היזמים בורחים: מה קורה בשוק הנפקות האג"ח של יזמי הנדל"ן האמריקני?
צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על העלייה המטאורית והנפילה האחרונה בשוק הנפקות האג"ח של יזמי הנדל"ן האמריקנים
משהו לא טוב עובר על הנפקות האג"ח האחרונות של יזמי הנדל"ן האמריקניים, לאחר תקופה ארוכה שהבורסה המקומית היוותה כקרקע פורייה לגיוסי חוב. בתחילת שנת 2014 החלה הנהירה הגדולה של חברות הנדל"ן הזרות לתל אביב. כ-11 חברות נדל"ן צלחו את דריסת הרגל בשוק האג"ח המקומי וגייסו סכום חסר תקדים של למעלה מ-7 מיליארד שקלים. הן ניצלו את הריביות הזולות יחסית בגיוס חוב בישראל וגל הגיוסים המאסיביים בתעשיית קרנות הנאמנות אשר תרם, בין השאר, לתמחור יתר של שוק האג"ח המקומי.
למרות האידיליה בבתקופה דאז, לאחרונה אנו מתבשרים על שינוי מגמה מצד הגופים המוסדיים, ועל מספר לא מבוטל של כישלונות מהדהדים בשוק הנפקות החוב. הסנונית הראשונה היתה חברת MDG שביקשה לגייס כ-200 מיליון שקלים ונאלצה לבסוף להסתפק בכ-95 מיליון ש' בלבד בריבית של כ-9%.
בהמשך, היו אלה חברות הנדל"ן וורטון וקופרליין אשר זכו לכתף קרה מצד פעילי השוק ונאלצו לבטל את גיוס החוב. ננסה לבחון האם אנו עדים ל"התפקחות" מצד מנהלי ההשקעות והגופים המוסדיים, או שמא מדובר בצירוף מקרים בלבד, אשר נובע מגורמים כלכליים אחרים.
עמלת התחייבות מוקדמת לא מפצה על זמן ההמתנה
בכל הנפקה, קיים פרק זמן בן מספר בודדים המפריד בין תום מועד המכרז ועד לתחילת המסחר בפועל. במהלך זמן זה, חשופים הגופים המוסדיים לתנודתיות השוק. אילוצי החגים וימי השבתון הרבים האריכו את זמן ההמתנה ותרמו עוד להגברת הסיכון המבני הקיים. אנו סבורים כי הגופים אשר לא לקחו חלק בהנפקות האחרונות, עשו זאת בין השאר משיקולי ניהול סיכונים. חוסר הוודאות בנוגע למדיניות הריבית בארה"ב
- ישראל לא צריכה להנפיק אג"ח בחו"ל
- אורון גייסה 103 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת האג"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסמיכות למועד ההחלטה על גובה הריבית בארה"ב ותגובת השווקים לכך היוו סיכון גדול לגופים המוסדיים - רבים מהם העדיפו לשבת על הגדר ולא לקחת חלק בהנפקות האחרונות. תעשיית קרנות הנאמנות
קרנות הנאמנות מהוות ברומטר לטעמי המשקיעים בבורסת אחוזת-בית. בחודש האחרון אנו עדים למגמה עקבית ומתמשכת של יציאת כספים מתעשיית קרנות הנאמנות. תהליך זה גרר עמו ירידה בשיעורי ההשתתפות בהנפקות אג"ח, מתוך רצון להקטין את רמות הסיכון באפיק הסולידי ולשמור על יתרות מזומנים גבוהות.
מוקדם לקבוע האם אנו לקראת סיומו של עידן הנפקות האג"ח של יזמי הנדל"ן האמריקניים. פעילי השוק המקומיים שוגים ונוטים להתייחס לכלל ההנפקות כמיקשה אחת. כאשר בוחנים את גיוסי החוב האחרונים ניתן לזהות שוני בין החברות המנפיקות, אשר בא לידי ביטוי באופי הפעילות, רמת המינוף ותמהיל הנכסים שלה.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
להערכתנו, רצף הכישלונות האחרונים אינו מצביע על תחילתו של תהליך "התפקחות" כלשהו. עם זאת, הוא מניף תמרור אזהרה למנפיקים, לחתמים ולשאר היועצים: גופי ההשקעות המוסדיים הגבירו את רמת הסלקטיביות בכל הקשור להנפקות אג"ח של יזמי הנדל"ן האמריקנים, ומעדיפים להתמקד בהנפקות שזוכות לרמת דירוג גבוהה ובעלות מבנה משפטי ברור, ללא התחכמויות ניסוחיות (כדוגמת וורטון).
לסיכום, התנודתיות בשווקי המניות בארץ ובעולם וגל הפדיונות בקרנות הנאמנות ימשיכו להעיב על תעשיית הנפקות האג"ח. אך בסופו של יום, סביבת הריבית הנמוכה והעדר אלטרנטיבות השקעה יעודדו חברות זרות נוספות לעשות את הדרך הקצרה מהשוק האמריקני דרך איי הבתולה הבריטיים ומשם לתיקי האג"ח של המשקיע הישראלי
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל..
- 9.פחחחחחח 14/10/2015 08:31הגב לתגובה זונו באמת
- 8.אחד שבודק 06/10/2015 23:22הגב לתגובה זואמריקאיות. יומיים לאחר הנפקה מפורסם ב"מאיה" - אתר הודעות הבורסה , התשקיף ובו רשום כל מוסדי שהשתתף וקיבל בהנפקה ומה הריבית שהזמין בה. מור קרנות מככבים בכל ההנפקות ובריביות הנמוכות יותר, קצת מוזר שממליצים לציבור להזהר ולבחון כשהם לכאורה מזמינים בהנפקות ללא אבחנה
- 7.אשר 05/10/2015 12:44הגב לתגובה זוהכותב מגיב לטובת עצמו בשמות בדויים, שקוף מידי...
- 6.בוריס 03/10/2015 19:34הגב לתגובה זוכל עוד המשקיעים קונים .בעלי ההון והחתמים יימכרו....
- 5.dork 02/10/2015 13:49הגב לתגובה זוכתבה ריקה מתוכן
- קישקשתא 02/10/2015 21:10הגב לתגובה זומכיר אותו מפריזמה
- 4.ישראל ישראלי 02/10/2015 10:48הגב לתגובה זואין אמריקה באים לישראל.ללא בטחונות אין כסף
- 3.סוחר אופציות 01/10/2015 21:15הגב לתגובה זועוד קשקשן בשקל
- שם טוב 01/10/2015 23:16הגב לתגובה זוהבנאדם מנהל השקעות מצויין. הוא רושם שאתה סוחר אופציות די מריר...
- 2.יועץ 30/09/2015 17:06הגב לתגובה זואני לא נכנס לשום הנפקה של כרישי הנדלן מאמריקה.כולם באו לעשות עלינו סיבוב.
- 1.הציבור מטומטם ולכן הציבור ממשיך לשלם.... (ל"ת)אסי 30/09/2015 10:48הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
