מאז 1930, מיליוני מהגרים שוטפים את אירופה ומאיימים על סדר היום הפוליטי, החברתי והביטחוני ועוד. אך יחד עם זאת, עיני המשקיעים צריכות להיות נשואות בעיקר למקום אחד - סין. אם נהיה מדוייקים יותר, לשוק המט"ח בסין.
באוגוסט השנה הפתיעו הסינים וביצעו פיחות חד של 3% במטבע המקומי (הרנמינבי, או בשמו היותר רווח אך פחות מדוייק - יואן). את גלי ההדף שהמהלך הזה יצר קשה לשכוח. הנושא פתח מהדורות חדשות בכל רחבי העולם וירידות חדות נרשמו בשוקי המניות הגלובליים, וגם בישראל כמובן. הסינים כנראה כבר הבינו שקשה להפיל מקרר בדחיפה אחת, ולפעמים צריך לטלטל אותו מצד לצד לפני שהוא נופל. זו כנראה הסיבה שאחרי הפיחות המפתיע ראינו את הסינים עוצרים, נותנים למטבע להתחזק ומאפשרים לשווקים הפיננסיים ללקק את הפצעים. אך בחודשיים האחרונים, בשקט בשקט, הסינים מפחתים את המטבע במהלך פיחות דרמטי ממש מתחת לאף של כולנו.
שע"ח רנמינבי (יואן) - דולר
למה הם עושים את זה?
קצבי הצמיחה בסין ירדו - משיעור דו ספרתי ל-7% השנה, וכנראה קצת פחות מזה בשנה הבאה. הריביות ירדו בצורה דרסטית בתקופה האחרונה והסינים משחררים נזילות לשווקים בכל דרך אפשרית על מנת למתן את הירידה בקצבי הצמיחה. הסינים, אשר נהנו מכניסת תנועות הון לכלכלה השנייה בגודלה בעולם במשך שנים רבות, נאלצים כיום להתמודד עם הצד השני של הרנמינבי - כאשר קצבי הצמיחה יורדים והריביות מפוחתות, המשק, בעיני המשקיעים הזרים, הופך להיות פחות אטרקטיבי וההון הזר שזרם לסין מתחיל לצאת.
למעשה, בריחת תנועות ההון יוצרת לחצים לפיחות המטבע. אך כיוון שהרנמינבי אינו שער חליפין נייד אלא שער חליפין מקובע (אם נהייה מדוייקים - מנוהל) לדולר, הסינים נאלצו "לעמוד במחויבותם" ולשמור על שער המטבע מול הדולר (לעמידה הזו במחויבות יש עלויות לא מבוטלות, כמו ירידה ברזרבות המט"ח ועלייה בגובה הריביות בסין אשר מכבידות עוד יותר על הפעילות הכלכלית).
- איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין
- סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרה מכך, משום שהדולר הלך והתחזק בשנתיים האחרונות, הרנמינבי אשר מקובע כאמור לדולר, התחזק גם הוא. כלומר, נוצר מצב שלא רק שהסינים נאלצים למנוע את הפיחות במטבע, בניגוד גמור לכוחות הכלכליים, הם אפילו נאלצים לחזק אותו באופן מלאכותי. כך, מוצאים את עצמם הסינים עם כלכלה מאטה אך עם מטבע חזק יתר על המידה, חזק הרבה יותר מנקודת שיווי המשקל שלו.
השווקים, ובעיקר שוקי המט"ח עובדים על ציפיות, ומכיוון שדי ברור שהסינים לא יתנו למצב הזה להימשך לאורך זמן, נוצרות גם ציפיות לפיחות. ומה קורה כשמשקיע חושב שמחיר הסחורה שיש לו בידיים יהיה שווה פחות בעתיד? הוא יזרוק את הסחורה כבר היום. לכן, אנו רואים כיום את הלחצים לפיחות הולכים ומתגברים, הן כתוצאה מהפעילות הספקולטיבית שמצפה להמשך הפיחות והן מהכוחות הכלכליים הבסיסיים. לחצים אלו מקשים על השלטונות הסינים וגובים מחיר יקר יותר מהכלכלה הסינית בעבור השמירה וניהול שער החליפין.
אז מה הסינים עשו?
קודם כל חיסלו את ה"קיבוע" לדולר. בעידן בו ארה"ב מעלה ריביות וסין רק מורידה, הקיבוע לדולר מהווה למעשה תקיעת מקלות בגלגלי הכלכלה הסינית. במקומו הסינים אימצו את הגישה של רוב הבנקים המרכזיים בעולם המערבי והחלו לפרסם לפני כשבועיים את שער החליפין של הרנמינבי מול סל המטבעות. כלומר המטבע הסיני לא חייב להיות מושווה למטבע ספציפי אלא לסל מטבעות. בפועל, הסינים זונחים את הדולר ומניחים לו להתחזק בלי לסחוב את הרנמינבי ביחד איתו. ההתייחסות לסל המטבעות מאפשרת הרבה יותר דרגות חופש ובעיקר מכינה את הקרקע להמשך הפיחות של הרנמינבי ביחס לדולר.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
יש לציין כי פיחות המטבע בעת הזו גם יעזור לסינים לעמוד ביעדי הצמיחה שלהם, כיוון שהוא צפוי להגביר את הפעילות הכלכלית של היצואניות הסיניות כמו גם את ההשקעות, ולמתן את הלחצים לירידות מחירים בסין. לכן מבחינת הציבור מדובר בצעד שהוא נכון מבחינה כלכלית מעבר לכך שאין להם כל כך ברירה.
מה המשמעות?
קשה לדעת מה הסינים מבשלים. הפיחות של הרנמינבי מול הדולר כנראה יימשך גם בשנה הקרובה, אך האם הסינים יפחתו את המטבע גם מול שאר המטבעות? קשה לומר. מה שברור, שאם הסינים נכנסים למלחמת המטבעות העולמית - כולם יחטפו. במצב כזה, היצוא הסיני יהיה אטרקטיבי יותר בעוד הייבוא לסין יתייקר (במטבע מקומי). לכן המדינות המיצאות לסין והמתחרות של סין ייפגעו. מדינות אלו (בתוכן ניתן לכלול גם את ברזיל, אוסטרליה, רוסיה ועוד, אשר מצבן הכלכלי אינו מזהיר גם כעת) עוברות כבר היום פיחות חד במטבעותיהן והולכות על פי התהום מבחינה פיננסית, כך שפיחות חד נוסף במטבע שלהן עלול להיות היד שתדחוף אותן למטה. אם נוסיף לכך את הירידה במחירי הסחורות והלחץ עליהם שעשוי לגבור כתוצאה מפיחותי המטבעות, הרי שסביבת המחירים העולמית בה אנו חיים עשויה להימשך לעוד פרק זמן לא מבוטל.
מה הסינים מתכננים לנו לשנה הבאה רק הם יודעים. לכן במפת הסיכונים העמוסה יש מדינה אחת שמוקפת אצלנו בעיגול אדום בוהק וזו סין. לא כי היא הולכת לקראת משבר כלכלי או מיתון, היא לא. הדאגה שלנו הן השלכות צעדיה על שאר העולם וזה מסתמן כרגע כסיכון הבולט עבור השווקים לשנה הקרובה.
- 1.הבלוף הסיני יתפוצץ לכולם בפנים (ל"ת)פיני 23/12/2015 14:31הגב לתגובה זו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
